InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Het Ouija bord, gevaarlijk een spel of?

Het Ouija bord, gevaarlijk een spel of?

Het Ouija bord, gevaarlijk een spel of? Veel mensen vragen zich af of het werkelijk mogelijk is om contact te hebben met overledenen. Zo is er vroeger het Ouija bord uitgevonden om zo mogelijk te communiceren met mensen die over zijn. Hoe het hele idee van het Ouija bord is ontstaan word hier uitgelegd.

Het Basisconcept

Het basisconcept van het Ouija bord dateert terug tot de tijd van Pythagaros 540 v.Chr.Hij zou berichten krijgen van de spirituele wereld met zijn student Phlolaus. Het concept van de verfijnde Ouija bord werd in 1853 ontdekt door de Franse spiritualist Dhr. M. Planchette. Het is begonnen met een groot stuk papier en de wijzer was een hartvormig plankje met wieltjes aan beide kanten, het derde stuk had een potlood eraan vast zitten. Dan plaatsten een of meer personen hun vingers op het plankje en als het bewoog vormde het woorden of vormen.

De moderne versie

De moderne versie van het Ouija bord werd als eerste geïntroduceerd bij het Amerikaanse publiek in 1890 als een spelletje. En werd veelal verkocht in boekhandels en speelgoedwinkels. E.C. Reiche, Elijah Bond, and Charles Kennard creëerde een bord met het alfabet en onderin de cijfers 1 tot 10, en in de hoeken de woorden Ja en Nee. Kennard noemde het nieuwe bord Ouija, naar het Egyptische woord voor geluk. Het woord Ouija betekend niet echt geluk in het Egyptisch, maar sinds het bord hem dat vertelde is het een beetje blijven hangen. Om de verkoop ervan te boosten claimde Dhr. Fuld dat het woord Ouija van het Franse Oui en Duitse Ja, voor ja kwam. De rechten van het Ouija bord zijn in 1966 opgekocht door de Parks Brothers.

Het Ouija bord word veelal gebruikt in de spiritualiteit. Het bord bevat letters, cijfers en de woorden Ja/ Nee. Een planchette, een verschuifbaar 3-benig hulpstuk, schuift over het bord en spelt woorden. Het word gebruikt door mensen die hun vingers erop leggen en dan word er een vraag gesteld. Aan de hand van de schuif bewegingen ontstaat er een woord of zin, wat het antwoord zou moeten zijn op hun vraag.

Gevaarlijk

Nu de volgende vraag, is het gebruik van een Ouija bord gevaarlijk? Overledenen zullen op allerlei manieren voor hun mogelijk contact met ons proberen te maken. Er is maar een kleine laag verschil tussen hun wereld en die van ons. Als je het bord gebruikt, kun je het beste beginnen met een gebed naar wie of wat je dan ook in gelooft. Het moet alleen serieus gebruikt worden en met respect, niet alleen voor de lol door mensen die op zoek zijn naar spanning. Na het gebed voor bescherming van het hoogste witte licht wat er is kan je aan de slag. Dit is een fout die veel mensen maken. Ze gaan met zijn allen zitten en vragen "is daar iemand? " Op die manier weet je nooit wat of wie er door kan komen. Als je niet specifiek te werk gaat kunnen er ook negatieve entiteiten doorkomen. Je maakt als het ware een soort doorgang open naar de andere zijde. Vandaar dat je dus beter om bescherming kan vragen alvorens te beginnen. Als je klaar bent is het ook weer belangrijk goed af te sluiten. Dit doe je door weer een gebed te zeggen en de entiteiten weer terug te sturen naar de andere kant waar ze vandaan kwamen. En hardop te zeggen dat het portaal weer dicht is.

