InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Meditatie - bevrijding van de geest

Meditatie - bevrijding van de geest

Mediteren is een techniek, die ons in staat stelt ons lichaam en onze geest te ontspannen. Bovendien wordt door meditatie onze geest bevrijd van onnodige gedachten.

Mediteren

Mediteren is geen einddoel, het is een hulpmiddel. Hoe vaker u mediteert, hoe rustiger en evenwichtiger u, ook in uw dagelijks leven, wordt. Over het algemeen voldoet elke meditatie aan de volgende basisprincipes:

We focussen ons op een ding of object om onze geest te concentreren. Deze focus kan o.a. op onze ademhaling, een woord dat we herhalen, sensaties in ons lichaam, of zelfs onze gedachten zijn. Vaak concentreren we ons bij het mediteren op onze zintuigen. Als we ruiken, voelen, luisteren of proeven ontsnappen we aan onze gedachtespinsels en zijn we weer in het moment.
Als onze gedachten afdwalen, brengen we deze terug naar ons meditatieobject of focus. We proberen onze gedachten niet weg te stoppen of te onderdrukken. Vechten om onze geest tot rust te brengen heeft niets met ontspannen en relaxen te maken. Het hele proces is alsof we met een camera op een object inzoomen. Het object treedt op de voorgrond en alle andere zaken zijn wel aanwezig maar verdwijnen naar de achtergrond. Iedere keer als we afgeleid worden door objecten op de achtergrond zoomen we weer in op ons object op de voorgrond. Dit proces herhaalt zich tijdens een meditatie soms wel een oneindig aantal keren.
Alle gedachten en sensaties laten we tijdens de meditatie aan ons voorbij gaan. Als we mediteren horen we nog steeds het geluid van voorbij razend verkeer, voelen we nog steeds de kater van gisteren, denken we nog steeds aan de klussen die we morgen moeten doen etc. Het grote verschil is dat deze afleidingen ons niet meer hoeven te storen. Tijdens het mediteren proberen we niet te oordelen, conclusies te trekken of over bijzaken na te denken. We accepteren het huidige moment zoals het is.

Verschil tussen meditatie en ander ontspanningsvormen

Mediteren verschilt van andere vormen van ontspanning in die zin dat we tijdens de ontspanning wakker, alert en gefocust zijn. We zijn ontspannen en toch alert. We worden opmerkzamer en bewuster, iets wat andere ontspanningstechnieken niet tot stand brengen, omdat ze het aandachtsvermogen niet trainen. We moeten mediteren dus niet met een droom, slaap of trancestaat verwarren, want tijdens die momenten zijn we, in tegenstelling tot meditatie, niet bewust en alert.

Tijdens mediteren focussen we op wat NU op dit moment gebeurt. Elke gedachte heeft per definitie een tijdselement (verleden of toekomst) en leidt ons af van wat NU gebeurt. Als we "focussen", geven we onze geest maar één enkele opdracht. Omdat we maar één opdracht hoeven te verwerken kost dat weinig moeite en energie. Er is geen sprake van een mogelijke nood- of stresssituatie en dus kunnen lichaam en geest lekker ontspannen. Omdat we ontspannen zijn kunnen we de ervaring helderder beleven en worden we bewuster in ons doen en laten. Denk eens goed na over alle mooie momenten uit uw leven of hoe u bijvoorbeeld hobby's of gewoon een mooi moment ervaart. Bijna alle “kwaliteitsmomenten” in uw leven vinden plaats als u niet nadenkt, maar beleeft en dus in het huidige moment doorbrengt. Meditatie kunnen we ook bijzonder goed in het dagelijks leven toepassen. Mediteren leert ons bewuster en opmerkzamer te worden, waardoor we steeds meer tijd in het NU doorbrengen en de kwaliteit van ons leven verbetert. We bereiken ons doel door gewoon te ZIJN en niet door iets te doen. Dat is de kern van meditatie.
© 2011 - 2017 Grafenwalder, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De magie van meditatieMeditatie heeft veel voordelen. Enkele minuten per dag zijn al genoeg om in contact te treden met uw spirituele kant en…
Meditatie - Oefeningen voor beginnersMeditatie - Oefeningen voor beginnersMeditatie wordt door velen beoefent en door velen geleerd, maar waar dient men nu te beginnen. In dit artikel worden han…
Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Voordelen meditatie: kan mediteren echt helpen tegen stress?Wil ook jij ontsnappen aan de alsmaar sneller gaande samenleving, die je zoveel stress bezorgt? Daarvoor hoef je niet ve…
Mediteren met kinderenMeditatie helpt de geest tot rust te brengen en het lichaam te laten ontspannen. Dat is algemeen bekend. Dat dit ook gel…
Bronnen en referenties
  • Reiki - de eerste stap naar zelfontwikkeling en ontplooiing, Freemuskteers, Jos Piefer, Naslagwerken, 978-90-484-1305-8

Reageer op het artikel "Meditatie - bevrijding van de geest"

Infoteur: Grafenwalder
Gepubliceerd: 15-08-2011
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!