InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Hoe zit dat met geesten?

Hoe zit dat met geesten?

Hoe zit dat nu eigenlijk met geesten, zijn ze echt of niet? Waarom gelooft de een er wel in en de ander niet? Geesten, wat zijn ze waar komen ze vandaan en waarom leven ze in een wereld zo dicht naast de onze? Er zijn zoveel vragen omtrent geesten of entiteiten, hoe je ze ook wilt noemen. Helaas heeft de wereld een groot gemis aan kennis wat dit onderwerp betreft. Er valt zoveel te leren en er is zo weinig wat men weet over Paranormale gebeurtenissen over geesten. Meeste mensen defineren geesten als het zien van entiteiten/overledenen. Maar wat ze niet weten is dat er zoveel verschillende vormen van zijn. Zo heb je orbs, ectoplasma, entiteiten, poltergeists, vortex, schaduwen en nog zoveel meer. Kijken in welke categorie het valt is heel erg simpel, mits er een klein beetje tijd in zou worden gestoken. Zo zijn er een heleboel apparaten uitgevonden voor onderzoek. Zo heb je Evp (Electric Voice Phenomena), warmte sensoren, infra rood camera's etc. Jammer genoeg is dit nog niet genoeg bewijs voor de sceptici.

Dan zijn er nog de mensen die dingen graag voor de gek willen houden. Ookal is het soms wel grappig om alle nep dingen te zien, maakt het alleen maar moeilijker om met nog beter bewijs te komen. De meeste nepfoto's bijvoorbeeld zijn gemaakt met digitale camera, en tegenwoordig valt er ook veel te doen met die Photoshop programma's

Er zijn verscheidene manieren waarop je kan weten dat er een geest bij je in de buurt is. Zo kan het voorkomen dat je ineens koude rillingen voelt, bepaalde luchtjes ruikt of het gevoel dat je aangeraakt of bekeken word. Sinds er zoveel dingen zijn om te bewijzen dat het echt zo is, hoe komt het dan dat 50% van de bevolking wel eens iets heeft meegemaakt en de andere
50 % denkt dat die anderen gek zijn geworden? Wat men vaak over het hoofd ziet is dat mensen verschillende geloofs overtuigingen hebben. Zo gelooft de een in geesten en de ander niet. Maar hoe komt het dan dat er ook veel mensen in God geloven die niet in geesten geloven? Het punt hier is dat mensen vaak bang zijn om te geloven in hetgeen dat ze niet kennen, omdat het eng is in hun ogen.

Als we het zo bekijken, er is genoeg bewijs dat geesten echt bestaan, maar er is nog steeds de twijfel bij velen, iets dat zegt het geloof in geesten is tegen alles wat we dus wel geloven. Daarom de vraag, hoe kan het dat alleen helderziende ze kunnen zien, of mediums met ze kunnen praten? Heel af en toe overkomt een gewoon iemand iets onbekends. Er zijn veel boeken over dit onderwerp hoe je jezelf eventueel wat meer ervoor open zou kunnen stellen. Lees zo'n boek en misschien heel misschien verander je wel van mening.
© 2007 - 2019 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom steken we met oud en nieuw vuurwerk af?We steken allemaal elk jaar met oud en nieuw vuurwerk af. Waarom steken we vuurwerk af en hoe is vuurwerk ontstaan?
Familiale feestdagen in RomeFamiliale feestdagen in RomeFamilie speelde een belangrijke rol in het Romeinse Rijk. Om de familie en de voorvaderen te eren, was er een jaarlijks…
Leuke weetjes - Spoken en geestenLeuke weetjes - Spoken en geestenWat is het verschil tussen spoken en geesten? Hoe kan je weten of een spook of geest echt is of niet? Hoe moet je een sp…
Wat doet een medium?Char, Robert van den Broeke, Jomanda... slechts een kleine greep uit het enorme aanbod van mensen die zich een medium no…
Spiritisme als parapsychologische disciplineSpiritisme is voor sommigen een religie, voor anderen een wetenschappelijk onderzoeksterrein. In ieder geval zijn hier e…

Reageer op het artikel "Hoe zit dat met geesten?"

Reacties

Marjon, 19-11-2017 17:22 #17
Mijn vriend en ik zagen vanochtend in het midden van onze kamer een soort wolk, 1 meter boven de grond, soort sliertachtig en het bewoog, veranderde van vorm. Terwijl we ernaar keken verdween het langzaam, lostte het op. Wat is dit geweest?

