InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van de bittere oranje-appelboom

De geneeskracht van de bittere oranje-appelboom

De geneeskracht van de bittere oranje-appelboom De vruchten van deze boom vallen onder de citrusvruchten maar ze zijn zo bitter dat ze nauwelijks door iemand gegeten worden. Er wordt wel marmelade van gemaakt. De schil, het blad, de bloesem en de onrijpe vruchten worden gebruikt om geneesmiddelen te bereiden. In het Latijn heet deze boom citrus aurantium.
Botanische tekening bittere oranje appel / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening bittere oranje appel / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Geschiedenis bittere oranje appel

In de traditionele Chinese geneeskunde werd de schil al eeuwenlang gebruikt als medicijn tegen misselijkheid, hoesten, indigestie en leverziekten. Theophrastus van Eresus, één van de grondleggers van de plantkunde uit het oude Griekenland die leefde van 371 tot 287 voor christus, beschreef dat de bittere sinaasappel door Alexander de Grote uit Azië werd ingevoerd. In de 10e en 11e eeuw hebben de Arabieren de boom ingevoerd in Sicilië en Spanje, wat toen onderdeel was van het Arabische rijk. Pas vijf eeuwen later werd de zoete sinaasappel ingevoerd door Portugese zeelieden. In zuidelijke landen wordt traditioneel bittere oranjebloesem in bruidsboeketten verwerkt omdat dit nervositeit van het bruidspaar tegen gaat. Een aftreksel van de gedroogde bloesem is goed om de zenuwen te bedaren.

Voedingsstoffen bittere oranje appel

In de gedroogde vruchtenschil zitten minstens 40 verschillende soorten etherische oliën. Daarnaast bevat het flavonoïden, bitterstoffen, carotenoïden, pectine, citroenzuur en vitamine C. Het gedroogde blad bevat een andere samenstelling aan etherische olién, bitterstoffen, betaïne en hesperidosiden. De bloesem bevat weer andere etherische oliën, zuren, fenolen, bitterstoffen en flavonoïden. De gedroogde onrijpe vrucht wordt met name gebruikt om de aanwezige alkaloïden die verwant zijn aan efedrine, een stof die positief werkt op het zenuwgestel en de luchtwegen verwijdt.

Medicinale werking schil en blad bittere oranje appel

De schil van de bittere oranje appel is voornamelijk goed tegen spijsverteringsziekten. Geraniol, linaloöl, geranial, nerol en citrol hebben krampwerende werkingen. Daarnaast zijn er een aantal andere werkzaamheden van deze stoffen, zoals kalmerendheid. Hierdoor is het een goed medicijn tegen zenuwaandoeningen. Het wordt voorgeschreven bij de volgende ziekten:
Bittere oranje appelboom / Bron: Raul654, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bittere oranje appelboom / Bron: Raul654, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Omdat het een eetlustopwekkend bittermiddel is dat bovendien de maag versterkt is het een geneesmiddel tegen anorexia, zwakke maagwerking en ondergewicht.
  • De spijsverteringsbevorderende eigenschappen maken het een ideaal middel voor mensen met dyspepsie, indigestie en flatulentie.
  • De krampwerende en braakstillende werkzaamheid van de bittere oranje appelschil maken het een goed middel tegen maagkrampen, kolieken bij baby's, misselijkheid, reisziekte, braken en nerveuze, spastische spijsverteringsstoornissen.
  • Het kalmerende en slaapbevorderende effect van sinaasappelschil maken het een geneeskruid tegen nervositeit, nerveuze slapeloosheid, hartkloppingen en angst.

Medicinale werking bittere bloem en bloesem oranje appel

De bloem wordt hoofdzakelijk gebruikt als smaakmiddel; de lekkere smaak zorgt ervoor dat andere kruidenmixen beter ruiken en proeven, wat vooral van belang is voor kinderen. Daarnaast is het een lichte sedatief of kalmerend middel waardoor het bijvoorbeeld tegen hartkloppingen wordt gebruikt.

Medicinale werking onrijpe bittere oranje appelvrucht

De zure stoffen in de bittere oranje appelvrucht stimuleren de lipolyse oftewel de vetverbranding. De adrenerge amines in deze vrucht zorgen ervoor dat er meer spieren worden opgebouwd; vetten zetten zich om in spiercellen. Het wordt als geneeskruid bij de volgende indicaties gebruikt die te maken hebben met vetverbranding:
De bittere oranje appelboomvrucht / Bron: BMK, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De bittere oranje appelboomvrucht / Bron: BMK, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Het wordt ingezet tegen mensen met obesitas met dien verstande dat het beter werkt in een eiwitrijk dieet,
  • Bij een koolhydratenarm dieet kan het eveneens een goede toevoeging zijn,
  • Goed voor beter prestatievermogen,
  • Het is een middel om een lager vetgehalte en meer spiermassa te genereren maar het werkt effectiever als men tegelijkertijd fysieke oefeningen doet.

Consulteer de fytotherapeut

Wie bittere oranje appel als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Bittere oranje appelextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt regelmatig gebruikt in de fytotherapie en homeopathie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kalmerende kruidenmengselsDe kruidenmengsels die ik hier vermeld zijn historische recepturen uit oudere kruidenboeken en officiële farmacopees. Me…
Etherische olie: zoete sinaasappelEtherische olie: zoete sinaasappelIn de aromatherapie wordt graag gebruikt gemaakt van de appelsienolie om een aangename, rustgevende atmosfeer te creëren…
Passiflora tegen slapeloosheidPassiflora tegen slapeloosheidValeriaan, hop, citroenmelisse, passiebloem, lavendel. Kruiden tegen slapeloosheid zijn er heel wat, alleen helpen ze ni…
Oranje artikelenOranje artikelen zijn in tijden van het EK en WK erg populair. Oranje artikelen worden enorm veel verkocht in deze tijde…
Momordica charantia, groente en geneeskruidMomordica charantia, groente en geneeskruidWereldwijd zijn er honderden planten die tegen ouderdomsdiabetes gebruikt worden en die een invloed hebben op de bloedsu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van de bittere oranje-appelboom"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!