InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Leuke weetjes - Spoken en geesten

Leuke weetjes - Spoken en geesten

Leuke weetjes - Spoken en geesten Wat is het verschil tussen spoken en geesten? Hoe kan je weten of een spook of geest echt is of niet? Hoe moet je een spook of een geest verwijderen? In dit artikel met leuke weetjes over spoken en geesten, kom je alles over dit bizarre fenomeen te weten.

Verschil tussen geesten en spoken

Geesten

Een geest is een overleden persoon die zich nu in de hemel bevindt. Eenmaal een overledene naar het licht is overgegaan, is hij in staat om de verschillende astrale niveaus te bezoeken en om heen en weer te reizen in tijd en ruimte. Als je droomt over een dierbare overledene, brengt deze persoon je waarschijnlijke een bezoekje.

Spoken

Een spook is een persoon die overleden is, maar die niet naar het licht is overgaan. Er is namelijk een plaats tussen hemel en aarde die lijkt op de aarde en zoals de aarde aanvoelt. Daardoor kunnen sommige overledenen het verschil niet zien en beseffen ze niet dat ze overleden zijn. Dit is vaak het geval na een traumatische en onverwachte dood. Ze zien ons op dezelfde manier dat wij elkaar zien, maar ze kunnen zelden met ons communiceren. Spoken kunnen ook overledenen zijn die schrik hebben van God en die hun fouten niet onder ogen durven te zien.

Hoe weet je of een geest of spook echt is of niet?

Er zijn enkele technieken om erachter te komen of de geest of het spook dat je ziet echt is of niet:

  • Het moet mogelijk zijn om minstens 10 seconden lang naar het spook of de geest te kijken. Schaduwen die je vanuit je ooghoek ziet, tellen dus niet mee.
  • Beweeg door de kamer en bekijk het spook of de geest vanuit verschillende standpunten. Op die manier verandert je perspectief en kan je beter het verschil zien tussen een bizarre schaduw en een echt paranormaal fenomeen.
  • Hou een vinger voor je ogen en focus hier een tijdje op. Als je het spook dubbel begint te zien, gaat het om een echt voorwerp. Anders kan het gewoon een hallucinatie zijn.
  • Maak indien mogelijk een foto of een filmpje.
  • Wees kritisch met spoken of geesten die je ziet vlak voordat je inslaapt of vlak nadat je wakker wordt. Het kan hier immers gaan om hypnagogische hallucinaties.

Spoken houden van koffie

Onderzoek van de Universiteit van Durham heeft een verband aangetoond tussen het drinken van koffie en het zien van spoken. Mensen die minstens zeven koppen oploskoffie per dag drinken, blijken drie keer zoveel kans te hebben om spoken te zien of stemmen te horen dan mensen die maar één kopje koffie drinken. Mogelijk is het echter niet de koffie maar wel de stress die aanleiding geeft tot hallucinaties en zou het gewoon toeval zijn dat mensen die gestresst zijn meer koffie drinken.

Waar is de hemel?

We denken vaak dat de hemel ergens boven of beneden ons is, maar eigenlijk bevindt de hemel zich op dezelfde plaats. Het gaat echter om een andere dimensie die de meeste mensen niet kunnen waarnemen. Dierbare overledenen kunnen ons echter op elk moment zien, indien ze dat zouden willen. Hun ziel bestaat namelijk uit licht energie dat de eigenschap bezit heen en weer in tijd en ruimte te reizen.

Spoken onder het bed

Jonge kinderen zijn vaak hooggevoelig en zijn dus gemakkelijker in staat spoken te zien. Een spook ziet er bijna altijd angstaanjagend uit omdat het een momentopname van zijn dood is, terwijl een geest uit licht bestaat en er vredig uitziet. Bedenk even de reactie van een kind dat net een spook heeft gezien dat zelfmoord pleegde of dat door een trein werd geraakt. Akelig, nietwaar? Misschien is een kind dat spoken onder het bed ziet bij definitie gewoon een hooggevoelig kind.