Anonymous, 05-07-2015 20:11 #16
Ik zit me heel sterk af te vragen of ze in mijn huis zitten. Regelmatig vraag ik me af spookt het hier of zo? Heb ik zo weinig privacy? Ga ik daar mee akkoord?

Zeewolde, 08-07-2014 21:42 #15
Ik lees in de tekst dat er mensen zijn die wel in God geloven maar dan weer niet in geesten. Dit is tegenstrijdig, want als je in God gelooft, de God die zich o.a. via de bijbel kenbaar maakt. Dan geloof je in een geest, want deze God is een geestelijk wezen.

Mario, 26-11-2012 08:21 #14
Hallo,

Ik weet niet goed of ik in geesten moet geloven maar maak soms wel rare dingen mee. Die dingen gebeuren vaak tijdens slaap, met name de laatste paar uren voordat je weer wakker wordt (op 8 uur slaap).

Vaak voel ik iemand die mij toedekt, een keer dat iemand tegen me zei: 'i love you' Dan weer is het er maandenlang niet. Om vervolgens weer wat raars mee te maken. De laatste week hoor ik 2 keer een 'gong'-geluid en daarna fluistert er iemand wat tegen me… dan moet ik mezelf echt wakker rukken om daaruit te komen. Freaky, beangstigend (omdat je niet weet wat het is) maar ergens ook berustend (omdat er hopelijk meer is na de dood)

Ik ben ervan overtuigd dat als je in trance raakt het mogelijk is om iets van gener zijde op te vangen. Hoe dit gaat weet ik niet, want ben behoorlijk een leek. Misschien gaat het in trance wel beter als je slaapt.

Aan de andere kant: misschien is het ook wel zo dat als je er steeds meer mee bezig bent, dat je geest dit tijdens dromen echt bizar echt kan laten lijken. Onderschat nooit de kracht van de gedachte.

Marcel, 06-10-2011 22:36 #13
Ik wou gewoon even wat informatie. Sinds 4 jaar wonen we nu in een nieuw huis. Vanaf de eerste dag al voelde ik mij niet lekker in mijn slaapkamer. Ik had elke avond het gevoel alsof iemand mij bekeek. Sommige avonden had ik het gevoel dat 'iets' mij wou grijpen. Ook heb ik het hier heel erg vaak koud, ook als de verwarming aan is. Als we gaan slapen, gaat de hond mee naar boven. Van een paranormale kennis heb ik gehoord dat honden zoiets aan kunnen voellen, want als we op de overloop van de eerste verdieping komen, en we naar zolder gaan waar ik slaap, begint ze op de trap al te hijgen, als we dan boven in me kamer zijn, kijkt ze vaak naar 1 punt, en kijkt dan langzaam opzij, alsof ze iets ziet. Ik heb ook wel eens tocht rond mijn benen, en mijn linkerhand is vaak koud, alsof er een windje omheen gaat, dit ook als het raam dicht is. Laatst had ik een droom, waarin ik met mijn moeder in de kamer op de bank zat, en ik naar de computerhoek keek. In de computerhoek zag ik een zwarte persoon staan, ik kon verder niets zien, behalve dat het een man was…

Is er iets in mijn huis en moet ik bang zijn?

Btw: Die paranormale kennis is wel eens bij ons thuis geweest, maar voelde zich nooit op haar gemak en had altijd het gevoel dat haar energie weg gezogen werd. Nu durft ze het niet aan hier nog te komen.

Eem, 14-09-2011 17:52 #12
Een reactie op David. Ik ben het grotendeels eens dat je niet in het wildeweg moet lopen fantaseren maar ik vind de wetenschappelijke benadering van fenomenen niet afdoende. Iets wat niet wetenschappelijk verklaard kan worden wordt dan maar als afwijking van de hersenen beschouwd. Zelf het ik psychoses ervaren en in de kliniek ben ik veel schizofrenen tegengekomen. Bijna bij iedereen is dit ten gevolgen van een drugsverleden ontstaan. Ik heb me verdiept in deze materie en in spiritualiteit. Naar mijn mening kunnen je hersenen zoals ze functioneren, ook als ze niet goed functioneren, niet zomaar spontaan stemmen in je hoofd produceren. Wat ik geloof is dat drugs een opening geeft naar de geesteswereld. Je kunt dan open staan voor entiteiten. Maar niet iedereen is geestelijk goed ontwikkeld om daar mee om te kunnen gaan. Niet iedereen is een medium. De informatie is zeer verwarrend en ik denk ook dat je voornamelijk openstaat voor de lagere regionen van de geesteswereld, dat wil zeggen de slechte entiteiten. Naar mijn idee hebben psychosen en schizofrenie hier mee te maken en niet met disfunctionerende hersenen over het algemeen.