Sommige mensen zeggen dat het gebruik van een Ouija bord inderdaad slecht en gevaarlijk is. Ze hebben ongelijk, het is alleen gevaarlijk als je het niet op de juiste manier doet. Dus mocht je besluiten om het Ouija bord te gaan gebruiken, onthou dan goed dat het geen spelletje is. Doe het altijd met respect, verder is dit natuurlijk geen garantie dat je nooit te maken krijgt met een negatieve entiteit. Dus wees altijd voorzichtig.
© 2007 - 2017 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ouija, een horrorfilm over enge spelletjesOuija, een horrorfilm over enge spelletjesDe mensen van speelgoedmaker Hasbro hebben er goede ervaringen mee dat hun speelgoed verfilmd wordt. Kijk bijvoorbeeld m…
Glaasje draaien, hoe doe je dat?Glaasje draaien, hoe doe je dat?Glaasje draaien is een methode die vaak gebruikt wordt om met overledenen in contact proberen te komen. Hoewel dit een o…
Hoe verjaag je geesten en spoken?Hoe verjaag je geesten en spoken?Niet iedereen weet dat er geesten bestaan. Sommigen doen het af als bijgeloof. Rationele mensen lachen je uit als je zeg…
De paranormaal beurs: een nieuwe ervaring!De paranormaal beurs: een nieuwe ervaring!In bijna elke stad van enige omvang wordt er weleens een paranormaal beurs georganiseerd. Maar wat is dit eigenlijk voor…
Zo vind je de beste paragnost, helderziende of medium onlineZo vind je de beste paragnost, helderziende of medium onlineEr zijn tientallen personen online die beweren paranormaal begaafd te zijn. Maar hoe maak je de juiste keuze om tussen a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Ouija bord, gevaarlijk een spel of?"

Reacties

Roy, 01-10-2017 23:36 #28
Ouija, leuk en aardig dat carpenter effect, ik ben bij iemand op bezoek geweest die dit aan het spelen waren (leuk dachten we) ik geloofde er niet in en dacht ook dat een van de 2 de boel aan het belazeren was maar zou graag een "wetenschappelijke" verklaring hebben hoe het "Spel" niet naar behoren afgesloten, het glas nog op het bord aanwezig geheel uit zijn eigen kan bewegen (er was op dat moment niemand in de buurt van het bord zelf) op het bord en vervolgens langs onze oren tegen de muur aan de andere kant van de kamer kapot slaat? Ik geloofde er niet in maar in dit geval moet ik mijn ogen wel geloven toch? In ieder geval ga ik het zelf nooit proberen wetenschappelijk bewezen of niet maar ik ben toch wel wat geloviger geworden dat er meer is tussen hemel en aarde en het niet zo zwart wit is dat de wetenschap wil doen geloven. Of dit bord gevaarlijk is of niet doe ik geen oordeel over maar zou iedereen die het zou willen proberen (of je erin gelooft of niet) wel meegeven, wees voorzichtig en lees de gebruiksaanwijzing goed, sluit het naar behoren af en haal het glas (of planchette) van het bord af. Tot voor kort was ik dus een niet gelover.

Ouija, 05-08-2017 13:56 #27
Zoals aangehaald, zoek het carpenter effect op als verklaring. We leven in de 21ste eeuw, een beetje verstand zou toch wel mogen. Het bestaat al meer dan 100 jaar. Het hele "mystieke/gevaarlijke" errond is juist de slimme marketing om een onnozel bord te verkopen.

Lisette, 16-05-2017 10:29 #26
@Sahli, dat is mooi uitgelegd. maar mag je het wel proberen met ouija bord?

Denise, 09-02-2017 20:49 #25
Is het ook gevaarlijk om video's van ouija bord te kijken via YouTube?

Soesman, 24-12-2016 14:41 #24
Het Ouija bord is gevaarlijk! In de meeste gevallen kom je in contact met negatieve entiteiten of zelfs demonen. Dus gebruik het Ouija bord nooit!

Eline, 27-03-2016 20:31 #23
Grappig sommige reacties hier die verwerpen dat het echt is. Ik heb gisteren met 5 vrienden het spel uitgeprobeerd. 3 Bleven aan de kant kijken/filmen. Terwijl ik en nog 2 andere met een zelf gemaakt Ouija bord (stuk karton en een omgekeerd glas) het "spel" probeerden.

