InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van bernagie of komkommerkruid

De geneeskracht van bernagie of komkommerkruid

De geneeskracht van bernagie of komkommerkruid Bernagie past prima in de vaste kruidentuin. Bernagie heeft leuke kleine stervormige blauwe bloemetjes. De bladeren zijn zeer behaard. Hij kan 60 cm hoog worden. Het plantje komt oorspronkelijk uit Noord-Afrika, Het Middellandse Zeegebied, Midden-Europa en het Midden-Oosten. Inmiddels komt het in het wild voor in West-Europa en de Verenigde Staten. De komkommerplant heeft zich vanuit kruidentuinen in het wild uitgezaaid. Andere namen voor deze plant zijn bernagie, borage, boerinnekins, bernage, beschaamde meiskens, nachtlichtje, nachtpitje, parapluutje, prikneuzen, steekneusje en komkommerbloem. In het Latijn heet de plant Borago officinalis.
Komkommerkruid / Bron: Magnus Manske, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Komkommerkruid / Bron: Magnus Manske, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Komkommerkruid in de Oudheid

Vroeger gebruikte men bernagie om beter te kunnen dromen. Voor dit doel hoefde men enkel een vaasje met bernagiebloemen in de slaapkamer te zetten. De volksnaam nachtlichtje heeft met deze werking te maken. In de Oudheid gebruikte men bernagie als gezonde groente. Je kunt het op dezelfde manier koken als spinazie. In het oude Griekenland werd de plant gebruikt om zwaarmoedigheid mee te verdrijven. Dioscorides zei dat het nachtlichtje het hart opvrolijkt en de neerslachtigheid verdrijft. Men at vooral de bloemetjes en de blaadjes. Deze geneesheer uit het oude Griekenland die voor de Romeinen werkte zei dat de wortel tegen slangenbeten wordt gebruikt door de wond te verbinden met bernagiewortel. Ook het gif van andere dieren werd ermee behandeld. Behalve de wortel aan de wond vastbinden raadde hij ook aan het te eten of er een drank van te bereiden teneinde het gif onschadelijk te maken. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bernagie ontstekingsremmend, zweetafdrijvend en vochtafdrijvend werkt. Gif kan daardoor sneller uit het lichaam afgevoerd worden. Verder werkt berngie goed als aansterkend en kalmerend middel. Deze wetenschappelijke bewezen werkingen onderschrijven de constatering van Dioscorides dat het goed werkt om gifbeten mee te behandelen.

Veldje komkommerkruid / Bron: Fractal Angel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Veldje komkommerkruid / Bron: Fractal Angel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Voedingswaarde komkommerkruid

Komkommerkruid bevat het meeste vitamine A. In 100 gram bernagie zit maar liefst 140% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan deze gezonde vitamine met antioxidanteigenschappen. Het vitamine C-gehalte mag er ook zijn: 60% van de ADH. Verder bevat dit gezonde kruid 26% van de ADH aan vitamine B3 of niacine. Riboflavine of B5 zit met 12% in het komkommerplantje. Pyridoxine of B6 is met 7% van de ADH vertegenwoordigd. Verder bevat het 5% van de ADH aan thiamine of B1.

Mineralen bernagie

Behalve vitaminen zitten er ruimschoots mineralen in bernagie. Jet bevat 41% van de ADH aan ijzer. Hierdoor werkt het goed tegen anemie of vermoeidheid. Voor zowel koper als mangaan geldt dat er 15% van de ADH in zit. Magnesium zit met 13% van de ADH in komkommerkruid, kalium met 10% en natrium met 5%.

Schitterend komkommerkruidbloempje / Bron: Yummifruitbat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Schitterend komkommerkruidbloempje / Bron: Yummifruitbat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Bernagie tegen psychische klachten

In bernagie zit veel GLA wat staat voor gammalinoleenzuur. Dit is een essentieel omega6-vetzuur. Hierdoor is het goed voor een optimale werking van de hersenen. Concentratieproblemen en stemmingswisselingen worden voorkomen met het gebruik van komkommerkruid. Ook moedeloosheid, prikkelbaarheid en chronische vermoeidheid kunnen worden tegen gegaan door komkommerkruid als medicijn in te nemen. In de fytotherapie wordt de kommkommerplant voor de bestrijding van diverse ziekten gebruikt. Wanneer je een kruid voor medicinale doeleinden wilt aanwenden, is het altijd verstandig een fytotherapeut te raadplegen.

