InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Liefdesverdriet: gek worden van liefdesverdriet

Liefdesverdriet: gek worden van liefdesverdriet

Liefdesverdriet: gek worden van liefdesverdriet Liefdesverdriet gaat soms zo ver dat je denkt gek te worden van het liefdesverdriet. Je ziek melden bij je baas omdat je liefdesverdriet hebt, gebeurt niet vaak. Toch kunnen mensen echt ziek worden van liefdesverdriet. Sommige mensen hebben echt het gevoel dat ze kapot gaan aan het verbreken van een liefdesverbinding en kunnen niets meer. Hoe komt het toch dat liefdesverdriet soms zo allesbepalend kan zijn en sommige mensen zelfs tot zelfmoord drijft?

Wat is liefdesverdriet?

Liefdesverdriet ontstaat als er een einde komt aan een relatie met een geliefde. Veel mensen ervaren bij het beëindigen van zo’n relatie verdriet, hoewel er natuurlijk ook mensen zijn die opgelucht zijn. Maar mensen die opgelucht zijn, lopen vaak al langer met het idee rond dat ze zich niet meer prettig voelen in de relatie.

Hoe ziet liefdesverdriet eruit?

Liefdesverdriet kan zich in verschillende vormen uiten. Dit kan zijn:
  • Iemand heeft het gevoel dat zijn leven is ingestort
  • Iemand denkt dat hij geen toekomst meer heeft zonder die ene persoon
  • Iemand heeft het gevoel dat het leven uitzichtloos is
  • Iemand denkt dat hij nooit meer over het verlies heen komt
  • De persoon in kwestie eet en slaapt niet meer
  • De persoon met liefdesverdriet voelt zich echt ziek met hoofdpijn, buikpijn en andere pijnen
  • Iemand voelt zich lusteloos en heeft nergens meer zin in
  • Iemand wil alleen nog maar slapen
  • De persoon in kwestie huilt de hele dag en functioneert niet meer
  • Iemand voelt de pijn van het verlies bijna lichamelijk

Een gebroken hart hebben

Sommige mensen hebben ook echt het gevoel dat hun hart gebroken is als een relatie is verbroken. Ze voelen het als het ware in hun borstkas, daar waar hun hart zit.

Hoe verloopt liefdesverdriet?

Liefdesverdriet verloopt in 2 fasen. In de eerste fase kan de persoon in kwestie niet geloven dat de relatie over is. En dat er aan die verbintenis van korte tot lange tijd een einde is gekomen. Nooit meer met de ander wakker worden, nooit meer samen ergens naar toe, nooit meer samen het leven ingaan, is dan een niet te verdragen gedachte.

In de tweede fase komt vooral de wanhoop om de hoek kijken. Iemand heeft het idee gek te worden en bij de muren omhoog te willen klauteren. In die tijd doen veel mensen ook nog verwoede pogingen om de geliefde terug te winnen. Door er beter uit te gaan zien, door veel te gaan sporten, door daar te zijn waar hij of zij ook is of door hem of haar te bestoken met telefoontjes of mails. De persoon in kwestie is in die tijd ook vaak alleen maar bezig met wat er toch in godsnaam fout is gegaan en hoe die verloren liefde weer op kan bloeien. Uit onderzoek is gebleken dat mensen in die fase ook veel meer dopamine en noradrenaline aanmaken. Dit maakt dat iemand als een gek aan de slag gaat om de geliefde terug te winnen. Is eenmaal duidelijk dat dit er niet in zit (en dat duurt bij de een veel langer dan bij de ander) dan heeft onderzoek uitgewezen dat de aanmaak van dopamine veel minder wordt. Mensen gaan dan de fase door waarin ze beseffen dat het nooit meer iets wordt. De vechtlust van het begin maakt dan plaats voor het echte verdriet, waarbij menigeen zich lusteloos, hopeloos en soms zelfs depressief voelt. Er is acceptatie nodig om weer verder te kunnen met het leven en dat is voor sommige mensen heel erg moeilijk. Zij kunnen niet verkroppen dat de liefde over is en blijven soms jaren hangen in het verdriet. Toch is die acceptatie de enige manier om verder te kunnen met het leven.

Stress bij liefdesverdriet

Mensen die liefdesverdriet hebben, hebben vaak symptomen die duiden op hevige stress. Hoe groter het liefdesverdriet, des te meer stressymptomen ze laten zien. Sommige mensen zijn zo aangedaan door het verdriet dat ze net als mensen met post traumatisch stresssyndroom handelen. En dat kan heel ver gaan. Ze kunnen hun ex-geliefde stalken, veel gaan drinken of drugs gaan gebruiken, seksueel helemaal uit de band springen, hun dagelijkse werk of andere taken verzaken.

