InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Mediteren met kinderen

Mediteren met kinderen

Meditatie helpt de geest tot rust te brengen en het lichaam te laten ontspannen. Dat is algemeen bekend. Dat dit ook geldt voor kinderen is echter minder bekend. In onze jachtige maatschappij moeten kinderen vaak al vroeg meelopen in een strak tijdschema. Ze hollen van school, naar sport, muziekles of verjaardagsfeestje. Vaak blijven er onvoldoende rustmomenten over om alle indrukken te verwerken. Dit kan leiden tot onrust, concentratieproblemen en soms agressie. Meditatie helpt kinderen de rust en balans in zichzelf te vinden en van daaruit om te gaan met wat zich voordoet op hun pad.

Wat is kindermeditatie?

Meditatie wil in feite niets anders zeggen dan: bewust je aandacht richten. Het wordt ook wel omschreven als ‘het beheersen van de geest’. Het betekent onder meer je aandacht en concentratie oefenen, ontspannen en je bewust worden van je lichaam. Het aanleren hiervan aan kinderen vraagt een creatieve en speelse aanpak. Vaak gaat dit aan de hand van korte meditaties, ontspanningsoefeningen, fantasiereisjes, kringgesprekken en creatieve expressie. Bij nog heel jonge kinderen is mediteren vaak een kwestie van een spelletje doen dat leidt tot meer concentratie en aandacht.

Onderwerpen die tijdens meditaties aan bod komen zijn:
  • aandachtig zijn
  • bewust zijn van je lichaam
  • concentratie
  • emoties
  • creativiteit
  • visualiseren

Waarom mediteren met kinderen?

Net als volwassenen kunnen ook kinderen zich vreselijk zorgen maken. Over vriendjes, familie, hun eigen prestaties, een huisdier, noem maar op. De manier waarop je als kind met je zorgen omgaat, en hoe erop gereageerd wordt door je omgeving, is vaak bepalend voor je latere gedrag. Kinderen die geholpen worden om angsten en zorgen te relativeren en een kalme geest ontwikkelen ondervinden daar op latere leeftijd ook voordeel van. Meditatie kan kinderen helpen de dingen in het juiste perspectief te zien en tot zelfkennis en (zelf)acceptatie te komen. Kinderen die van jongs af aan leren mediteren, maken bewuste keuzes en staan doorgaans evenwichtiger en meer ontspannen in het leven.

De voordelen van kindermeditatie op een rij:
  • concentratie
  • betere nachtrust
  • leren ontspannen
  • innerlijke rust creëren
  • meer in balans
  • bewuster omgaan met emoties
  • meer creativiteit en fantasie

Kunnen alle kinderen mediteren?

In principe kunnen alle kinderen leren mediteren, ongeacht religie of culturele achtergrond. In hoeverre het kind er in slaagt ook echt de rust in zichzelf te vinden, hangt ook af van de mate waarin het kind open staat voor meditatie.

Leeftijdsgroepen

Meditatie kan individueel plaatsvinden (privéles) maar meestal gebeurt dit in groepen. Soms aangeboden als naschoolse activiteit. Afgestemd op de sociale en cognitieve ontwikkeling wordt meestal gewerkt vanuit leeftijdsgroepen; 5-8 jarigen, 9-12 jarigen en 13-18 jarigen.

Meditatie op school

Op sommige basisscholen wordt meditatie aangeboden tijdens de lessen. In landen als China en Japan is dit heel gewoon en vormt meditatie een vast onderdeel van het lesprogramma. Maar ook in Nederland wordt op een groeiend aantal scholen regelmatig gemediteerd met kinderen. Een mooi voorbeeld is basisschool de Fontein in Lelystad, waar leerlingen 2x per dag mediteren. Het resultaat is dat deze kinderen goed bij zichzelf kunnen blijven, zich beter kunnen concentreren, daarmee betere leerprestaties leveren en er wordt niet tot nauwelijks gepest.
© 2012 - 2019 Hanneke70, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mediteren met kinderen, David Fontana & Ingrid Slack

Reageer op het artikel "Mediteren met kinderen"

Infoteur: Hanneke70
Gepubliceerd: 23-09-2012
Subrubriek: Spiritueel
Schrijf mee!