InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van mirre

De geneeskracht van mirre

De geneeskracht van mirre Mirre is een plant voor uitwendig gebruik; het is geen eetbare plant. Mirre is onder andere een bestanddeel van tandpasta´s, mondspoelingen, gorgeldranken, zepen, parfums en wasmiddelen. In zeer kleine concentraties wordt het gebruikt in frisdranken. Mirre is een bladverliezende woestuinstruik die voornamelijk voorkomt in het Midden Oosten en Noordoost Afrika.
Botanische tekening mirre / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening mirre / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Mythe over het ontstaan van Myrrhe

Cinyras en Cenchreis waren gelukkig getrouwd. Ze kregen de dochter Myrrhe. Moeder Cenchreis schepte tegen iedereen op hoe mooi haar dochter was. Ze vertelde dat ze mooier was dan de godin Aphrodite. Deze werd daarom zeer boos en belastte Myrrhe met het incestueuze verlangen om haar eigen vader lief te hebben. Myrrhe worstelde met haar liefdevolle gevoelens voor haar vader en zwichtte er uiteindelijk voor. Ze liet haar vader dronken voeren door de huishoudster en wachtte hem op voor de deur van zijn slaapkamer. Cinyras was zo dronken dat hij zijn dochter niet herkende en ze beleefden samen een liefdesnacht. Toen Myrrhe zwanger werd kwam haar vader ter ore dat hij zelf de vader was van het kind. Hij schaamde zich, werd boos hierover en besloot dat hij niet kon
Myrrhe verleidt haar vader, de huishoudster helpt haar. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Myrrhe verleidt haar vader, de huishoudster helpt haar. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
leven met dit schandaal. Hij maakte het plan om zijn dochter te vermoorden. Maar de goden waren Myrrhe welgevallig en besloten haar te veranderen in een boom om haar te behoeden voor dood door moord. Zo is de myrrhe-boom ontstaan. Na enige tijd schonk de boom het leven aan een zoon genaamd Adonis.

Mirre in de geschiedenis

De Latijnse naam is commiphora molmol. In het antieke Egypte werd mirre gebruikt als specerij en als hars in gezichtsmaskers. Mirre werd ingezet tegen slechte adem, tandvleesaandoeningen en huidinfecties waaronder lepra. In Chinese teksten van het jaar 600 werd mirre beschreven als geneeskruid tegen tandvleesaandoeningen, zweren, keelpijn, artritis, verkoudheden en aambeien. In de Indiase geneeskunde die ayurveda heet wordt mirre gezien als verjongingsmiddel.

Mirre en Jezus

In het geboorteverhaal van Jezus kreeg hij mirre als geschenk van één der drie wijzen. Mirre was in die tijd een kostbaar kruid. Het werd gebruikt om lijken mee te balsemen. In esoterische zin kan je de geboorte van Jezus zien als het ontstaan van een etherisch voertuig voor de ziel waarvan de kern in ieder mensenhart in latente vorm aanwezig is. Het aardse zielevoertuig is daarmee op het tweede plan gekomen. Het aardse lichaam of persoonlijkheid zou in die zin symbolisch gezien gebalsemd kunnen worden omdat via het nieuwe ziele-lichaam de in Christus ontslapenen aan onsterfelijkheid deelnemen.

Mirre goed tegen mond- en keelziekten

In mirre zitten tientallen etherische oliën weaaronder limoneen, elemol en eugenol. Verder zitten er gommen, hars, sterolen en azijnzuur in. Mirre wordt uitsluitend uitwendig gebruikt. De hars of resines in mirre doden ziektekiemen en verder stimuleren ze de macrofagen. Daardoor is mirre een sterk desinfecterend middel. Het bestrijdt schimmels. De furanosesquiterpenen in mirre zorgen voor een pijnstillende werking. Verder is het ontstekingsremmend en wondhelend. Daarnaast is dit geneeskruid ontgeurend en weert het verrrotting. Om deze medicinale eigenschappen wordt mirre ingezet tegen de volgende indicaties:
  • Mondslijmvliesontsteking, mondzweren, aften,
  • Spruw, gingivitis, zwak tandvlees,
  • Keelpijn, keelholteontsteking, amandelontsteking,
  • Strottenhoofdontsteking met heesheid,
  • Halithosis, wat de medische term voor slecht adem is,
  • Rhinitis of neusverkoudheid, sinusitis of bijholteontsteking.
Voor al deze indicaties kun je spoelen, aanstrijken of gorgelen met mirre-oplossing in water. Je kunt het ook gebruiken door te inhaleren, het als mondwater te gebruiken en tandpoeders op basis van mirre aan te wenden.

Goed voor de huid

Behalve dit geneeskruid aanwenden voor het behandelen van mond- en keelziekten worden de medicinale kenmerken van mirre gebruikt om enkele huidziekten mee te verdrijven. Hiervoor kun je een compres met een oplossing van mirre op de huid aanbrengen. Mirre wordt ingezet tegen de volgende indicaties die met de huid te maken hebben:
  • Wonden, slecht genezende wonden,
  • Kneuzingen,
  • Jeukende huidaandoeningen,
  • Athlete foot, een andere benaming voor voetschimmel,
  • Ringworm, een huidschimmelinfectie,
  • Rimpels, verouderde huid,
  • Steenpuisten.

Consulteer de fytotherapeut

Wie mirre als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Mirre-extracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt regelmatig gebruikt in de fytotherapie en homeopathie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol)Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol)Mirre is een onopvallende krachtige genezer in de kruidengeneeskunde. Mirre, ook wel myrrhe genoemd, wordt met name gebr…
Huismiddeltjes tegen aftenAften zijn nare blaasjes in de mond die ondanks hun geringe grootte veel pijn kunnen veroorzaken. Aften behandelen kan m…
Natuurlijke middelen tegen aften en een zere keelZere keel, aften in de mond, het zijn van die ongemakken die het leven soms erg onaangenaam maken. Honing helpt altijd b…
Aften, hoe komt het en wat doe je eraan?Aften, wie kent ze niet. Het zijn kleine pijnlijke plekjes in de mond, zo'n drie tot vier mm groot en vaak wit gekleurd.…
Wat te doen bij aften?Wat is een aft? Een aft is een zweertje wat vaak in de mond voor komt. Aften kunnen meerdere oorzaken hebben. Een aft is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van mirre"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!