InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelen

Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelen

Iyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lichaamshouding, kracht en uithoudingsvermogen. Iyengar is in 1918 in India geboren en vanaf zijn zeventiende geeft hij yogales. Hij heeft een vernieuwende, inspirerende en zorgvuldige benadering ontwikkeld ten opzichte van de klassieke Hatha yoga. Iyengar yoga kan uitstekend therapeutisch worden toegepast bijvoorbeeld bij mensen met klachten aan het bewegingsapparaat. Zijn volgelingen hebben deze yogastijl, Iyengar yoga genoemd,omdat hij de eeuwenoude Indiase kennis van yoga zichtbaar en voelbaar heeft gemaakt voor duizenden leerlingen over de hele wereld. Naast kracht, uithoudingsvermogen en een juiste lichaamshouding, zal de beoefening van Iyengar yoga je lenigheid doen toenemen en een diepe ontspanning teweeg brengen door de meditatie in beweging.

Hulpmiddelen

De Iyengar yogastijl staat bekend om het gebruik van hulpmiddelen, zoals riemen, blokken, dekens, kussens of stoelen om ondersteuning te beiden in verschillende yogahoudingen. De hulpmiddelen, die zijn ontworpen door Iyengar gedurende zijn leven, maken de yoga houdingen meer toegankelijk voor zowel de minder flexibele als de fitte en gevorderde yogaleerlingen. Hulpmiddelen maximaliseren de opening en het bewustzijn van je lichaam en hierdoor kunnen de houdingen correct worden uitgevoerd en wordt het risico op blessures en spierverrekking verminderd. Daarnaast zijn ze ook ondersteunend voor zieke en gehandicapte mensen die erg veel voordeel kunnen halen uit het beoefenen van yoga.

De techniek, de volgorde en de timing

Op het gebied van yogahoudingen en ademhalingsoefeningen, focust de Iyengar methode met name op drie aspecten: de uitlijning van van het lichaam of de techniek, de volgorde en de timing. De juiste uitlijning van het lichaam zorgt ervoor dat het lichaam zich harmonieus en in een anatomisch correcte manier kan ontwikkelen zonder blessures of pijn. De precieze en zorgvoldige aandacht bevordert de ontwikkeling van kracht, uithoudingsvermogen en soepelheid – fysiek, mentaal en emotioneel. Daarom zal een Iyengar yoga leraar een incorrecte lichaamshouding in een yogapositie actief corrigeren. De correcte volgorde verwijst naar het krachtige en cumulatieve effect wat wordt bereikt door yogahoudingen en ademhalingsoefeningen in een specifieke volgorde uit te voeren. Er zijn enkele strikte en minder strikte regels wat betreft de volgorde van yogahoudingen. Staande houdingen zijn bijvoorbeeld een goede voorbereiding voorafgaand aan voorover gebogen houdingen en na een diepe vooroverbuiging worden enkele twisten of torsies aangeraden om de spieren in je wervelkolom in balans te brengen.

Doorzettingsvermogen

De timing verwijst naar hoelang je een houding aanhoudt of een ademhalingsoefening uitvoert. Als de houdingen voor een redelijke hoeveelheid tijd worden aangehouden zullen de effecten van de houdingen dieper in je doordringen en de techniek kan worden geperfectioneerd. Daarom zul je weinig flow vinden binnen de Iyengar yogastijl en neem je rust in de kindhouding tussen de verschillende lichaamsposities in. Je krijgt niet zozeer een cardiovasculaire uitwerking, zoals je dat ervaart in een Vinyasa yogales. Echter, het vasthouden van yogaposities vraagt kracht en is een uitstekende manier om je flexibiliteit te vergroten. Iyengar yoga is een perfecte yogastijl voor zieke mensen of ouderen vanwege de afwezigheid van flow of cardiovasculaire oefeningen. Daarnaast kan Iyengar yoga ook de meer gevorderde yoga beoefenaars aanspreken, die aan correcte lichaamshouding willen werken. Een Iyengar yogales is uitdagend, omdat doorzettingsvermogen nodig is om een lichaamspositie voor geruime tijd vast te houden. Bovendien, is Iyengar yoga erg precies, technisch en gefocust op anatomie en subtiele beweging. Het gebruik van hulpmiddelen creëert een hele nieuwe reeks aan creatieve en vernieuwende yogahoudingen en staat je toe om intense houdingen veilig uit te voeren.

Gouden Standaard

Tegenwoordig, is Iyengar yoga een van de meest beoefende yogastijlen over de hele wereld. Er zijn inmiddels honderden Iyengar Yoga Instituten in meer dan veertig landen verspreid over de hele wereld. Iyengar yogaleraren hebben een volledige en strikte training gevolgd van ten minste twee jaar door middel van een internationaal gestandaardiseerd systeem van lesgeven. De invloed van Iyengar yoga is aanwezig in bijna elke yogastijl door de manier waarop yogahoudingen worden onderwezen en hulpmiddelen worden gebruikt. Iyengar’s boek: ‘Light on Yoga’ is een yogaklassieker geworden en de gouden standaard vanwege de illustraties en uitleg van honderden yogahoudingen.

“When I practice, I am a philosopher,
When I teach, I am a scientist,
When I demonstrate, I am an artist.”
B.K.S. Iyengar

Lees verder

© 2012 - 2018 Jacinta-aalsma, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://iyengar-yoga.org.nz
  • www.iyengaryoga.co.nz
  • www.iyengaryoga.org.uk
  • www.iyengaryoga.nl

Reageer op het artikel "Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelen"

Infoteur: Jacinta-aalsma
Laatste update: 30-10-2012
Subrubriek: Spiritueel
Special: Yogastijlen
Schrijf mee!