InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > De kracht van autosuggestie volgens Emile Coué

De kracht van autosuggestie volgens Emile Coué

Som aan het einde van de dag drie positieve dingen op die je gedurende de dag hebt gedaan. Herhaal dit elke dag en je zal je beter voelen en ook een goede invloed hebben op je omgeving. Ziedaar de eenvoudige versie van de ‘methode van Coué’ die erop gericht is moeilijkheden en ziekten te overwinnen door positief denken. De methode is omstreden en velen staan er sceptisch tegenover terwijl ze anderzijds fervente aanhangers heeft gerecruteerd. Wat is er werkelijk van aan?

Coué ontdekt zijn roeping

Emile Coué (1857 - 1926) was een Franse apotheker die aanvankelijk chemie studeerde, maar omdat de studies te duur uitvielen voor zijn ouders, diende hij ze af te breken. Daarom zocht hij zijn weg in de apothekerij. In zijn apotheek gaf hij zijn klanten vaak advies en als hij zijn medicijnen verkocht voegde hij er vaak troostende en opbeurende woorden aan toe om de zieke een hart onder de riem te steken. In zijn zoektocht om de precieze woorden te vinden die zijn klanten overtuigden van de efficiëntie van de behandeling merkte hij dat ze zich beter voelden. Zo ontdekte hij de kracht van het placebo-effect.

Opvattingen

In de eerste jaren van zijn apothekerspraktijk werd hij zich bewust van de kracht van de autosuggestie. De verbeelding of de kracht van de voorstelling lag aan de basis van een versneld genezingsproces. Zijn opvattingen waren eenvoudig: elke mens wordt geleid door zijn onderbewuste. In tegenstelling tot de algemeen gangbare zegswijze van ‘waar een wil is, is een weg’, beweerde hij dat het onderbewuste het altijd haalt op de wil. Laat een persoon over een lange plank van 25 cm breed in de huiskamer wandelen en hij zal het kunnen. Verbind de torens van een kathedraal met dezelfde plank, dan zal de angst om te vallen, het onderbewuste, het winnen van de wil. Weinigen zullen het aandurven over de plank te lopen omdat de val bijna niet te vermijden is.

Als iemand ziek is, steunt de ziekte op twee pijlers: de fysieke en de psychische. Je lichaam is ziek en mentaal voel je je evenmin top. Als je deze instelling positief kunt beïnvloeden en een positief voorstellingsvermogen kunt ontwikkelen, kun je de balans in de goede richting doen overhellen. De zieke die zichzelf ervan overtuigt dat alles goed komt, zal ook genezen, indien die mogelijkheid bestaat. Indien het een ongeneeslijke kwaal betreft kan er wel een positieve evolutie inzitten.

Inspiratiebronnen

Coué werd geïnspireerd door twee artsen, dokter Ambroise-Auguste Liébault, die het hypnotisme met overdonderend succes toepaste in een polikliniek te Nancy, en de internist Hyppolyte Bernheim die de methode van Liébault in zijn kliniek kopieerde. Laatstgenoemde publiceerde later een studie over de suggestie en haar therapeutische toepassingen. De Nederlandse dokter Albert Van Renterghem, afkomstig van Goes, paste de methode eveneens succesrijk toe. Hij zou later met de arts/schrijver Frederik van Eeden in Amsterdam een praktijk beginnen.

Geloven in zichzelf

De methode Coué ligt aan de basis van het positieve denken en bestaat erin te geloven in zichzelf. Ze omvat vijf basisprincipes:

  1. eender welke gedachte, het weze een goede of slechte, die we in het hoofd hebben is voor ons een realiteit en kan verwezenlijkt worden;
  2. de grootste eigenschap van de mens is zijn voorstellingsvermogen;
  3. in de strijd tussen de verbeelding en de wil is het steeds de verbeelding die de overhand haalt;
  4. als de verbeelding en de wil het met elkaar eens zijn, werken ze niet alleen samen maar versterken ze elkaar;
  5. het voorstellingsvermogen kan geleid worden.

Herhaling

Coué wist zijn methode in één enkele zin te synthetiseren: “Tous les jours et a tout points de vue, je vais de mieux en mieux”. Elke dag gaat het me in alle opzichten beter en beter.

Deze zin dient men twintig keer na elkaar en twee keer per dag, ‘s morgens en ‘s avonds, luidop te herhalen zoals men een gebed prevelt, op een monotone manier. Om niet afgeleid te worden door het tellen kan je een touw met twintig knopen gebruiken, een soort van paternoster. Luidop zeggen is noodzakelijk omdat de boodschap zowel uitwendig, langs het oor, als inwendig moet doorgegeven worden.
Je kan dit natuurlijk ook doen terwijl je iets anders doet dat het bewuste bezighoudt zoals zich wassen, joggen, fietsen, poetsen, wandelen.