Ik ging er van uit dat er niks zou gebeuren. Ik vroeg 2 maal of er een geest aanwezig is. Plots begon dat glas uit zichzelf te bewegen. Mijn vriendin besefte het als eerste, de 2de vriend deed van ongeloof zijn vingers van het glas af en het glas bleef voortbewegen naar de letter F. Mijn vriendin kon het niet zijn want het glas ging haar richting uit en ik weet van mijzelf dat ik enkel mijn vingers ruste op het glas (neerwaartse druk alleen). Alle 6 kregen we een serieus nerveus buikgevoel en voelden we gewoon dat er iets niet klopt. De hond die we ook meehadden begon te janken. Het werd ook serieus kouder. Vervolgens schoof dat glas veel sneller dan de letter U. Onbewust? Zever want we dachten dat het eerst naar yes of no moest glijden alvorens het zou communiceren. Ik heb dan ook meteen de sessie beëindigd en het glas naar goodbye gesleept.

Wie of wat we oproepen weet ik niet maar ik noem het alleszins geen spel. Ik twijfelde serieus aan de echtheid ervan en ik verwachtte dat er niks zou gebeuren. Voor mij was bewijs genoeg dat het echt is.

En voor degene die denken dat ik de zoveelste spirituele gek zou zijn of goedgelovige… ik ben inspecteur van politie. Ik geloof pas iets als ik 100% zeker ben en zoek naar een logische verklaring in alles.

De waarheid is dat ik sinds gisteren geen twijfel meer heb omtrent dat bord. Als zelfs een stuk karton, een alcoholstift en een glas voldoende materiaal is…

Na de heel korte sessie hebben we dat karton verscheurd en toen we vanuit het gebouw naar buiten wandelden werd de hond kalmer en voelden we allemaal hoe het plots warmer werd.

Zijn het geesten, demonen? Dat weet ik echt niet. Maar ik weet wel dat iets dat glas bewoog en het was geen onbewuste handeling van mij of vrienden. Ik ben blij dat ik een ervaring rijker ben maar zal het zeker niet weer proberen.

Maarten, 03-06-2015 21:44 #22
Zoek op het Carpenter effect en je weet genoeg. Het Ouija bord is compleet nep en het is 100 % wetenschappelijk verklaard.

B. V. D., 27-11-2014 20:34 #21
Als de geesten van een andere wereld op iedere manier communicatie met de levende proberen te krijgen op welke manier dan ook. Dan zouden ze toch ook via tekstdocumenten berichten kunnen door geven. Als je achter je computer zit? Lijkt mij. Dus dat kan dan toch ook een soort als een Ouija bord werken toch? Of niet?

Mici, 11-11-2014 23:58 #20
Wetenschappers schrijven de werking van het bord zuiver toe aan handelingen van de deelnemers, die hun verwachtingen over het antwoord op een vraag bewust of onbewust omzetten in spierbewegingen. Wanneer iemand die aan een bepaalde handeling denkt, deze gedachte onbewust omzet in een spierbeweging, spreken we van het Carpenter-effect.

Alleen gelovige blijven hangen in dit spel. Dat zegt meer over gelovige dan over het spel zelf. Eigenlijk is alles verwerpelijk betreft geesten en hun verschijningen. Concreet bewijs is op heden niet geleverd. Heb heel wat ghosthunters bezig gezien maar die slaan nog kant nog wal. Van de apparatuur die zij gebruiken weten ze helemaal niks af. Overigens sta ik open voor een ghosthunters avond, ben benieuwd wie mijn mening kan veranderen.

