InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Tantra - Spiritueel Ritueel

Tantra - Spiritueel Ritueel

Tantra - Spiritueel Ritueel Tantra. De Tantrische leer stamt uit India en is verspreid over het Verre Oosten. Tantra wordt ook wel Tantrische Yoga genoemd. Doel is geestelijke verruiming en bevrijding. Het is een esoterische traditie die deel uitmaakt van o.a. het Hindoeïsme en Boeddhisme. Bij Tantra ligt het accent op ontwikkeling van menselijke kracht, door middel van meditatie en confrontatie met moeilijke omstandigheden om angsten en zwakheden te overwinnen. Een populair onderdeel in Europa is de Tantrische sex.

Tantra Oorsprong

De Tantra Leer is voor zover bekend duizenden jaren voor de huidige jaartelling in India ontstaan en is later verspreid over Tibet, China, Nepal en Japan. De boeddhistische versie van de Tantra is ontstaan in India in de 3e eeuw na Christus, waarna het zich in de 8e eeuw naar het Verre Oosten heeft verspreid. Nog later is het met Westerse methoden van persoonlijke groei en lichaamswerk aangevuld door o.a. Osho.

Tantra Betekenis

Tantra betekent letterlijk: verruiming. In Sanskriet is Tan: expansie en tra: bevrijding. Ook komt een andere afleiding of vertaling wel naar voren, waarbij de betekenis van Tan wordt omschreven als: draad, web, vlechten en van Tra als gereedschap of instrument. Deze twee betekenissen samengevoegd, geeft dan de omschrijving: gereedschap voor uitbreiding, vlechten van bewustzijn. Tantra wordt ook wel Tantrische Yoga genoemd en is een leer die als doel (algemeen geformuleerd) geestelijke verruiming en bevrijding heeft. Tantra is een esoterische traditie die deel uitmaakt van het Hindoeïsme, Boeddhisme en Jaïnisme.

Bij Tantra ligt het accent op ontwikkeling van menselijke kracht, zowel door middel van meditatie als door directe confrontatie met moeilijke omstandigheden om angsten en zwakheden te overwinnen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van allerlei technieken om lichamelijke en geestelijke harmonie te bereiken en het persoonlijke bewustzijn te overstijgen. De Tantra's bestaan uit vele principes en oefeningen, maar het wezenlijke van Tantra is om alles te accepteren zoals het is of gaat en open te staan, nieuwsgierig te zijn en ja te zeggen tegen alles wat je ervaart. Tantra is een levenshouding, een manier van leven c.q. een manier van zijn. Er wordt dan ook wel gezegd dat je Tantra alleen maar kunt begrijpen door het te ervaren. Tantra legt het accent op het zich bewust zijn van elke beleving. Zowel het zintuiglijk bewustzijn zoals zien, ruiken, horen, proeven, voelen/tastzin, als het denken en ook het bewustzijn van sensaties, ervaringen, gevoelens en emoties.

Tantra Leer

Tantra wordt in verschillende vormen toegepast, waardoor er niet echt één vorm te beschrijven is, maar over het algemeen komen een aantal basisprincipes terug in de verschillende vormen, waarop hieronder nader ingegaan wordt.
Het doel van Tantra is om problemen en obstakels niet uit de weg te gaan, maar verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leven en juist de confrontatie aan te gaan met moeilijkheden en geconditioneerde emoties om deze te overwinnen. Patronen en blokkades mogen er zijn, maar het negatieve effect van deze blokkades zal afnemen door deze wezenlijk te begrijpen en doorleven. Door eigenschappen en neigingen te transformeren en te richten op een hoger spiritueel doel, ontstaat geestelijke groei. Tantra brengt dan gedachten tot rust en leidt tot een streven naar niets anders willen zijn dan jezelf en je krachten in het nu te ervaren. Er zijn verschillende meditatietechnieken ontwikkeld in de loop der tijd. De leer van Tantra heeft weinig theoretische aspecten, is voornamelijk op de praktijk gebaseerd en bevat overwegend op de praktijk gerichte beschrijvingen en oefeningen.

Tantra Doel

Bij Tantra wordt gebruik gemaakt van o.a.:
  • Mantra's: specifieke klanken
  • Yantra's: specifieke vormen
De bedoeling is het zien van de idee (ideatie): persoonlijke aspecten van het kosmisch bewustzijn om zo het individueel bewustzijn (microkosmos) op het hoogste doel te helpen richten: het Kosmisch Bewustzijn (macrokosmos).

