InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > De man als vreemdganger

De man als vreemdganger

De man als vreemdganger Waarom gaan mannen vreemd? Is de vreemdganger een macho, een vrouwenhater of juist iemand die vrouwen gebruikt? Of is de mannelijke vreemdganger iemand die veel van vrouwen houdt en iedere keer tegen zijn zin in laat verleiden? Echtgenotes en trouwe partners staan lijn recht tegenover de minnares, ze zullen het nooit eens worden over de vraag waarom mannen vreemdgaan. Gaat de man als vreemdganger vaker vreemd? Waarom gaat de man vreemd?

Gebonden mannen die vreemdgaan

Gebonden mannen, mannen die getrouwd zijn of een vaste relatie hebben, die vreemdgaan of een buitenechtelijke relatie hebben, doen dat vrijwel nooit een enkele keer. Het komt natuurlijk voor dat de man “per ongeluk” slechts een keer vreemdgaat. Over het algemeen mag echter worden aangenomen dat mannen die vreemdgaan en hun trouwe partners bedriegen met een ander, dat vaker doen. Het is voor mannen een “gewoonte” om regelmatig overspel te plegen die moeilijk af te leren is.

Persoonlijke drijfveren

Om te begrijpen waarom mannen vreemdgaan en elke keer hun echtgenotes en partners bedriegen met een ander, is het belangrijk om te kijken naar hun persoonlijke drijfveren. Persoonlijke ontwikkelingen op jonge leeftijd kunnen bepalend zijn voor de persoonlijke drijfveren van een man in de liefde. Hoe een man zich ontwikkeld in zijn leven hangt gedeeltelijk van de omstandigheden af. We kunnen ons het volgende oa afvragen:
  • Hoe was de gezinsomstandigheden?
  • Ging zijn vader vreemd?
  • Was zijn vader vrouwonvriendelijk naar zijn moeder?
  • Was het kind alleen of had het broers en zusters?
  • Hoe was de relatie van het kind met zijn moeder?
  • Hoe was de relatie van het kind met zijn vader?
  • Hoe was de driehoeksverhouding tussen vader, moeder en kind?
  • Is het kind in zijn jeugd mishandeld?
  • Hoe heeft het kind zijn identiteit ontwikkeld?
  • Hoe heeft het kind zijn levensweg bewandeld?

Echtgenote versus minnares

Is de vreemdganger nu een supermacho, een vrouwenhater die vrouwen slechts gebruikt? Of is de vreemdganger juist een gevoelige type die veel van vrouwen houdt en zich elke keer weer tegen zijn eigen zin in laat verleiden? Echtgenotes, trouwe partners en de minnares zullen het nooit eens worden over deze vragen.
De bedrogen echtgenote of trouwe partner zullen vrijwel altijd volhouden dat de minnares de aanstichtster is dat de man is vreemdgegaan. Zij zien het liefst dat hun ontrouwe man eigenlijk helemaal niet vreemd wou gaan, maar dat de man werd verleid door een Femme Fatal. De echtgenote legt de schuld bij de minnares neer.
De minnares daarentegen veroordeelt vaak het vreemdgaan van de man. De minnares is de enige die tot in de details weet hoe groot het bedrog is. Het zal voorkomen dat ze denkt: “Wat ben je eigenlijk een min dat je je eigen vrouw zo kan bedriegen. Gelukkig ben ik niet met je getrouwd.” Echt recht van spreken heeft ze natuurlijk niet, maar er zit wel een kern van waarheid in haar denken.

Wat denkt de man zelf?

Wat denkt de man zelf over de vraag waarom mannen vreemdgaan? Wat is het motief of reden dat mannen vreemdgaan? Hun antwoorden:
  • Ik hou gewoon van vrouwen en
  • Een slecht of ongelukkig huwelijk doen het zeer goed als alibi.

Waarom vreemdgaan?

De man zelf zal eigenlijk nooit op zoek gaan naar de achterliggende reden waarom de man vreemdgaat. Het zijn voornamelijk de bedrogen echtgenotes en soms ook de minnares die de man als vreemdganger psychologische verklaringen aan de hand doen. Veelal ongevraagd. “Je hebt slechts een midlife crisis,” is een psychologische verklaring van de vrouwen waarin mannen zich zelden in herkennen.

Reden vreemdgaan

Reden of motieven tot vreemdgaan van de man kunnen het volgende zijn:
  • Impulsief gedrag,
  • Toegeven aan zijn lusten,
  • Te weinig seks binnen de vaste relatie,
  • Misbruik tijdens de jeugd,
  • De drift om voor zoveel mogelijk nageslacht te zorgen,
  • De vader of moeder gaf het verkeerde voorbeeld door vreemd te gaan,
  • Verliefd op een ander.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Carolien Roodvoets - De Duivelsdroehoek, over gevaren en de verleidingen van het vreemdgaan - Aramith Haarlem - 2001

Reageer op het artikel "De man als vreemdganger"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-06-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!