Dennis Eijs, 26-10-2014 23:13 #19
Om een portal te openen is heel wat meer nodig. Maar of je het bord gebruikt op een plek die al een portal is of dicht daarbij, weet je natuurlijk niet. En het gaat hier om geloof, geloof je sterk genoeg, in wat dan ook, dan is je eigen kracht sterk genoeg, ook al denk je het van elders te krijgen. Dus is het gevaarlijk? Ja, het kan gevaarlijk zijn voor je geestelijke gesteldheid. Om echt portals te openen, nee, daar is echt heel veel meer voor nodig. En djinns, die bezweer en bind je met ijzer en koper, gebed zal je weinig helpen, misschien de lagere vormen jinn en jann, maar de hogere vormen maak je zo geen schijn van kans bij. Behalve dan je overtuiging, je steevast geloof. Maar dat is niet perse gebonden aan een gebed of ritueel. En meer vertel ik niet.

Vrijdenker(?), 11-09-2014 13:51 #18
Nee het is geen gevaarlijk spel. Het zijn labiele mensen zelf die gevaarlijk zijn. Je kan spelen met luciferhoutjes met dobbelstenen mits je ieder cijfer een betekenis geeft, kaarten enz.
Een geestelijk gezond mens zal over bepaalde uitkomsten zich geen zorgen maken. Maar labiele mensen aan wie een ongelukkige periode wordt voorspeld zal bij iedere niesbui denken dat het een gevolg is van een gespeelde cessie en geesten hierin de hand hebben.
Een schilderij dat zomaar van de muur valt… al hangt dat ding er al 40 jaar, een spijker kan in de loop van de jaren door trillingen los gaan zitten en duvelt naar beneden. Gebeurt het na een een cesie dan zijn het labiele mensen bij wie de hel losbarst… hahaha

Sahli, 09-08-2014 14:48 #17
Djinns en Shaytaan kunnen de mens schade toebrengen. Maar, ze kunnen niet elk mens die ze willen, schade toebrengen. Djinn en Shaytaan zullen schade toebrengen aan hen die afstand hebben genomen van gebeden en zich vaak bezig houden met zondes.

Over onder welke omstandigheden de Djinn mensen kunnen schaden, kan het volgende gezegd worden:

“Geesten teisteren en plagen de gelovigen ten tijde van onzuiverheid (gusl), menstruatie en menstruatie na de bevalling. Mensen die hun leven leiden zonder hun geloof te praktiseren, zoals het niet verrichten van gebeden en de kleine rituele wassing (woedoe), zullen geteisterd worden en op verschillende manieren en niveaus verleid worden. Het begaan van elke zonde, is alsof er een deur en raam voor de Djinn en Shaytaan worden geopend. In het bijzonder gevoelige types, slecht gezinde mensen die ver van gebeden leven en niet in een gebedssfeer verkeren, zullen eerder beïnvloed raken door de Djinn.”

“De levensgrens van Djinn betreden, hun rechten overtreden en hun huizen en woonplaatsen bezetten zonder bismillah te reciteren, zijn enkele belangrijke factoren om geteisterd en geplaagd te worden. Daarom leert de Profeet (v.z.m.h.) ons om dua (smeekbeden) op te zeggen als we onreine plekken moeten betreden en heeft ons verboden om te bidden daar waar de Djinn zich bevinden, zoals vuilnishopen, badhuizen (hamam), wc’s, en zelfs het kerkhof. Ons Profeet (v.z.m.h) leert ons om de volgende dua op te zeggen bij het binnentreden van de wc: ‘’ In de naam van Allah, ik zoek toevlucht bij U tegen al het kwade en onreine.” (mannelijke en vrouwelijke Djinn en Shaytaan)1 en beveelt ons om elk fase van ons leven door te brengen met dua’s, onszelf te beschermen van deze onreine plaatsen door op schone en reine plaatsen te bevinden, om te gaan met fatsoenlijke mensen met innerlijke reinheid en onszelf te behoeden door gebeden te verrichten en in een gebedssfeer te leven, om zodoende voor ons zelf een schild te vormen tegen dit soort slechte invloeden.”

Dus, iemand die het geteister en geplaag van Djinn wil voorkomen, zal allereerst met al zijn macht afstand moeten nemen van zondes en alle gaten, waar zij door naar buiten kunnen treden, moeten dichten.2

Joshua, 15-10-2013 18:43 #16
Ik zou het best wel willen doen want ik geloof er helemaal niks van die dingen. ik hou wel van een uitdaging.

