InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Het bestaan van geesten

Het bestaan van geesten

Het bestaan van geesten Help het spookt in huis! Maar is dat daadwerkelijk zo? Wat zijn geesten of spoken? Geesten worden vaak gezien als de ziel van een overleden iemand. Bij de benaming spook denken we vaak aan een wit laken dat rondvliegt, maar ook met spook wordt vaak hetzelfde als geest bedoeld. Tekenfilms zijn verantwoordelijk voor het beeld dat we bij een spook krijgen. Je kan in geesten geloven, waardoor je er eerder voor open staat om ze te zien. Mensen die er niet in geloven zullen er minder vaak over praten. Maar bestaan geesten nou echt of niet? We zoeken het toch maar even voor je uit.

Geest of spook

Geesten en spoken worden nogal eens met elkaar verward. Geesten zijn de overleden mensen die naar de hemel zijn gegaan of die hun rust hebben gevonden. Spoken zijn de overleden mensen die nog op aarde ronddwalen en de levenden iets kenbaar willen maken. Het spookt dus ergens. Maar of je het nou een geest of een spook noemt: we bedoelen allemaal hetzelfde ermee. Dat er iemand in onze omgeving rond dwaalt die wij niet kunnen zien.

Bestaan geesten of spoken?

Dat is een hele goede vraag. Sommigen zeggen van wel en sommigen zeggen van niet. Maar wat is nu waar?

Alles kan een bestaan hebben. Men kan ervan uitgaan dat er hiervoor dan een bewijs moet zijn. Zoals het feit dat water bestaat, dat is bewezen want water zie je en voel je. Maar ook dingen die je niet kan aanraken die kunnen bewezen worden. Zoals tijd. Van de tijd is bewezen dat het bestaat. Dat merk je aan het feit dat je ouder wordt, dat het dag en weer nacht wordt. Liefde is een begrip en is ook een bewezen bestaan. Want liefde voel je diep in je hart. Zwaartekracht kan je meten maar ook zien: laat maar eens iets vallen en je ziet dat het door de zwaartekracht naar beneden wordt getrokken.

Geloof in God is een ander twistpunt. Het bestaan hiervan is nooit bewezen. Mensen die gelovig zijn, zeggen dat ze diep in hun hart voelen dat God gelooft. Dit zou dan ook een gevoel kunnen zijn. Zo ook met geesten of spoken. Net als het geloof, kan je hierin geloven of niet. Het voelen of niet. Anderen zeggen weer dat je voor geesten of spoken open moet staan. Sta je ervoor open, dan voel je ze, en misschien zie je ze ook. Maar zo is het toch ook bij het geloof of bij de liefde? Sta je ervoor open, dan voel je het. Maar je kan je er ook voor afsluiten.

Wat is spoken in huis?

Wanneer het spookt in huis, gebeuren er onverklaarbare dingen in of om de woning. Schilderijen die vallen, een kraan die plots aanspringt, meubels die verschuiven. Je kan zelfs overleden mensen horen, voelen of zien. Of dit ook allemaal echt gebeurt hangt ook af van de toestand van de persoon die alles ziet. Je kan dingen gaan zien die er niet zijn door medicijnen of een geestesziekte. Schilderijen kunnen vallen door de zwaartekracht. Een kraan die plots gaat stromen kan komen door een geknapt leertje. En de verschoven meubels, daar is misschien wel iemand tegenaan gelopen zonder dat jij het wist.

Maar het kan ook allemaal daadwerkelijk gebeuren. Het handigst is als dit ook bewezen kan worden. Je kan hiervoor een medium inschakelen, die een kijkje komt nemen. Vertel juist zo min mogelijk van wat of wie je gezien of gehoord hebt. Veel mediums proberen je uit te horen en zullen domweg herhalen wat jij ze vertelde, waardoor het lijkt alsof ze hetzelfde zien als jij. Zeg maar eens dat je een man met een baard zag terwijl je in werkelijkheid een vrouw zag. De kans is groot dat het medium dan ook een man met een baard ziet. Naar de mond praten heet dat. En bewijs dat het medium helemaal niks ziet. Een echt medium zal weinig vragen stellen en daadwerkelijk iets voelen of zien, zonder dat deze hierover informatie heeft opgevraagd of naar de reactie van jou kijkt.

