InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Omgaan met vervelende situaties

Omgaan met vervelende situaties

We willen het liefst leven zonder een gevoel van onbehagen en afrekenen met onze innerlijke onvrede. Echt leven is je behaaglijk voelen, ongedwongen zijn en intuïtief juist handelen. Spanning en onbehagen zijn het gevolg van een opeenhoping van stress.

Accepteren van onzekerheid

Het leven kan een strijd zijn als we onszelf niet verwezenlijkt hebben. We willen graag controle hebben over ons leven en ontsnappen aan oude angsten en pijnen. Het gaat erom het leven niet te zien als een weg van willekeurige gebeurtenissen, maar om het te accepteren als een weg van vreugde en voldoening. Onzekerheid kun je aanvaarden of je ertegen verzetten. Aanvaarding is beter door spontaan en zonder verdringing te reageren op gebeurtenissen.

Zelfkennis

Het is belangrijk dat we bewust zijn van onze kwaliteiten en dat we weten dat we de moeite waard zijn. Op deze manier word je minder beïnvloed door gebeurtenissen van buitenaf. Anderen manipuleren en onze onzekerheden en zwakheden afschermen is ongezond. Wees eerlijk tegenover jezelf. Weten wanneer we onze beperkingen hebben, wanneer we ons zwak voelen en vooral wanneer onze sterke kanten naar voren komen is belangrijk. Het draaglijk maken van onzekerheid kan door middel van zelfkennis.

Leren van gebeurtenissen

Als een situatie niet verloopt zoals je het zelf had gewild, vertrouw er dan op, dat je er iets van kunt leren. Geef toe wanneer je reactie niet juist is. Gebeurtenissen kun je niet altijd onder controle houden. Wanneer je erop vertrouwt dat je de dingen beter gewoon hun gang kunt laten gaan, zul je beter in balans blijven. Bekijk gebeurtenissen vanuit een nieuw perspectief en concentreer je op de gevoelens in je lichaam.

Het ontstaan van stress

Stress ontstaat meestal wanneer je ervan uitgaat dat alles moet verlopen zoals je het zelf had bedacht. Gebeurtenissen kun je nu eenmaal niet altijd in de hand houden. Niets is voorspelbaar. Wanneer de stressreactie toch op gang is gekomen, laat het dan gewoon gebeuren en verzet je er niet tegen. Het lichaam ontspant zich vanzelf weer als de reactie is uitgewoed.

Omgaan met gekwetstheid

Wanneer je je diep gekwetst voelt kun je het volgende doen:
  • Accepteer het gekwetste gevoel
  • Besef dat dit gevoel oude pijn is, het gebeurt in het heden, maar het is pijn uit het verleden dat nu aangeraakt is
  • Je bent geen slachtoffer in deze situatie
  • Ga ervan uit dat deze situatie je iets kan leren
  • Onderzoek oude interpretaties, zodat je een ruimte van vrijheid schept
  • Inzicht geeft veel vrijheid
  • Bevrijd jezelf van oude gewoontes
© 2009 - 2019 Lizzy-c18, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Omgaan met vervelende situaties"

Infoteur: Lizzy-c18
Gepubliceerd: 28-09-2009
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!