InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Het gedrag van mannen en vrouwen

Het gedrag van mannen en vrouwen

Het gedrag van mannen

Het zit in de aard van een man om zich tijdelijk terug te trekken. Natuurlijk kunnen er andere oorzaken of redenen voor dit gedrag zijn, zoals o.a.: stress, wanneer een man de tijd nodig heeft om de relatie te relativeren, als hij wil testen hoe de vrouw hierop zal reageren, bij twijfel of gebrek aan liefde binnen de relatie, gebrek aan zelfvertrouwen, als de man voelt dat hij niets kan toevoegen aan het leven van de vrouw en een ondergeschikte rol speelt en natuurlijk de drang om even op zichzelf te zijn.

Bindingsangst?

De angst om zich te binden kan ook een rol spelen bij zowel mannen als vrouwen. Dit kan al een oorsprong hebben in de jeugd. De een krijgt de neiging zich terug te trekken uit angst zijn of haar vrijheid kwijt te raken of wanneer de situatie te ‘beklemmend’ wordt. Een fout is om de ander te veel achterna te lopen. Mannen kunnen ook het stappen met vrienden niet graag willen missen en vrouwen het stappen met vriendinnen. Dit is vaak het geval bij mensen die lang vrijgezel zijn geweest en niet zo gewend zijn om rekening te houden met een vaste partner.

Te bezitterig zijn

Door al te bezitterig te zijn en de ander constant achterna te lopen kan dit gedrag de partner afschrikken. Hij/zij kan het gevoel hebben dat de partner geen vertrouwen heeft in de relatie. En het werkt heel benauwend... Dit gedrag kan ook voortkomen uit verlatingsangst, waardoor men zich aan de ander gaat 'vastklampen'. De angst om verlaten te worden kan zowel voorkomen bij kinderen als bij volwassenen.

Mannen onderschatten het belang van communicatie

Vrouwen krijgen graag complimentjes, ze begrijpen niet dat mannen soms zo lomp kunnen zijn om niets van zich te laten horen. Mannen gaan hier veel gemakkelijker mee om. Voor vrouwen is een goede communicatie juist belangrijk. Het zou er in ieder geval toe bijdragen om eventuele misverstanden in relaties te voorkomen of op te lossen.

Benadruk het positieve

Wanneer irritaties de overhand nemen, probeer dan het positieve te benadrukken. Denk aan de positieve eigenschappen van elkaar of schrijf deze op. Door de nadruk op de positieve kanten te leggen, zal dit de relatie ten goede komen. Fricties kunnen er door verminderen en de sfeer zal er door verbeteren. Probeer positief te denken en eventueel kun je in gedachten positieve energie richten op de situatie of de betreffende persoon.

Niets of niemand uitsluiten

Er zijn tal van mogelijkheden om een partner te vinden. Het belangrijkste is dat je er voor open staat en indien nodig de manier van denken zult veranderen. Probeer positief te denken en sluit niets en niemand uit. Een persoon waar men totaal niets in zag kan plotseling toch anders blijken te zijn en een bepaald charisma hebben. Het hoeft natuurlijk niet altijd liefde op het eerste gezicht te zijn. Het kan ook zijn dat vanuit vriendschap liefde ontstaat, of dat de liefde moet groeien. Creëer ook nieuwe mogelijkheden voor het vinden van een nieuwe partner door de routine van elke dag te veranderen nieuwe mensen te ontmoeten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.relatiehobbels.nl/1bindingsangst.html
  • Boek Mars zoekt Venus Venus zoekt Mars, geschreven door John Gray.
  • http://www.hulpmix.nl/gevoel/bang/verlatingsangst/algemene_informatie

Reageer op het artikel "Het gedrag van mannen en vrouwen"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 18-06-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!