InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Essure-sterilisatie bij de vrouw: een eenvoudige ingreep

Essure-sterilisatie bij de vrouw: een eenvoudige ingreep

Essure-sterilisatie bij de vrouw: een eenvoudige ingreep Het nieuwe steriliseren van de vrouw is veel eenvoudiger dan de “oude” methode. Het nieuwe steriliseren van de vrouw gebeurt eigenlijk in 10 minuten, de vrouw hoeft niet meer onder volledige narcose te worden gebracht en er hoeven geen gaten meer de buik van de vrouw te worden gemaakt. De Essure-techniek om vrouwen te steriliseren is eenvoudig en snel. Toch zijn er ook veel vrouwen die wel degelijk last hebben van de ingreep en het erger vinden dan een bevalling

Steriliseren van de vrouw

Sterilisatie bij de vrouw heeft natuurlijk tot doel om geen kinderen meer te krijgen. Het slikken van hormonen als de pil kunnen gevaren opleveren zoals aandoeningen aan hart- en bloedvaten. Zeker als de vrouw rookt is dat gevaar groot. Bovendien voelen veel vrouwen zich er niet meer lekker bij als ze al jarenlang allerlei hormonen hebben geslikt. Daarom wil een groot deel van hen toch wel gewoon seks hebben, maar zonder het risico van een zwangerschap. Na een sterilisatie blijkt een heel klein percentage van de vrouwen overigens toch nog zwanger te raken.

De nieuwe vorm van sterilisatie: de Essure-techniek

Vroeger was het steriliseren van de vrouw een behoorlijke ingreep. De patiënt werd onder volledige narcose gebracht, Er werden gaatjes in de buik gemaakt, waar een apparaat doorheen ging dat de eileiders dichtbrandde of het met klipjes afdichtte. Littekens waren het gevolg, maar sommige mensen kunnen ook heel slecht tegen narcose en hebben daar soms nog tijden last van.

De Essure-sterilisatie

De nieuwe methode is de Essure-sterilisatie. Die wordt zonder volledige verdoving uitgevoerd en er ontstaan geen littekens. Bij deze methode wordt door de gynaecoloog een kijkbuis in de vagina geplaatst. Daardoor heen wordt een wegwerpapparaat met een kunststof spiraaltje aan het begin van de eileider geplaatst. Beide eileiders worden zo behandeld en dan is de behandeling klaar. Het duurt dan overigens nog wel drie maanden voordat de vrouw niet langer zwanger kan worden.

Wanneer kan geen gebruik worden gemaakt van de Essure-sterilisatie bij de vrouw?

Overigens komt niet iedere vrouw in aanmerking voor de Essure-sterilisatie. Bij afwijkingen in de baarmoeder bijvoorbeeld kan het niet. Ook kiezen vrouwen zelf nog voor de oude methode omdat ze niet een vreemd object in hun lichaam willen. De Essure-spiraaltjes worden namelijk in het lichaam geplaatst en blijven daar een leven lang zitten.

Hoelang na sterilisatie met de Essure-techniek van de vrouw is een zwangerschap uitgesloten

Bij de Essure-techniek duurt het nog wel drie maanden voordat een vrouw niet meer zwanger kan worden. De eileiders hebben die tijd namelijk nodig om helemaal dicht te zitten en geen eitjes meer af te geven die bevrucht kunnen worden. De Essure-sterilisatie is dus pas na drie maanden betrouwbaar. Vrouwen die geen moeite hebben met een object in hun lichaam kunnen overigens ook kiezen voor het Mirena-spiraaltje. Dit spiraaltje zorgt ervoor dat er weinig slijmvlies in de baarmoeder wordt opgebouwd. Dat slijmvlies is nodig voor een eitje om zich in te kunnen nestelen en is het er niet, dan lukt een zwangerschap dus niet. Het Mirena-spiraaltje heeft verder als voordeel dat er daardoor weinig of geen bloedverlies is tijdens de menstruatie.

Het Mirena-spiraaltje

Overigens is het Mirena-spiraaltje wel van een andere orde. Het geeft hormonen af en als vrouwen dat niet langer willen is het dus geen goed alternatief. Bovendien moet het spiraaltje elke vijf jaar vervangen worden. Bij sommige vrouwen gaat dat heel gemakkelijk, maar andere vrouwen hebben er enorm veel last van en krijgen bij het inbrengen zelfs last van weeën.

Wanneer kun je een Essure-sterilisatie laten uitvoeren?

Vrouwen van boven de dertig jaar die geen kinderwens (meer) hebben komen in aanmerking voor de Essure-sterilisatie. De ingreep herstellen is niet mogelijk. Daarom voeren sommige ziekenhuizen of prive-ziekenhuizen de ingreep niet uit bij vrouwen die nog geen kinderen hebben. Vrouwen die na de ingreep toch nog kinderen willen zijn aangewezen op bevruchting via ivf.

Waarom sterilisatie bij de vrouw in plaats van de man?

Natuurlijk is het een zaak van een paar wie zich laat steriliseren in een relatie. De ingreep bij mannen is echter wel veel pijnlijker en bewerkelijker. Een man heeft al gauw een week tot meerdere weken last van de ingreep. Vrouwen kunnen overigens bij het inbrengen van de Essure-spiraaltjes ook hevige kramp krijgen omdat het lichaam het lichaamsoneigen object naar buiten wil werken.

