InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Elektrisch roken, iets voor jou?

Elektrisch roken, iets voor jou?

Elektrisch roken, iets voor jou? Elektrisch roken is een erg gezond alternatief voor het roken van sigaretten. Wat is het, en waar moet je op letten?

Voor wie is elektrisch roken?

Misschien heb je alles al wel geprobeerd om te kunnen stoppen met roken. De meest conventionele manieren om te stoppen zijn:
  • Cold turkey ('gewoon stoppen')
  • Nicotinekauwgom
  • Nicotinepleisters
  • Hypnotherapie
  • Acupunctuur

Zoals je ziet zijn er veel manieren om te stoppen met roken. Toch blijken deze voor weinig mensen succesvol, en misschien hoor jij ook wel tot die groep. Je hoeft je hier niet voor te schamen, roken is een verschrikkelijk lastige verslaving om vanaf te komen. Naast bovenstaande technieken kwam in 2003 opeens de elektrische sigaret om de hoek kijken. Het zag er allemaal wat amateuristisch uit en sloeg niet echt aan. Nu, negen jaar later, zijn de technieken stukken geavanceerder en blijkt elektrisch roken een fantastisch middel om mensen te helpen met het stoppen met roken of het op zijn minst gezonder te maken. Dit zit hem in het feit dat je waterdamp inhaleert en niet de schadelijke stoffen zoals je die bij een normale sigaret zou inhaleren. Uiteraard is elektrisch roken niet bedoeld voor mensen die nog niet roken. Begin nooit met roken!

Wat zijn de voordelen van elektrisch roken?

Om te begrijpen wat de voordelen zijn van elektrisch roken moeten we eerst kijken hoe het systeem werkt. Als je een hijs neemt van een elektrische sigaret dan wordt er een bepaalde vloeistof verdampt, die je vervolgens rookt en uitademt. Deze rook is waterdamp en stinkt dus niet. Een roker is verslaafd aan nicotine, en de elektrische sigaret vervangt dit ook. Je kunt namelijk voor je elektrische sigaret verschillende vloeistoffen kiezen die verdampt worden, deze vloeistof wordt e-liquid genoemd, waar ik later nog op terug kom. Doordat je waterdamp inademt van een vloeistof en er geen verbranding plaatsvindt zijn er veel voordelen verbonden aan elektrisch roken.

Duizend keer gezonder

Met de elektrische sigaret kun je door blijven roken en aan je nicotinebehoefte voldoen, zonder alle schadelijke stoffen die bij roken komen kijken. Omdat er geen verbranding plaatsvindt krijg je niet te maken met gevaarlijke stoffen zoals teer een koolmonoxide. De uitdrukking duizend keer gezonder is niet metaforisch. Gelet op de stoffen die vrijkomen bij het roken van een normale sigaret vergeleken met een elektrische sigaret, krijg je bij het roken van een normale sigaret duizend meer schadelijke stoffen binnen.

Elektrisch roken is goedkoper

Elektrisch roken is beduidend goedkoper dan het roken van normale sigaretten of shag. Een elektrische sigaret heb je al voor twintig euro, en de hervullingen ('e-liquids') al vanaf drie euro. Met zo'n flesje e-liquids ga je, afhankelijk per gebruiker, ongeveer twee weken mee.

Er vindt geen verbranding plaats

Een van de meest schadelijke aspecten van het roken van een normale sigaret is dat er verbranding plaatsvindt en je daardoor erg gevaarlijke stoffen inademt. Bij het roken van een elektrische sigaret vindt er geen enkele verbranding plaats, slechts verdamping.

Je hebt niet te maken met de sociale rokersongemakken

De damp die je uitademt van je elektrische sigaret is volledig geurloos. Hierdoor stink je niet naar sigarettenrook. Een ander groot voordeel is dat je met een elektrische sigaret wel mag roken waar dat met normale sigaretten niet mag. Wel kun je het op plekken als vliegvelden en dergelijke beter eerst even vragen, sommige modellen elektrische sigaretten zijn namelijk amper van echt te onderscheiden!

Wat is een elektronische sigaret?

