InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Toegevoegde waarde van een mantra

Toegevoegde waarde van een mantra

Toegevoegde waarde van een mantra We “hummen” tegenwoordig wat af en doen massaal mee aan hetgeen het “oosten” brengt. Daar is op zich niets mis mee, maar de betekenis én de toegevoegde waarde verliezen we niet zelden uit het oog. Dit, terwijl een juiste toepassing je veel kan bieden … of je besluit uiteindelijk toch dat het niets voor je is.

Wat is een mantra?

Een mantra is een uitspraak, klank of lettergreep die als een soort kort gebed uitgelegd kan worden. Maar heeft een sterker effect dan een “gewoon” gebed. Het is feitelijk een soort chant en wordt dus meestal meerdere keren herhaald.
Een mantra kan eigenlijk altijd toegepast worden, maar tijdens meditatie wordt deze meestal meegenomen, omdat je dan geconcentreerd hebt en je het soms zelfs kunt voelen. Maar ook bij officiële ceremonies, zoals trouwen en bij het afscheid nemen van een overledene en zelfs in de yogales kan men chanten.

Herkomst

Het eeuwenoude woord komt uit het Sanskriet, althans dat is de meest gebruikte uitleg. Het heeft met “geest” en “denken” te maken en daarnaast met “het instrument” “het voertuig”. Bevrijding door beheersing van de geest dus in feite.

Zuivering, reiniging is dus de basis en met het samenspel van deze woorden, is dat wat je moet bereiken. Het “hummen” (Om) wordt als een basis gezien en men gaat er vanuit dat de trillingen verheffende werking op het lichaam heeft. Het correct uitspreken (“Aum”) is dan ook erg belangrijk.
De klank die bij het chanten voortgebracht wordt, krijgt de juiste vibratie als je intentie erin tot uitdrukking komt. Een mantra moet je tot leven roepen en in leven houden, puur vanuit jezelf.

Hoe pas je een mantra toe?

Veel mensen combineren een mantra met een moment van meditatie. Als je tijdens een meditatie moment ontspannen en geconcentreerd zit, kan het herhalen van een mantra een mentale trilling in gang zetten. Je komt dan gemakkelijker in het zuivere bewustzijn.
Sommige mensen ervaren dit alsof de tijd even stilstaat en je adem stokt. Alsof je in een andere dimensie bent, daar waar je geheel tot rust komt en je je stoffelijke lichaam niet voelt.

Weten waar het over gaat

Sommige mensen zeggen dat als je de betekenis van een mantra niet kent, deze niet werkt als je gaat chanten. Maar dat is niet zo. Wel is het zo dat als je de betekenis wel kent en je gevoel in de chant legt, het vele malen krachtiger is. Het maakt niet uit of je het in alle stilte doet of luid werkt, in het universum gaat geen klank verloren. Ook de innerlijke niet.

Wat voor mantra’s zijn er zoal?

De lijst is divers en begint bij de SO-HUM, wat “ik ben die ik ben” wil zeggen. Een korte en duidelijke om mee te beginnen.

Verder zijn er mantra’s die je omgeving “bevrijden” mantra’s die “liefde brengen” (denk maar eens aan een onaangename omgeving, een nieuw huis wat niet goed voelt etc.) mantra’s die “de ziel raken”. Maar welke mantra je ook chant, het heeft altijd eenzelfde kern. De van oorsprong Duitse Deva Premal heeft een enorme collectie prachtige mantra’s die je ook gewoon aan kunt zetten en de ruimte mee kunt laten vullen. Waarbij je eigen zuivere intenties overigens nog steeds van belang zijn.

Wel of niet toepassen?

Je moet voor jezelf de toegevoegde waarde zien, dat het je dat kan brengen waar je behoefte aan hebt (en dan niet in materiële zin). Als je er echter niets in ziet, het niet snapt of het maar vreemd vindt, is dat niet erg. Je bent (nog) niet toe aan het ervaren wat de toegevoegde waarde van het chanten is. Of dat in dit leven überhaupt plaats gaat vinden is nog maar de vraag en ook dat is niet erg. Zolang je maar wel de ander die er wel actief mee is, respecteert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Kundalini Yoga?Wat is Kundalini Yoga?Yoga wordt steeds populairder in Nederland. Naast het bekende Hatha Yoga en de intensieve Bikram Yoga heb je nu ook een…
Kundalini Yoga - de yoga van het bewustzijnKundalini yoga is een unieke yogastijl die duizenden jaren als een geheime traditie mondeling is overgebracht om te voor…
Wat is een mantra?Wat is een mantra?Veel mensen weten in ieder geval dat ‘mantra’s’ bij mediteren hoort, maar weten vervolgens nauwelijks wat mediteren is.…
Waarom een mantra?Waarom een mantra?Om het ‘waarom’ te kunnen beantwoorden, zal voor menigeen eerst het ‘wat’ beantwoord moeten worden. En dan nog is het aa…
Mantra’s, de Maharishi – Lefebure controverseMaharishi Mahesh en zijn Transcendente Meditatie werkten veel met mantra’s. Hij probeerde dit wetenschappelijk te onderb…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Toegevoegde waarde van een mantra"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Spiritualiteit
Schrijf mee!