Het uiteindelijke doel is het opgaan van de fundamentele negativiteit: Shakti in de fundamentele positiviteit: Shiva. Dit gebeurt door de energie van de Kula Kundalini naar boven te brengen. De Kundalinii is gelokaliseerd onderin de wervelkolom, als het ware een 'opgekrulde slang' . Door de energie naar boven te brengen kan de samensmelting van de microkosmos met de macrokosmos plaatsvinden in de hoogste chakra. Deze oefeningen worden, afhankelijk van de traditie en vorm, op verschillende manieren uitgevoerd en meestal ondersteund met Yoga technieken, om Lichaam en Geest beter in balans te brengen of te houden.

Tantra en Chakra's

Tantra beschouwt de individuele geest inclusief het lichaam als microkosmos. Volgens de Tantra kent het lichaam een reeks van vijf energiecentra: Chakra's. Chakra is Sanskriet voor wiel of schijf. Deze chakra's zijn de controlepunten van de vijf fundamentele factoren of elementen die een mens vormgeven. De chakra's kunnen worden gezuiverd door speciale oefeningen, waardoor het individuele bewustzijn (microkosmos) steeds subtieler kan worden en naar de Macrokosmos toe kan groeien. Het uiteindelijke doel is het bereiken van zelfverwerkelijking of verlossing. Volgens Tanta is de hoogste chakra: de a'jina chakra, hetgeen de zetel is van het Hoogste Bewustzijn in het lichaam.

Tantra Linkshandig en Rechtshandig

Bij Tantra worden extase, liefde en erotiek ingezet op weg naar bewustwording en verbinding met het goddelijke om de zintuigen en de geest te doen ontwaken. Het doel is om de (sexuele) energie te laten stromen, persoonlijke grenzen en het ervaren van verlangens te leren kennen. Er is hierin echter wel een verschil tussen de Links- en Rechtshandige leer van de Tantra.
  • Linkshandige Tantra vindt dat het individu niet gebonden hoeft te zijn aan wat men maatschappelijk aanvaardbaar vindt en is wars van geloof (religie) en dogma's. De beoefenaars van deze vorm staan in India min of meer buiten de maatschappij. Linkshandige Tantra heeft wat extremere uitingen; met name wat betreft de sexuele kant: de Tantrische sex.
  • Rechtshandige Tantra benadrukt juist de beheersing en de transformatie van de voor de spirituele ontwikkeling 'gevaarlijke' sexuele energie.
In Europa (met name in Nederland) is er sinds de jaren zestig (sexuele revolutie) een groeiende aandacht ontstaan voor één van de Tantra onderdelen: Tantrische sex.
Gerelateerde artikelen
Kundalini Yoga - de yoga van het bewustzijnKundalini yoga is een unieke yogastijl die duizenden jaren als een geheime traditie mondeling is overgebracht om te voor…
Mantra’s, de Maharishi – Lefebure controverseMaharishi Mahesh en zijn Transcendente Meditatie werkten veel met mantra’s. Hij probeerde dit wetenschappelijk te onderb…
Welke vorm van yoga is geschikt voor mij?Welke vorm van yoga is geschikt voor mij?Er zijn zoveel vormen van yoga dat je je eerst moet verdiepen in wat je zoekt, alvorens aan de slag te kunnen gaan. Toch…
De ontwikkeling van Hatha YogaHatha Yoga is één van de vele vormen van de duizenden jaren oude Yoga traditie. Hatha Yoga is op het lichamelijke gerich…
Gezondheid en herbronnenGezondheid en herbronnenEén van de belangrijkste kenmerken van onze maatschappij is een jachtig bestaan. Alles moet snel en vooruitgaan, zowel i…
Bronnen en referenties
  • Den Boer J. Het verlangen naar verbinding. Synthese
  • Anand, A., Tantra, een weg naar intimiteit en extase. Altamira-Becht

Reageer op het artikel "Tantra - Spiritueel Ritueel"

Reactie

Ethline Curiel, 24-10-2007 03:02 #1
De artikel is heel goed ik wil graag meer weten. Plaats meer foto of plaatjes er bij. Dank!

Infoteur: Sila
Gepubliceerd: 22-02-2007
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 1
Schrijf mee!