InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Sterilisatie bij mannen

Sterilisatie bij mannen

Sterilisatie bij mannen Op een bepaalde leeftijd weten mannen en vrouwen vaak dat ze geen kinderen meer willen. Om geslachtsgemeenschap in dat geval gemakkelijker te maken, kan gekozen worden voor een definitieve ingreep, namelijk sterilisatie. Dat betekent dat de zaadcellen van de man al direct afsterven.

Anticonceptie

Er zijn tal van manieren om ongewenste zwangerschap te voorkomen. Hierbij valt te denken aan het condoom, de anticonceptiepil, het spiraaltje of sterilisatie bij de man. Met een duurdere term wordt dit ook wel vasectomie genoemd. Het grote verschil tussen sterilisatie en de andere methoden, is dat sterilisatie over het algemeen als definitief wordt beschouwd. In principe is het steriliseren van de man onomkeerbaar. Vandaar is het goed om hier van tevoren over na te denken. Steriliseren is een ingrijpende verandering, die alleen moet worden ondergaan als het zeker is dat er geen kinderen meer gewenst zijn.

Sterilisatie

Bij de man vindt sterilisatie plaats door het dubbelzijdig onderbinden van de zaadleider. Deze ingreep vindt plaats onder verdoving. Na de ingreep zijn een tiental ejaculaties nodig om de nog aanwezige zaadcellen in de afvoerwegen te doen verdwijnen. Hierna zal bij controle van het sperma nog zelden een bewegende zaadcel gevonden worden.

Opnieuw vruchtbaar

Ondanks de ingreep bestaat er een kleine kans dat de uiteinden van de zaadleiders weer aan elkaar groeien. Hierdoor kunnen zaadcellen weer in het zaadvocht terecht komen, waardoor opnieuw vruchtbaarheid ontstaat. De kans dat dit gebeurt is 1%. Ook al zijn tijdens laboratoriumonderzoeken geen bewegende zaadcellen gevonden in een zaadmonster, alsnog is het mogelijk om opnieuw vruchtbaar te worden. In dat geval kan ervoor gekozen worden de operatie nogmaals uit te laten voeren.

Hersteloperatie

De berichten druisen enigszins tegen elkaar in. Hoewel de ingreep definitief betekent dat er geen kinderen meer kunnen komen, zijn er wel hersteloperaties mogelijk. Omdat veel mannen achteraf toch spijt krijgen van het steriliseren, wordt er zeker de laatste tijd veel gekozen voor een hersteloperatie. De kans op een nieuwe zwangerschap is nadien aanwezig, al is de kans wel kleiner geworden. Meestal neemt de kans af met ongeveer 45%. Dit wordt mede veroorzaakt omdat na de sterilisatie antistoffen tegen de zaadcellen kunnen ontstaan. Na de sterilisatie ontstaat dan een ophoping van zaadcellen, die doorgaans vanzelf weer verdwijnt.

Sterilisatie en kanker

Er doen zich geruchten de ronde dat sterilisatie kanker aan de testikels zou kunnen voorkomen. Deze beweringen zijn tot nog toe niet bewezen en kunnen evenmin door deskundigen worden bevestigd.

Conclusie

Sterilisatie is een definitieve stap om te voorkomen dat bij geslachtsgemeenschap levende zaadcellen van de man vrijkomen. Wie geen kinderen meer wilt, kan sterilisatie overwegen. De kans dat sterilisatie teruggedraaid wordt en een man opnieuw vruchtbaar wordt, is met 1% klein te noemen. Een hersteloperatie is ook mogelijk. Wel is de kans op zwangerschap dan met een percentage van 45% afgenomen.
© 2009 - 2019 Paulsmiezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sterilisatie bij mannen"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 24-05-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!