Een elektronische sigaret is een apparaat waarmee je elektronisch rookt. Ze zijn er in vele vormen, maten en prijzen, dus er is altijd wel eentje voor jou. Er zijn zelfs elektronische sigaretten die op het oog amper van een echte sigaret zijn te onderscheiden. De elektronische sigaret bestaat uit een paar onderdelen. Beeld je een traditionele sigaret in. Het witte gedeelte waar het tabak in zit is bij de elektronische sigaret de batterij. In het filter bevindt zich het verdampingselement alsmede de tank met vloeistof die je verdampt. Dit kan natuurlijk per model verschillen, maar bovenstaande vormt de basis van de elektrische sigaret.

Verschillende systemen

Op de markt van de elektrische sigaret zijn grofweg twee systemen te onderscheiden. Dit heeft betrekking tot hoe de elektrische sigaret zijn damp maakt. De twee systemen zijn de atomizer en de cartomizer.

Cartomizer

De cartomizer is vormgegeven als een filter en bevat een cartridge met de vloeistof die verdampt wordt. Deze cartridges zijn voor eenmalig gebruik, als ze op zijn dien je ze weg te gooien. Een cartomizer heeft een ingebouwd verwarmingselement in de filter wat de waterdamp maakt, dit verwarmingselement heet (verwarrend genoeg) een atomizer.

Atomizer

Als je een elektrische sigaret hebt met een atomizersysteem dan is het verwarmingselement herbruikbaar en gooi je die niet, zoals bij de cartomizer, iedere keer weg na gebruik. Aan deze atomizer zit een hervulbare cartridge die je zelf kan vullen met de e-liquid die je wilt.

Verschillen

  • Cartomizer heeft een wegwerpcartridge met vloeistof, de atomizer heeft een cartridge die je kan hervullen
  • Atomizers kosten veelal meer dan cartomizers
  • Atomizers hebben betere rook en smaak dan cartomizers
  • Beiden moeten ooit vervangen worden, alleen de cartomizer sneller
  • Bij een atomizers kun je e-liquids mengen om je eigen smaak te maken

E-liquids

De vloeistof die je in je elektrische sigaret doet worden e-liquids genoemd. Je kunt dicht bij je vertrouwde sigarettenmerk blijven door een vloeistof te kiezen die smaakt naar dat merk. Toch houdt de keuze daar niet op. Allereerst kies je de sterkte. Je kunt bij het vullen van je elektrische sigaret kiezen voor verschillende sterktes in nicotine.

  • Nul -> er zit geen nicotine in de vloeistof.
  • Low -> er zit 6mg per ml nicotine in de vloeistof. Deze sterkte is geschikt als je minder dan één pakje per dag rookt.
  • Medium -> er 11mg per ml nicotine in de vloeistof. Deze sterkte is geschikt voor je als je tussen de één en twee pakjes per dag rookt.
  • High -> er zit 18mg per ml nicotine in de vloeistof. Deze sterkte is geschikt voor je als je meer dan twee pakjes per dag rookt.

Voor de meeste mensen volstaat de medium sterkte.

Naast de keuze in de hoeveelheid nicotine zijn er ook ontelbare smaken beschikbaar. Enkele voorbeelden van smaken die mogelijk zijn: aardbei, kiwi, cappuccino, Amaretto, Red Bull, bosbes, et cetera.

Veelgestelde vragen

Is het echt hetzelfde als roken?

Nee, maar het komt wel héél erg in de buurt. Naast dat je voldoet aan je behoefte aan nicotine wordt ook aan de psychologische behoefte voldaan omdat de handeling van het roken precies hetzelfde is. Dat, maar dan zonder de schadelijke stoffen en zonder de sociale ongemakken van roken.

Hoe is de rook?

Als je een hijs neemt aan een elektrische sigaret dan inhaleer en blaas je net zoveel rook uit als bij een normale sigaret. Dit was vroeger een van de grootste pijnpunten toen de elektrische sigaret net op de markt was, de rookontwikkeling was gewoon erg slecht. De rook is verder geurloos en verdwijnt sneller dan sigarettenrook, het blijft dus niet hangen in de kamer. Een verschil met het hijsen aan een normale sigaret is wel dat je ongeveer twee seconden langer moet hijsen.

Ga ik verbetering merken in mijn conditie?

Ja. Gebruikers van elektrische sigaretten merken dat hun conditie zich hersteld en ze bijvoorbeeld niet meer buiten adem raken van traplopen, terwijl dit voorheen wel zo was.

Tast het roken met een elektrische sigaret mijn geur- en smaakvermogen aan?

