InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Wat is parapsychologie?

Wat is parapsychologie?

Wat is parapsychologie? Parapsychologie; Als we het gaan opzoeken in het Nederlands woordenboek staat er:"Leer van de paranormale verschijnselen." Maar dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht.

Paranormale verschijnselen

Het woord parapsychologie is samengesteld uit het Griekse voorzetsel para (dat 'naast' of 'bij' betekent) en het woord psychologie of zielkunde. De parapsychologie is een wetenschap die zich bezig houd met verschijnselen die niet passen in het gangbare natuurwetenschappelijke en psychologische mens- en wereldbeeld: paranormale verschijnselen. Paranormale verschijnselen zijn dus verschijnselen naast (para) het normale. De parapsychologie onderscheid psychische verschijnselen zoals telepathie en helderziendheid, en fysische verschijnselen zoals psychokinese. In een volgend artikel zal ik hier op terug komen.

Geschiedenis van de parapsychologie

De parapsychologie is een jonge wetenschap. Ongeveer 125 jaar geleden werden paranormale verschijnselen voor het eerst wetenschappelijk onderzocht. Eerst werden beroemde mediums en helderzienden onderzocht zoals Daniel Dunglas Home (1833-1886). Aan het eind van de 19e eeuw begint het wetenschappelijk onderzoek naar paranormale verschijnselen op gang te komen. Er werden belangrijke wetenschappelijke organisaties opgericht. In 1882 werd in Engeland de Society for Psychical Research (SPR) opgericht. Deze organisatie bestaat nog steeds. De parapsychologie werd in 1967 zelfs toegelaten tot de A.A.A.S.; The American Assiciation for the Advancement of Sciense. Het hoogst wetenschappelijk college in de VS. Over de hele wereld kan mens aan diverse universiteiten parapsychoilogie studeren. In Nederland hebben we de bijzondere leerstoel parapsychologie aan de Universiteit van Utrecht. Wereld beroemd zijn door hun onderzoek geworden: prof. J.B. Rhine, prof. Tenhaeff, prof. McDougall, Dr. Elizabeth McMahan, prof. Bender. In 1953 werd W.H.C. Tenhaeff te Utrecht de eerste hoogleraar in de parapsychologie ter wereld!

Wetenschappelijke onderzoeksmethoden

Er zijn twee soorten onderzoek. Het kwantitatief- en het kwalitatief onderzoek. Kwantitatief onderzoek: Dit is een statistische benadering. Om vast te stellen of een verschijnsel zich wel of niet voordoet en in welke mate. J.B. Rhine en zijn vrouw deden kwantitatief onderzoek met de beroemde Zenerkaarten. Dit zijn kaarten met abstracte symbolen. De proefpersonen moesten raden welke kaart getrokken zou worden. De uitkomsten konden worden gebruikt voor een statistisch onderzoek. Kwalitatief onderzoek: Men gaat ervan uit dat paranormale verschijnselen bestaan. Het gaat erom de eigenschappen van het verschijnsel in kaart te brengen. Men richt zich op paranormale vermogens die zich spontaan voordoen. Prof. W.H.C. Tenhaeff is hier een belangrijk voorvechter van.

Natuurlijk worden bij veel onderzoeken een mengeling van deze methoden gebruikt.

Sceptici

Parapsychologie is een onderwerp waarover de meningen nogal zijn verdeeld. Sceptici vinden het een pseudo wetenschap. Volgens hen valt het paranormale buiten de wetenschap. Er zou geen enkel wetenschappelijk bewijs voor bestaan. Een pseudo wetenschapper doet wetenschappelijk onderzoek naar iets wat niet bestaat of naar iets wat je niet kunt onderzoeken. Vele jaren van parapsychologisch onderzoekhebben inmiddels wel degelijk voldoende gegevens opgeleverd waarmee het bestaan van paranormale verschijnselen bijzonder aannemelijk is gemaakt.

