InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > De oorzaken en gevolgen van slaapseks

De oorzaken en gevolgen van slaapseks

Slaapseks is iets waar veel mensen nog niet van gehoord hebben. Toch bestaat het wel degelijk, maar dan wel min of meer in de taboesfeer. We gaan wat dieper in op deze aandoening.

Inleiding

Slaapseks of 'sexsomnia' is een aandoening waarbij iemand tijdens de slaap aan seks doet of seksuele handelingen zoals bijvoorbeeld masturbatie uitvoert. Bovendien herinnert de persoon in kwestie zich de morgen nadien niets meer van wat er gebeurd is. Het is dus te vergelijken met slaapwandelen, maar dan de seksuele variant hiervan.

Ongeveer 1% van de bevolking lijdt aan de aandoening, maar aangezien deze ziekte zich toch in de taboesfeer bevindt, is er duidelijk onderrapportering. Vandaar dat slaapseks zo weinig in het nieuws komt.

De aandoening komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Er zijn natuurlijk verschillende gradaties. Dit kan gaan van kreunen tot gewelddadige, agressieve handelingen.

Oorzaken

Via slaaponderzoek gaat de wetenschap op zoek naar de oorzaak van slaapseks. Het is vaak een combinatie van slaapproblemen (medische oorzaak) die gepaard gaan met emotionele problemen, zoals vermoeidheid, spanningen of stress (psychologische oorzaak). Seksuele frustratie heeft vaak weinig met het gedrag op zich te maken. Vaak zijn er in het verleden ook al andere psychologische aandoeningen geweest, zoals bijvoorbeeld slaapwandelen of bedplassen.

Bij de patiënten vertonen zich tijdens de slaapcyclus plotse storingen. dit kan voorvallen op elk moment tijdens de diepe slaap en dus niet tijdens de REM-slaap.

Kenmerken

  • Seksuele opwinding met eventueel hevig zweten
  • Erectie
  • Zaadlozing bij de mannen
  • Vaginale vochtafscheiding bij de vrouwen

Gevolgen

Natuurlijk moeten we oog hebben voor de gevolgen van slaapseks. Aanranding of seks met minderjarigen valt hier uiteraard niet uit te sluiten. In een recent verleden zijn er effectief gevallen geweest van vrijspraak van aanranding omwille van deze aandoening.

Behandeling

Slaapseks kan behandeld worden zoals een slaapstoornis. Slaapmedicatie gecombineerd met medicatie die je ademhaling rustig houdt, zou een oplossing kunnen bieden.
© 2010 - 2018 Kurtad1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Invloed van slaapseks: hoe kan men in de slaap seks hebben?Invloed van slaapseks: hoe kan men in de slaap seks hebben?Een minder bekend seks gerelateerd verschijnsel is slaapseks. Het is een aandoening vergelijkbaar met slaapwandelen waar…
Ongewenste erecties, wat doe je er tegen?Onverwacht en op de meest ongepaste en ongewilde momenten een erectie krijgen hoort nu eenmaal bij de puberteit. In het…
Kinderpsychiatrie: Slaapstoornissen bij kinderenZowel bij de volwassenenpsychiatrie als bij de kinderpsychiatrie, komen veel verschillende aandoeningen voor. De soort a…
Slaapwandelen en wat eraan te doenHet is midden in de nacht en ineens word je wakker, je hebt ijskoude tenen. Je denkt bij jezelf hoe kan dat nou. Je kijk…

Reageer op het artikel "De oorzaken en gevolgen van slaapseks"

Reacties

Geen Faken, 08-05-2017 21:54 #3
Reactie naar aanleiding van het schrijven van Geluk2017.
Al langere tijd krijg ik van mijn man klachten over masturbatie activiteit tijdens de slaap. Hij heeft veel moeite om te geloven, dat dit geheel en al buiten mijn bewustzijn om gaat. Ik hoor de argwaan en het wantrouwen in zijn stem en juist dat raakt mij weer. Dat hij mij niet vertrouwt, me niet op mijn woord gelooft. Voor mij is het héél interessant, om het verhaal van de andere kant te horen en dan van een ander dan van mijn man.

Hij zou zich helemaal kunnen vinden in jouw verhaal, denk ik; ook hij heeft het over mijn ademhaling, die ik aanpas om zo stil mogelijk te zijn etc., en door jou, kan ik meer begrip opbrengen voor zijn wantrouwen. Sterker nog, als ik jouw verhaal lees en het niet zelf zou kennen van de andere kant, dan zou ik met jou hetzelfde wantrouwen koesteren. Want jouw vriend reageert wel op jou en voor jou verdacht, alsof hij heel goed in de gaten heeft wat er gebeurt. Maar ik kan dus uit de grond van mijn hart zeggen, dat hij hier zelf niet bij is; dat dit buiten zijn bewustzijn om gebeurt. Op een bepaalde manier is het moeilijk te begrijpen, maar ik denk dus, dat zijn onderbewustzijn dit doet; niet alleen het masturberen, maar ook het reageren; ergens is er een weten, dat er een ander is. Hij reageert dus wel op jouw aanwezigheid, alleen doet hij dit niet bewust.

