InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Vragen om de hand van een Turks meisje

Vragen om de hand van een Turks meisje

Als je trouwplannen hebt met een Turks meisje is het van belang dat je om haar hand vraagt. Tegenwoordig is dit meer een symbolisch gebeuren. Er wordt niet echt meer om toestemming gevraagd om met het meisje in kwestie te mogen trouwen. Toch kan het geen kwaad om te weten hoe alles in zijn werk gaat.

Voorbereidingen

Voordat er daadwerkelijk om de hand van het meisje wordt gevraagd, vindt er meestal een kennismaking plaats tussen de beide gezinnen. Wanneer deze kennismaking plaatsvindt, hangt af van het aanstaande bruidspaar. Sommige koppels kiezen er voor om hun geliefde gelijk voor te stellen aan hun ouders, andere wachten hier langer mee. Vroeger kwam het voor dat er zomaar onbekende mensen om de hand van meisjes kwamen vragen, maar dit gebeurt tegenwoordig haast niet meer.

Het is zeer belangrijk dat je er netjes uitziet op de dag dat je om de hand van je vriendin gaat vragen. De aanschaf van een pak is zeer aan te raden. Je kunt er van uitgaan dat de aanstaande bruid ook haar best zal doen om er zo mooi mogelijk uit te zien. De jongen hoort ook bloemen en chocola mee te nemen voor zijn schoonouders en vriendin.

Moment van waarheid

Daar zitten jullie dan: jij, je vriendin, haar ouders, jouw ouders en misschien nog broers en zussen. De ouders praten meestal over koetjes en kalfjes onder het genot van een kop koffie en chocolaatjes. Het is de taak van de aanstaande bruid om de koffie te zetten. Een eeuwenoude traditie is om flink wat zout te gieten in de koffie van de aanstaande bruidegom. De gedachte is namelijk dat een man die van zijn vriendin houdt, de koffie helemaal op zal drinken ondanks de smerige smaak. Na deze bedoening behoort de vader van de aanstaande bruidegom het woord te nemen. Hij zegt de standaardzin: ‘Allahın emri peygamberin kavliyle kızınızı oğlumuza istiyoruz’. (‘Op bevel van Allah en op voorspraak van de profeet willen wij uw dochter graag voor onze zoon hebben’) Hier zal de vader van het meisje meestal een positief antwoord op geven. Uiteraard gebeurt dit na een spannend moment van stilte. Vervolgens worden de ringen omgedaan.

Daarna

Na deze dag zijn jullie niet meer vriend en vriendin, maar sözlü. Sözlü betekent letterlijk ‘beloofde’. Jullie hebben elkaar immers beloofd met elkaar te trouwen. Turken houden veel van feesten dus jij en je sözlü zullen nog heel wat mijlpalen bereiken. Jullie zullen een verlovingsfeest, een hennafeest en een bruiloft krijgen.
© 2011 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschatHet Huwelijk - Geschiedenis, plichten en de bruidsschatDe trouwdag wordt door velen de mooiste dag van hun leven genoemd, maar hoe is deze traditie ontstaan?

Reageer op het artikel "Vragen om de hand van een Turks meisje"

Infoteur: Dezy
Laatste update: 21-09-2014
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!