Jaja, 10-09-2013 12:23 #15
Quija bord, een geregistreerd speelgoedartikel, uitgevonden door speelgoedfabrikanten.

Maar blijf gerust in een stukje speelgoed als doorgang naar andere werelden geloven.

T. Huisman, 22-09-2011 00:12 #14
Om risico's uit te sluiten zou ik er nooit aan doen. Ervaren spiritisten zullen het klappen van de zweep omtrent het spiritisme wel kennen. Het is hun overtuiging dat aan te hangen van dat men weet, en de gelovige in het christendom gelooft en alles wat met het occulte te maken heeft vinden zij een gruwel. Jonge mensen die overmoedig en roekeloos te werk gaan zonder van de gevaren af te weten die zoiets met zich mee kan brengen loopt verkeerd af. Hier kun je niet zomaar mee inlaten. Ook de moraal van een medium voldoet niet aan de normen. Sommigen staan geen ontwikkeling voor en zijn primitiefg en willen een sterrenstatus en heldenverering. En dat siert de mens niet. En vind dat ze minstens een behoorlijke opleiding moeten hebben gehad. Sommigen hadden alleen de lagere school maar afgemaakt en verder niets, geen middelbare school afgemaakt. En wat boemelend door het leven gaan en onecht en onwelmenend zijn en grapjes maken om andermans ellende en dat zij zich in mensen kunnen verplaatsen en niet als god over mensen gaan die over hun lot gaan. En aan fatalistische voorspellingen doen en hun persoon bespottelijk maken en aan publieke eerkrenking doen. Wat een onrechtmatige daad is. Ze blijven hun eigen karakter houden als medium laat het dan een zijn met beschaving en moraal, en die respect heeft voor ieder.

Jakob, 08-08-2011 02:43 #13
Best jammer dat mensen die geruststelling zoeken over hun persoonlijke ervaring met zo'n bord (wat natuurlijk tussen de oren zit) hier hun angsten alleen maar bevestigd krijgen. Deze website lijkt best representatief dus mensen zouden het serieus kunnen nemen en zichzelf nog dieper in de problemen gaan denken. Dat is nou eenmaal hoe de hersenen werken. Deze borden zijn gemaakt als speelgoed. Laten we het daar bij houden.

P. Peplé, 20-07-2011 00:07 #12
Stichting harmonia is wel thuis op dit gebied. Dat is een vereniging voor spiritisten. Ik had een kennis en diens vader hing het spiritisme aan. Ja, je moet er wel serieus mee om kunnen gaan. Onder leiding van iemand die er ervaring mee heeft. En die er goed mee weet om te gaan. Er zijn ook gevallen bekend waarbij negatieve entiteiten intrek hebben genomen in dat huis waar een ouija bord opgeborgen lag in de kelder. En daar ging een negatieve energie van uit. En er gebeurden onverklaarbare dingen in dat huis. Zoals dat er krijtstrepen in die kelder gekrast waren zonder dat daar een mensenhand bij te pas gekomen was. En er gebeurden meer onverklaarbare gebeurtenissen in dat huis, nl. Dat dat zoontje nachtmerries kreeg, en dat de lade van z'n nachtkastje open en dicht ging, en dat er voorwerpen bewogen zonder dat het met een mensenhand is aangeraakt. Dit is geen flauwe kul maar echt waar. Dit is geen grap, en hoop dat mensen het wel serieus nemen voordat ze ermee beginnen. In dat huis van die mensen waar dat ouija bord in de kelder lag gebeurden gewoon enge dingen die je zo in een horrorfilm had tegen kunnen komen. Er bewogen kasten, er bewoog een keukenla met dat er een scherp mes uit tevoorschijn kwam en die ging richting die mevrouw die in dat huis woonde en maakte dat ze verwond raakte. En werd van de trap afgeduwd en viel. Zonder dat je het zag, dat het onzichtbaar is. Dit zullen wel lage aardgebonden entiteiten zijn geweest die daar op afgekomen zijn. Het was een soort scene uit de stille kracht, van louis couperus. Met dat iemand met een mes wordt bewerkt zonder dat er een mensenhand aan te pas gekomen is zo op je afvliegt en je verwondt. Het lijkt onwaarschijnlijk maar het is echt waar. En voetstappen horen, schaduwen aan de wand zien, lakens omhoogtrekken terwijl je in bed ligt. Dit was in het programma haunted houses van discovery, en er moest een priester aan te pas komen om de geesten weg te jagen. Gado gado, is zwarte kunst. Ze zeggen dat mensen die dat doen kunnen dat niet meer ongedaan maken. Zwarte magie leidt tot vernietiging. Sommigen doen het om er iemand mee op te ruimen. Iemand die hun in de weg staat. Als iemand er zijn voordeel niet mee kan doen en uit eigenbaat is dan komt het hen niet uit dat diegene nog leeft omdat het hen niets oplevert.