Verschil tussen hoe mannen en vrouwen omgaan met liefdesverdriet

Mannen en vrouwen gaan overigens wel anders om met liefdesverdriet. Mannen hebben eerder de neiging om met agressief gedrag te reageren. Zo kunnen ze hun ex-geliefde gaan stalken of duizend keer op een dag gaan bellen. Mannen hebben vaker ook de hoop dat de vrouw wel terugkomt. Zij kunnen zich niet voorstellen dat een vrouw het ook zonder hen kan.
Vrouwen richten de pijlers vaak veel meer op zichzelf. Zij hebben vaker last van depressie en stress. Wel praten vrouwen veel vaker over het verlies met vriendinnen en familie. Op die manier geven zij het verlies een plaats. Mannen praten minder vaak met vrienden over dit soort zaken en dat kan hen ook in een isolement brengen.

Liefdesverdriet: het is eigenlijk een diepere emoties van verlatenheid

In verslaafd aan liefde van Jan Geurtz laat de schrijver zien dat liefdesverdriet eigenlijk niets met de ander te maken heeft maar alles met de persoon in kwestie zelf. Het feit dat iemand aangeeft de ander niet meer lief te hebben, brengt gevoelens naar boven waarvan de basis al in de kindertijd is gelegd. De liefde zorgt er voor dat veel mensen het gevoel hebben dat ze er mogen zijn. Zodra die liefde verdwijnt, is ook die basis verdwenen. Geurtz pleit er dan ook voor om terug te keren naar die basis, waardoor iemand niet meer afhankelijk is van de goedkeuring en liefde van een ander. Ook legt hij uit dat het erg ongezond is om je hele leven op te hangen aan wat een ander van je vindt. Want vindt de ander je niets meer of wil hij of zij niet langer bij je zijn dan veroorzaakt dat een crisis van jewelste in het leven van veel mensen die eigenlijk niet nodig is. Van jezelf houden omdat je goed bent zoals je bent is voldoende om iemand dan een leven lang op zichzelf te laten vertrouwen. Het sluit niet uit dat er nog wel verdriet is als de ander weggaat, maar dat verdriet is niet meer zo veelomvattend en overheersend. De persoon in kwestie gaat wel gewoon door met zijn leven en blijft zich de moeite waard vinden. En dat is natuurlijk ook de waarheid: ook zonder een partner is iemand de moeite waard. De zon schijnt er niet minder om, het eten hoeft er niet minder om te smaken, de wijn heeft nog net zo’n goede smaak.

Liefdesverdriet gebruiken

Er zijn overigens ook psychologische stromingen die aangeven dat het goed is om je heel erg verdrietig te voelen bij het verlies van liefde. Om het te accepteren, zodat iemand daarna weer door kan met zijn leven. Dat is echter vaak niet het geval en veel mensen blijven soms tien jaar na een huwelijk nog steeds achter met een gebroken hart. En dat is niet goed en het vernielt een mensenleven ook gewoon. Rouw is een normale reactie op verlies, maar aan die rouw en het verdriet moeten wel een keer een einde komen. Ook als het om een huwelijk van 40 jaar gaat, moet er aan die rouw ooit een keer een einde komen en moet het leven weer beginnen. Door alleen maar steeds te denken in onrecht wordt iemand bovendien zuur en bitter. En door jezelf het leven te ontzeggen straf je jezelf dubbel.

Liefdesverdriet heeft tijd nodig

Om liefdesverdriet te verwerken is er tijd nodig. De een is sneller klaar en pakt alles weer op, de ander doet er langer over. Bovendien zal er altijd verdriet in iemands leven zijn, dat is nu eenmaal inherent aan datzelfde leven. Liefdesverdriet oplossen door in een ander bed te springen of door veel drank te gaan nuttigen werkt overigens niet.

De vraag waarom wil de ander me niet meer

Natuurlijk kan iemand zich een heel leven lang blijven afvragen waarom die relatie is verbroken. Maar soms is het gewoon goed om het naast je neer te leggen als dat antwoord er niet komt. Of het antwoord is er wel, maar de ander kan dat niet accepteren. Acceptatie is nu eenmaal de enige manier om verder te gaan. Stop dus gewoon op een gegeven moment met nadenken waarom het zo is gegaan en ga verder met je leven. Natuurlijk is het goed om te weten wat er fout is gegaan en kun je daar in een mogelijk volgende relatie wat mee, maar laat het los.