Eem, 14-09-2011 17:31 #11
Lieve mensen. Door eigen ervaringen ben ik ervan overtuigd dat wij worden omringd door zielen. Voor een mooie uitleg en filmpjes ter verduidelijking hierover verwijs ik naar de site over Jozef Rulof. www.rulof.nl Ik zelf heb regelmatig last van aangehechte entiteiten die energie bij me wegnemen. Dolende zielen die geborgenheid zoeken omdat ze nog niet naar het licht zijn gegaan. Samen met een therapeut brengen wij ze naar het licht. Ik snap er nog niet alles van want anderen zeggen dat dit alleen door priesten en dergelijke gedaan kan worden. Een vraag die me bezig houdt is; waarom kan het soms zo lang duren voor een overledene beseft dat hij dood is? Naar horen zeggen lopen deze mensen rond op aarde tussen geliefden die hen negeren. Maar hun lichaam moet dus nog hetzelfde voor ze aanvoelen. Maar hoe zit het dan met dingen oppakken, eten, slapen… als deze mensen geloven dat ze leven zullen ze dit allemaal proberen. Maar dat lukt toch allemaal helemaal niet? Waarom kan het dan zo lang duren voor ze dit doorhebben? ik ben heel benieuwd of iemand dit weet of een vermoeden heeft.

Annnie, 24-07-2011 04:38 #10
Ik geloof zelf wel dat er geesten zijn… Ik en mijn moed er horen beide altijd precies om 22:00 een baby huilen, terwijl niemand van onze buren of omgeving heeft een baby of een baby wel eens in huis heeft. en allemaal andere dingen, dus ja ik geloof wel in geesten, als mensen mij zouden vertellen dat ze een geest bij hun hebben, geloof ik dat zeker

Josbestenbreur, 07-06-2010 10:54 #9
Ik hoorde laatst van derk op de tv dat sommige geesten niet weten dat ze dood zijn dat is ook wat zeg/jos.

Wouter, 20-05-2010 15:34 #8
Ik word altijd geknuffeld en sexueel genomen door een geest haha!
nee grapje geloof niet in geesten niks met angst te maken maar omdat ik nog nooit bewijs gezien heb
zelfs de vraag is hier een geest laat dan wat merken, ook glaasje draaien met vrienden en vriendinnen leverde niets op!
en verhalen van geesten komen altijd van anderen en nooit komen ze eens met bewijs!
dus geesten: onzin

Ewald Perumal, 12-01-2010 20:59 #7
Geesten of entiteiten bestaan, zelf heb ik in het verleden een paranormale ervaring gehad. Ik was alleen op een avond een boek aan het lezen in mijn bed, er was niemand anders thuis, mijn computer stond 1 meter bij me vandaan, " iets sloeg hard 2 keer op het toetsenbord",er was daarna een lichte gerommel in mijn kledingkast… Mocht u hetzelfde meemaken, dan kunt u uw huis laten reinigen door een geestelijke van uw geloofsovertuiging. Het is eigenlijk ook goed om veel te bidden in een woning en veel uit de bijbel te laten lezen met groep.

Haesevoets Patrick, 23-11-2008 18:59 #6
Thuis maak ik veel mee. Deuren die plots open gaan, voetstappen, lichten die plots aan gaan enz… Zijn dit geesten?

Cor, 24-09-2008 18:05 #5
Als je kijkt naar de film Jurrasic Park geloof je ook dat Dino, s bestaan.
Gek dat mensen in geesten geloven.
Stel dat het echt zo zou zijn dan is het "behoorlijk" druk daarboven.:-p

Desiej, 16-08-2008 23:03 #4
Ik heb ook wel eens het gevoel dat ik bekeken word en ik zie soms ook wel vn die lichte witten flitsen enz en een keer toen ik in bed lag voelde ik iemand over mn hand!
maar ik denk dat geesten wel bestaan en dat het mense zijn die iets vn je willen dat je ze moet helpen ofso
maar ja ik weet het niet zeker maar ik weet wel 100 % dat er iest is!