Geesten en spoken verwijderen

Probeer er eerst achter te komen of je spook echt is of niet, want het is maar al te gemakkelijk om je verbeelding op hol te laten slaan als er iets vreemds gebeurt. Als andere mensen de bizarre fenomenen ook hebben gezien of als ze meer dan eens hebben plaatsgevonden, kan je het spook serieus beginnen nemen.

Vervolgens moet je zoveel mogelijk details over de spookachtige gebeurtenissen noteren. In welke kamer of kamers vinden de meeste gebeurtenissen plaats? Wat zie je dan precies? Wat hebben vrienden en familieleden gezien en waar? Mogelijk kom je erachter dat er een logische verklaring is voor wat er gebeurt. In het andere geval krijg je een duidelijk beeld welk deel van het huis moet aangepakt worden.

Als laatste stap kan je de kerk vragen om je huis te komen ‘reinigen’. Je kunt het spook ook zelf verwijderen door salie of saliestokjes te gebruiken. Steek de salie in brand en ga er vervolgens mee door het huis om elke kamer te zegenen terwijl je het spook vraagt om weg te gaan. Je kunt ook weiwater door het huis sprenkelen, gebeden gebruiken of het huis met zout bedekken. Vooral het gebruik van zout is gemakkelijk en goedkoop. Door overal in je huis zout rond te strooien, verwijder je niet alleen negatieve energie, maar ook spoken.
Gerelateerde artikelen
Het bestaan van geestenHet bestaan van geestenHelp het spookt in huis! Maar is dat daadwerkelijk zo? Wat zijn geesten of spoken? Geesten worden vaak gezien als de zie…
Het zien van entiteitenEntiteiten, ook wel geesten, engelen of spoken genaamd, zien we vaker dan we zelf denken. Er bestaan vier verschillende…
Hoe verjaag je geesten en spoken?mijn kijk opHoe verjaag je geesten en spoken?Niet iedereen weet dat er geesten bestaan. Sommigen doen het af als bijgeloof. Rationele mensen lachen je uit als je zeg…
Wales - Kastelen met spokenWales - Kastelen met spokenDaar waar andere landen uitpakken met speciale evenementen naar aanleiding van Halloween gaat het er in Wales het ganse…
Samhain viering in IerlandSamhain viering in IerlandIn ons land is Halloween nog niet zo lang populair, zeker niet in vergelijking met Ierland waar het Halloween spektakel…

Reageer op het artikel "Leuke weetjes - Spoken en geesten"

Reacties

Perry van Empel, 08-04-2016 22:53 #3
Ik leef al jaren met de wetenschap dat er hoogstwaarschijnlijk entiteiten in mijn huis zijn.hoor geluiden apparaten die vanzelf aangaan en de laatste tijd zie ik ook mistige gestaltes op foto's die ik genomen heb… de enigste reden waarom ik nog geen reiniging heb gedaan is omdat ik niet weet of dit nu een geest of geesten zijn of een negatief spook… kan een witte salie reiniging ook tegenovergesteld werken?

Frank, 09-04-2015 17:11 #2
Wij hebben al een tijdje van vreemde voorvallen. Er word aan kleren getrokken. Dekbed die met een ruk van bed word afgetrokken terwijl we slapen. Voetstappen in de gang. Lichten die knipperen. Lampjes die plotseling doorbranden (ook nieuwe). Schimmen die langs razen. Gegrom in je oor. Flesjes of glazen die zomaar omvallen. De honden die zomaar biggen te blaffen tegen iets. Deuren die zomaar open gaan. Ga zo maar door. We beginnen ons toch nu wel zorgen te maken.

Redactie, 21-09-2009 12:02 #1
19 Oktober op Nl 2 om 22:50 uur is Spookhuis aflevering 2 te zien! In NCRV Dokument 'Spookhuis' gaat documentairemaker Frans Bromet, vlak voor Halloween, op zoek naar de herkomst van onverklaarbare verschijnselen in Nederlandse woonhuizen. Hij volgt daarbij Lise, die contact kan maken met overledenen en spookhuizen kan 'opschonen'.

Infoteur: Avalon
Laatste update: 13-02-2012
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 3
Schrijf mee!