InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yin Yoga - een zachte yogastijl

Yin Yoga - een zachte yogastijl

Yin yoga is een yogastijl ontwikkeld door Paulie Zink, een taoïstische yogaleraar en martial arts expert. Het is een combinatie van de traditionele Indische Hatha yoga en verschillende disciplines uit de Chinese taoïstische traditie, zoals Tao Yin, Qi Gong en Kung Fu. Daarnaast voegde Paulie Zink verschillende zelfontwikkelde yoga houdingen, variaties, visualisaties en technieken toe aan het concept Yin yoga. Een belangrijke naam binnen de Yin yoga is Paul Grilley, een Amerikaanse Yin Yoga leraar. Hij heeft de basistechnieken direct van Paulie Zink geleerd en is ook onderwezen in Japan door Dr. Hiroshi Motoyama. Hij biedt samen met zijn vrouw Suzee een leraren opleiding aan in Yin Yoga in Amerika en daarbuiten. Yin yoga is een perfecte voorbereiding voor een lange zittende meditatie, omdat het gericht is op het rekken van het bindweefsel in plaats van op de spieren.

Yin en Yang

Binnen de Chinese filosofie symboliseren Yin en Yang de dualiteit in de wereld om ons heen – tegenstellingen die met elkaar interacteren. Deze tegenstellingen kunnen niet zonder elkaar bestaan. Yang omvat beweging, verandering, activiteit en het vertegenwoordigt het mannelijke. Yin daartegenover verwijst naar stilte, kalmte en vrouwelijkheid. Hatha yoga en de meeste andere yogastijlen die worden beoefend in het Westen, zijn met name gericht op Yang principes. Ze zijn namelijk gefocust op beweging en de spieren met een nadruk op het strekken van de spieren. Yin yoga is in essentie een stille beoefening en daarom een perfecte voorbereiding voor meditatie. In Yang houdingen gaat de aandacht vooral naar de spieren. Tijdens Yin yoga is de focus op het bindweefsel, met name op de heupen, het bekken, de lage rug, pezen, ligamenten en gewrichten. Aan deze Yin weefsels wordt vaak weinig tot geen aandacht besteed tijdens meer actieve yogastijlen.

De flexibiliteit van het lichaam

Yin yoga is geschikt voor bijna alle levels; van erg stijf tot super flexibel, van helemaal nieuw in yoga tot zeer ervaren. Een belangrijke vaardigheid die je nodig hebt of leert ontwikkelen tijdens het beoefenen van deze yogastijl is geduld. Je blijft namelijk in de houdingen voor een redelijke hoeveelheid tijd, over het algemeen twee tot vijf minuten, maar mogelijk ook twintig. De zwaartekracht en de tijd zijn je belangrijkste hulpmiddelen. Binnen de vorm en de techniek van de houdingen is er ruimte en vrijheid om de houdingen aangenaam te maken voor jouw specifieke lichaam. Je ontspant je spieren in hoeverre het comfortabel voelt voor jou en laat je ademhaling vertragen. Je lichaam laat je langzaam aan de houding wennen, in plaats van jezelf in de houding te ‘gooien’. Dit zorgt er tevens voor dat de kans kleiner is dat je jezelf bezeert. De positieve effecten van Yin yoga ontstaan, omdat je geruime tijd in de houdingen blijft. Hierdoor sta je de tijd en de zwaartekracht toe om het bindweefsel rondom de gewrichten te rekken. Als je deze yogastijl beoefend zal na verloop van tijd je weefsels soepeler worden en de bewegingsruimte toenemen. Ter illustratie; spieren zijn verantwoordelijk voor veertig procent van de weerstand tegen de flexibiliteit van het lichaam. Daarentegen is het bindweefsel verantwoordelijk voor z’n vijftig procent. Yin yoga is daarom een perfecte complementaire yogastijl naast de dynamische en op de spieren gerichte Yang yogastijlen.

In het moment

Op het eerste gezicht kan deze yogastijl erg saai en passief overkomen. Echter, de yoga houdingen kunnen behoorlijk uitdagend zijn, zowel fysiek als mentaal. De meeste mensen zijn gewend om te bewegen in hun dagelijkse leven. Men is vaak gehaast bezig om zicht te verplaatsen van A naar B. Tijdens een Yin yoga houding beweeg je niet, maar blijf je precies waar je bent, in het moment. Deze zachte lichaamsaanpak resulteert in vaardigheden die erg ondersteunend zijn in onze hectische en drukke dagelijkse levens. Het lang vasthouden van houdingen kan een doffe pijn tot gevolg hebben. Hierdoor kun je leren om te ontspannen te midden van ongemak, een zeer nuttige overdraagbare vaardigheid. Yin yoga nodigt je uit om een meer flexibele en open houding naar jezelf en het leven te ontwikkelen, zowel fysiek als mentaal. Paul Grilley, een bekende Amerikaanse Yin yoga leraar, noemt Yin yoga ‘gewrichten rehabilitatie’. De houdingen hebben een effect op je gewrichten in een vergelijkbare manier zoals andere vormen van beweging een uitwerking hebben op het hart. Daarnaast is een van de grootste voordelen van Yin yoga dat je geest tot rust wordt gebracht wat zorgt voor een gevoel van diepe verkwikking.
© 2012 - 2019 Jacinta-aalsma, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bronnen:
  • www.yinyoga.com
  • http://yoga.about.com/od/typesofyoga/a/Yin-Yoga.htm
  • www.paulgrilley.com

Reageer op het artikel "Yin Yoga - een zachte yogastijl"

Infoteur: Jacinta-aalsma
Laatste update: 30-10-2012
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!