Manon, 24-06-2008 17:12 #3
Maar als er zoiets is als geesten of een hiernamaals, wordt je dan ook gestraft voor de slechte dingen die je in je leven hebt gedaan?

Dawid, 25-11-2007 21:53 #2
Wanneer je dood bent, ben je er niet meer (je hersenen werken niet meer), en dergelijke reincarnaties in de geestenwereld zijn te vergelijken met sprookjes. Zo denken veel mensen over geesten. Ze hebben hier vaak ook een goede reden voor. Wat mensen vaak overtuigt in het bestaan van dergelijke van entiteiten, zijn verhalen, foto's, of eigen ervaringen. Wat veel mensen echter niet beseffen, is dat zulke zogenaamde 'bewijzen' vaak gemanipuleerd kunnen worden (bv een instabiliteit van de hersenen). Men kan door het nemen van een 'paddo', of het inhaleren van THC de hersenen zo beinvloeden dat men dingen gaat zien die er niet zijn. Wat weerhoudt je om te denken dat het leven in deze gecompliceerde, stressvolle maatschappij niet dergelijke effecten op de hersenen kan hebben? Met andere woorden: het menselijke waarnemingsvermogen is gemakkelijk te manipuleren. Luchtjes ruiken, koude rillingen en het gevoel dat je aangeraakt of bekeken wordt komen bij elke mens voor, of je moet een gebrek aan sensorische neuronen hebben. Zelfs het zien van mensen die er niet zijn kan je niet toekennen aan paranormale fenomenen, denk hierbij aan schizofrenie, wat weer mogelijk te verklaren valt aan een verstoring van het dopamine- metabolisme.
Dit zijn slechts theorieen, absolute waarheid bestaat natuurlijk niet. Er zijn zat fenomenen die er blijkbaar wel zijn, maar de mens niet kan begrijpen of waarnemen. Ik wil met mijn betoog ook niet uitsluiten dat er een hiernamaals is, maar om duidelijk te maken dat men op het eerste oog onverklaarbare ervaringen of voorwerpen zoals foto's niet gelijk mag toekennen aan 'geesten'. Reactie infoteur, 27-11-2007
Dat ben ik helemaal met je eens. Probeer eerst op zoek te gaan naar een rationele verklaring voor wat je ervaart. Niet elke windvlaag is een overleden entiteit. Aan de andere kant zijn er ook veel mensen die zich graag vasthouden aan dat er wel degelijk iets is hierna. Ikzelf ben daar ook een van. Bedankt voor je reactie.

Cecilia, 24-11-2007 20:09 #1
Hallo ik ben Cecilia, en mijn gave is dat als ik met mensen een diepe gesprek heb, kan het zo zijn dat een overledene familielid toestemming aan mij vragen om via mij een gesprek te voeren met zijn of haar levende familielid. Dan krijg ik vanaf miden op mijn hoofd tot naar achter een koude rilling. Dan wordt er contact gemaakt.

Gelukkig is het zo dat ik niet mijn verstand verlies maar ook dat gesprek kan volgen. Er zijn wel momenten dat ik vlagen krijgt dat ik het niet kan volgen.Ik ben ook hederziend. Wat ik niet veel tegen komt is dat de geesten van overledenen zicht niet openbaar mij mensen of fam.leden. Er zou heel veel oplossingen kunnen zijn in familie problemen.

Op dit moment ben ik bezig mijn praktijk op te zetten. Jammer genoeg wat mensen niet doen is luisteren naar hun zelf, wij mensen praten te veel. Reactie infoteur, 26-11-2007
Lieve Cecilia,

Bedankt voor je reactie, wat een mooie gave heb jij. Ik ben zelf ook werkzaam als paragnost. Je hebt gelijk, weinig mensen luisteren tegenwoordig nog naar hun intuitie en hun gevoel. Wat je veteld dat je soms vlagen hebt dat je het niet altijd kan volgen, het zou kunnen zijn dat je dan in trance gaat. Dan gebeurt er vaak veel wat je zelf niet helemaal meekrijgt. Heb je het al wel eens geprobeerd om je gewoon over te geven als dat gebeurt? Misschien komen er dan nog meer mooie dingen door. Heel veel succes met je praktijk, en mocht je contact willen, zou ik dat ook leuk vinden. Gewoon een beetje van gedachten wisselen. Lieve groeten

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 18-05-2007
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 17
Schrijf mee!