P. Peplé, 18-07-2011 07:31 #11
Er is wel een vereniging voor spiritisten die er veel ervaring mee hebben. Onervarenen kunnen zich er beter niet zo maar mee inlaten. Beter onder leiding van iemand die er veel ervaring mee heeft opgedaan. Zoals een ervaren spiritist die lid is van zo'n vereniging. Die weet waar die mee bezig is. Leerlingen van de middelbare school of jeugd beginnen er wel eens aan uit sensatiezucht en doen dat heel oneerbiedig. Er kan van alles op afkomen. Aardgebonden entiteiten die zich aan je opdringen en je lastig blijven vallen als je er geen ervaring mee hebt zou je je beter tot iemand kunnen wenden die daar ervaring mee heeft opgedaan en weet hoe het werkt. Zoals parapsychologisch instituut in utrecht door een parapsycholoog laten informeren. Die heeft hier ook veel verstand van.

Peplé, 17-07-2011 05:54 #10
Ik heb er wel eens een programma van gezien op discovery. En die hadden ook zo'n ouijabord en er gebeurden allerlei geheimzinnige dingen in dat huis die zich uiten in nachtmerries bij kinderen. Dit omdat zij het verschil tussen goed en kwaad nog niet goed kennen dringen die entiteiten het snelst binnen bij kinderen. Er verschenen schaduwen aan de wand van een spanjaard en men hoorde voetstappen in de kelder. En dat maakte hun wakker. Men moet goed het verschil tussen goed en kwaad kennen. Men moet het serieus nemen. Die mensen die zo geteisterd zijn door negatieve entiteiten hebben er een priester bij moeten roepen om de kwade geesten weg te sturen. Er zijn ook paragnosten bij betrokken geweest en in de kelder waar ze dat ouija bord hadden verscheen wit poeder en telkens weer. En hoorde voetstappen die van een vorige bewoner zouden zijn geweest. Een soldaat die tijdens de franse revolutie is gesneuveld hoorden zij onder in de kelder marcheren. En dat klonk door het huis heen. Men had last van schaduwen op de muur en alsof men hen kneep. En er zijn schijderijen van de muur gevallen zonder dat die aangeraakt zijn.

Jeffrey, 19-06-2011 20:19 #9
Geloof wel dat er iets is, en ja ik ben ook gelovig. Maar zoiets als een Ouijabord maken mensen zichzelf gek mee, het zit tussen je oren en je bent er van bewust dat je iets zogenaamd oproept. Allemaal psychologisch.

Frits Radder, 07-06-2011 22:06 #8
Het Ouijabord is gevaarlijk in handen van mensen die niet weten hoe er mee om te gaan. Je mag het alleen gebruiken onder leiding van mensen (mediums, paragnosten) die weten hoe het te gebruiken. Entiteiten die nog erg aards gebonden zijn en meestal van heel lage sferen komen, maken gebruik van de onwetendheid van de spelers en zijn in staat om je ook na het spel niet los te laten, maar contact met je blijven houden tegen jouw zin in. Dat kan rare gevolgen hebben, en dan druk ik mij nog zachtjes uit.