Nee. Het roken van normale sigaretten ontneemt je een hoop geur- en smaakvermogen, maar dit zal herstellen naarmate je een tijd bent overgestapt op de elektrische sigaret. Hoe lang dit duurt hangt af van hoeveel jaren je al rookt.

Hoe helpt de elektrische sigaret mij met stoppen met roken?

Op meerdere manieren helpt de elektrische sigaret je met stoppen met roken. De beste techniek is om stapsgewijs de hoeveelheid nicotine in je e-liquid te doen afnemen, tot je op een gegeven moment naar nicotinevrije e-liquid gaat.

Andere vragen?

Stel ze gerust in het reactievak hieronder, ik beantwoord ze graag.
© 2012 - 2019 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Elektrische sigaret roken: is de e-sigaret gezond of niet?Elektrische sigaret roken: is de e-sigaret gezond of niet?Is het tijdperk van rokers die naar buiten gaan om te roken definitief voorbij? Zo lijkt het wel. Dankzij de elektrische…
De elektrische sigaretDe elektrische sigaretDe elektrische sigaret wordt ook wel als een slim alternatief gezien voor het ‘echte’ roken van sigaretten. Het voordeel…
Elektrisch roken, een manier om te stoppen met roken?Elektrisch roken, een manier om te stoppen met roken?Het elektrisch roken is toegankelijk voor iedereen die wil stoppen met roken van sigaretten, sigaren of shag. Vaak is de…
Hoe veilig is de e-sigaret?Hoe veilig is de e-sigaret?De elektronische sigaret lijkt een mooi alternatief voor de gewone sigaret. De e-sigaret zou gezonder zijn en zelfs help…
Hoe gezond is een elektronische sigaret?Hoe gezond is een elektronische sigaret?De elektronische sigaret, oftewel de e-sigaret, is sinds 2008 verkrijgbaar in België en Nederland. Hier wordt de e-sigar…
Bronnen en referenties
  • http://phys.org/news/2010-12-evidence-e-cigs-safer-cigarettes.html
  • http://www.e-cigarette-forum.com/forum

Reageer op het artikel "Elektrisch roken, iets voor jou?"

Reacties

Katrijn, 29-04-2017 16:33 #111
Hallo ik doe een onderzoek voor school en vraag mij af welke stoffen er naast de basisstoffen in de e-liquids zitten. katrijn

Marjan, 10-03-2017 13:41 #110
Ik damp nu al 5 maanden met een e.sig. Ik heb de nicotine flink afgebouwd van 12% naar 3 en 0 % afwisselend. Maar nu heb ik sinds 2 weken maagbrand- en keelbrandgevoel. Naar de huisarts geweest en bloed geprikt en echo gemaakt alles oké. Hij was ook erg tevreden over longen. Dus super. Maar dat branderige gevoel kan dat van vloeistof zijn? Wie herkent dit ook?

De Wit, 01-02-2017 11:38 #109
Hallo ls,

Heb al enige tijd een iSick basic en vind dit een goede vervanger voor sigaretten, nu hoorde ik van een collega dat elektrisch roken kankerverwekkend is. Is dit zo? Dan kun je niks meer roken, eten etc. als u begrijpt wat ik bedoel.

Van de Kerchove Nathalie, 09-01-2017 19:14 #108
Hallo. Ik ben in september 2016 begonnen met de e sigaret en ben sindsdien ook veel verzwaard. Ik gebruik de e sigaret ook meer dan ik rookte en ik vind geen reden waarom ik zoveel verzwaard ben dus mijn vraag is nu: kan ik verzwaren van de suikers die in de e liquids zitten? mvg Nathalie

Sofie, 04-12-2016 18:05 #107
Is het ongezond voor kinderen als de ouder binnen zijn e-sigaret rookt? Zitten er toch nog schadelijke stoffen in de rook?

Frenky, 27-10-2016 21:02 #106
Ben gestopt met roken alleen ben wel aan gekomen, daarom wou ik weten is dat schadelijke elektrisch roken?

Isabelle, 16-10-2016 16:14 #105
Beste, ik ben nu een week overgestapt op de e-sigaret, en heb nogal zeer veel last van een pijnlijke maag en oprispingen! Is dit normaal? En van tijdelijke aard?! Dank u

Vaper, 07-10-2016 22:21 #104
20€ voor e cig… 3€ voor flesje… 2 weken met één flesje? Bedoel je niet 100€ voor een deftige set up, 20€ voor een goeie liquid en 2 weken kan inderdaad als je dagelijks 2 maal vapet

Erica, 05-10-2016 14:58 #103
Ik heb sinds ik damp een erg zure mond en overvloedig speeksel. Wat kan ik hieraan doen heb al geëxperimenteerd met vg lagere nicotine zonder smaakstof.