Als je dit dagelijks doet en je hele leven lang zal je het onderbewuste in die mate beïnvloeden dat je slaagt in de doelen die je je stelt, op voorwaarde dat ze redelijk blijven.

Je eigen autosuggestie maken

Om je eigen positieve gedachten te ontwikkelen moet je volgende punten in het oog houden:

  • begin altijd met ‘ik’;
  • gebruik de tegenwoordige of de toekomende tijd (gaan + infinitief);
  • verwoord je beslissing of je doel op een positieve manier, zonder het gebruik van een negatief (niet of geen);
  • verwoord het zo precies mogelijk door te antwoorden op de vragen: met wie? wat? waar? wanneer? hoe? Iemand die aan slapeloosheid lijdt bijvoorbeeld, kan volgende zin maken: “Ik ga deze nacht in mijn bed in één keer doorslapen tot 7 uur morgenvroeg.”

Nog enkele gedachten van Coué

  • Het zijn niet de jaren die iemand oud maken, maar de gedachte dat je oud wordt: er zijn mensen die op 80-jarige leeftijd nog jong zijn en andere die al oud zijn op 40.
  • Je zult het doel bereiken dat je je hebt gesteld op voorwaarde dat het redelijk is.
  • Zeg nooit: ik ga proberen, maar ik ga het doen, want als er twijfel doorschemert zal je geen resultaat hebben.
  • Wie denkt rijk te zijn is rijk, wie denkt arm te zijn is arm.
  • De mens is wat hij denkt.
  • Uw handen trillen, u loopt met onzekere tred. Stel jezelf voor dat dit alles zachtjesaan verdwijnt, en langzaamaan zal het verdwijnen.
  • De angst om te mislukken zal hem vrijwel zeker doen mislukken, zoals de gedachte aan succes hem zal doen slagen: de hinderpalen onderweg zal hij altijd overwinnen.
  • Hoe meer plezier je anderen doet, hoe meer plezier je jezelf doet.
  • De altruïst vindt datgene zonder te zoeken wat de egoïst zoekt zonder het te vinden.
Gerelateerde artikelen
Hoe zie je jezelf?Hoe zie jij je zelf als je in de spiegel kijkt. Ben je er tervreden mee of niet? Zou je jezelf willen veranderen zodat j…
Negatief zelfbeeld, oorzaken, gevolgen en behandelingNegatief zelfbeeld, oorzaken, gevolgen en behandelingEen negatief zelfbeeld of een laag zelfbeeld komt vaak voor. Hoe ontstaat een negatief zelfbeeld? Wat zijn de oorzaken?…
De nadelen van een negatief zelfbeeldVeel mensen hebben een negatief zelfbeeld. Dit is erg vervelend, omdat een negatief zelfbeeld mensen beperkt in het dage…
Natuurgeneeswijzen: Aslan kuur, AutosuggestieSteeds weer zijn er mensen die lichamelijk helemaal gezond zijn en toch verschillende klachten hebben. Als men ze nauwke…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De kracht van autosuggestie volgens Emile Coué"

Reacties

L. V. W., 16-11-2017 12:08 #2
Fijn dat dit artikel op internet staat! Ik zocht namelijk info over de Methode Coué in het nederlands om aan familieleden en vrienden in Nederland te laten lezen. Ikzelf woon al heel lang in Frankrijk en er is hier natuurlijk veel over te lezen op internet. Ook zijn er verschillende interessante boeken te koop (zelfs "De methode Coué voor dummies")!
Vorige week was ik bij het tweede congres over de Methode Coué in Nancy. Twee dagen lang passeerden er veel intervenanten uit de psychologische, psychiatrische en medische wereld. We hebben ook de pré-première van de film "Emile Coué ou la force de l'imagination" (2017) van cinéast Alain Chrétien kunnen zien. Het is zeer te betreuren, dat de Methode vaak belachelijk gemaakt wordt, maar het feit dat professionnelen uit de drie bovengenoemde 'werelden' zich nog steeds voor de Methode interesseren (en soms praktiseren!) vergoedt dit ruimschoots. Iemand beoordeelde haar als een "parel" en daar ben ik het volledig mee eens. In Fr. zijn er een handjevol verenigingen in aktie en hopelijk zal dat ooit weer in Nederland gebeuren.
vriendelijke groeten, Loekie v. W.

Jan van Driel, 13-10-2013 11:27 #1
Bij onze les in de franse taal kreeg ik dit artikel in handen. Mijn echtgenote lijdt aan alzheimer en hoewel ik weet dat er nog geen middelen zijn wil ik dol graag proberen om door middel van zelfsuggestie haar zover te krijgen dit middel te proberen om positieve gedachten in haar al aangetaste brein te krijgen.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 2
Schrijf mee!