Zoals je ziet is het dus heel lastig om te bewijzen of geesten bestaan. Je kan ook opnames proberen te maken met een videocamera of een geluidsrecorder. Wanneer je echt beelden of geluiden hebt opgenomen, heb je je eerste bewijs dat geesten of spoken bestaan!
Gerelateerde artikelen
Leuke weetjes - Spoken en geestenLeuke weetjes - Spoken en geestenWat is het verschil tussen spoken en geesten? Hoe kan je weten of een spook of geest echt is of niet? Hoe moet je een sp…
Het zien van entiteitenEntiteiten, ook wel geesten, engelen of spoken genaamd, zien we vaker dan we zelf denken. Er bestaan vier verschillende…
Hoe verjaag je geesten en spoken?mijn kijk opHoe verjaag je geesten en spoken?Niet iedereen weet dat er geesten bestaan. Sommigen doen het af als bijgeloof. Rationele mensen lachen je uit als je zeg…
Spoken en Klopgeesten - 'fantasie of realiteit'Klopgeesten maken zich kenbaar door klopgeluiden, het laten bewegen van voorwerpen en statische ontlading. Naar men zegt…
Met geesten communicerenMet geesten communicerenEr zijn vele manieren om met geesten te communiceren. Veel mensen gaan ze proberen op te roepen en kunnen later stemmetj…

Reageer op het artikel "Het bestaan van geesten"

Reacties

Anonien, 17-01-2018 16:04 #13
Ik denk ook dat geesten bestaan. Ik ben 13 jaar en mijn oma is een paar jaar geleden overleden. Ik en mijn broer en zus zaten op de bank mijn vader komt ook binnen en gaat rustig zitten terwijl mijn moeder aan het dwijlen is. Mijn moeder staat in de keuken en wij zaten op de bank toen de klok in een keer kei hard ging zwieren. Eerst dachten we dat het door de deur kwam die open ging en dicht dus we hadden de deur keihard dichtgegooit om te kijken of de klok bewoog. Maar de klok bewoog geen milimeter. Ook hebben wij een lamp dat als je die aan raakt rustig van licht naar donker gaat dus hetzelfde verhaal. Wij zaten op de bank 1 week erna ongeveer en toen begon de lamp van donker naar licht te gaan. Dat zou een vliegje of zoiets kunnen zijn geweest maar van de klok blijft maar een raar verhaal. Mijn moeder zegt dan altijd ‘rustig jongens, het is oma maar’ om ons en haarzelf gerust te stellen. Als uw kind ooit met geesten te maken gaat krijgen en je gelooft in geesten kun je uitleggen ‘dat het een familielid die overleden is het is en jullie niks aan zal doen omdat ze ons wilt beschermen’ om je kind gerust te stellen.

Michel, 19-06-2016 12:20 #12
Een paar jaar geleden is mijn buurvrouw overleden waar ik en mijn vrouw op regelmatige basis kwamen en een goede band met mekaar hadden.Na een kort ziekte en een paar maanden in het rust huis is ze te komen sterven waar ik bij was, ik had haar hand vast toen ze stierf. Daarna zijn er een paar vreemde zaken begonnen. We moesten haar kamertje leeg maken en ook haar huis en hadden een paar meubeltjes in de garage gestald waaronder een wekkertje dat stuk was en nooit gewerkt had zolang we haar kenden maar plots begon het wekkertje te werken en stond het uur correct. Ook op en nacht werd ik verschrikt wakker en had ik een pantoffel die naast mijn bed liggen op mij liggen, op mijn borstkas waarna ik direct mijn vrouw wekte, we hebben dan iemand doen komen en die zij dat onze buurvrouw bij ons was maar ons geen kwaad wou doen. We moesten een witte lelie op haar zerk gaan zetten en zeggen dat ze moest gaan rusten, en inderdaad, onze buurvrouw is niet meer in huis, … denk ik toch

