InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Gescheiden verder

Gescheiden verder

Naast koppels die gaan trouwen, zijn er helaas ook veel echtparen die uit elkaar gaan en scheiden. Dit wordt ook wel een scheiding genoemd. Scheiden doe je niet zomaar. Er komt hier heel veel bij kijken. Dit is niet alleen zo als je getrouwd bent geweest, ook mensen die hun geregisterd partnerschap willen beëindigen moeten van alles regelen.

Afspraken maken

Ten eerste moeten de bezittingen onderling worden verdeeld en moeten er ook nog eens afspraken gemaakt worden over andere zaken, zoals alimentatie en pension. Als jullie kinderen hebben, dan moet je ook afspraken maken over de opvoeding en de verzorging.

Verschillende scheidingsvormen

Er zijn in Nederland verschillende scheidingsvormen. Dit zijn een echtscheiding, een scheiding van tafel en bed en een ontbinding van het huwelijk na de scheiding van tafel en bed. Voor elke scheiding moeten partner via een advocaat een verzoek indienen bij de rechtbank.

Een echtscheiding

Hierbij wordt jullie huwelijk beëindigd. Alle juridische banden tussen jullie als partners worden dan verbroken.

Scheiding van tafel en bed

Volgens de wet blijven jullie dan wel getrouwd, maar door deze scheiding gelden bepaalde rechten en plichten niet meer die aan het huwelijk verbonden zijn.

Ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed

Jullie huwelijk wordt dan definitief beëindigd. Hierdoor zijn alle juridische banden tussen jullie verbroken.

Flinke kosten

Een scheiding kan flink in de kosten lopen. Zo moet je bij elke scheidingsvorm en de ontbinding van het huwelijk je naar de rechter. Je hebt ook een advocaat nodig. Je moet alle stukken die de rechtbank nodig heeft via je advocaat laten sturen. Je wordt door je advocaat ook vertegenwoordig op de zitting. Als je de kosten voor je advocaat niet bij de rechtbank kan betalen, dan kan je in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand.

Beëindiging geregistreerd partnerschap

Als jullie een geregistreerd partnerschap hebben, dan kan deze beëindigd worden doordat één of de beide partners de registratie ongedaan maken. Als jullie geen kinderen hebben, dan kan dit buiten de rechter om gedaan worden. De overeenkomst wordt dan opgesteld bij een advocaat of een notaris. Deze wordt daarna bij de burgerlijke stand ingeschreven. Als jullie wel minderjarige kinderen hebben, dan verloopt de beëindiging van het geregistreerd partnerschap altijd via de rechter.

Alimentatie

Er zijn twee vormen van alimentatie. Dit zijn partneralimentatie en kinderalimentatie. Bij partneralimentatie is een ex-partner verplicht om een bijdrage te leveren in de kosten van levensonderhoud als de ander hierin niet helemaal zelf kan voorzien. Bij kinderalimentatie wordt er een bijdrage geleverd in de kosten voor de kinderen. Ouders zijn namelijk verplicht om voor hun kinderen te zorgen tot het 21e jaar.

Een mediator

Voordat jullie echt de beslissingen nemen om uit elkaar te gaan, kunnen jullie ook de hulp inschakelen van een mediator. Deze bemiddelt tussen jullie. Onder leiding van deze mediator proberen jullie dan samen tot een andere oplossing te komen.
Gerelateerde artikelen
Eierdooier scheiden: hoe doe je dit handig?Eierdooier scheiden: hoe doe je dit handig?Een eierdooier scheiden is een uitdaging. Bijna heeft weleens een ongelukje gemaakt met de eidooier scheiden van het eiw…
Online scheidenHet aantal echtscheidingen is hoog in Nederland. Veel mensen besluiten een punt achter hun relatie te zetten. Een echtsc…
Scheiden, wat staat je werkelijk te wachten?Scheiden, wat staat je werkelijk te wachten?De knagende vraag: "Blijven? Uit elkaar gaan? Of scheiden?" is willen weten wat beter is: Blijven of weggaan? Als je bes…
Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Moet je bij elkaar blijven wegens de kinderen? Als de relatie zo slechts is dat er dagelijks sprake is van conflicten, r…
Echtscheiden tot 1971 erg lastig zonder overspelEchtscheiden tot 1971 erg lastig zonder overspelDe eerste officiële scheiding in Nederland vond plaats in Maastricht. Op 15 september 1796 kwam Agatha Lenaerts s ochte…
Bronnen en referenties
  • Eendaagse Scheiding - De Scheidingsmediator
  • Tonk Asvocatuur & Mediation

Reageer op het artikel "Gescheiden verder"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 15-02-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!