InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Vipassana meditatiecursus: tien dagen stilte

Vipassana meditatiecursus: tien dagen stilte

Vipassana meditatiecursus: tien dagen stilte De techniek van Vipassana is een simpele, praktische manier om de gemoedsrust te verbeteren en een gelukkig leven te leiden. Vipassana betekent: "de dingen zien zoals ze echt zijn" en het is een logisch proces van het zuiveren van de geest door zelfobservatie. Van tijd tot tijd ervaren we allemaal angst, frustratie en onbalans. Als we lijden houden we onze ellende niet voor onszelf, we laten het aan andere merken. Dit is geen ideale manier van leven. We willen allemaal leven in vrede over onszelf en met de mensen om ons heen. Mensen zijn sociale wezens, we moeten samen leven en met anderen communiceren. Hoe kunnen we in vrede leven en hoe kunnen we in harmonie leven met onze omgeving? Vipassana laat ons vrede en harmonie ervaren: het zuivert de geest, het neemt lijden weg en de dieper liggende oorzaken van het lijden. De oefening leidt stap voor stap naar het hoogste spirituele doel van gehele bevrijding van alle mentale ongemakken.

Geschiedenis

Vipassana is een van de oudste meditatietechnieken uit India. Het is 2500 jaar geleden opnieuw ontdekt door de Buddha Gotama en het is de essentie van wat hij beoefende en leerde gedurende de 45 jaar dat hij leider was. In die tijd beoefenden veel mensen in het noorden van India Vipassana en behaalden daarmee een veranderd niveau van bewustzijn. Naarmate de tijd vorderde verspreidde de techniek zich naar de naastgelegen landen zoals Myanmar, Sri Lanka, Thailand en andere landen, waar het hetzelfde verheffende effect had. Vijf eeuwen na de Buddha is de beoefening van Vipassana verdwenen uit India maar in Myanmar werd het nog wel beoefend door een klein aantal leraren. Nu is Vipassana weer terug in India en het wordt in minstens 80 andere landen beoefend.

De oefeningen

Om Vipassana te leren is het noodzakelijk om een tiendaagse cursus (retraite) te volgen onder leiding van een gekwalificeerde leraar. De cursussen worden gegeven in Vipassana centra en andere plaatsen. Tijdens de cursus blijven de studenten op het landgoed van het gebouw waar de cursus wordt gegeven waarbij er geen contact is met de buitenwereld. Lezen en schrijven is niet toegestaan en religieuze oefeningen of disciplines worden uitgesteld. Er wordt een dagelijks schema uitgevoerd waarbij er ongeveer tien uur zittend wordt gemediteerd. De stilte wordt geobserveerd en er wordt niet gecommuniceerd met de andere studenten. Vragen over de meditatie kunnen gesteld worden aan de leraar en eventuele andere problemen kunnen met het management worden besproken.

De drie stappen

Er zijn drie belangrijke stappen in de training. Allereerst zijn er vijf zaken die verboden zijn, doden (ook dieren zoals muggen), stelen, liegen, seks en het gebruik van drugs en alcohol. Ten tweede wordt er de eerste 3,5 dag van de training Anapana meditatie beoefend, de aandacht wordt naar de ademhaling gebracht. Deze oefening helpt om controle te houden over de gedachten. Deze twee eerste stappen zijn nodig maar incompleet als de derde stap niet wordt genomen; de gedachten zuiveren van onderliggende negatieve gedachten. Deze derde stap wordt de laatste 6,5 dag beoefend en dit is de Vipassana oefening. Er wordt inzicht verkregen in de gehele fysieke en mentale gesteldheid.

Studenten krijgen verschillende keren per dag instructies om te mediteren. De eerste negen dagen is het compleet stil. Op de tiende dag mogen de studenten weer spreken om de overgang naar het gewone leven vloeiender te maken.

De cursus

Alle trainingen in de wereld worden bekostigd op basis van donaties. Er wordt geen inschrijfgeld gevraagd, de trainingen worden volledig betaald door middel van donaties van studenten die de training hebben volbracht, zij doneren voor de studenten die na hen komen. De trainers worden niet betaald, het zijn vrijwilligers. De traditie is dat de training gratis wordt gegeven, zonder commerciële belangen. Vipassana trainingen zijn voor iedereen, afkomst, ras, kaste, geloof of nationaliteit is niet van belang.

Vipassana en de hedendaagse omgeving

Ontwikkelingen op gebied van wetenschap en technologie, in transport, communicatie, landbouw en geneeskunde hebben het leven veranderd. Deze vooruitgang is kunstmatig, de moderne mens leeft in mentale en emotionele stress, zelfs in ontwikkelde en rijke landen. Overal zijn mensen op zoek naar een manier om rust en balans in hun leven te vinden en vrijheid. Vipassana kan de manier zijn.

Vipassana heeft de capaciteit om de menselijke geest en het karakter te veranderen. Het is een kans voor iedereen die de inspanning ervoor over heeft.
© 2016 - 2019 Tennessee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • http://www.vipassana.com/ (geraadpleegd in augustus 2016)
  • http://www.vipassanadhura.com/howto.htm (geraadpleegd in augustus 2016)
  • https://www.dhamma.org/nl/ (geraadpleegd in augustus 2016)

Reageer op het artikel "Vipassana meditatiecursus: tien dagen stilte"

Infoteur: Tennessee
Gepubliceerd: 03-08-2016
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!