Linda, 09-04-2016 06:29 #11
Ik ben er zeer van overtuigd, dat ze daadwerkelijk bestaan! Heb zelf al het 1 en ander meegemaakt gevoeld, gezien en zelf ervaren!
Daarnaast heb i, teveel in mijn leven meegemaakt om te zeggen dat ik totaal een zweverigtyp ben…
ondanks dat, ben ik absoluut overtuigd van dat alles.
Ik was bij mijn dochter op haar slaapk en de balkondeur ging ineens open terwijl haar eigen slaapkamerdeur dicht was!
Dus er was geeen sprake van tocht! voordat dit gebeurde, bemerkte ikeerst ineens een vreemde sfeer op.
Heb ook daarna een soort van schim gezien in mijn EIGEN slaapkamer!
Tot zover mijn eigen bevindingen als het om dit soort onderwerpen gaat!

Anoniem, 18-03-2016 20:43 #10
Geesten bestaan ik woon in een oud huis gebouwd in het jaar 1912 ik slaap best laat ongeveer om 12 uur ik kijk tv ik ben in slaap gevallen op de bank de tv stond nog aan en opeens hoor gekraak en rare stemmetjes ik schrok me rot… en ja toen ging de tv zomaar uit. ik keek om me heen of ik iets zag maar ik zag enkel een lichtflits… De 2e dag was ik midden in de nacht om 8 uur aan het dweilen en toen bewogen de vazen en vielen glazen uit de kast… en zo gaat het maar door weeten jullie misschien raad

Jasper, 09-02-2016 15:02 #9
Ik geloof er ook in want ik was een keer in mijn kamer op mijn telefoon slenderman bekijken. De badkamerdeur stond open en even later klapte hij dicht. Ik schrok me dood en ging kijken. Ik zag niks en liep weer naar mijn kamer want ik dacht dat het gewoon de wind was. Een uurtje later hoorde ik in de badkamer iemand de hele tijd de wc doortrekken en ging kijken. Toen stopte het en ik ging in mijn spiegel kijken en toen voelde ik een zachte hand over mijn buik glijden. Super eng. Toen zag ik een licht flits die naar voren kwam en wou ik bijna schreeuwen toen in een keer zag ik een meisjeslichaam en ik stond echt versteld! Daarna deed ik de lamp aan (want het was bijna 10 uur 's avonds ) en ging dat meisje in een bliksemflits weg. Op het laatst gaf ze een gil en gaf ze me bijna een klap! Ik ging toen naar beneden en zo ben ik voorlopig geen enge filmpjes gaan kijken! Super eng!

Yup, 10-05-2015 16:36 #8
Ik geloof er ook in ik heb het zelf ook twee keer meegemaakt. De eerste keer was ik nog maar tien jaar toen er iets in de kamer naast mij op de grond viel. (Ik sliep met mijn deur open/en de andere kamer heeft geen deur). Maar ik schrok gelijk wakker en deed gelijk het licht aan en keek naar de gang. Toen zag ik opeens een *schaduw* bewegen. Ik was doodsbang en ging verder slapen met het licht aan. De tweede keer was ik ongeveeer zestien. Toen fietste ik naar huis om ongeveer 2 uur 's nachts want ik was bij een paar vrienden geweest. Op de weg naar huis zag ik elke keer iemand staan vanuit mijn ooghoeken maar wanneer ik
er met beide ogen naar keek zag ik niks. Maar dit gebeurde ongeveer elke vijf secondes, totdat ik thuis was.

