InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Swingen als levensstijl

Swingen als levensstijl

De eerste swingende koppels dateren al van in de jaren 50 in de VS. Het gaat om stellen (getrouwd, samenwonend, ...) die de spanning in hun seksleven terug een beetje willen opvijzelen met gelijkgestemden via partnerruil.

Beschrijving

Onder swingen verstaat men seks als sociale activiteit tussen gelijkgestemde mensen. Het gaat hier meestal om heterokoppels die andere heterokoppels ontmoeten voor éénmalige seks of een langdurige seksuele relatie. Dit is niet hetzelfde als vreemdgaan omdat je in dat geval seks hebt met een ander buiten het medeweten van je partner.

Het is eigenlijk het delen van je seksleven met anderen en dit kan gaan van enkel flirten of strelen tot volledige seks met verschillende partners. Meestal heeft men onderling van tevoren besproken met de partner hoever men kan gaan hierin.

Profiel van swingers

Swingers zijn in feite heel gewone mensen die zelfs een uitstekende relatie hebben met hun partner maar die een open visie hebben als het gaat over seksualiteit. Swingers kom je tegen in alle lagen van de bevolking.

Ontmoetingsplaatsen

Swingers kunnen elkaar ontmoeten thuis of in een parenclub. Het aantal parenclubs heeft een ware explosie gekend de laatste jaren omdat het taboe voor een groot stuk is weggevallen. Bij een recent onderzoek in de VS bleek dat maar liefst 20 % van de gehuwde koppels zich met één of andere vorm van swingen inliet.

Vormen van swingen

Softswinging

De koppels hebben in dit geval alleen seks met de eigen partner maar bevinden zich wel in één en dezelfde ruimte. Soms kan er wel sprake zijn van strelingen of oraal contact met andere koppels.

Gesloten swinging

Hierbij heeft men seksueel contact met een andere partner, maar in aparte ruimtes. Dit zorgt voor een grotere privacy voor de betrokken koppels.

Open swinging

Seks met een andere partner is mogelijk maar dan wel in dezelfde ruimte of hetzelfde bed. Wanneer dit met verscheidene koppels tegelijkertijd gebeurt, spreekt men van een orgie. De meeste swingers vinden dit de meest bevredigende vorm van swingen.

Swingregels

  • respect: hou rekening met de wensen van je partner binnen vooraf vastgestelde grenzen.
  • hygiëne: men dient proper gewassen te zijn en liefst geschoren.
  • safe seks: Niet alleen je eigen gezondheid maar ook die van anderen staat op het spel !
Gerelateerde artikelen
Swingen, ontstaan, redenen en de gevarenSwingen, ontstaan, redenen en de gevarenDoor de komst van de seksuele revolutie in de jaren 60 en 70 is het hebben van seksualiteit buiten het huwelijk een mi…
Het seksleven spannend houdenNa een tijd samen zijn met dezelfde partner zal er steeds minder over seks gesproken en van seks genoten worden. U bent…
Seks met een wildvreemde: wel of niet doen?Seks met een wildvreemde: wel of niet doen?We hebben er vast allemaal wel eens over gefantaseerd: seks met een wildvreemde. Zomaar iemand van de straat of bijvoorb…
Erotische dromen en hun betekeniss Nachts kan de mens veel over zich leren. Omdat onze erotische dromen een persoonlijke betekenis hebben. U leest hier…
Saskia Noort - Nieuwe BurenNieuwe buren is een boek dat op de literatuurlijst van 5e/6e klassers van het HAVO/VWO kan worden geplaatst. In dit arti…

Reageer op het artikel "Swingen als levensstijl"

Reactie

Omer, 01-08-2012 22:59 #1
Heb gelezen dat swingen in feite al begonnen was in WW 2, en zeker met de piloten die riskeerden immers bij elke vlucht van niet meer terug te komen, maar dat swingen zal het kameraadschap blijven, stel u voor dat de vrouw of de man een immens seksspel heeft met een andere persoon ja zeg maar sommigen ejaculeren te snel, anderen in hun vriendenkring kunnen beter en langer afremmen, zo noem ik dat wel uw vrouw kan een hels genot hebben met de andere en dan samenblijven? of werkelijk wisselen van partner en gaan samenwonen ja met de man die hun een hels genot schenlkt ( heb ik nogal gezegd denk ik )

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 13-06-2008
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!