InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Swingen, ontstaan, redenen en de gevaren

Swingen, ontstaan, redenen en de gevaren

Swingen, ontstaan, redenen en de gevaren Door de komst van de seksuele revolutie in de jaren 60 en 70 is het hebben van seksualiteit buiten het huwelijk een minder grote taboe geworden. In de jaren 70 was het een geaccepteerd fenomeen om aan partnerruil te doen. Swingen is het vervolg hierop. Swingen is het ruilen van partner, het hebben van een erotisch avontuur van een koppel met een ander koppel of singel, waarbij alle partners op de hoogte zijn. Het verschil met vreemdgaan is dat er sprake is van eerlijkheid. Redenen om te swingen zijn om weer spanning in de seksuele relatie te brengen nadat de spanning is verdwenen, het spannend vinden om een seksuele relatie te hebben met een ander koppel, swingen als uitgaansmogelijkheid. Er zitten ook gevaren aan het swingen: het oplopen van een SOA, meer gaan voelen voor het andere koppel en jaloezie.

De seksuele revolutie

In de jaren 60 en 70 was er door de komst van de anticonceptiepil veel meer mogelijk op het gebied van seksualiteit dan in de jaren ervoor. Seks hield niet meer meteen in dat er ook een zwangerschap kon ontstaan. Ook het feminisme en de opkomst van de NVSH speelde een grote rol bij de seksuele revolutie. De seksuele revolutie was tevens een tegenbeweging op de Christelijke norm dat seks iets was voor binnen het huwelijk. Een vrije relatie, open huwelijk of partnerruil werd vanaf de jaren 70 steeds gebruikelijker. Het gezin stond minder centraal; het ging steeds meer om de individuele ontplooiing van de gezinsleden. Een seksuele relatie buiten het gezin werd in veel milieus geaccepteerd. Er werden zelfs partnerfeesten gegeven waarbij sleutels werden getrokken. Het spel was dat de vrouw meeging met de man wiens sleutel zij had getrokken. In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw en ook anno 2013 is de NVSH blijven. De NVSH organiseert in vele steden parenavonden. Dit ondanks dat de norm rondom een vrije seksuele relatie minder liberaal is geworden dan in de vorige eeuw.

Swingen in de 20e eeuw

In de 20e eeuw is het woord partnerruil veranderd in swingen. Swingen is het ruilen van partner of het hebben van seksueel contact van meerdere koppels tegelijkertijd in eenzelfde ruimte. Daarbij is iedereen akkoord gegaan en zijn alle partijen op de hoogte. Meestal zijn er van te voren duidelijke afspraken gemaakt, waardoor de grenzen duidelijk zijn voor iedereen. Een reden om dit te doen, kan het verhogen van een stuk spanning binnen een seksuele relatie zijn. Veel swingers zijn veertig jaar of ouder en hebben al langdurig een relatie met dezelfde partner. Een andere reden is de gedachtegang dat seksualiteit te delen is met meerdere mensen. Swingen betekent niet dat één van de partners een liefdesrelatie krijgt met een ander. Het gaat met name om het flirten en het eventuele seksuele avontuur wat hier uit voortkomt.
Swingen kan ook een avondje uit betekenen door een avond naar een parenclub of de NVSH te gaan. Of kan het maken van een afspraak via een website voor swingers, waarbij er thuis wordt geswingd.

Nadelen en gevaren van swingen

Er schuilen een aantal gevaren in het swingen. Er kunnen onverwachtse gevoelens van jaloezie omhoog komen bij één van de partners; er kan een verliefdheid ontstaan richting diegene waarmee geswingd wordt; het krijgen van een SOA ligt op de loer bij onveilig vrijen. Al bij al kan het tot ingewikkelde situaties leiden vooral als de afspraken niet duidelijk zijn gemaakt en de grenzen niet duidelijk zijn gesteld. Het is belangrijk dat bij een swingrelatie alle partners er achterstaan en een partner niet meedoet omdat zijn of haar partner het zo graag wil. Rationeel kunnen mensen wel willen swingen, maar dat kan emotioneel heel anders liggen. Swingen kan naast het bezorgen van een leuke avond ook dingen kapot maken binnen een bestaande relatie.
© 2013 - 2019 Lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia; artikel "seksuele revolutie"
  • www.nvsh.nl

Reageer op het artikel "Swingen, ontstaan, redenen en de gevaren"

Infoteur: Lisa
Gepubliceerd: 08-01-2013
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!