InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Blote voeten, goed voor lichaam en geest

Blote voeten, goed voor lichaam en geest

Blote voeten, goed voor lichaam en geest De voeten is voor velen nog een steeds een soort ondergeschoven lichaamsdeel. We wassen de voeten, zorgen dat de nagels netjes zijn, halen wellicht nog wat eelt weg en vaak houdt het daar mee op. Maar de voeten weerspiegelen het gehele lichaam en dragen ons bovendien het hele leven. Hoewel ze het vaak niet krijgen, ze verdienen veel meer.

Anatomisch

De voet kent normaal gesproken 26 botjes en 33 gewrichten. Deze worden bijeengehouden door 107 banden en 19 spieren en pezen. De voet kent 250.000 zweetklieren, die tezamen een kleine 3 dl vocht afscheiden. Dat relativeert de bekende zweetvoet wellicht.

De voeten zetten gemiddeld zo’n 9.000 tot 10.000 stappen per dag, wat maakt dat we gemiddeld 185.000 tot 190.000 stappen zetten en daarmee loop je dan weer een kleine 4 keer de aarde mee rond.

Voelen

Voelen vinden we per definitie moeilijk, want voelen brengt emotie met zich mee en emotie vinden we lastig. Zeker als we de emoties niet helemaal onder controle hebben. Bovendien wordt de voet nauwelijks nog getraind, want we dragen de hele dag schoenen. Toch is het goed voor de voeten als het al de verschillende ondergronden direct zou voelen en het is helemaal goed voor de kindervoeten.

Voorvoet

Aan de voorvoet worden de meeste klachten toegekend. Dit heeft niet zelden te maken met te kleine of de smalle schoenen waar we onze voeten in verpakken. Dat voor de gemiddelde Nederlandse voet bijvoorbeeld de Italiaanse smalle leest niet geschikt is, laten we aan ons voorbij gaan. We vinden de schoen mooi, de maat is goed (en dan kijken we vaak nauwelijks naar de leest) en dus kopen we de schoen. De maat is meer dan het cijfer in de schoen, de breedte is ook erg belangrijk en toch laten we nu juist dat vaak aan ons voorbij gaan, met alle gevolgen van dien.
Alledaagse klachten aan de voeten gaan behalve over zweetvoeten vaak ook over likdoorns, ingegroeide teennagels en zware voeten, welke met vermoeidheid maar ook met doorgezakte voeten te maken kunnen hebben.

Geen omhulsel

Trek die schoen dus uit en ga met je blote voeten lopen. In sommige wellnessoorden die je al speciale kiezel- of schelpenpaden en dat is voor de meeste mensen erg wennen, want onze voeten zijn daar absoluut niet op ingesteld. Maar dichter bij huis kan het ook, trek de schoenen thuis uit en loop in huis (hout, stof, kunststof, beton etc.) en daarbuiten (stenen, grind, gras, aarde etc.) op blote voeten. Dit zal in het begin absoluut wennen zijn, maar je voeten wennen er snel genoeg aan.

Behalve dat het enig moment goed voor de voeten gaat voelen, verbetert het boven de houding. Je rug wordt ontlast en de spieren in de voeten worden soepeler en kunnen uiteindelijk meer hebben.

Zoek de natuur voor de voeten op

Als je nog een stap verder gaat, dan kan je ook nog een van de verschillende blote voetenpaden volgen. Het betreft hier routes die bewust allerlei ondergronden in zich hebben en behalve op mos, gras, bosgrond en bladeren, loop je ook door modder, loop je woord verschillende soorten zand of heide. Zoek op internet op “blote voetenpad” en er verschijnen er legio, bij iedereen in de buurt is er wel een te vinden.

Tot slot

Er zijn zelfs deskundige die zeggen dat hardlopen op blote voeten beter is dan op sportschoenen. Je gebruikt met hardlopen op schoenen niet je hele voet, je landt immers op je hiel. Op de blote voet gebruik je meer je voorvoet, maar vaak gebruik je de hele voet.
Wat je ook doet, de voet meer gebruiken, meer laten voelen en deze af te wisselen, is nu eenmaal beter voor de voet. Als je het eenmaal een aantal keer gedaan hebt, wil je vaak niet anders meer. Verslavend volgens verschillende blotevoetenlopers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wandelen .... op blote voetenWandelen .... op blote voetenWandelen is goed voor lichaam en geest, dat weten we inmiddels wel. Je hoofd leegmaken tijdens een wandeling door het bo…
Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad!Brunssum: een spiritueel blotevoetenpad!Wie houdt van rustige blotevoetenpaden moet beslist eens naar het Blote Voetenpad van Brunssum in Nederland gaan. Het is…
Loop op blote voeten de zomer doorLoop op blote voeten de zomer doorAltijd maar schoenen dragen, waar is dat eigenlijk goed voor? Je gezondheid natuurlijk, denk je vast. Schoenen geven ste…
Vulkaaneifel: leuke, korte uitstapjesVulkaaneifel: leuke, korte uitstapjesDe Vulkaaneifel is een prachtige, gevarieerde streek in Duitsland. Je vindt er bergen, weidse landschappen, watervallen,…
Hardlopen met platvoeten? Hoe, wat, tips en adviesJe hebt platvoeten en wilt graag hardlopen, maar je vraagt je af hoe. Hardlopen met platvoeten is zeker mogelijk, maar j…

Reageer op het artikel "Blote voeten, goed voor lichaam en geest"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 08-07-2012
Subrubriek: Lifestyle
Special: Handen en voeten
Schrijf mee!