Karin, 20-06-2016 11:48 #102
Ik gebruik een elektrische sigaret van16.5 mg nicotine maar heb nog steeds behoefte aan een gewone sigaret. Hoe kan dat?

Tops Patricia, 13-05-2016 21:51 #101
Mijn vriend rookt een elektronische sigaret en zegt dat daardoor een gewicht is toegenomen, omdat er geen teer meer in zit, klopt dat?

Akira, 13-05-2016 16:12 #100
Goede dag. Vandaag een E-sigaret aangeschaft om te kijken of het mij bevalt. Misschien een stap naar niet meer roken. In uw uitleg die goed wordt gedaan, kan ik niet vinden hoeveel hijsjes je kan of mag nemen ter vervanging van een normale sigaret met tabak. Kan u mij uitleggen hoeveel trekjes met de E-sigaret genomen kunnen worden, vergeleken met een (normale)tabaks sigaret? Ik zou u zeer erkentelijk zijn als u mij (en misschien in uw bovengenoemde uitleg kan toevoegen) dit zou kunnen laten weten.
Bij voorbaat mijn dank.
Vriendelijk groeten.
Akira

Schonkeren Ursella, 26-04-2016 19:17 #99
Hallo
Ik ben nu een maand elektrisch aan het roken. Ik voel mij er heel goed bij wetende dat ik met astma te maken heb. Ik ben zelfs aan het joggen dus… Maar… Ik ben al 2 kilo bijgekomen op een maand tijd. Mijn vraag is, klopt dit dat je gewicht toeneemt als je elektrisch gaat roken? Want dit is toch een zwak punt voor mij. Mvg Ursella

Max, 23-04-2016 20:28 #98
Ik gebruik e sigaret nu ongeveer 15 manden. Eerst was dat een heel simpel klein apparaatje. Al snel ben ik achter gekomen dat wat duurdere e sigaretten beter zijn, langer meegaan en laten smaak echt doorkomen als die bedoeld is. Als accu gebruik ik nu Innokin cool fire 5 en als clearomaser/verdamper Uwell Crown. Had veel moeite om juiste e liqwid te vinden, een smakte te zoet, andere smakte chemisch, tabak smaak smakte soms zo vies dat ik echt niet goed van werd. Ik kocht veel verschillende merken en ging proberen tot dat ik me daily vloeistoof heb gevonden. Ik rook alleen 100 procent VG dat is wat minder smaak maar veel damp, veel minder last van mijn keel, ook heb ik gemerkt dat ik nu veel meer water drink. Ik ben heel blij met e sigaret, conditie is verbeterd, ik voel me beter, stink niet meer en heb veel geld bespaard door niet kopen van regulaire sigaretten. Tip: veel water drinken en smaakjes af en toe wisselen zo dat je niet te gewend aan wordt en smaak verliest.

Luc Vandael, 08-03-2016 23:09 #97
Ook succesvol overgestapt naar dampen! Spijtig dat we onze spullen vanaf nu in Nederland zullen moeten halen…

Voor degenen die last hebben van slijm, snot enz… ik had dat ook, in het begin is dat normaal maar het keerde na enkele weken terug. Ik heb gemerkt dat je zachtjes moet trekken aan de E sigaret, als je, zoals ik gewend was bij gewone sigaretten of shag stevig doortrekt verdampt de PG niet voldoende en heb je dus meer slijmen, als je er gevoelig voor bent tenminste. Ik heb werkelijk hele dagen om de paar minuten m'n neus zitten snuiten. Ik was de wanhoop nabij dat ik terug op analoog roken zou overstappen… Nu geen last meer door zachtjes te roken aan de stick. :-)

Arend, 12-01-2016 14:14 #96
Ik rook ofwel 'damp' nu al 4 maanden en ik ben er helemaal weg van. Betere smaak, minder duur en minder schadelijk. Met goed advies kan iedereen overstappen. Ik ben tevreden over een winkel bij mij in de buurt die rookwinkel heet.

Geen sigaret meer aangeraakt:)!

Anoniem, 08-01-2016 11:18 #95
Mijn collega lebbert de hele dag door aan zo een e-sigaret. Kan dit voor de omgeving kwaad? Ik heb geen zin om als ''mee-roker' hiervoor te moeten boeten?

