InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > De positieve bijwerkingen van seks

De positieve bijwerkingen van seks

De positieve bijwerkingen van seks Bij relatief veel stellen is seks enig moment slechts een onderdeeltje van de relatie ... als het al een onderdeel is. Toch kan seks veel meer goed doen dan alleen het prettige gevoel van een orgasme en als je het niet om de ene reden doet, doe het dan om de andere reden. Waar heeft het zoal effect op.

Het lichaam

Het lichaam zit ingenieus in elkaar en hoewel we dat allemaal weten, maken we er veel te weinig gebruik van. Zover dat sommige mensen “er niet meer aan toe komen” of “het moet dan maar” in de mond nemen als het gesprek over seks gaat. Hoe dan ook, seks is prettig voor lichaam en geest en nog veel meer zaken.

Waar is seks nog meer goed voor?

Conditie en weg met de calorieën

Seks levert je een betere conditie op en je verbrandt flink wat calorieën, wat een prettige bijkomstigheid is. Gemiddeld soupeer je al snel gemiddeld 200 tot 250 calorieën per uur op ... en daar hoef je alleen maar prettige dingen voor te doen. Verder train je uiteraard de grote spiergroepen van met name de buik en benen en in mindere mate de bilspieren.

Slapen

Om allerlei redenen kan het zijn dat je niet goed kunt slapen. Een optie is dan om seks te hebben en daar komt nog bij dat de kans dat je daarna beter kunt slapen, groot is. De endorfine die vrijkomt tijdens het klaarkomen ontspant en dat helpt bij het in slaap vallen. Verder wordt er prolactine (hormoon) aangemaakt, wat normaal meer in slaap plaatsvindt.

Daar staat tegenover dat sommige mensen bij een stevige vrijpartij je ook zoveel energie opbouwt dat je geen oog dicht doet. In dat geval is ochtendseks weer een perfecte oplossing.

Menstruatie

Voor veel vrouwen die PMS (Premenstrueel Syndroom) hebben kan het hebben van seks voor verlichting zorgen. Maar ook tijdens de menstruatie kan het hebben van seks, verlichting bieden. Door de seks trekt de baarmoeder samen waardoor de overtollige prostaglandinen opgesoupeerd wordt. Prostaglandinen zorgt voor de kramp. Verder ontspant seks en dat haalt de druk van de buik die zich aan het voorbereiden is.

Hart

Tijdens de seks verhoogd de hartslag en dat heeft wat weg van een matige cardioworkout. Als je regelmatig seks hebt (zo’n 2x per week), zou dit bijdragen aan een kleinere kans op een hartaanval. Bij mannen is dit middels Engelse onderzoeken aangetoond, met als kanttekening de grootte (of het ontbreken hiervan) van het onderzoek.

Oud

Er zijn uit de VS, Canada en Frankrijk wat onderzoeken naar seks in combinatie met ouder worden gedaan en deze wijzen uit dat mensen die regelmatig seks hebben (gedurende het hele leven) gemiddeld wat ouder worden. Net als bij het hartonderzoek was er over het Franse en Canadese onderzoek wat discussie over de grootte van de groep. Overigens profiteren vrouwen meer dan mannen van ouder worden bij regelmatige seks.

Stress

Een van de zaken die op allerlei processen in het lichaam effect heeft is het antistress aspect. De hormonen endorfine en oxytocine maken dat je je prettig gaat voelen (geluksstofje, ook wel genoemd), het helpt tegen angstig gevoel en depressie. Daarbij komt nog dat het langer doorwerkt en je er dus langere tijd plezier van hebt.

Tot slot

Behalve dat seks dus gewoon prettig is, heeft het zoveel positieve bijwerkingen dat je eens bij jezelf na moet gaan denken of die vermoeidheid toch wel zo erg is dat je geen zin in seks hebt of dat je je druk druk druk zijn het hebben van seks opzij drukt. Als je weinig seks hebt, is het er over nadenken al een goede stap in de richting.
Gerelateerde artikelen
Medicijnen en de zin in seksMedicijnen en de zin in seksMedicijnen zijn soms nodig om goed of beter te kunnen functioneren of om lichamelijke klachten te verlichten of te verwi…
Sporten voor een beter libidoSporten voor een beter libidoWanneer we jong en energiek zijn is er meestal niets mis met ons libido. Zin in seks hebben we vaak bijna dagelijks, maa…
Seks stimuleert lichaam en geest: seks en afvallenSeks stimuleert lichaam en geest: seks en afvallenAfvallen gaat met veel moeite! Maar toch kun je op een plezierige manier aan je lichaamsgewicht werken door geregeld sek…
Wat seks met de mens doetWat seks met de mens doetSeks is tegenwoordig overal. Op tv, op straat, in films en ga zo maar door. Het wordt daarmee bijna een wegwerpartikel,…
Seks = beweging = gezond!Regelmatig vrijen zou goed zijn voor de gezondheid. Meer nog, het zou zelfs de levensverwachting doen stijgen.Zo zou het…
Bronnen en referenties
  • A.M.M. Clinton - Rigeway
  • Chr. Boution
  • W. King

Reageer op het artikel "De positieve bijwerkingen van seks"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-10-2011
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!