Reacties waaruit blijkt dat de Essure-sterilisatie niet altijd zo eenvoudig is als wordt voorgeschoteld

Op de website gynaecologie-startpagina over het onderwerp zijn overigens heel wat vrouwen die zich minder positief uitlaten over de sterilisatie. Volgens hen is de pijn in sommige gevallen niet te verdragen en is het ook een mythe dat je na een dagje weer op de been bent. Bij sommigen mislukte de ingreep overigens ook volledig en zij moeten alsnog overgaan tot een “ouderwetse” sterilisatie.

Update 2016: gynaecologen luidden de noodklok - veel nadelen van de Essure-methode

In 2016 werd in Nederland bekend dat toch wel heel veel vrouwen last hebben van de methode. De veertjes die worden ingebracht bij de methode worden dan ook bij een deel van de vrouwen weer weggehaald, omdat ze veel te veel problemen veroorzaken. In Amerika is de methode nog veel meer omstreden en het aantal klachten enorm.

Special over gynaecologische aandoeningen

In de special over gynaecologische aandoeningen is veel meer te vinden over dit onderwerp. Van witte vloed tot vaginisme en van behandelmethoden van zware menstruatie tot het invriezen van eicellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Essure-methode bij sterilisatie: toepassing en checkEssure-methode bij sterilisatie: toepassing en checkElk jaar laten zo'n tienduizend Nederlandse vrouwen zich steriliseren. In vier van de tien gevallen wordt daarbij de zog…
Sterilisatie bij de vrouw: zijn de gevolgen definitief?Sterilisatie bij de vrouw: zijn de gevolgen definitief?Zwangerschap voorkomen kan op tal van manieren. Een van de mogelijkheden is om je te laten steriliseren. Sterilisatie bi…
Sterilisatie bij de katSterilisatie bij de katSterilisatie bij de kat is een ingrijpende operatie, dus is het als eigenaar altijd nodig een geïnformeerde keuze te gaa…
Sterilisatie bij mannenSterilisatie bij mannenOp een bepaalde leeftijd weten mannen en vrouwen vaak dat ze geen kinderen meer willen. Om geslachtsgemeenschap in dat g…
Hersteloperatie sterilisatie bij mannenHersteloperatie sterilisatie bij mannenOngeveer 5% van de mannen die een sterilisatie (vasectomie) hebben laten uitvoeren, veranderen later van gedachte en wil…
Bronnen en referenties
  • Essure
  • Leeuwarder Courant
  • Startpagina gynaecologie
  • Twee Vandaag

Reageer op het artikel "Essure-sterilisatie bij de vrouw: een eenvoudige ingreep"

Reacties

Jip, 23-11-2015 11:59 #4
Het plaatsen van Essure was helemaal niet pijnloos. Ik heb ze in 2011 laten zetten. Maar ai… nu naar vier jaar toch behoorlijk veel 'vage' en niet te verklaren klachten gekregen: opgezette buik, heftigere pms, vitamine d tekort, vermoeidheid, hele heftige buikpijnen met uitstraling naar de benen en wat eerst cyclisch was nu elke dag voelbaar en veel pijn. Gelukkig via google bij de facebookgroep Essure problemen terecht gekomen. Inmiddels geopereerd en klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Dit opereren moet heel nauwkeurig gebeuren bij een echte essure-verwijder-specialist. Helaas lotgenoten waar nog fragmenten van essure door het lijf zweven door een niet juiste verwijdering. Dus zoek op essure problemen. Echt als ik dit allemaal had geweten dan was ik er niet aan begonnen. Geen lichaamsvreemd materiaal meer in mijn lijf!

Chantalleke, 05-04-2015 08:11 #3
Een positieve ervaring met deze methode. Was weer zwanger door het spiraaltje, maar we wilden echt geen kinderen meer. Onze gynaecoloog raadden deze sterilisatie aan. Inderdaad wel geteld duurde de ingreep 5 minuten (omkleden, plaatsen en weer aankleden). Daarna echt kort last gehad en na 1 uur kon ik weer alles doen. Heb zelf een behoorlijke pijn grens, maar het is een echte aanrader. Reactie infoteur, 23-08-2016
Fijn om te horen, maar ik begrijp inmiddels dat niet iedereen er zo over denkt. Het inbrengen is dan wel gemakkelijk, maar de gevolgen er na zijn voor heel veel vrouwen blijkbaar nogal dramatisch. Hoop dat dit bij u niet het geval is.

Chantal, 11-01-2015 14:09 #2
Hier juist een hele fijne en goede ervaring. Het plaatsen duurde welgeteld 1 minuut en 37 seconde. Tijdens de ingreep niks gevoeld. Nadat ik naar huis mocht kreeg ik wat buikkrampen (wat ook echt duidelijk is aangegeven door de gynaecoloog en dat mag maximaal 24 uur aanhouden) die 1,5 uur duurde. De pijnhoogte was voor mij een 5 (0 is niks en 10 extreem veel pijn). Daarna nergens meer last van gehad. Ook geen bloedverlies. Nu nog op de na controle wachten!

De Vries, 01-12-2013 13:54 #1
Ik heb me 3.5 maand geleden laten steriliseren volgens de Essure methode en brengt alleen maar ellende met zich mee!
Ik heb 4 dagen met weeen gelopen in totaal 2 weken met hevige pijnscheuten en heb tot op de dag van vandaag nog steeds moment dat ik de veren gewoon voel zitten doordat mijn eileiders pijn doen. Daarnaast is de sex 0.0 geworden omdat het gewoon pijn doet tot bloedens aan toe. Ik heb over 1.5 week weer een afspraak bij de gyn om het hier over te hebben.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 28-01-2016
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Gynaecologische aandoeningen
Reacties: 4
Schrijf mee!