K., 15-01-2015 20:50 #7
Mijn vriend en ik zijn op reis geweest in Griekenland. We kregen een supergrote kamer met mooi uitzicht ik geloof wel in dat er iets anders bestaat dan enkel wij mijn vriend lacht me hier meestal mee uit.! De eerste nacht kwam ik wakker dat mijn vriend heel erg was aan het lachen ik dacht dat hij wakker was maar dit was niet zo ik praatte tegen hem hij lachte en praatte gewoon terug. De volgende ochtend vertelde ik dit hem en hij zij dat hij een vreselijke nachtmerrie had gehad dat hij op een begrafenis was in een Grieks huisje dat net op onze kamer leek…! Zijn scheerapparaat was ook verdwenen en plotseling stond dit terug op de plaats waar we heel de tijd hebben zitten zoeken. De 3de nacht werd er heel erg hard aan mijn voeten getrokken ik schrok wakker en zag iemand staan een soort schim maar je kon duidelijk zien dat dit een man was met een hoed. Ik ben beginnen roepen en tieren en de schim verdween zo als mist. Een paar minuten later hoorde ik de buurman ook roepen en tieren. De volgende morgen zij mijn vriend dat hij al 2 nachten iemand had zien staan de eerste nacht aan de deur de 2 de nacht iets dichter en de 3de nacht heb ik dit gezien. Hij geloofde het eerst niet tot ik beschreef wat ik zag en dit juist hetzelfde was wat hij had gezien. We durfden niet om een andere kamer slapen dus bleven we de volgende nachten wakker. Er was intussen ook een t-shirt van mijn vriend verdwenen en een paar dagen later lach dit mooi geplooid in mijn kussenhoes. We sliepen steeds met de licht aan het vreemde was dat dit altijd waar te nemen was rond de zelfde uren. De 7de nacht schrok mijn vriend wakker terwijl, ik aan het slapen was dat hij het laken zag verdwijnen van zijn hoofd en even later werd zijn mond opengetrokken zonder dat hij hem kon bewegen. Hij vertelde mij dit de volgende morgen en hebben meteen dan toch een andere kamer gaan vragen eerst waren er geen kamers vrij tot we zijden dat we kamer 222 hadden en toen hadden ze plotseling wel een kamer over. Maar niemand wilde ons uitleg geven wat dit was.

Bianca, 26-10-2014 01:42 #6
My dochter. Van 6 zei vrijdag tegen toen ze na haar vader ging mama nie in me tablet kijke want er staan enge filmpjes op ik vondt dat raar dus toen ze weg was ging ik kijken en ik ben zeer en erg geschrokke zag beelden dat haar kamer deur stukje ope ga en dan direct dicht plus ze praat veel en kijkt om hoog ze loopt ook een keer haar kamer uit loopt ineens terug na haar kamer en doet haar deur dicht en zegt ineens heel hard terwijl ze na bove kijkt zo daar schrok je van he en spugt vervolgens na boven ik ben me eige rot geschrokken ik zou graag willen weete hoe ik met haar hier over kan praate wat er allemaal bove op haar slaapkamer gebeurdt zonder haar bang temaaken

Lisanne, 18-09-2014 21:17 #5
Ik geloof er in ik heb zoveel dingen meegemaakt. Ik heb mijn opa nooit gekend en opeens werd ik elke nacht wakker en voelde ik een oudere man. En het voelde dat het mijn opa is die ik nooit heb gekend. ten tweede mijn tante wat een oma voor me was zat altijd naast mij naast mijn bed had ik het gevoel. Ik zie ze niet maar ik voel ze wel. Ten derde ik heb met mijn broer geruild van kamer en nu slaap ik achter. Elke nacht als ik mijn gordijnen goed sluit zie ik elke keer een persoon langs mijn raam lopen. Terwijl geen boom niks staat alleen een school vederop en ik had het er over met mijn broer en hij had dat ook. Ten vierde toen ik nog op mijn oude kamer sliep kwam iemand uit mijn broers hun kamer weg lopen naar mijn kamer. Ik had een raampje boven in mijn deur. Ik zag alleen een schim van een hoofd tot de nek meer niet. Opeens komt een hand tervoorschijn en klopt drie keer. Ik dacht het is een van mijn broers dus ik zei kom binnen. Nog een keer geklop toen draaide ik me om en keek snel weer en was het weg! Toen ik bij een vriendin bleef slapen blafde de hond opeens heel hard. Dus wij liepen naar beneden en bleek dat de hond tegen de muur blafde. en opeens zagen we een schim staan! We waren echt super bang en wisten niet wat we moesten doen! Dus door dit ben ik in geesten en spoken geloven en owhja nog een ding. Ik las al dit en ben dit aan het typen en het voelt als er iemand mee kijkt. Geen idee wie het zou moeten zijn. Wie heeft tips voor me om dit op te lossen, ik word er gek van.

