De voedingswaarde van maanzaad

De voedingswaarde van maanzaad Maanzaad zijn de zaadjes van de slaapbol of bolpapaver. Deze vrolijk gekleurde bloem groeit her en der in het wild in nederland. Het is een eenjarige plant die in verschillende kleuren zoals oranje, rood en blauw voorkomt. In sommige landen mag deze bloem niet gekweekt worden in de tuin want in het wild voorkomende soorten bevatten een piepklein beetje verdovend middel. In Afghanistan worden cultivars gekweekt die grote hoeveelheden opium bevatten. Deze worden niet gebruikt voor voeding. Daar wordt de harddrug heroïne van gemaakt. Diverse zware pijnstillers worden ook gemaakt van de slaapbol; morfine, codeíne, papaverine, laudanine en noscapine zijn allemaal producten die gemaakt worden van de papaverbol. Afghanistan kent de grootste papaverteelt ter wereld, ondanks de oorlog die het Amerikaanse, Britse en Nederlandse leger er voeren.
Botanische tekening slaapbol / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening slaapbol / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud

Maanzaad gezond

Maanzaad zit dikwijls op brood net als sesamzaad. De maanzaadsoort die in voeding wordt gebruikt heeft een minimale verdovingskracht. Maanzaad is erg gezond. Er zit vooral een grote hoeveelheid mineralen in. Verder zitten er de fytonutriënten oliezuur en linolzuur in. Beide zijn gezonde, enkelvoudige, onverzadigde vetzuren. Deze werken goed voor het hart en het brein.

Vitaminen maanzaad

In maanzaad zitten redelijk wat vitaminen. Het meest zit er thiamine of vitamine B1 in. Een ons maanzaad is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) van deze stof. Natuurlijk eet vrijwel niemand een ons maanzaad per dag op. Daarnaast zit er veel pantotheenzuur of vitamine B5 in maanzaadjes; 65% van de ADH. Overige vitaminen die het piepkleine maanzaadje rijk is zijn: foliumzuur of B11(20%ADH), pyridoxine of B6(19%ADH), vitamine E(12%ADH), riboflavine of B2(8%ADH) en niacine of B3(6%ADH).

De papaverbol waarin maanzaad zit / Bron: Tony Hisgett, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)De papaverbol waarin maanzaad zit / Bron: Tony Hisgett, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Mineralen maanzaad

Mineralen zitten relatief meer in maanzaad dan vitaminen in die zin dat de ADH-percentages hoger zijn. Het mineraal mangaan zit het meest in dit kleine ronde zwarte zaadje: 100 gram is genoeg voor 292% van de ADH. Dat is een zeer hoog percentage maar daar houdt het niet bij op. Maanzaadjes hebben een hele reeks mineralen in zich met ADH-percentages hoger dan 100%. Zo bevindt zich 181% van de ADH aan koper in een ons van het zwarte zaad. Van calcium zit 144% van de ADH in maanzaad. Fosfor mag zich verheugen doordat er 124% van de ADH in deze lekkernij zit. Het is een prima bron van ijzer want er zit 122% van de ADH aan ijzer in. Overige mineralen in dit voedzame zaad zijn: magnesium(87%ADH), zink(72%ADH), seleen(24%ADH) en kalium(15%ADH).

Geneeskracht maanzaad

Maanzaad heeft geneeskracht. In China wordt maanzaad gebruikt in de traditionele geneeskunde om misselijkheid en braken mee tegen te gaan. De olie gemaakt van maanzaad heeft zich bewezen als middel tegen borstkanker. Verder wordt maanzaad gebruikt om insomnia mee te genezen zonder dat je je moet wenden tot grote doses slaapmiddel wat in de papaverbol waar drugs van worden gemaakt zit. Het kleine beetje opium wat er in maanzaad zit zou aan de slaapopwekkende werking kunnen bijdragen.

