InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Wandelen .... op blote voeten

Wandelen .... op blote voeten

Wandelen .... op blote voeten Wandelen is goed voor lichaam en geest, dat weten we inmiddels wel. Je hoofd leegmaken tijdens een wandeling door het bos is ons niet vreemd en daarnaast is zeker een half uur per dag lopen ook nog goed voor je lichaam. Maar wandelen zonder schoeisel doen we nog niet zo lang. Toch zijn de blootvoets wandelaars enorm enthousiast en is het niet te vergelijken met ‘normaal’ wandelen. Verder is het ook gewoon goed voor je voeten.

Waarom?

De eerste vraag die bij sommige mensen op zal komen is het waarom. Waarom zou je met je blote voeten gaan wandelen?

Observeer de natuur

Een belangrijke factor is de natuur intenser te observeren. Niet alleen in de natuur lopen om de geur op te snuiven en te bekijken wat je allemaal aan moois ziet, maar ook de natuur te voelen. En het voelen is best nieuw, want wanneer voelen we de natuur tijdens een wandeling? Meestal gebruik je je handen om iets te voelen en de mensen die van alles in de natuur in hun handen nemen is minimaal. Bovendien, je voeten leveren toch een andere sensatie dan je handen. Het is meer puur.

Massage

Naast dit alles is ook de massage voor je voeten optimaal, want je loop op verschillende bodems en dat geeft iedere keer opnieuw een apart gevoel. Het duurt meestal wel even voordat je voeten er aan gewend zijn, onze voeten kennen dit immers niet. Maar de doorbloeding van de voeten wordt gestimuleerd en de afwisseling van warm en koud stimuleert de ontwikkeling van meer weerstand.

Vrijheid

Door op de blote voeten te gaan lopen geeft normaal al – bij de meeste mensen – een vorm van vrijheid. Door dit in de natuur te gaan doen, stimuleer je dit nog meer. Het ‘back to nature’ wordt hier wel heel letterlijk ten toon gespreid en zeker als je op verschillende ondergronden loopt, voelt dit bevrijdend. Door je lichaam creëer als het ware ruimte in je hoofd.

Gevaarlijk?

Sommige mensen denken dat het gevaarlijk is, maar dat is afhankelijk waar en hoe. Over het strand lopen we wel met blote voeten en daar kan ook een malloot een kapot glas achtergelaten hebben waar jij instapt of je hebt net die kwal niet gezien. Voor de meeste mensen is beton of steen niet stimulerend om daar met blote voeten op te lopen, daarentegen is het bos wel stimulerend. Los van de gezonde boslucht doe je in het bos ook met je voeten heel andere ervaringen op.

Bron: Unsplash, PixabayBron: Unsplash, Pixabay

Speciale paden

Er zijn in Nederland een aantal paden waar je speciaal naar toe gaat voor de blote voeten wandeling. Het aantal speciale paden groeit overigens erg snel. Wellicht zijn deze paden meer voor de praktische kant van de Nederlander, want aan het einde van de wandeling is er een plaats waar je je voeten schoon kunt wassen … en soms schrobben. Je moet immers weer met schoenen aan naar huis en dat doe je toch het liefst met schone voeten.

Maar belangrijker is dat het pad zo wordt geleid dat je over meerdere soorten ondergrond loopt. Van de zachte mossige ondergrond, tot een met blaadjes en takjes bezaaid pad, de zacht prikkelende dennennaalden of een beetje modderig poeltje waar je tot de enkels in gaat.

Waar?

Enkele voorbeelden van de blotevoetenpaden. Paden waar met alle elementen rekening gehouden wordt:
  • Hof van Twello (vlakbij Deventer, GLD)
  • Blotenvoetenpad Brunssum (zuid Limburg)
  • Blotenvoetenpad Elsendorp (vlakbij Gemert, NBr.)

Tot slot

Ook wandelen op de blote voeten als niet geoefende loper is mogelijk. Want ook de geoefende loper moet zich aanpassen. Je let in eerste instantie veel meer op de grond, waar je loopt etc. Dat verdwijnt enig moment vanzelf en dan is de wandeling in het gewenste tempo voor iedereen stimulerend en inspirerend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blotevoetenpad, gezond en leuk!Met het hele gezin op blote voeten op pad, ofwel het blotevoetenpad. Deze nieuwe vorm van recreatie heeft sinds enige ti…
Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad!Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad!Wie houdt van rustige blotevoetenpaden moet beslist eens naar het Blote Voetenpad van Brunssum in Nederland gaan. Het is…
Blote voeten, goed voor lichaam en geestBlote voeten, goed voor lichaam en geestDe voeten is voor velen nog een steeds een soort ondergeschoven lichaamsdeel. We wassen de voeten, zorgen dat de nagels…
Zutendaal: het eerste blotevoetenpad in BelgiëZutendaal: het eerste blotevoetenpad in BelgiëOp blote voeten lopen is gezond. Het stimuleert de bloedsomloop en het hart en reguleert de bloeddruk. Het bevordert ook…
Zweetvoeten behandelen?Zweetvoeten behandelen?We weten allemaal dat zweetvoeten hebben niet gevaarlijk is, maar lastig is het wel. Letten op de sokken en schoenen aan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wandelen .... op blote voeten"

Reactie

Abel, 09-08-2015 15:26 #1
Wandelen op blote voeten
Heb zelf al ruim 15 jaar voetproblemen en ben toen met strandwandelingen begonnen. kom net terug van een 3 weekse vakantie en voel mij weer 10 jaar jonger. Ik wissel af met harder en zachter strand en koud warm water. De combinatie van zon zee en strand werkt zeer positief op al je lichaamsdelen en je valt er nog van af ook. Een strandwandeling is toch ook veel leuker dan saai op een plek liggen. Deze keer had ik ook nog een midden oor onstekking en de medicijnen sloegen niet aan echter na 2 uur begon deze ook op te lossen en was na 3 weken ook daar van genezen had anders naar het ziekenhuis gemoeten.
U begrijpt dat ik dus reuze fan ben van strandwandelingen en heb voor 2016 al weer 2 vakanties geboekt. Mocht u nog vragen hebben over mijn bevindingen hoor ik het graag.
Vriendelijke groet Abel

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 28-09-2016
Subrubriek: Alternatief
Special: Vakantiemogelijkheden
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!