InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van gugul of Indiase mirre

De geneeskracht van gugul of Indiase mirre

Gugul is al 2500 jaar een medicijn in India en wordt ook Indiase mirre genoemd. Tegenwoordig wordt het voornamelijk aangewend voor de bestrijding van hart- en vaatziekten. Gugul is verwant aan mirre. Het is een antixidant die voorkomt dat oxichlesterol hecht aan de wanden van de bloedvaten. Dit geneeskruid wordt eveneens gebruikt voor de bestrijding van obesitas omdat het de lipolyse stimuleert. Lipolyse betekent ververbranding.

Inhoud:

Gugul in de geschiedenis

In de charaka samhita, een boek uit de Indiase geneeskunde welke bekend is onder de naam ayurveda en waarvan de oorsprong tot minstens 500 jaar voor Christus terug gaat, staat gugul vermeld als kruid tegen diverse ziekten. Er werden onder andere diarree, plasproblemen en inwendige ontstekingen zoals artritis mee genezen. Urineweginfecties en reumatische aandoeningen worden vandaag de dag nog steeds in de fytotherapie met gugul tegen gegaan. Tegenwoordig is het sinds 1989 in India erkend als lipidenverlagend geneesmiddel en wordt het gebruikt tegen allerlei cholesterolcomplicaties en obesitas. Na twee-en-en half millennium met succes in de traditionele Indiase geneeskunde gebruikt te zijn is de medicinale werking van gugul door de moderne wetenschap erkend.

Voedingsstoffen gugul

De werkzame stof uit gugul is de hars. Gugul is verwant aan de mirreboom; ze hebben beide de soortnaam commiphora. Gugul heet in het Latijn commiphora mukul. In de hars zitten een groot aantal fytosterolen, lignanen, diterpenen, ferulazuuresters en gugultetrolen. Uit de boom wordt naast hars gom gewonnen.

Gugul goed tegen hart-en vaatziekten

Gugul is goed voor het cholesterol. Het zet slecht cholesterol om in goed cholesterol. Het verlaagt het triglyceridengehalte en het remt de vorming van plaque oftewel geoxideerd cholesterolaanslag op de wanden van de bloedvaten. Een zeer belangrijke eigenschap is dat gugul een sterk antioxidant is wat voorkomt dat LDL-cholesterol oxideert. Daarnaast is het antitrombotisch; het vermindert de plaatjesaggregatie wat een reeks van processen is waardoor er een bloedprop kan ontstaan. Gugul is een natuurlijke bloedverdunner. Door al deze medische eigenschappen is gugul een effectief medicijn tegen hart- en vaatziekten in het algemeen en wordt het voorgeschreven bij de volgende indicaties:
  • Hyperlipemie of verhoogde bloedvetten,
  • Verhoogd cholesterolgehalte,
  • Verhoogd triglyceridengehalte,
  • Aderverkalking,
  • Ischemische hartziekten.
  • Spataderen en aambeien worden voorkomen doordat gugul weefselwoekering tegengaat.

Gugul goed tegen reumatische aandoeningen

Gugul werkt ontstekingsremmend en depuratief, wat reinigend betekent. Gif en afvalstoffen worden sneller afgebroken. De antireumatische werking ontleent gugul aan het feit dat het urinezuur sneller doet afvoeren. Daarnaast is het antiseptisch; dat wil zeggen dat het ziektekiemen in de vorm van bacteriën doodt. Om deze redenen wordt gugul voorgeschreven bij de volgende indicaties:
  • Artrose of gewrichtsslijtage,
  • Artritis of gewrichtsontsteking,
  • Spierpijnen,
  • Artritis urica of jicht.

Overige medicinale werkingen

Gugul heeft enkele specifieke werkingen tegen bepaalde ziekten. Hier staat beschreven welke aandoening kan worden genezen met dit geneeskruid en wat de medicinale kenmerken zijn waardoor het genezen wordt:
  • De ontstekingsremmende werking en reinigende eigenschappen van gugul zijn goed voor de huid. Het gaat verschillende huidaandoeningen tegen zoals acné, meeëters en overdreven talgproductie.
  • De ontsmettende en infectiewerende werkingen zorgen dat urineweginfecties worden voorkomen,
  • Omdat het een thyreatroop is, een schildklierstimulerend middel, wordt gugul ingezet tegen hypothyreoïde of een te traag werkende schildklier.
  • Dit kruid bevordert de lipolyse of vetverbranding, daarom wordt het ingezet tegen obesitas.

Consulteer de fytotherapeut

Wie gugul als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Gugulextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt regelmatig gebruikt in de fytotherapie en homeopathie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol)Kruidengeneeskunde: mirre (commiphora molmol)Mirre is een onopvallende krachtige genezer in de kruidengeneeskunde. Mirre, ook wel myrrhe genoemd, wordt met name gebr…
Metabolisme; vetstofwisseling, vetopbouw en vetverbrandingVetten zijn een belangrijke brandstof. Vetten leveren 38kJ (9kCal) per gram. Vetten worden tijdens de lipolyse gesplitst…
De geneeskracht van mirreDe geneeskracht van mirreMirre is een plant voor uitwendig gebruik; het is geen eetbare plant. Mirre is onder andere een bestanddeel van tandpast…
Kersen tegen jichtKersen tegen jichtVeel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende result…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst, (blz206)
  • http://gugul.com/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Charaka_Samhita
  • Foto takken gugul: alibaba.com
  • Foto vrucht: http://2.imimg.com
  • Overige foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van gugul of Indiase mirre"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!