Erik, 12-10-2013 12:43 #4
Ik twijfel er nog steeds aan of er spoken bestaan. Misschien is het fantasie. Toen ik een kind was zag ik regelmatig spoken, ook op klaarlichte dag. Maar met ouder te worden zie ik er geen meer. Voor veel verschijnselen zijn er verklaringen te vinden.
Ik woonde eens in een oud huis. Enkel op het gelijkvloers was er verwarming. De houten trap, die al wat kromgetrokken was van ouderdom, kon soms hevig kraken ofwel lang en stilletjes blijven kraken. Dat kwam door de afkoeling 's nachts dat het hout doet krimpen. Bewegende luchters kwam door tocht onder de balken van het dak. Ik hoorde een krassend geluid boven mijn bed, maar toen het geluid veranderde in getippel wist ik dat het muizen waren die hun nest gemaakt hadden in de dakisolatie.
Ik ben een aantal jaren boswachter geweest. Dan wandelde ik in het pikdonker door het bos, met mijn hond. Er waren overal vreemde lichtverschijnselen. Het ging bijvoorbeeld om maanlicht dat vele schaduwen afwierp, door de takken of door de oneffenheid van de grond. Licht van de stad die weerkaatst werd door de wolken. Of koplampen van een auto in de verte. Een rode lichtgevende wolk, zo groot als een mens, dat was een gedoofd kampvuur die nog aan het nagloeien was en die gloed verlichtte de rookpluim.
Een onverwachte vlam, zwevend boven de grond, was iemand die een sigaret aanstak. Als mijn hond zijn oren recht stelde, was dat geen spook maar een dier dat hij opgemerkt had. Dieren zorgden ook voor krakende takken, gegrom en gefladder. Er zijn ook nog vuurvliegjes en zelfs rottend hout met een lichtgevende schimmel! Ik kon daar echt van genieten. Het enige waar ik schrik van had was om gevaarlijke stropers tegen te komen. De kunst was om hen te zien voordat ze jou konden zien. Daarom wandelde ik zonder licht bij mij.

Esmee, 09-06-2013 08:53 #3
Ik denk ook dat geesten bestaan want ik was op mijn moeders kamer en opeens knalde de deur keihard dicht, en ik wou me verstoppen in de kast en toen schoof opeens de kast wijd open! Het was echt eng. En mijn mpeder heeft aan de lamp nepdiamanten hangen die zijn best zwaar, toen mijn moeder wou slapen zag ze die nep diamanten bewegen! Ik denk dat daar een geest zit.

Robert Wolters, 12-11-2012 00:18 #2
Geesten bestaan heb ik zelf al een paar keer mee gemaakt. De eerste bewuste meemaking was na het overlijden van een schoonvader. Vervolgens ben ik ook geconfronteerd met een huisgeest die me gek probeerde te maken, Ook is er eens de geest van een nog te overlijden persoon aan mijn bed geweest. Echter ik zie witte energieën/zwarte energieën en gele energieën vervolgens heb ik een foto waarop duidelijk te zien is de geest (waar die ook vandaan mag komen) behorende bij een mens. Geloof me het is geen pretje om deze waar te nemen. Als ik betreffende energieën gekoppeld aan de mens zie dan ben ik ook eerlijk om dit te zeggen. Echter men vindt de kleur belangrijk alhoewel ik niet kan mededelen dat de kleur voor eerlijk staat ook gezien de evolutie die de mens door maakt.

Debby, 14-08-2012 14:52 #1
Heb vrijdag bij men moeder geslapen en lag in de zetel. plots hoorde ik men glas vallen terwijl ik sliepen hoorde een raar zoemend geluid. het was heel raar. een paar dagen erachter hoorde ik het weer wat zou het kunnen zijn. maakt me een beetje bang Reactie infoteur, 19-08-2012
Is het geen huishoudelijk apparaat dat aanslaat, zoals de koelkast of vriezer? Zo nee, probeer eerst te lokaliseren waar dit geluid vandaan komt. Horen anderen dit ook of alleen jijzelf? Zie of voel je bepaalde dingen?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 30-03-2015
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 13
Schrijf mee!