InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Smudgen, een manier om te beschermen tegen negatieve energie

Smudgen, een manier om te beschermen tegen negatieve energie

Smudgen, een manier om te beschermen tegen negatieve energie Smudgen is het reinigen van je omgeving, huis andere mensen door middel van rook om ze te verlossen van negatieve energieën. Traditioneel wordt smudgen gebruikt door de indianen bij hun rituelen. Tegenwoordig kennen we het vooral vanwege de new-agebeweging. In het sjamanisme wordt het gebruikt voordat een ceremonie plaatsvindt of om een ruimte te reinigen. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan een zweethut of medicijnwiel ceremonie. Er zijn heel veel verschillende kruiden waar je mee kunt reinigen, elk heeft zijn eigen gunstige eigenschappen. Wat heb je nodig om te kunnen smudgen en hoe doe je dat eigenlijk?

Oorsprong van smudgen

Oorspronkelijk komt smudgen van de traditie van de Amerikaanse indianen. Echter het is belangrijk om te weten dat de smudgesticks en de kruiden die overal verkocht worden niet de kruiden zijn waar de indianen mee smudgen. Het verschilt ook erg per indianenstam, wat bij de een geaccepteerd wordt, is bij een andere stam taboe. In het Westen kennen we smudgen vooral van new-agepraktijken. Vooral in het sjamanisme zoals dat in het Westen uitgeoefend wordt, wordt smudgen gebruikt om ruimtes en mensen te reinigen, te beschermen en voordat er met een ceremonie zoals bijvoorbeeld het medicijnwiel begonnen gaat worden.

Hoe kun je het beste smudgen?

Als je een ander persoon met de rook van de smudge wilt reinigen dan ga je voor de persoon staan met het schaaltje of de schelp in je hand, met de gezichten naar elkaar toe. Je begint bij het hart, dan het hoofd, de armen en zo ga je de rest van het lichaam naar beneden. Met de veer stuur je de rook naar de persoon toe. Daarna draait de persoon zich om en doe je dezelfde bewegingen opnieuw.

De rol van de windrichtingen en elementen

Bij het smudgen wordt de rook naar de vier windrichtingen gestuurd zijnde Noord, Oost, Zuid en West. Ook gaat de rook naar boven naar de geesten, de schepper en naar beneden waarmee moeder aarde gesymboliseerd wordt. In het smudgen zelf zijn ook de de vier elementen aarde, water, vuur en lucht verwerkt waarbij kruiden voor aarde staat, de schelp of schaal voor water, branden voor het vuur en de rook en de veer staan voor lucht.

Wat heb ik nodig om te smudgen?

Schaal of schelp

Om de kruiden goed te branden heb je een vuurvaste schaal nodig. Het meest gebruikt in reinigingsrituelen is de abaloneschelp. Deze is makkelijk verkrijgbaar in de meeste new-agewinkels of via new-agewebwinkels. Voor ongeveer 8 euro heb je een mooie schelp. Om de bodem van de schelp te beschermen kun je er een beetje wit zand in gooien of kooltjes gebruiken bij het branden.

Smudge veren

Als je het vuur hebt aangestoken is het belangrijk om de grote vlammen te doven maar de smudge wel te laten smeulen. Het beste resultaat krijg je als je smudge-veren gebruikt zodat je het vuurtje iedere keer een beetje kunt aanwakkeren en dat zorgt er ook voor dat het vuur niet uitgaat. Je kunt een speciale smudge-veer kopen, ook weer bij de meeste new-age(web)winkels, dat werkt wel het beste maar je kunt er ook eentje zelf maken van veren die je bijvoorbeeld in het bos gevonden hebt. De speciale smudge-veren zijn niet zo goedkoop en liggen tussen de 30 en 60 euro.

