InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Echtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheiding

Echtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheiding

Echtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheiding Het aanvragen van een echtscheiding begint met het verzoek indienen daartoe bij de rechtbank. In Nederland zijn er jaarlijks meer dan 30.000 stellen die uit elkaar gaan. De enige reden waarom er in Nederland gescheiden mag worden is als een huwelijk langdurig ontwricht is. U kunt besluiten samen met uw partner een verzoek in te dienen of een eenzijdig verzoek. Het is ook mogelijk te scheiden als in het buitenland getrouwd bent, maar uw huwelijk geregistreerd staat bij de burgerlijke stand. Echtscheidingen komen regelmatig voor. Uiteindelijk gaat ruim 40 procent van de stellen die ooit getrouwd zijn weer uit elkaar. In Nederland vinden jaarlijks meer dan dertigduizend echtscheidingen plaats. Wanneer een stel eenmaal besluit uit elkaar te gaan kan, dan zijn er verschillende stappen nodig voordat het tot een echtscheiding komt. Allereerst moet de echtscheiding aangevraagd worden. Dit kan middels een verzoekschrift dat via een advocaat naar de rechtbank kan worden gestuurd. Daarmee begint de echtscheidingsprocedure. In hetzelfde verzoek kan ook worden gevraagd om speciale nevenvoorzieningen. Deze moeten in een apart verzoek- of verweerschrift staan opgenomen.

Verzoek indienen tot echtscheiding

Er zijn verschillende nevenvoorzieningen waar de rechter maatregelen voor kan treffen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om wie het gezag krijgt over de kinderen en hoe vaak de andere partner omgang mag hebben met de minderjarige kinderen. Meerjarige kinderen vallen buiten de nevenvoorziening. Ook kan het gaan om de alimentatie die moet worden betaald aan de partner en kinderen. Dit kan voorkomen als een van de partners broodwinner is. De rechter kan in de nevenvoorziening zich ook uitspreken over de boedelverdeling. Dit gebeurt alleen als er niet onder huwelijkse voorwaarden is getrouwd. Ook kan de rechter besluiten wie gebruik mag maken van de echtelijke woning en of er een tegemoetkoming komt in de huurkosten van de andere partner.

Aanvragen van een echtscheiding

Het verzoek tot echtscheiding moet ingediend worden bij de rechtbank in het arrondissement waar u en uw partner wonen. Het kan via de advocaat worden opgestuurd. Indien uw partner in het buitenland woont kan het verzoek worden opgestuurd naar de rechtbank in het gebied waar u zelf woonachtig bent. Als u geen van beiden in Nederland woonachtig bent kan het verzoek worden opgestuurd naar de rechtbank in Den Haag. Het is dan wel belangrijk dat u beiden de Nederlandse nationaliteit heeft.

Eenzijdig verzoek tot echtscheiding

U kunt er voor kiezen om het verzoekschrift alleen of samen met uw partner in te dienen. In het geval van eenzijdig verzoek zorgt de rechtbank ervoor dat het verzoek binnen twee weken ook bij uw partner wordt bezorgd. Het is voor uw partner mogelijk daar bezwaar tegen te maken in het geval dat het om een eenzijdig verzoek gaat. Hij kan dan een verweerschrift indienen. Het is in Nederland mogelijk om een echtscheiding aan te vragen indien een huwelijk duurzaam ontwricht is. Dat is binnen de Nederlandse wet de enige mogelijkheid om een echtscheiding aan te vragen. Er is van duurzame ontwrichting sprake als het voor langere periode niet mogelijk is om samen te blijven.

Echtscheidingsverzoek als u in het buitenland getrouwd bent

Het is ook mogelijk om een echtscheiding aan te vragen wanneer u in het buitenland bent getrouwd, maar als het huwelijk in Nederland staat ingeschreven bij de burgerlijke stand. In dat geval is het mogelijk om het huwelijk te ontbinden met een Nederlandse echtscheiding. Het is daarmee overigens nog niet zeker dat u ook daadwerkelijk gescheiden bent in het land waar u getrouwd bent. Daarover zou u het beste informatie kunnen inwinnen bij de ambassade van het betreffende land.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Echtscheidingsverzoek: aanvragen van een echtscheiding"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-10-2015
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!