InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Diepe meditatie in 2 minuten

Diepe meditatie in 2 minuten

Tegenwoordig heeft iedereen haast, rent van hot naar her en schiet zichzelf voorbij, terwijl we weinig tijd besteden aan “even tot onszelf komen”. In deze gehaaste tijden is het moeilijk om uren per dag te moeten besteden aan meditatie, yoga en/of trancereizen. Voor al die mensen, die weinig tijd hebben, maar toch dagelijks even willen mediteren, heb ik deze ademhalings/meditatie-oeffening opgesteld:

Meditatie/gebed/stil

Meditatie/gebed/stil zijn, word al eeuwen gebruikt door religieuze meesters, studenten van de "Kunst", zakenmensen, de Elite, sportmensen en velen anderen, om gefocust te blijven, snel even te ontspannen, of om hun psycho-actieve kant te ontwikkelen. Ikzelf gebruik het, omdat ik een ongeregeld leven leid en niet altijd aan slapen toekom en dus, ieder moment dat ik kan, even te ontspannen, terwijl ik wel standby blijf.

Meditatie leid; tot een beter geheugen, een sneller denkvermogen, een gezonder lichaam(dankzij de juiste ademhaling)en een heldere geest. Alhoewel veel mensen denken dat meditatie alleen geschikt is voor mensen die bepaalde beroepen hebben, priester zijn, of gewoon spiritueel ontwikkeld, geloof ik dat iedereen ervan kan genieten en er zeker veel baat bij zullen hebben.

De volgende oeffening is bedoeld, om in sneltempo in een diepe meditatieve staat te geraken en kan gebruikt worden, om een "powernap" te vervangen, een korte, doch intense meditatie, voor het maken van een examen, of als inleiding voor verdere meditaties.

De oefening

Ga rechtop zitten (liefst in kleermakerszit/lotushouding) op een rustige plek.
  • Lichaam: Adem via je neus oppervlakkig in met je buik (de buikademhaling staat in mijn artikel “Buikademhaling”) en herhaal dit 4x
  • Psyche: Laat je geest tot rust komen in het ritme van de ademhaling, laat jezelf "zweven" op je adem.
  • Lichaam: De vijfde keer adem je zo diep mogelijk in op dezelfde wijze, dus met je buik, maar deze keer zo diep als je kan, en volledig uitademen, ook via de neus!
  • Psyche: Stel je tijdens het inademen voor, dat je gevuld word met wit licht, en laat je wegzakken in een diepere meditatieve staat, tijdens het uitademen.

Herhaal deze vijf ademhalingen vier maal en bij iedere vijfde uitademing zul je jezelf voelen terugvallen in een natuurlijke en ontspannen conditie.

Als je besluit de meditatie te beëindigen, laat jezelf dan rustig terugkomen naar het "heden", voordat je je ogen opent, of beweegt, dit om een plotse "schok" te voorkomen, je bent namelijk in een "droomstaat" geweest en het stoppen van de meditatie kan aanvoelen als het 's ochtends wakker worden, maar dan opgeladen!

Waarschuwing

Doe deze 20 ademhalingen, zoals beschreven, nooit meer dan 20, omdat je anders te makkelijk in slaap valt en het optimale resultaat uitblijft! Doe deze oefening niet tijdens het autorijden, of het besturen van zware voertuigen!
© 2007 - 2019 Utaurus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Meditatie voor beginnersMeditatie is manier om je te ontspannen. Met behulp van meditatie kan je jezelf afsluiten van de buitenwereld en je lich…
Tips en valkuilen bij meditatieMeditatie is een populaire activiteit geworden. In dit artikel beschrijf ik niet zozeer meditatietechnieken. Ik ga in op…
Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Wil ook jij ontsnappen aan de alsmaar sneller gaande samenleving, die je zoveel stress bezorgt? Daarvoor hoef je niet ve…
Mindful MovementsMindful Movements is een unieke meditatieve bewegingsvorm die gebaseerd is op houdingen uit yoga, Tai-Chi, Qigong en Kum…
Meditatie, de voordelen op een rijMeditatie wordt door een groot aantal mensen dagelijks beoefend, simpelweg omdat het werkt. We leven in een snelle maats…

Reageer op het artikel "Diepe meditatie in 2 minuten"

Reactie

Jen, 16-11-2007 09:25 #1
Het is wel erg gemakkelijk om te stellen dat meditatie zorgt voor een beter geheugen. In de wetenschappelijke literatuur is er op dit vlak nog nauwelijks onderzoek gedaan. De onderzoeken die er gedaan zijn, door Frumkin Reactie infoteur, 01-05-2008
Aangezien de meeste onderzoeken gesponsord worden, door bedrijven die profijt hebben bij een positieve, of negatieve uitkomst, hecht ik steeds minder waarde aan de resultaten van dergelijke "research-results".

Wat ik je met zekerheid kan vertellen, is dat meditatie nooit slecht voor je zal zijn.
Dus waarom beproef je het zelf niet enkele weken en baseer je je oordeel op je eigen ervaringen.
Baat het niet, dan schaad het niet.

Het kost je slechts enkele minuten per dag en je zal binnen 1 week al duidelijke resultaten boeken.

Infoteur: Utaurus
Gepubliceerd: 15-10-2007
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 1
Schrijf mee!