InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Verschil in verlangen

Verschil in verlangen

Hoe ga je om met een verschil in verlangen tussen partners, dit artikel geeft inzicht en praktische tips.

Een verschil in verlangen kan een enorme druk op een relatie leggen

Soms weten partners niet goed hoe aan hun partner uit te leggen waar hun gemis ligt, angst voor onbegrip speelt daar vaak in mee. Zeker wanneer het gaat over verlangens om gedomineerd te worden, te domineren, een verlangen naar pijn, een verlangen om bepaalde kleding te dragen, een verlangen om in een bepaalde rol te stappen, etc. Er wordt gedacht dat de partner deze verlangens nimmer zal begrijpen, soms is er de onrust dat een partner de relatie zal verbreken zodra deze op de hoogte is van de verlangens. Het gevolg is een tweeledige eenzaamheid binnen een relatie, beide partners missen een (echte) connectie met elkaar. Wat er wordt gedeeld zijn de overeenkomsten in beide levens: de zorg voor elkaar, voor het gezin, de sociale wereld waarin men als stel leeft. Soms maken partners de keuze om voor hun (door de andere partner niet begrepen of niet erkende) verlangens een invulling te zoeken buiten de relatie. Lang niet altijd wordt dit met de partner gedeeld, wat kan leiden tot een grotere afstand en vervreemding van elkaar.

Wat is er nu belangrijk wanneer je je binnen je relatie bewust bent van een verschil in verlangen?

  • Benoem het verlangen, of dit nu jouw eigen verlangen of die van de partner is.
  • Erken het verlangen in de ander, dit betekent dat je onderkent dat deze verlangens deel uit maken van wat in jouw partner leeft en je samen verantwoording draagt voor het omgaan met deze verlangens.
  • Erken het verlangen in jezelf, wanneer je jouw eigen verlangens afwijst of niet onderkent dan werkt dit door in de communicatie met je partner. Hoe kun je respect en begrip voor jouw verlangens verwachten wanneer je deze niet eens zelf accepteert?
  • Wees je ervan bewust dat aan een niet ingevuld verlangen meerdere/andere emoties gekoppeld kunnen zijn. Probeer jezelf en je partner ruimte te bieden hierover te praten. Bied steun en veiligheid aan elkaar.
  • Laat verwijten los. Niemand kiest voor de verlangens die hij of zij voelt, de keuzes liggen op het vlak van invullen, niet in het voelen van de verlangens.
  • Laat je partner weten dat je hem of haar steunt, maak het verschil in verlangen een onderdeel van jullie relatie. Op die manier wordt het iets waar jullie beiden zorg voor dragen. Zelfs al zouden er geen beslissingen genomen worden omtrent de mogelijke invulling van deze verlangens dan nog kun je zorg dragen voor elkaar door het verlangen als een bestaand en geaccepteerd gegeven te beschouwen. Het is iets dat bij je partner hoort, en daarmee is het iets dat ook bij je relatie hoort.
  • Wees open en eerlijk naar je partner, hoe moeilijk of heftig dit ook is. Door jezelf kwetsbaar op te durven stellen open je de deur naar samen een weg zoeken. Je stelt je partner in staat keuzes te maken hoe met het verschil in verlangen om te gaan.
  • Durf grenzen te stellen. Dat je partner verlangens heeft die niet door jou gedeeld worden hoeft niet te betekenen dat jij voorbij jouw eigen grenzen moet gaan, wanneer je bijvoorbeeld samen afspraken maakt over hoe om te gaan met de verlangens, en het verschil in verlangens, dan is het goed om duidelijk te zijn over waar jouw persoonlijke grenzen liggen.
  • Benoem je angsten. Het kan beangstigend zijn te weten welke verlangens je hebt, of je partner heeft. Het kan de angst oproepen dat dit het einde van jullie relatie zal zijn, er kan angst en onzekerheid zijn omtrent het houden van. Je kunt jezelf afvragen of jouw partner nog wel om je geeft wanneer hij of zij compleet andere verlangens heeft. Durf al deze angsten en onzekerheden uit te spreken naar elkaar.

Aanvullende praktische tips en tools

Op de website Hart en Ziel kun je een online cursus volgen waar je, eventueel samen met je partner,kunt ontdekken hoe je jullie seksleven nog interessanter kunt maken. Omdat een verschil in verlangen voor veel spanning kan zorgen binnen een relatie is het belangrijk dat je samen werkt aan ontspannen omgaan met elkaar, maar ook ontspannen kunnen communiceren met elkaar.
© 2013 - 2019 Mistique, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Seksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistSeksuoloog, seksuologie en de seksualiteit specialistWat is een seksuoloog? Wat doet een seksuoloog? Voor welke seksuele problemen kan je terecht bij een seksuoloog? Kan je…
Slecht presteren door toedoen van antidepressivaSlecht presteren door toedoen van antidepressivaOm depressiviteit te behandelen wordt de patiënt met antidepressiva zoals Seroxat behandeld. Dit medicijn stimuleert de…
Wat is A-seksualiteit?Wat is A-seksualiteit?A-seksueel, frigide of non-libidoïsme het zijn verschillende benamingen voor mensen die geen seksuele gevoelens hebben.…

Reageer op het artikel "Verschil in verlangen"

Infoteur: Mistique
Gepubliceerd: 30-10-2013
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!