Volgens mij moet je het ook op geen enkele manier persoonlijk nemen; het is iets van de persoon zelf. En zelfs begin ik me af te vragen of het wel uit seks voortkomt. Mijn man is gaan snuffelen op het internet en ontdekte, dat mijn aandoening een naam had en zo ben ik ook gaan kijken en trof verschillende reacties en verhalen. Éentje bleef er extra hangen en die ging erover, dat wij in onze slaap de gebeurtenissen van de dag verwerken. Er werd geopperd, dat bij sexsomnia de geestelijke onrust via het lichaam zijn uitweg zoekt. Als ik dit op mezelf betrek, dan zijn er overduidelijk zaken in het leven, waar ik maar niet klaar mee kom. Pas toen ik dit in mezelf zo verwoordde zag ik ineens de overeenkomst. Is dit voor jou vriend ook herkenbaar? Of iets van dien aard?

Apart vind ik het ook, dat dit ineens is begonnen bij je vriend. En ook opvallend, dat jullie seksuele relatie helemaal in orde is. Ben benieuwd of deze reactie jou ook onder ogen komt en of het licht op de zaak werpt.

Geluk2017, 23-01-2017 17:00 #2
Hallo,
Het is al even geleden dat er op dit forum is gereageerd, maar hoop toch op reacties.
Sinds een 1/2 jaar heb ik een relatie met een lieve man die de laatste weken met zichzelf erg actief is 's nachts in bed. Circa 4 keer per nacht word ik wakker omdat hij aan zijn penis zit, wrijvend/masturberend/bekken bewegend. We hebben het er over gehad en hij zegt nadat hij op het internet heeft gekeken dat hij sexsomnia heeft. Aan mij "vergrijpen" zoals ik her en der lees doet hij (nog)niet. Als ik onder het dekbed ga kijken stopt hij direct en draait zich vaak om of vraagt direct wat is er, of zegt: "Ik doe niets". Ook als ik mij omdraai in bed stopt hij. Net zo met mijn kuchen of geluid maken. Als ik naar de wc ga is er ineens allerlei activiteit in bed met het nodige bed gekraak en als ik de wc doortrek en terugkom is het weer stil. Soms draait hij zich na zijn activiteit om en doet zijn hoofd omhoog om mijn kant op te kijken en gaat dan op zijn rug verder. Ik ben ruimdenkend, we vrijen vaak per week ook naar zijn tevredenheid, er kan veel. Ben ook een prater in alle rust. Masturberen vind ik geen probleem. Ik slaap door de situatie slecht. Apart slapen vind ik niet fijn, probeer dit te voorkomen. Hoe kan ik het nu zeker weten of hij faked of dat het echt is zonder test? Lees dat mensen geluiden maken zoals bij het vrijen, hij past zijn ademhaling aan als hij bezig is om zo stil mogelijk te zijn. Het gaat niet zozeer dat hij het doet, maar ik heb zo het gevoel dat hij faked dat hij slaapt, gezien het voorgaande. Na het betasten en dit kan enige tijd duren stopt hij een tijdje en dan herhaalt het zich een paar keer per nacht. Zich steeds met veel lawaai, gekreun en gerek omdraaiend om, zoals ik het aanvoel de heftigheid van het lekkere bijna klaarkomen gevoel te "kanaliseren" Het maakt niet uit of we die dag gevreeën hebben of niet. Het gebeurt. Lijkt een verslaving aan het lekkere gevoel en daarom regelmatig uitstel van klaarkomen, om dit gevoel zo lang mogelijk vast te houden. Het is een hekel punt en hij zei dat hij hoopte dat het niet tussen ons in komt te staan. Ik vind het moeilijk, houd van open en eerlijkheid, maar heb zo zeer mijn twijfels. Het abrupt stoppen en manier van ademhaling etc. doet mij zeer twijfelen, wil dit niet maar het is. Ik ga niet als een detective in bed liggen maar wil ook niet steeds wakker er van worden. Het is zijn 2de serieuze relatie. We zijn vijftigers. Hij is eerder jaren getrouwd geweest en zijn ex ging op een gegeven moment op zolder slapen. Volgens hem omdat hij te vaak wilde vrijen naar haar zin. Uiteindelijk zijn ze gescheiden.
Ik word er letterlijk en figuurlijk moe van.
Graag jullie reactie, alvast bedankt

Nick, 02-07-2014 21:46 #1
Ik ben een kerel van 22 en ik vraag mij af waar ik kan aankloppen om hiervan verlost te worden. Het is voor mij persoonlijk een verschrikkelijk iets dat ik elke nacht mijn vriendin 'aanrand'. Hopelijk kan iemand hier mij helpen.

Infoteur: Kurtad1
Laatste update: 05-04-2010
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!