InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Vormen van intimiteit in een relatie

Vormen van intimiteit in een relatie

Wat is intimiteit? Intimiteit is een gevoel van samenhorigheid en verbintenis tussen twee of meer personen. Intimiteit is een vereiste om een relatie succesvol te laten zijn. Intimiteit kan onderscheiden worden in drie hoofdcategorieen. Dit zijn intellectuele, sociale en fysieke intimiteit. Alle drie worden ze verder uitgelegd in dit onderstaande artikel.

Wat is intimiteit

Intimiteit is een gevoel van samenhorigheid en verbintenis tussen twee of meer personen. Er bestaan drie hoofdcategorieen die betrekken hebben op intimiteit. Dit zijn intellectuele, sociale en fysieke intimiteit. Deze worden verder uitgelegd in dit artikel. Intimiteit is een vereiste voor een succesvolle relatie.

Intellectuele intimiteit

Intellectuele intimiteit gaat over het bespreken van wat er in je omgaat. Het is belangrijk om in een relatie je gevoelens naar buiten te kunnen brengen. Dit kunnen zorgen zijn, zoals geld of werk. Maar dit kunnen ook dingen zijn die met spiritualiteit te maken hebben. Dit heeft dan weer eerder met jezelf te maken dat met zorgen.

Sociale intimiteit

Sociale intimiteit heeft betrekking op je uitgaans leven. Dit hoeven geen clubs en disco's te zijn, als wel samen dingen ondernemen. Een avondje gezellig naar de bioscoop, of samen op vakantie gaan. Op deze manier deel je leuke ervaringen met elkaar, dit zorgt voor een goede intimiteit in het sociale. Emotionele intimiteit hangt zeer nauw samen met sociale intimiteit. Emoties hoeven alleen niet altijd blij en gelukkig te zijn. Denk aan het overlijden van een dierbare, door dit verlies samen te delen wordt de pijn verzacht en jullie band versterkt.

Fysieke intimiteit

Wanneer er over intimiteit gesproken wordt, is het vaak deze laatste vorm die bedoeld wordt. Bij fysieke intimiteit heeft men het meestal over seks, maar ook knuffels en handdrukken vallen hieronder. Bij fysieke intimiteit is het belangrijk dat er een verschil is tussen de publiek fysieke intimiteit (Het schudden van een hand) en seks (Als het goed is alleen met je partner). Dit zijn de twee uitersten, maar het is belangrijk dat hier duidelijke afspraken over worden gemaakt binnen een relatie.

Ook belangrijk

Het besef van het belang

Intimiteit is een voorwaarde om een relatie tot stand te houden. Zonder intimiteit ontstaat er geen gevoel van samenhorigheid en verliefdheid. Het is niet makkelijk om dit voor mekaar te krijgen. De eerste stap is het bewust worden van de hoeveelheid intimiteit die jij zelf nodig hebt, maar ook de hoeveelheid die je partner kan bieden. Jullie moeten proberen hier samen een goed evenwicht in te vinden. Als er iets ontbreekt in jullie intimiteit, moet je daar zeker iets van zeggen. Anders zul je altijd het gevoel hebben dat je iets tekort komt.
© 2009 - 2017 VMusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Vormen van intimiteit in een relatie"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 30-10-2009
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!