InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van waterkers

De geneeskracht van waterkers

De geneeskracht van waterkers Waterkers is een pittig smakend blad dat lichtjes brandt op de tong. Waterkers groeit op vele plekken in de wereld. Het is inheems in Europa, Noord-Afrika en Azië. Het plantje komt vooral voor aan de rivierranden. In Noord-Amerika, waar de plant is ingevoerd, is het zowaar een eetbare plaag geworden aan de oevers van rivieren. In Australië komt waterkers in ruime mate als wilde groente voor. Hij groeit bij voorkeur in een lichte, goed bezonnestraalde plek in de buurt van stromend water. Het plantje blijft het hele jaar door groen en wordt nooit erg hoog. Tussen mei en september vormen er zich witte kleine bloemetjes. Een andere naam voor waterkers is waterporselein, beeksalade of kersoene.
Waterkers in de landbouw / Bron: Nigel Mykura, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Waterkers in de landbouw / Bron: Nigel Mykura, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Inhoud:

Waterkers in de Oudheid

Hippocrates, grondlegger van de geneeskunde uit het Oude Griekenland, beval waterkers aan als slijmoplossend middel. Waterkers werd door de oude Grieken ook beschouwd als opwekkend middel. De oude Perzen zagen de witte waterkers als extra energieopwekkend middel en namen het in als ze grote inspanningen moesten verrichten. De Perzen gaven waterkers aan de kinderen om een gezonde groei te stimuleren. Deze wijsheid van de Perzen is opgeschreven door de oude Griek Xenophon. Dioscorides was een Griek die in de eerste eeuw leefde en als geneesheer werkte voor de Romeinen. Hij beval waterkers aan als afrodisiac. De Romeinen begonnen ermee om waterkers niet alleen als geneeskruid te zien; men gebruikte het veelvuldig in de keuken.

Waterkers in het wild in Engeland aan de rivier Allen / Bron: Rose and Trev Clough, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Waterkers in het wild in Engeland aan de rivier Allen / Bron: Rose and Trev Clough, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Voedingswaarde waterkers

Qua fytonutriënten bevat waterkers vooral betacaroteen, luteïne en zeaxanthine. Waterporselein bevat diverse vitaminen en mineralen. Het meest zit er vitamine K in. Een ons waterporselein bevat 208% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van vitamine K. Daarnaast zit er veel vitamine A in; 106% van de ADH. Voorts is het een zeer rijke bron van vitamine C, 72% van de ADH. Om deze reden werd waterkers veel gebruikt om scheurbuik te voorkomen en te genezen. Scheurbuik is een ziekte die het gevolg is van chronisch vitamine C-tekort en komt tegenwoordig nauwelijks meer voor. Pyridoxine of vitamine B6 zit met 10% van de ADH in 100 gram van deze plant die in de volksmond beeksalade wordt genoemd. Daarnaast zit er riboflavine of vitamine B2 in; 9% van de ADH. Het sterke antioxidant vitamine E zit met 7% van de ADH in deze peperachtig smakende plant.

Mineralen waterkers

Calcium is het mineraal dat het meest in waterkers zit, namelijk 12% van de ADH. Dit mineraal kan niet zonder fosfor (8% ADH), mangaan (11% ADH) en magnesium(8% ADH) zorgen voor sterke botten. Een calciumoverschot leidt volgens recente wetenschappelijke inzichten tot het onttrekken van calcium uit de botten en tot broze botten. Daarom is calcium uit melk niet goed voor sterke botten. Calcium uit plantaardige producten, waarin calcium met andere mineralen gepaard gaat, is wel degelijk bevorderend voor een sterk bottenstelsel en hoge botdichtheid waardoor botten minder snel breken. Daarnaast zit er 9% koper en 7% van de ADH aan natrium in deze gezonde groente.

Waterkers in het wapen van Vernon, FrankrijkWaterkers in het wapen van Vernon, Frankrijk

Geneeskrachtige eigenschappen van waterkers

In de huidige fytotherapie, de op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde plantengeneeskunde, wordt waterkers gebruikt om de lever te ontgiften. Het wordt ingezet bij voorjaarskuren en reinigingskuren. De lever kan zijn werk beter uitoefenen als het is ontdaan van gifstoffen. Wanneer de lever goed werkt dan is de kans op het krijgen van oedeem, eczeem, acné, jicht en artrose lager. Daarnaast werkt het urinedrijvend. Dat wil zeggen dat de nieren vochtopeenhopingen sneller uit het lichaam afvoeren.

Waterkers tegen kanker

Waterkers heeft een anticarcinogene werking, wat betekent dat het de vorming van kankercellen tegen gaat. De ontgiftende functie van de lever is daar mede oorzaak van. Verder bevordert waterkers apoptose, de plotselinge dood van kankercellen. Een extra geneeskracht die wetenschappelijk is onderzocht is de antitumorwerking van waterkers. Wanneer in het lichaam tumors hebben gevormd, remt waterkers de verdere groei aanzienlijk. Vooral baarmoederhalskanker, prostaatkanker,
longkanker en leukemie worden door deze in het wild voorkomende groente bestreden.

Waterkers goed voor de spijsvertering

Omdat waterkers spijsverteringsbevorderend werkt wordt het ingezet tegen anorexia en indigestie. Ook gastritis oftewel maagwandontsteking kan ermee genezen worden. Sommige vormen van migraine hebben te maken met een verminderde functie van de lever. Daarom wordt waterkers ingezet tegen deze migrainevormen. Andere indicaties voor waterkers die met de spijsvertering te maken hebben, zijn: diarree, maag- en darmkrampen, misselijkheid, braken, de hik, constipatie en prikkelbaredarmsyndroom.