Riscysite, 30-08-2010 12:36 #7
Mensen, mensen, wat een flauwekul. Allemaal kost voor lichtgelovigen en simpele zielen (die nog in leven zijn dan natuurlijk). Geesten en spoken bestaan niet. Ware dat wél het geval, dan wist de mensheid ondertussen al wel het een en ander over 'gene zijde', een oord waarnaar tot op heden nog zwaar gegist wordt. Net zoiets als 'de hemel'. Ook een verzonnen - niet bestaande - plaats, waaraan behoefte was als troost of hoop in slechte tijden. En allemaal ontstaan uit geloof, nooit voortkomend uit de wetenschap. Heeft iemand ooit al eens écht overtuigend wetenschappelijk bewijs kunnen leveren omtrent het bestaan van de geestenwereld en/of hemel en hel? Nou dan!
Riscy Site Venlo

Maurits, 15-08-2010 19:59 #6
Een vriend van mij zei dat een ouija board erg gevaarlijk was als je he niet goed zou doen. hij heeft er zelf een maar hij wil hem niet gebruiken en hji mag hem van zijn ouders ook niet gebruiken omdat hun slechte ervaringen ermee hadden gehad. ik wil graag weten of het echt onwijs gevaarlijk is of dat je gewoon nachtmerries krijgt.

ps. ik geloof zelf wel in geesten

Peter, 06-04-2010 16:04 #5
Is het mogelijk als bezitter van 2 ouijaborden, 1 antieke en een nieuw het zonder te spelen depressief te raken? Dit is even geen grap. Reactie infoteur, 28-05-2010
Beste peter,

het zou kunnen dat er een bepaalde energie aan vast zit ja. Dus het is wel mogelijk.

Lol, 17-02-2010 21:15 #4
Euh… jullie snappen wel dat dat gewoon lariekoek is he? Kom op, laten we even realistisch zijn, geesten oproepen enzo is onzin en ze bestaan ook niet. En just for the sake of the argument; hoe kan een spaanse geest nu nederlands begrijpen? Dus nu kunnen geesten ook alle talen enzo? lol (rede van spaanse geest is, je kan alle geesten oproepen zogenaamd dan he)

Boema, 12-08-2009 21:15 #3
Maar niet alles is waar wat ze zegen mijn moeder en tanten heben het vroeger ook gespeeld en mijn tante had gevraagt hoe oud ze zou worde want ja mijn tante nam het ook niet sierieus 36 werdt verspelt en ze is nu al 40 maar ben er zelf wel heel benieuwt naar en wil het zekker wel un x ervaren
groetjes
boema

Anneke, 05-05-2009 16:14 #2
Ga hiermee nooit bezig! En of het gevaarlijk is! De enige goede macht in de wereld achter de zichtbare is de macht van God! En Zijn engelen. Je kan met Hem in contact komen door de bijbel te lezen en met Hem te praten in gebed. Hij zal niet werken met een Ouijabord. Dus dan blijven alleen de verkeerde machten over.

Jenny, 13-08-2008 01:30 #1
Ga nooit zomaar uit nieuwsgieriheid met een quija bord aan de slag. want contact met diegene die jij wilt krijg je toch niet omdat die vaak al over zijn gegaan naar een hogere sfeer
diegene waar je dan wel contact mee krijgt zijn dan de zogenaamde zwervende zielen
die t licht nog niet hebben kunnen vinden
zo n contact begint heel liefdevol omdat die entiteit zich vaak uitgeeft voor degene waar jij graag contact mee wil
maar gaandeweg wordt t dan vaak heel eng
doordat die entiteit zogenaamd e voorspellingen tegenover je gaar doen, die meestal niet positief zijn
zoals dat je kanker gaat krijgen enz o
en dat er binnenkort weer een dierbaar persoon komt te overlijden enz enz
geloof me begin er gewoon niet aan want t is echt eng
groetjes
jenny

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 18-05-2007
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 28
Schrijf mee!