Vananderoye Vicky, 23-12-2015 14:57 #94
Ik rook nu 1 maand elektrisch, het gaat super. Ik heb geen enkele sigaret meer gerookt sinds ik hiermee begon. Ik krijg nu last van een schorre keel. Kan dit van de elektronische sigaret zijn?

groetjes

Monique de Man, 06-12-2015 13:12 #93
Ik rook 2 pakken halfzware shag in de week. Welke eletrische sigaret raadt u mijn dan aan?

Wendy, 14-11-2015 13:26 #92
Beste, zit er in de rook van e sigaretten nog stoffen zoals nicotine o.i.d. Zoals bij een gewone sigaret. Mijn ouders zijn overgestapt naar e-sigaretten en vragen of ze nu bij mij binnen/in de auto mogen roken. Mijn eerste reactie als verwoedt tegenstander van roken is nee. Want wat zit er allemaal nog in de rook? De stink lucht is dan gelukkig wel weg. Maar wat blaas je allemaal nog uit? Bedankt alvast voor het antwoord.

Karim, 11-09-2015 13:03 #91
Kom je in gewicht aan als je electrische rookt?

Emiel, 07-09-2015 11:42 #90
@84
Propyleenglycol (of PG) is onschadelijk. Het word o.a. gebruikt in rookmachines, luchtzuiveraars en inhalers en je hebt het vast al eens ingeademt als je wel eens in een ziekenhuis bent geweest (want daar pompen ze het gewoon door de lucht). De eigenschappen van PG en het effect op het inademen ervan zijn al sinds de jaren 50 bekend. Het enige is dat PG vocht kan ontrekken van je lichaam, dus als je overstapt op het dampen, word er ook aangeraden om veel te drinken.

Ton, 17-08-2015 15:04 #89
Arjan. Waarom nicotine afbouwen? Het smaak lekker en je krijgt een betere troat hit. Nicotine is ongevaarlijk als je er geen liters tegelijk van binnenkrijgt;

Onderzoek van de Royal Society for Public Health (UK) suggereert dat negen van de tien mensen te onrechte geloven dat Nicotine slecht is voor hun gezondheid, maar dat het in feite niet gevaarlijker is dan de cafeïne in een kopje koffie.

Volgens de RSPH is het duidelijk dat de verslaving van rokers aan Nicotine een probleem is, maar het het zou van een ernstig en duur gezondheidsprobleem veranderen naar een verslaving die te vergelijken is met een cafeïne verslaving.

De grootste schade aan de gezondheid wordt veroorzaakt door het verbranden van tabak in sigaretten, waarbij gebruikers worden blootgesteld aan chemicaliën zoals teer en vele andere schadelijke stoffen.

Lees het volledige artikel op http://news.sky.com/story/1534821/nicotine-no-worse-than-cup-of-coffee-report

Arjan, 15-07-2015 01:44 #88
Hallo ook ik ben geheel van het roken af dacht stoppen lukt me nooit. Ik rookte 1 pakje zware shag per dag. Sinds 4 weken ben ik overgestapt op de evod 2 met als e liquid vanille 12 mg. Geen sigaret weer aangeraakt omdat het dampen veel lekkerder is. Mijn volgende bestelling word 6 mg nicotine en dan afbouwen naar nul. Voel me ook al stukken beter. 1 ding is zeker lang leve de smoker and goodbye tabak.

Maxim, 22-06-2015 22:22 #87
We kunnen er niet meer onderuit, gewoon roken kan in theorie niet eens meer een concurrent zijn van de elektrische sigaret. Dampen is:
- Vele malen gezonder
- Vele malen lekkerder
- Vele malen goedkoper.
- Stinkt niet meer, sterker nog, veel smaakjes geuren heerlijk.
- Je hoeft je witte muren niet steeds weer te verven.
- Je hoeft je gordijnen niet meer te wassen.
- Veel meer keuze in smaakjes, misschien wel 100.000
- Leuke technische hobby als je voor speciale verdampers gaat.

P.s. De elektrische sigaretjes bij de pomp zijn rommel, koop een goed device, die zijn 1000 keer beter en lekkerder.

