InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Christelijke hulp en voorlichting bij seksverslaving

Christelijke hulp en voorlichting bij seksverslaving

Christelijke hulp en voorlichting bij seksverslaving Kun je seksverslaving voorkomen en zo niet welke hulp heb je dan nodig? Ook in christelijke gezinnen komt seksverslaving steeds vaker voor. Op tijd voorlichting geven aan je kinderen is van fundamenteel belang. Seksverslaving is niet exact hetzelfde als bijvoorbeeld een alcoholverslaving. Wel gaat het zoals bij andere verslavingen vaak om het opvullen van een leegte. Christelijke hulpverlening onderscheidt zich van andere reguliere therapie omdat er een beroep wordt gedaan op vergeving en de liefde van Jezus Christus.

Beloningssysteem en seksverslaving

Volgens verschillende onderzoeken werkt seksverslaving in principe net als alle andere verslavingen. Wanneer een verslaafde de behoefte (craving) krijgt om te gebruiken of om iets ‘plezierigs’ te doen dan treedt er een dwangmatige gevoel op om de genotprikkels in het brein te activeren. Deze dwang kan een half uur tot een uur duren. Soms langer. Het is echter bij seksverslaving zo dat wanneer men bijvoorbeeld ’s morgens een plaatje van een halfnaakte dame heeft gezien dit nog dagenlang in de hersenen aanwezig kan zijn. Ook de ontmoetingen met mannen of vrouwen op straat kan gevoelens oproepen. De ‘tricker’, de aanjager, blijft dus voortdurend aanwezig. Bij alcoholisme is dit bijvoorbeeld het uithangbord van het café waarmee de alcoholist dagelijks mee geconfronteerd kan worden. Bij cokegebruikers kan dat zelfs een plaatje op een voorlichtingsfolder zijn.

Reclamefolders

Reclamefolders zijn voor mensen met een seksverslaving geen prettig leesvoer. Reclamemakers kunnen bij het aanprijzen van een paar sokken al een halfnaakte dame laten poseren. Voor iemand met een seksverslaving kan dat funest zijn. De dikke boeken van bekende postorderbedrijven moeten helemaal vermeden worden. Dit kan voor frustraties zorgen omdat de omgeving dit soort ‘valkuilen’ vaak niet begrijpt. Het is de vraag of reclamemateriaal van sommige postorderbedrijven wel in de krantenbak kan liggen van een christelijk huisgezin.

Zelfbevrediging

In de meeste gevallen van seksverslaving is de verslaving ontstaan met zelfbevrediging. Zelfbevrediging begint meestal op jonge leeftijd. In de pubertijd gaan jongeren experimenteren waarbij vaak een rijke fantasie wordt gebruikt. Deze fase van experimenteren is meestal nog niet schadelijk. Tijdens deze periode is voorlichting van fundamenteel belang.

Elektronische en fysieke snelweg

Naast de uitdagende reclamefolders is de elektronische snelweg (internet) een van de grootste mediums waar seksualiteit in allerlei vormen wordt aangeboden. Door verkeerd gebruik kunnen jongeren verwrongen gedachten krijgen over seksualiteit. Er zijn mannen die nog precies kunnen vertellen waar en wanneer ze voor het eerst een dergelijk boekje onder ogen kregen. Naast de elektronische snelweg hebben we ook te maken met het aanbod in tankstations langs de fysieke snelweg. Mannen kunnen tijdens het tanken of het kopen van een broodje in de verleiding gebracht worden wat eigenlijk helemaal de bedoeling niet was.

Prostitutie

Wanneer de verslaving zo uit de hand loopt dat ook wekelijks of misschien wel dagelijks prostitutiebezoek ter sprake is, dan komen er voor de persoon nog meer risico’s om de hoek kijken. Naast het risico op HIV of andere geslachtsziekten kunnen er financiële problemen ontstaan. Verslaving is onlosmakelijk verbonden met schuldgevoel. Nadat de persoon zijn of haar ‘genot’ heeft gehad dan blijft men met een schuldgevoel zitten waar ze vaak zelf niet uit kunnen komen. Het risico is groot dat men het schuldgevoel gaat verdringen door het gebruik van een ander verslavend middel, bijvoorbeeld alcohol.

Wanneer heb je een seksverslaving

Het is vaak niet eenvoudig te zeggen wanneer je verslaafd bent. De persoon zelf zal in het begin altijd ontkennen verslaafd te zijn. Seksverslaving is een obsessieve, dwangmatige behoefte om aan ‘prikkels’ te komen die een gevoel van welbehagen geven. Op de site van Tot heil des volks kun je door middel van een aantal vragen een indicatie krijgen of je verslaafd bent en of je hulp nodig hebt.

Christelijke hulp en voorlichting

Om seksverslaving te kunnen voorkomen is goede voorlichting belangrijk. Dit begint thuis door vader en moeder. Kinderen mogen in de leeftijd van ongeveer twaalf jaar, dat is eind groep acht, best op de hoogte gebracht worden van hun lichaam en hun gevoelens. Ook op school moet er aandacht aan besteed worden. Het boekje van Jetze Baas, Je groeit in liefde, Voorlichting over liefde en seksualiteit, is een goede methode om je kind voor te lichten.

Schepping

Seksualiteit is iets wat door God in de schepping is gegeven en is iets moois wat binnen een huwelijk moet blijven. Man en vrouw mogen op die manier van elkaar genieten.
Gerelateerde artikelen
Seksverslaving; wat is het?Seks, iedereen doet eraan. Het is spannend, je bent samen met je partner en het is een moment van genot. Merendeel van d…
Internetverslaving: oorzaken, symtpomen & behandelingInternetverslaving is een nieuwe verslaving, die steeds vaker voorkomt. Internetverslaving kan verschillende vormen aann…
Verslaving en RETVerslaving en RETVerslaving begint bij steeds meer mensen wereldwijd een rol te spelen. Verslaving in het Westen gaat meestal om verslavi…
Bronnen en referenties
  • www.chap.nl

Reageer op het artikel "Christelijke hulp en voorlichting bij seksverslaving"

Reacties

Arnoud van der Kooy, 29-12-2014 10:27 #2
Goedemorgem
Ik zit er mee die regematig naar mooien vrouwen kijk op de komcuter
En dat doet pijn als ik het gedaan heb en voel me schildig naar God en Broeders en Zusters
En ik t praat.met vrienden er over en bidden samen
Maar de pijn dat ik ook terug valt en wilt er echt van af.
En heb ook geloof om er van af te komen.
Is er geen ges

Rasyif, 25-12-2014 23:32 #1
Jemig ik vind het moeilijk om een stap te nemen omdat ik me er erg voor schaam en ongure types op me af komen terwijl ik het ergens wel heel spannend vind. Ik ga ook in gesprek met mijn evangelische buren die het goed met mij hebben. Ik weet dat God en zijn zoon Christus bestaan maar sta steeds verder van de Heer. Ik schaam me steeds meer en heb een dubbel leven. En aan de andere kant is het gewoon "lekker"… ik vind het allemaal raar.

Infoteur: Hessel
Laatste update: 29-10-2019
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!