Bernagie tegen vrouwenkwalen

komkommerkruid is goed tegen allerlei vrouwenkwalen. Het reguleert het evenwicht van het hormoon oestrogeen. Hierdoor kan het gebruikt worden in de behandeling van PreMenstrueelSyndroom(PMS). Pijnlijk gespannen borsten, vochtopeenhopingen in het gezicht, buik en ledematen, gewichtstoename, rugpijnen, buikkrampen en psychische klachten. Ook meeëters, acné en onregelmatige menstruatie kunnen worden behandeld met het kruid bernagie. Alle medicinale werkingen in dit artikel zijn ontleend aan het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, die zijn bevindingen op grond van wetenschappelijk onderzoek heeft gebaseerd.

Tekening van Jan van Kessel met insecten en komkommerkruid / Bron: Jan van Kessel the Elder, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tekening van Jan van Kessel met insecten en komkommerkruid / Bron: Jan van Kessel the Elder, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Bernagie wordt komkommerkruid genoemd omdat het traditioneel veel gebruikt wordt om komkommer mee te kruiden.

Bernagie tegen huidziekten

Er zijn diverse huidziekten die met behulp van komkommerkruid genezen kunnen worden. Atopisch eczeem, droge, schilferige huid, vroegtijdige huidveroudering, rimpelvorming, acné, psoriasis, dermatitis, broze nagels en broze haren kunnen verholpen worden. Je kunt een thee, sap of siroop maken van de bladeren maar er zijn daarnaast allerlei medicijnen in capsulevorm, moedertinctuur en olieën. De olie kun je uitwendig gebruiken. Olie en zepen op basis van bernagie worden in de cosmetica gebruikt om de huid elastischer en soepeler te maken.

Bernagie tegen hart- en vaatziekten

Bernagie heeft geneeskracht tegen hart- en vaatziekten. Komkommerkruid gaat aderverkalking tegen. Hierdoor voorkomt en hart- en vaatproblemen in het algemeen. Trombose, embolie, te dik bloed, te hoge triglyceridewaarden, verhoogde bloeddruk worden allemaal tegen gegaan door bernagie als geneeskruid te gebruiken. Het heeft diverse werkingen die geneeskrachtig werken voor hart en bloedvaten; de belangrijkste zijn dat het bloedverdunnend en ontstekingsremmend werkt.

Bernagie tegen auto-immuunziekten

Er zijn verschillende auto-immuunziekten waartegen bernagie werkt. Zo wordt het ingezet als geneesmiddel tegen de ziekte van Crohn, fibromyalgie, reumatoïde artritis en sclerodermie. Het zorgt ervoor dat het immuunsysteem beter werkt tegen ziekten en niet wordt ingezet tegen gezonde onderdelen van het lichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: bernagie (borago officinalis)Kruidengeneeskunde: bernagie (borago officinalis)Bernagie, door sommigen ook wel komkommerkruid genoemd, is een kruid dat in de kruidengeneeskunde bekend staat als ideal…
Bernagie of Borago officinalis: Leve het komkommerkruidBernagie of Borago officinalis: Leve het komkommerkruidNee, er groeien geen komkommers in het komkommerkruid, ofwel Borago officinalis. Wel doet de smaak van het komkommerkrui…
Bernagie tegen melancholieHemelsblauwe lieve bloemen met ruwbehaarde bladeren. Zo ziet en voelt Borago officinalis. De lieve naam Bernagie en de r…
De geneeskracht van bernagie-olieBernagie staat beter bekend als komkommerkruid. Deze geneeskrachtige plant komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeeg…
Tuinkruiden: Bernagie, borago officinalisDe prachtige bernagieplant heeft sinds de dagen van de oude Grieken de reputatie dat hij een opbeurende werking heeft, v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van bernagie of komkommerkruid"

Reacties

Lydie Messiaen, 12-06-2018 23:43 #2
Heb dat staan in mijn tuin, gezaaid voor de bijen, wat kan ik daar mee doen tegen reuma op mijn spieren, of bestaat dat in voedingssupplementen?

Monique van Dijk, 28-07-2017 14:49 #1
Kan ik mijn bernagie drogen en behoudt het dan de geneeskracht?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Kruiden en gezondheid
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!