Kruiden om mee te smudgen

Bron: JillWellington, PixabayBron: JillWellington, Pixabay
Salie is een van de bekendste en meest gebruikte kruiden om mee te smudgen en dan vooral de witte salie. Het makkelijkste is om losse salie te kopen maar er kan ook een stukje van de smudgestick worden afgebroken, soms wordt ook wierook gebruikt. Naast salie zijn er nog vele andere kruiden die er gebruikt kunnen worden; het hangt af van het resultaat dat je wilt bereiken. Elk kruid heeft zijn eigen speciale eigenschappen. De meest gangbare kruiden zijn makkelijk te verkrijgen bij de new-age(web)winkels. Natuurlijk kun je sommigen ook zelf verbouwen en drogen, zoals lavendel.

Lijst van de te gebruiken kruiden en hun eigenschappen

De onderstaande lijst is niet limitatief maar geeft de meest gebruikte kruiden weer. Strikt gesproken zijn heilig hout, ceder, sandelhout en mirre geen kruiden maar hout en hars, maar ze worden wel gebruikt voor smudgen.

Benzoin

  • geeft rust en vrede;
  • beschermt tegen boosaardige krachten;
  • euforie.

Buffelgras

  • heeft helende werking;
  • trekt positieve energie aan;
  • geeft bescherming;
  • verstrekt paranormale gave.

Bijvoet

  • goede bescherming tegen zeer kwaadaardige aanvallen;
  • opwekken van visioenen;
  • bevorderen helderziendheid;
  • verkrijgen van inzicht.

Ceder

  • trekt goede energie aan;
  • goed om ruimtes mee te reinigen;
  • zuiverende werking na ziekte en na contact met de dood;
  • kan gebruikt worden om in contact te komen met de schepper.

Lavendel

  • heeft een positieve werking op de chakra's;
  • heeft een genezende werking;
  • geeft bescherming tegen negativiteit;
  • heeft een kalmerende werking;
  • geeft ontspanning en stimuleert het denken.

Mirre

  • goed voor gebed en meditatie;
  • geeft helderheid en inzicht;
  • helpt bij spiritualiteit.

Heilig hout
  • heeft een reinigende werking;
  • heeft een aparte, zoete geur;
  • verdrijft negatieve energie;
  • heeft een helende werking.

Sandelhout

  • geeft bescherming;
  • heeft een helende werking;
  • uitdrijving negatieve energieën;
  • geschikt om geesten op te roepen;
  • verstrekt spiritualiteit.

Witte salie

  • heeft een zuiverende en beschermende werking;
  • het verjaagd negatieve energieën, gedachten en emoties;
  • kalmerende invloed;
  • stimulering van visioenen en dromen.
© 2019 Rajeki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: Bijvoet (Artemisia vulgaris)Het tuinkruidenhoekje mag in de moderne tuin niet ontbreken. Dicht bij de keuken zodat de kookkunst van de kok helemaal…
Wierook wordt al eeuwen gebruikt voor zijn magische krachtWierook wordt al eeuwen gebruikt voor zijn magische krachtSinds de jaren 60 is de populariteit van wierookstokjes en branders enorm toegenomen. In de huiskamer wordt het vooral g…
Kruidenwijsheid: SalieKruidenwijsheid: SalieHet gemiddelde keukenkastje staat vol met kruiden die we in feite alleen maar gebruiken om een lekker smaakje aan ons vo…
Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol)Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol)Mirre is een onopvallende krachtige genezer in de kruidengeneeskunde. Mirre, ook wel myrrhe genoemd, wordt met name gebr…
Abalone - het gezelschapsspel met de knikkersAbalone - het gezelschapsspel met de knikkersVoor de spelletjesliefhebbers onder ons is er uit een keur aan leuke spellen te kiezen. Abalone is een mooi uitgevoerd k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Paloma Cervantes, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.aardemagie.nl/verhalen/contacts/smudge-wierook/
  • https://pi-apaco.weebly.com/smudge-kruiden.html
  • https://www.earthspirits.nl/smudgen-kruiden-wierook/smudgen.aspx
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Smudging
  • Afbeelding bron 1: JillWellington, Pixabay

Reageer op het artikel "Smudgen, een manier om te beschermen tegen negatieve energie"

Infoteur: Rajeki
Laatste update: 21-06-2019
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!