InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat doen tegen menopauze? Wisselend humeur en misselijkheid

Wat doen tegen menopauze? Wisselend humeur en misselijkheid

Wisselend of opvliegend humeur oplossen tijdens de menopauze? Het kan! Heel wat vrouwen hebben er last van en soms kan het behoorlijk vernederend zijn. Feit is dat het eigenlijk gewoon de natuur is die spreekt. Maar dat wil niet zeggen dat we er niets aan kunnen doen. Door enkele kleine veranderingen van de eetgewoonten kunnen deze plotse veranderingen in het humeur al beperkt worden. Alles hangt natuurlijk af van vrouw tot vrouw en het is meestal zelf een beetje zoeken naar de juiste verhoudingen. Begin alvast met deze kleine tips.

In dit artikel

Wat zijn de gevolgen van de menopauze?

Vrouwen in hun menopauze hebben vak last van een wisselend humeur of zelfs woede uitbarstingen, hiermee kunnen ze zichzelf meestal in ongemakkelijke en zelfs vernederende situaties werken. Sommige vrouwen ervaren een variëteit aan symptomen zoals zweten, hartkloppingen, duizeligheid, een rood gezicht en soms zelfs braakneigingen.

Wat kan ik doen tegen de symptomen van de menopauze?

Om de ongemakkelijke symptomen die met de menopauze meekomen in te perken kan men een zelfgemaakt drankje bereiden. Verschillende studies hebben reeds aangetoond dat de bioflavonoïden in citrusvruchten bevorderend kunnen zijn in het inperken van een wisselend humeur. Door deze vruchten in een drankje te verwerken zullen die effecten dan mogelijk ook verminderen.

Recepten om menopauze op natuurlijke manier op te lossen

Dit zijn twee recepten met dezelfde ingrediënten. Wanneer de fruitsalade klaar is, is het dan ook heel makkelijk om daarvan een smoothie te maken. Omgekeerd is natuurlijk niet meer mogelijk.

Benodigdheden:

  • Snijplankje, Snijmes, 1 mengkom, 5 ijsblokjes, blender, glazen om uit te drinken.
  • 1 appelsien, 1 citroen, 1 limoen, 1 kleine watermeloen, 1 banaan, 2 dl. sinaasappelsap

Fruitsalade:

  • Verwijder de schil van alle citrusvruchten en verwijder ook de rand van de watermeloen, ontdoe daarna ook de banaan van zijn schil.
  • Haal de citrusvruchten uit elkaar en snij ieder stukje in twee, doe daarna alles samen in een kom.
  • Snij de watermeloen in bokjes van 3 cm en de banaan in stukjes van 1 tot 2 cm en doe ze daarna samen bij de citrusvruchten in de kom.
  • Giet over het sinaasappelsap over het geheel zodat het niet verkleurd en plaats alles in de koelkast tot het opgegeten mag worden.

Smoothie:

  • Neem de kom fruitsalade uit de koelkast en doe de gewenste hoeveelheid in de blender.
  • Voeg ijsblokjes toe en een glas sinaasappelsap. Deze ingrediënten zullen de textuur bepalen, dus deze mogen naar eigen believen toegevoegd worden.
  • Mix het geheel door de blender en giet het uit in de glazen.

Meer tips om de gevolgen van de symptomen van de menopauze in te perken.

  • Draag lichte kleding. Kleding die gemaakt is van katoen zijn licht om te dragen en ademen. Dit helpt om de overtollige warmte van het lichaam weg te werken waardoor het zweterige gevoel verholpen kan worden.
  • Leer beheerst en langzaam te ademen. Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer een vrouw nog maar zes keer per minuut ademt de wisselingen in humeur drastisch verminderen.
  • Neem eventueel vitamine E supplementen, ook deze helpen in het tegen gaan van een wisselend humeur.
  • Gebruik bepaalde kruiden om de symptomen in te perken. Cohosh, zoethout, teunisbloemolie en ginseng hebben hun kunnen reeds bewezen in deze.
  • Voor vele vrouwen helpt het ingrijpen van een acupuncturist. Al zal deze maatregel afhankelijk zijn van persoon tot persoon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pre Menopauze Signalen en SymptomenPre Menopauze Signalen en SymptomenWe spreken over de menopauze indien een vrouw gedurende een periode van 1 jaar geen menstruatie meer heeft gehad. Er zij…
Menopauze en onvruchtbaarheid: symptomen en behandelingElke vrouw komt op een bepaalde leeftijd in de menopauze terecht. Dit wordt ook wel eens 'de overgang' genoemd. Elke vro…
Perikelen rond de menopauze of overgangHoewel het de gewoonste zaak van de wereld is, doen sommige vrouwen er nog steeds geheimzinnig over als ze de problemen…
Ben je vaak misselijk? Oorzaken & tips bij misselijkheidBen je vaak misselijk? Oorzaken & tips bij misselijkheidMisselijkheid is een erg vervelend gevoel dat in het algemeen vrij veel voorkomt. Vaak gaat misselijkheid gepaard met br…

Reageer op het artikel "Wat doen tegen menopauze? Wisselend humeur en misselijkheid"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 18-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!