InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Meditatie, de voordelen op een rij

Meditatie, de voordelen op een rij

Meditatie wordt door een groot aantal mensen dagelijks beoefend, simpelweg omdat het werkt. We leven in een snelle maatschappij waarin dingen continu veranderen. We willen ons relaxed voelen en spanning verminderen. Meditatie heeft echter ook fysieke, mentale en spirituele voordelen. Want niet alleen zal je hartslag omlaag gaan, je zal je ook beter kunnen focussen en meditatie zal je uiteindelijk een gevoel van eenheid brengen.

Effecten op het lichaam

Door meditatie gaat je hartslag omlaag. Het vermogen om zuurstof op te nemen, wordt groter. Ook oefen je met meditatie een rustige ademhaling, die doorwerkt na het mediteren.

Door dagelijks te mediteren kun je je bloeddruk omlaag brengen, spieren worden flexibeler en je reactievermogen neemt toe. Ook je oog-handcoördinatie zal toenemen. Doordat je rustiger wordt, zal ook eventuele pijn worden verlicht. Mediteer je 's avonds, dan zul je makkelijker in slaap vallen en beter doorslapen. De volgende ochtend voel je je vitaal en heb je meer energie voor de dag die volgt.

Effecten op je geest (mentaal)

Met meditatie richt je je naar binnen en probeer je prikkels van buiten zoveel mogelijk te negeren. Door die prikkels te verminderen, zul je merken dat er een betere concentratie optreedt en dat je hogere leerresultaten kunt halen. Omdat er minder afleiding is, zul je beter in staat zijn om problemen op te lossen. Dat zal je productiviteit alleen maar verhogen.

Er zal een afname zijn in stress en spanning, Je zal beter kunnen focussen en meer gebruik kunnen maken van creativiteit.
Depressiviteit wordt afgezwakt en ook het zelfvertrouwen zal verbeteren. Tenslotte leert meditatie om anders (zonder oordeel) naar de wereld te kijken.

Spirituele effecten

Door bij je zelf naar binnen te kijken, leer je onbewuste signalen vanuit je eigen lichaam beter te begrijpen. Meditatie in de natuur zal je een gevoel van eenheid brengen. Daardoor leer je om te houden van alle dingen om je heen. Ook zul je meer open staan voor nieuwe ervaringen.

Het maakt daarnaast gedachtes helder en kalm en zul je in staat zijn je intuïtie te vergroten. Je ontwikkelt jezelf van binnenuit, in plaats van buitenaf.

Conclusie

Er zijn meer dan genoeg redenen om te gaan mediteren. De belangrijkste is dat je meer in balans zult zijn; minder stress, meer blijdschap. Je staat beter in het leven!
© 2008 - 2019 Realvision, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mediteren met kinderenMeditatie helpt de geest tot rust te brengen en het lichaam te laten ontspannen. Dat is algemeen bekend. Dat dit ook gel…
Verschillende manieren om hoofdpijn tegen te gaanVerschillende manieren om hoofdpijn tegen te gaanIedereen heeft wel is hoofdpijn gehad. De een al meer dan de ander. Voor mensen met migraine, vormt dit elke dag opnieuw…
Pijn verminderenPijn verminderenWist je dat je pijn op een natuurlijke wijze kunt verminderen? Bepaalde soorten voeding zoals chocolade en cayennepeper…
Meditatie: bijna 50% minder hartinfarcten en beroertesMeditatie: bijna 50% minder hartinfarcten en beroertesLange tijd hielden medici en wetenschap zich ver van spiritualiteit, huiverig voor het 'zweverige' imago. Nu dat begint…

Reageer op het artikel "Meditatie, de voordelen op een rij"

Infoteur: Realvision
Gepubliceerd: 01-04-2008
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!