InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Wierook; waarvoor te gebruiken?

Wierook; waarvoor te gebruiken?

Wierook wordt door veel mensen nog steeds gezien als een zweverig middel, welke alleen voor zweverige mensen bedoeld is. Niks is minder waar, wierook kan door iedereen gebruikt worden. In dit artikel kun je lezen over een aantal verschillende soorten wierook die er zijn en de werking, van het creëren van een ontspannen sfeer tot het reinigen van je huis.

Wierook

De geschiedenis van wierook gaat vele duizenden jaren terug. Ook nu wordt het nog steeds gebruikt tijdens onder andere diensten in katholieke kerken, de rook die er van af komt wordt als heilig beschouwd. Het heet officiëel 'wijrook'.
De oorspronk van wierook komt van de hars van een Boswelliaboom, de hars heeft de aangename geur welke wierook verspreid wanneer je deze opbrandt.

Wierook gebruiken om te ontspannen en tot rust te komen

Wierook kan voor vele doeleinden gebruikt worden, onder andere om gewoonweg tot rust te komen na bijvoorbeeld een lange werkdag of wanneer je je in een stressvolle periode bevindt. De geuren welke de wierook verspreidt, maken dat je je je rustig gaat voelen en in een fase van ontspanning terecht komt. Dit werkt voor ieder mens weer anders, de een is er meer gevoelig voor als de ander maar als je je openstelt voor de zuiverende werking van de wierook zul je merken dat het ook een positieve invloed op jou uitoefent.

Wierook gebruiken om huizen en objecten te reinigen

Wierook is niet alleen nuttig om een ontspannen sfeer in huis te creëren, het wordt ook veel gebruikt om negatieve energieën naar het licht te leiden. Dit kunnen bijvoorbeeld engergieën zijn van overledenen die zich nog niet in het licht bevinden doordat ze zich verzetten omdat ze niet dood willen zijn. Maar het kan zelfs zo zijn dat ze niet eens weten dat ze dood zijn en hun energieën hierdoor op aarde rond blijven hangen. Dit is vaak zo in het geval van zelfmoord. De overledene heeft zich totaal niet kunnen voorbereiden op zijn/haar dood en wordt overrompeld door wat er nadien gebeurd. Ook is zelfmoord geen natuurlijke dood, wat ook weer een rol speelt in de overgang naar de andere wereld.
Ook als er geen sprake is van energieën van overledenen, kan het geen kwaad je huis zo nu en dan te reinigen met wierook of salie. Mensen dragen allemaal energie met zich mee, dit kan positieve maar ook negatieve energie zijn. Stel dat er bijvoorbeeld iemand bij je op bezoek is geweest welke ontzettend boos of verdrietig was. Deze energie van dit persoon kan door jou worden overgenomen en kun je ook gevoelens van boosheid en verdriet gaan ervaren. Dit geldt hetzelfde voor positieve energie.
Zorg dat je tijdens het reinigen van je huis elke hoek bij langsgaat en visualiseer hierbij dat de negatieve energie omgezet wordt in licht.
Ook is de intentie waarmee je dit doet erg belangrijk. Het is van groot belang dat je open staat voor dit alles en dat je ook daadwerkelijk wilt dat de energie naar het licht wordt gebracht.

Het reinigen is niet alleen mogelijk bij huizen maar ook bij objecten. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven. Was het object indien mogelijk van tevoren. Een steen kun je bijvoorbeeld eerst afspoelen, dan in de zon leggen om het op te laden en het vervolgens reinigen met wierook of salie.

Een aantal soorten wierook die je kunt gebruiken

  • Nag Champa
  • HEM
  • Auroshikha
  • De Moeder's Geuren
  • Ylang-Ylang
  • Opium
  • Jasmine
  • Rosemary
  • Lavendel
  • Sandelwood
  • Lemongrass

Als je geen liefhebber van wierook of salie bent, is het nog een optie om olieën te gaan branden. Dit werkt op dezelfde manier.
© 2011 - 2019 Vivi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rookrituelen in het Oude RomeIn vele culturen zijn planten niet alleen inwendig in gebruik geweest maar ook uitwendig om bijvoorbeeld te verbranden.…
Wierook, gebruik en receptWierook betekend letterlijk 'gewijde rook' en is een samenstelling van een aantal stoffen als fijne kruiden, planten, bl…
Rooklucht verwijderen uit huisAls er veel gerookt is in een huis of auto ontstaat er een onaangename rooklucht die zich nestelt in alle hoeken en gate…
Wierook wordt al eeuwen gebruikt voor zijn magische krachtWierook wordt al eeuwen gebruikt voor zijn magische krachtSinds de jaren 60 is de populariteit van wierookstokjes en branders enorm toegenomen. In de huiskamer wordt het vooral g…
Wierook, geur en geneeskrachtWierook betekent geurende rook. Puur plantkundig gezien wordt de term vooral gebruikt voor het gestolde sap of hars, dat…

Reageer op het artikel "Wierook; waarvoor te gebruiken?"

Infoteur: Vivi
Gepubliceerd: 13-07-2011
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!