Cake met maanzaadvulling / Bron: Rusvaplauke, Flickr (CC BY-2.0)Cake met maanzaadvulling / Bron: Rusvaplauke, Flickr (CC BY-2.0)

Het lekkerste maanzaad komt uit Nederland

Nederland stond in 2008 op plaats 14 van de grootste maanzaadproducenten ter wereld. Op de eerste plaats staat Turkije en op de tweede plaats Tsjechië. Het Nederlandse maanzaad is blauw en wordt door sommige culinaire experts het lekkerste maanzaad ter wereld genoemd. Dat staat onder andere in het boek ¨Joy of Cooking¨, een standaard kookboek in de Verenigde Staten van moeder en dochter Rombauer. De eerste editie verscheen in 1931 en de laatste in 2006.

Maanzaad wordt in Duitsland, de Oekraïne en verscheidene landen in Oost-Europa gebruikt als cakevulling. In sommige recepten dient maanzaad eerst twee uur geweekt te worden.

Eettips maanzaad

Maanzaad zit zoals genoemd aan de buitenkant van sommige soorten bruin brood. Je kunt het zelf over een groene salade sprenkelen, bijvoorkeur samen met sesamzaad, lijnzaad en zonnebloempitten. Zo geef je een salade wat extra eiwitten en gezonde vetten zodat de voedzaamheid verhoogd wordt. Het is een goed idee om maanzaad door een zelf gemaakte muesli te doen. Wanneer je een rijstmaaltijd hebt gemaakt en er een groentemix bij hebt gebakken, kun je op je bord er maanzaad en andere zaden bij doen. Door een pastamaaltijd kan uitstekend een eetlepel maanzaad per persoon worden gedaan. Als laatste tip is het een goed idee om tijdens de kaasfondue het in de gesmolten kaas gedoopte brood vervolgens met een theelepeltje maanzaad te overgieten. Eet smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van slaapbol of papaverDe geneeskracht van slaapbol of papaverSlaapbol is een plant met groene bladeren waaruit een witte of violette bloem groeit die vervolgens een blauwgroene bol…
Opium en papaver, enige geschiedenisOpium wordt gewonnen uit het melksap van de Papaver somniferum of de slaapbol. De zaaddozen worden in onrijpe toestand o…
Morfine, wat is het en wanneer wordt het gebruiktMorfine heeft een sterkte, pijnstillende werking. Morfine zorgt ervoor dat het 'pijnsignaal' niet of minder sterk in de…
Buprenorfine, wat is dat voor een middel?Buprenorfine, wat is dat voor een middel?Buprenorphine of Buprenorfine is net als methadon een zogenaamd afkickmiddel. Buprenorfine is een middel wat verwant is…

De gevaarlijke bijwerkingen van ChiazaadDe gevaarlijke bijwerkingen van ChiazaadChiazaden en andere "superfoods" zijn de nieuwste hype op voedingsgebied. Superfood is de marketingterm voor enkele voed…
De geneeskracht van waterkersDe geneeskracht van waterkersWaterkers is een pittig smakend blad dat lichtjes brandt op de tong. Waterkers groeit op vele plekken in de wereld. Het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Odedr, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://herbs.ygoy.com/2008/05/19/health-benefits-of-poppy-seeds/
  • http://www.fitho.in/guide/nuts-seed/poppy-seeds/
  • http://www.nutrition-and-you.com/poppy-seeds.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwmaanzaad
  • http://en.wikipedia.org/wiki/The_Joy_of_Cooking
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Poppy_seed
  • Afbeelding bron 2: Tony Hisgett, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Rusvaplauke, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De voedingswaarde van maanzaad"

Reactie

Siem, 22-11-2014 17:48 #1
Mogen kinderen maanzaadcake eten? Reactie infoteur, 23-11-2014
Bedoel je zelf gemaakte maanzaadcake? Of uit een supermarkt? De suiker in maanzaadcake is in het algemeen slechter voor kinderen dan maanzaad.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zaden
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!