Zo wordt waterkers verbouwd / Bron: Nigel Freeman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Zo wordt waterkers verbouwd / Bron: Nigel Freeman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Geestelijke indicaties waterkers

Waterkers kan worden voorgeschreven bij ziekten die te maken hebben met de geest of psyche. Wanneer iemand stress heeft dan kunnen de gevolgen daarvan middels het eten van waterkers afnemen. Stressgevolgen waartegen waterkers werkt zijn: nervositeit, vergeetachtigheid, slapeloosheid, hoofdpijn en migraine. Angst, examenvrees en negatieve gedachtenvorming nemen ook af door het innemen van waterkers. Concentratiemoeilijkheden en neerslachtigheid zijn ook te verhelpen door waterkers te eten. Er zit veel vitamine K in waterkers. Dat is goed voor het brein. Sommige therapieën tegen Alzheimer schrijven voor om hoge doseringen waterkers in te nemen.

Uitwendige toepassingen waterkers

Een grappige toepassing van waterkers is dat het insecten weert als je de huid ermee inwrijft. Daarnaast wordt het plantje ingezet tegen eczeemvorming, herpes, droge huid en acné. Wanneer je keelpijn hebt dan kun je met lauwe waterkersthee gorgelen. Tegen verkoudheid helpt een stoombadje met waterkers. Aften kunnen verdwijnen door je mond goed te spoelen met een sterke waterkersthee. Om een thee van waterkers te maken is het goed mogelijk het kruid eerst te drogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Genezende planten: waterkersEén van de eerste geneeskrachtige planten die men in de lente kan vinden is de waterkers. De naam geeft al aan dat we de…
Waterkers, gezonde groenteWaterkers is een doorlevende waterplant met witte bloemen, een holle stengels en lange wortels die houden van fris en zu…
Gezond eten: Snoepgoed onder superfoodsGezond eten: Snoepgoed onder superfoodsDat broccoli en bosvruchten gezond zijn en onder superfoods vallen, weet je misschien wel. Maar wat dacht je van waterke…
Wat zijn superfoods?Wat zijn superfoods?Je hoort steeds vaker over superfood, voedsel dat goed voor de gezondheid is, maar wat is het nu precies? Welke producte…
Gezonde cocktails zonder alcohol van groentesappenGezonde cocktails zonder alcohol van groentesappenGezonde cocktails zonder alcohol, maar dan van groentesappen. En met net dat beetje meer. Met bijvoorbeeld gember of met…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van waterkers"

Reacties

Maria, 06-07-2016 11:01 #4
Hangt van de interpretatie af, want u schrijft: Daarnaast wordt het plantje ingezet tegen eczeemvorming enz. U bedoelt een verband met de zin daarvoor, maar toch is dat niet zo duidelijk voor de lezer. Ten tweede brengt u het begrip constitutioneel eczeem in uw antwoord naar voren, maar dat zat niet in mijn vraag. Verder was uw antwoord duidelijk. Reactie infoteur, 07-09-2016
Bedankt voor de toelichting.

Maria, 10-05-2016 19:44 #3
Met aandacht dit artikel gelezen en ik heb een vraag naar aanleiding van uw tekst:
dient waterkers uitwendig of inwendig (voeding) toegepast te worden bij eczeem? Of wellicht allebei? Reactie infoteur, 26-05-2016
In het artikel staat dat eczeem wordt behandeld door een thee van waterkers te gebruiken om de huid mee te wassen. Je kunt ook waterkers eten tegen eczeem. Dan werkt het op de volgende manier. Waterkers is goed voor de lever. Constitutioneel eczeem staat in verband met een niet optimaal werkende lever. Wanneer de lever niet goed werkt gaan toxinen via de huid naar buiten en veroorzaken eczeem. Wanneer de lever wel goed werkt, worden deze toxinen op normale wijze afgevoerd. Daardoor hoeft de ´noodmaatregel´ om de toxinen via de huid uit het lichaam te werken niet meer te worden toegepast, en wordt de oorzaak van eczeem weggenomen. Er zijn andere groenten die goed zijn voor de lever en die beter tegen eczeem werken zoals wortel, andijvie en witlof.

Suzanne, 12-01-2016 14:11 #2
Ik ben wel benieuwd naar de hoeveel die je zou moeten eten om effect te ervaren. Reactie infoteur, 09-02-2016
Dat valt zo niet te zeggen. Eerst zou je moeten vertellen waarvoor het gebruikt gaat worden, uitwendig of inwendig. Daarna zou je moeten vragen welke aandoeningen er nu spelen. Ook medicatiegebruik is een punt van aandacht. Verder is het wellicht mogelijk dat in uw geval er een andere plant of meerdere andere planten zijn die beter werken. Medicinale voeding is niet iets wat iedereen zomaar zelf kan gebruiken. Ook hiervoor zijn consults van experts een aanrader. Daarnaast zou je ook een fytotherapeut kunnen inschakelen.

Vandebosch Alice, 15-12-2013 21:40 #1
Voor de wandelclub eureka uit hoeselt (limburg) heb ik mijn persoonlijk recept van breedbladige waterkerssoep in hun tweemaandelijks informatieblad geplaatst.met al die sproeistoffen enz… voor soepgroenten?kies ik hèèl vèèl voor deze overgezonde groente. hopelijk gaan onze kook programmas daar eens meer op bazeren. groetjes alice Reactie infoteur, 16-12-2013
Kookprogramma´s bestaan eigenlijk alleen maar om kijkers keukenartikelen aan te smeren. Het heeft niets met gezond eten te maken omdat het merendeel van de mensen nog steeds geen interesse heeft in gezond voedsel. Pas wanneer mensen in grote getale biologisch gaan eten, zal dat terug te vinden zijn in kookprogramma´s.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!