InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol)

Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol)

Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol) Mirre is een onopvallende krachtige genezer in de kruidengeneeskunde. Mirre, ook wel myrrhe genoemd, wordt met name gebruikt in de vorm van mirre-tinctuur en als etherische olie. Mirre helpt bij kwaaltjes als slijmvliesontsteking, aambeien en een verhoogd cholesterolgehalte. Daarnaast stimuleert mirre de bloedsomloop en helpt het bij vaginale infecties.

Mirre (commiphora molmol)

Mirre, soms ook wel gespeld als myrrhe, is een struik die groeit in Arabië en Somalië. Mirre is met name bekend van de olieachtige gomhars die uit de stengels van de mirre afkomstig is. Deze gomhars wordt doorgaans bewerkt door middel van stoomdestillatie. Hierdoor ontstaat een dikke lichtgele olie, die een kruidige en zoetige geur afscheidt. Mirre wordt ook wel beschouwd als een van de schatten van het Oosten, vanwege de geneeskrachtige effecten van mirre. Huisvrouwen in het oude Egypte gebruikten mirre al om vlooien te verjagen. Naast toepassingen in de kruidengeneeskunde wordt Mirre soms ook in geringe mate aan parfums toegevoegd.

LET OP!
Het gebruik van geneeskrachtige en medicinale kruiden moet altijd in overleg met een arts gebeuren. Sommige kruiden kunnen namelijk een wisselwerking met voorgeschreven medicijnen hebben, waardoor de werking van de medicijnen vermindert of juist versterkt. Ook kunnen sommige kruiden of delen ervan allergische reacties veroorzaken. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Genezende effecten van mirre

Uit de stengels van de mirre wordt hars gewonnen / Bron: Petronella J.M. Pas, Wikimedia Commons (Publiek domein)Uit de stengels van de mirre wordt hars gewonnen / Bron: Petronella J.M. Pas, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Mirre heeft verscheidene geneeskrachtige effecten. Zo wordt mirre gebruikt om de bloedsomloop te stimuleren en gebruikt men het om wonden te behandelen. Mirre heeft namelijk een ontsmettende werking en stimuleert het natuurlijk afweermechanisme van het lichaam. Mirre wordt ook gebruikt wanneer men keelpijn heeft, met name wanneer deze met slijmvliesontsteking gepaard gaat. Mirre werkt namelijk slijm-verdunnend en gaat zwellingen van het slijmvlies tegen. Uit onderzoeken zijn aanwijzingen naar voren gekomen dat mirre de cholesterolspiegel verlagen kan.

Toepassingen van mirre

Mirre kan op diverse manieren gebruikt worden. Omdat mirre een erg vieze smaak heeft, geven velen de voorkeur aan uitwendig gebruik van mirre, of mirre capsules. In principe kan iedereen mirre gebruiken, met uitzondering van zwangere vrouwen. Mirre stimuleert de baarmoeder namelijk.

Tinctuur van mirrehars

Een tinctuur op basis van mirrehars is zeer geschikt om aandoeningen als een neusverkoudheid, de ziekte van Pfeiffer en infecties met koorts mee te behandelen. Deze mirre-tinctuur heeft een slijmverdunnende werking en gaat slijmvliesontsteking van de bovenste luchtwegen tegen. Men maakt een tinctuur van mirre door circa 200 gram mirrehars in een grote pot te overgieten met 1 liter water met een alcoholpercentage van 45%, bijvoorbeeld wodka. Sluit de pot af en laat het geheel ongeveer twee weken op een koele plaats staan, waarbij je de pot zo nu en dan even kan schudden. Pers het mengsel vervolgens, een druivenpers is ideaal. De gefilterde vloeistof kun je in goed afgesloten flessen circa twee jaar bewaren. Je kunt vervolgens dagelijks maximaal vijf milliliter van het vocht drinken, het liefst met 1-2 milliliter per keer. Bij vaginale infecties kun je de tinctuur verdunnen met water en aanbrengen op de geïnfecteerde plaatsen.

Je kunt heerlijke massageolie van mirre maken / Bron: Itineranttrader, Wikimedia Commons (Publiek domein)Je kunt heerlijke massageolie van mirre maken / Bron: Itineranttrader, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Mirre capsules
Gezien de vieze smaak van mirre zijn capsules van mirre een uitkomst. De capsules zijn gemaakt van de hars van mirre. Mirre is bij veel drogisterijen en natuurwinkels verkrijgbaar als mirre supplement.

Etherische mirre-olie

Etherische olie van mirre wordt gemaakt van mirrehars. Drie tot tien procent van mirrewas bestaat uit vloeibare mirreolie. Men kan deze etherische olie uit de hars halen door de hars op te lossen in vet. Mirre-olie is bij veel drogisterijen verkrijgbaar. Je kunt mirre-olie gebruiken om wondjes, chronische zweren en aambeien uitwendig te behandelen. Wanneer men last van bronchitis heeft kan men de olie gebruiken als smeersel om de borst mee te masseren. Verdun voor etherische mirre-olie tien druppels mirre-olie in 25 milliliter dragende olie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van mirreDe geneeskracht van mirreMirre is een plant voor uitwendig gebruik; het is geen eetbare plant. Mirre is onder andere een bestanddeel van tandpast…
Wat is Driekoningen?Wat is Driekoningen?Op 6 januari wordt Driekoningen gevierd. Maar wat houdt de feestdag in? Wie waren de Drie Koningen? Wat is het verhaal a…
Wijzen uit het oosten waren zo dom nog nietWijzen uit het oosten waren zo dom nog nietHet lijkt merkwaardig dat de wijzen uit het oosten zo laat waren. Hoewel zij in menig kerststal gelijk met de herders bi…
Myrrhe in de bijbelMyrrhe in de bijbel'En zij gingen het huis binnen en zagen het kind met Maria, zijn moeder, en zij vielen neder en bewezen hem hulde. En zi…
Zelf maskers en crèmes maken voor de vette huidZelf maskers en crèmes maken voor de vette huidOveral in de winkels zijn allerlei soorten maskers en crèmes te koop voor de vette huid. Maar wist je dat je dit zelf oo…
Bronnen en referenties
  • Ody, P. (1993). Handboek heilzame kruiden. Tirion.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mirre
  • Afbeelding bron 1: Petronella J.M. Pas, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Itineranttrader, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol)"

Infoteur: Melod
Laatste update: 10-08-2011
Subrubriek: Alternatief
Special: Kruidengeneeskunde
Medische informatie…
Schrijf mee!