Toenemende belangstelling

De laatste jaren neemt echter de belangstelling voor de parapsychologie steeds meer toe. Er wordt meer gesproken over paranormale verschijnselen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het uit de taboe sfeer is, veel mensen zijn nog steeds bang om voor gek te worden verklaard als ze eigen paranormale ervaring zouden vertellen. Daarom is het goed dat parapsychologen naast onderzoek ook 'hulpverlening' doen. Het is goed om er over te praten en het onverklaarbare samen proberen te verklaren. Uit vragenlijst onderzoek blijkt dat grote groepen mensen in de Westerse landen geloven in buitenzintuiglijke waarneming, leven na de dood en vorige levens.
© 2007 - 2018 Hiske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is parapsychologie?"

Reacties

Danny, 10-10-2011 09:50 #2
Ik heb een heftige periode achter de rug. Waarin geloven ook weten is gaan worden. Materialisme is ineens totaal onbelangrijk geworden. Ik lees nu boeke over spiritualisme.
Kortom, mijn leven is totaal veranderd. Kort uitleg van wat er gebeurd is. begin augustus werd ik geconfronteerd door nachtelijke bezoeken van een entiteit die mij leek te pesten. Ik was erg bang om nog naar bed te gaan. En dat als 32 jarige man! Mijn matras golfde, ik werd geknepen en getikt op mijn benen. Er werd vrij hard geslapen op het dekbed. Gelukkig heeft mijn vrouw er erg veel van meegekregen waardoor ik niet doorgedraaid ben… via een medium ben ik erachter gekomen wat de entiteit wilde. De entiteit bleek een vriend uit een vorig leven. Nadat dat bekend was hielden de fysieke pesterijen op en kwam in de plaats subtiele fysieke handelingen. Het medium gaf aan dat ik gewoon in gedachten tegen hem kom praten. En wat bleek? als ik dan zei dat het niet de juiste manier was om nachts contact mij met te zoeken en ik hem wegstuurde ging het meteen weg! Kort na zijn identiteit bekendheid kreeg ik ochtendsvroeg voor ik naar werk ging een telepatisch bericht door van hem. Voor mij volkomen nieuw natuurlijk. Ik lag in een rustige gemoedstoestand, wachtend tot de wekker zou gaan. Wakker maar met de ogen dicht denkend aan niets… polotseling kwam dat bericht en dat was zo ontzettend zuiver dat ik meteen wist wat het was en van wie het kwam. Nu mijn ''vriend'' door het medium naar het licht gestuurd is en hij ontzettend dankbaar is aldus het medium is het een tijdje stil geweest. Nu voelde ik plotseling opnieuw van alles en ik zocht contact met het medium (waar wij trouwens alle vertrouwen in hebben, door alles wat zij al voor elkaar gekregen heeft) Zij had enkele weken daarvoor het huis al energetisch gereinigd en VEEL weggehaald. Nu bekeek zei het huis maar het was schoon. Nu geeft ze mij aan na contact te hebben gehad met een collega dat ik mogelijk last hebt van telekinese. Mijn geest zou mogelijk zelf die handelingen veroorzaken. Iets wat mij volkomen onjuist lijkt. Maar ik sta nergens meer van te kijken. Nu sta ik op het punt uit te zoeken hoe en wat ik kan met een Parapspycholoog.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal.
Groet Danny

Wim van Zanen, 05-09-2011 13:51 #1
Voor mij is het duidlijk en ben overtuigd dat er een stoffelijk en een onstoffelijk bestaan is. Tijdens mijn bestaan tot het 74ste levensjaar heb ik enkele dingen meegemaakt welke ik zie als raakvlakken tussen beide vormen van bestaan. Die tussenfase is nou precies al datgene wat we para noemen, als raakvlakken tussen beide vormen van bestaan. Sommige mensen kunnen zich zelfs bewust openstellen voor contacten. Belangrijk is wel tevoren goed te bedenken naar welke invloed de belangstelling uit gaat. Als overtuigt Christen richt ik mij echter alleen tot onze goede God van liefde en ontverming en houd ik mij verre van stanische beinvloeding. Ik had op jonge leeftijd van +/- 12 jaar een heel bijzondere spontane beleving. Op mijn 56ste een Godswonder als gebedsverhoring.
Het is heerlijk te kunnen leven met de zekerheid van Gods liefde die oneindig groot is.
Geloven doe ik dus niet meer. Dat heeft plaatsgemaakt voor zeker weten.

Infoteur: Hiske
Gepubliceerd: 18-05-2007
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 2
Schrijf mee!