Goed voor jezelf zorgen

Wat bij liefdesverdriet altijd helpt is goed voor jezelf zorgen. Zelfs nog beter dan daarvoor. Eet de lekkerste dingen, drink de beste wijnen, koop mooie kleding, ga lekker naar de kapper en laat je masseren of neem een behandeling bij een schoonheidsspecialiste. Plaats jezelf als het ware in het middelpunt, onderneem activiteiten om uit het isolement te breken. Blijf aan het werk, zoek nieuwe uitdagingen en dan zal op een dag het leven gewoon weer leuk zijn. Maar het is en blijft werken aan liefdesverdriet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overwin liefdesverdrietOverwin liefdesverdrietJij bent verliefd, of je houdt nog veel van je ex partner, maar de ander houdt niet meer van jou. Liefdesverdriet als ge…
Wat te doen met liefdesverdriet?Wat te doen met liefdesverdriet?Het leiden aan liefdesverdriet is alles behalve leuk. Het voelt alsof je hart in stukken is gescheurd en het is bijna ve…
Hoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdrietHoe liefdesverdriet verwerken? Tips bij liefdesverdrietAls je relatie tot een einde is gekomen, blijf je met een triest gevoel achter. Tijdens je relatie had je er zelden of n…
Gebroken hart syndroomGebroken hart syndroomHet gebroken hart syndroom komt voor bij mensen met groot liefdesverdriet, het verlies van een dierbare of bij grote sch…
Liefdesverdriet; hoe kom je er van af?Liefdesverdriet; hoe kom je er van af?Liefdesverdriet is een vreselijk gevoel, het doet zelfs pijn van binnen. Je hebt nergens meer zin in, je voelt een grote…
Bronnen en referenties
  • Healthy
  • Jan Geurtz - Verslaafd aan liefde

Reageer op het artikel "Liefdesverdriet: gek worden van liefdesverdriet"

Reacties

Martine, 03-11-2016 18:16 #3
Patty,

Het is al enige tijd terug dat je dit bericht geplaatst hebt, maar een korte reactie hierop;
Niemand is het waard om zoveel van je waardevolle tijd in negatieve zin te doen opslurpen.
Niemand.

Verdriet, oké, voor een tijdje, maar daarna moet je toch echt verder. Dat is dus een psychologisch puntje wat moet worden aangepakt; het zit hier in je denkwijze. En echt, ga dingen doen die je leuk vindt, het helpt enorm.

Patty, 13-01-2016 16:04 #2
Mijn liefdesverdriet is heel groot, ik functioneer niet meer en loop al 3'kwart jaar te janken. Ik zorg heel slecht voor mezelf en rook me te pletter. Heb al therapieën gevolgd, maar dat is nu gestopt en het komt in alle hevigheid weer terug.
Sta continu in contact met de crisisdienst en zij bieden een luisterend oor. Wil eigenlijk opgenomen worden, omdat ik bang ben alleen en angstaanvallen heb. Maar als ik dan weer bedenk dat ik tussen allemaal negatieve mensen zit dan zak ik alleen maar verder weg denk ik.
Wie heeft er goeie tips, ik heb mezelf opgesloten en slik de nodige pammetjes per dag.

Caramellissa, 21-06-2013 02:29 #1
Ik "durf" niks nie meer eigenlijk op dit moment, heb veel teveel schrik om wéér afgewezen te worden… Heb een "blauwtje" gelopen door iemand vn mn werk die niet op mn sms reageerde, waardoor ik nu niet meer naar die plaats ga waar ik hem zou kunnen zien… Heb iemand anders (een dj) dan van mn account verwijderd, omdat ik mij een lastpost voelde in zijn ogen, en hij tegen mijn zus moet gezegd hebben dat hij mij een beuie vind, terwijl hij zelf zegt dat dat niet zo is, en hij ook mijn vragen negeerde, terwijl hij andere mensen hun vragen wél beantwoordde… Ik ben dan uitgenodigd door ne maat vn vroeger en iemand dak al 5 à 6 jaar ken (is n politieker) maar hij stuurt bijna nooit uit zichzelf en moet altijd superlaat werken, en is ook niet tzelfde als met diene dj eigenlijk… En sinds de dag dat ik uitgenodigd ben door diene maat en diene gast die ik al 5 à 6 jaar ken, "post" die dj er NIKS meer op… Terwijl hij vroeger ver elke dag in de Pi-nuts zat, en hij altijd veel foto's erop zette, en leuke statussen, ook op zn twitter, nu NIKS nie meer… Ik vraag mij soms af als ik zou sturen naar hem, wat zijn reactie dan zou zijn, maja, mss dat hij mij dan wéér zou negeren… Maar ergens vind ik het raar dat hij niks meer post terwijl hij ervoor zo supervrolijke statussen op zijn prikbord "postte" en altijd "postte" waar hij naartoe ging (wat hij nu dus niet meer doet, en voor mij precies overkomt alsof hij nergens nog zin in heeft… wat ik ook gehad heb toen ik ontslagen ben geweest), dus voor mij komt het dan ergens toch een beetje over dat hij zich enigzins een beetje slecht voelt dat ik gezegd heb dat ik hem gerust zou laten? Allez, ik voel er mij zelf ook wel slecht bij dat ik dat gezegd heb eigenlijk… Aangezien ik het niet kan laten om elke dag zn prikbord te checken… Maar ik "durf" gewoon niet meer sturen, omdat ik gewoon schrik heb dat ik wéér geen antwoord ga krijgen, en mijzelf wéér eens voor schut zou zetten… Pfff :/

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-11-2014
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Special: Liefdesrelaties
Reacties: 3
Schrijf mee!