Lex, 31-03-2015 01:44 #86
28 jaar minimaal 25 sigaretten per dag gerookt.
toch maar eens voor 160 euro een setje gekocht met eliquid met tabakssmaak. na 4 dagen onbeheersbare behoefte toch weer gaan roken. terug naar de winkel gegaan, dit keer om liquids te kopen met fruit smaakjes en menthol. vreemd genoeg vanaf het eerste moment nu mijn behoefte naar sigaretten verdwenen. Ik vermoed dat zolang je eliquids met tabakssmaak gebruikt je hersens toch nog steeds de koppeling met sigaretten maken.
`maar op het moment dat je vruchten smaakjes neem, je hersens dit gaan associëren met nicotine en juist daar behoefte aan krijgt. voorlopig nooit meer behoefte naar een sigaret meer gehad, ook niet met koffie of bij feestjes.

Petra, 13-03-2015 16:30 #85
Ben in december begonnen met dampen, toen nog in combinatie met een aantal sigaretten op een dag.
Nu sinds 3 weken volledig over. Ben met 12 begonnen en zit nu op 6mg wat heel goed gaat, geen behoefte meer aan een gewone sigaret en dat na 35 stevig te hebben gerookt.
Wil straks graag over op 0mg maar vind dit helemaal niks, gelijk niet meer het " rookgevoel"
Zou hier graag enig advies over willen hebben.

Anoniem, 27-02-2015 22:57 #84
Is propyleenglycol in sigaretten ongezond? Bij het roken van sigaretten verbrandt een deel van de propyleenglycol. Dan ontstaan er stoffen die kanker kunnen veroorzaken. Er is ook propyleenglycol die niet verbrandt. Die komt in de rook terecht. Dat kan je luchtwegen en ogen irriteren, zodat je een droge keel krijgt en moet hoesten. Het kan ook de luchtwegen en ogen irriteren van de mensen die bij je in de buurt zijn en niet roken.
Propyleenglycol maakt dat de rook van sigaretten minder scherp smaakt. Daardoor kun je meer sigaretten gaan roken. Zo krijg je ook meer ongezonde stoffen binnen.

Dit vond ik over de stof propyleenglycol wat ook in de e-sigaret zit. Dat verklaart ook de droge keel

Is propyleenglycol in sigaretten ongezond? Bij het roken van sigaretten verbrandt een deel van de propyleenglycol. Dan ontstaan er stoffen die kanker kunnen veroorzaken.

Er is ook propyleenglycol die niet verbrandt. Die komt in de rook terecht. Dat kan je luchtwegen en ogen irriteren, zodat je een droge keel krijgt en moet hoesten. Het kan ook de luchtwegen en ogen irriteren van de mensen die bij je in de buurt zijn en niet roken.

Pauline, 21-02-2015 19:47 #83
Heb long emfyzeem en moet dus stoppen. Kan ik dan wel een e-sigaret gaan gebruiken en welke raden jullie mij dan aan?

Mark, 11-02-2015 12:39 #82
Hoi Yvette,

Dat je een droge mond/keel krijgt is helaas een bij-effect van het elektronisch roken.
Ik ben een stuk meer water gaan drinken… en dat is dan nog een +

Yvette Lazones, 10-02-2015 20:27 #81
Ben sinds vandaag begonnen met e-roken merk zensation appel smaak 0,9% nicotine
Nou is mijn vraag klopt het dat je een droge keel krijgt? Trekt dat nog weg?
Is 0,9 % nicotine niet te hoog om mee te beginnen? en per wanneer kan je het beste beginnen met de 0% nicotine?

Maz, 18-01-2015 15:00 #80
Ik ben nu pas een paar dagen overgestapt op e-roken en ben echt super blij verrast! Dit gaat echt wel werken voor mij want ik vind het nu al lekkerder. Waar ik nog wel naar op zoek ben is ervaringen met gewichtstoename (of niet natuurlijk ;))
Ik ben ooit al een keer eerder cold turkey gestopt en ben toen gelijk op dieet gegaan en dagelijks (cardio) sporten om niet aan te komen. Het heeft echter een jaar gekost om de gewichtstoename te stoppen en nog een jaar voor ik de 7 kilo extra er weer af had. Ik ben nu dus een soort van panisch dat ik weer ga aankomen. Gewichtstoename door stoppen met roken heeft namelijk niet (alleen) te maken met snoepen of snaaien maar ook met de stofwisseling. Zijn hier mensen die na het roken te hebben vervangen door dampen (met nicotine) zijn aangekomen?

J. Verboon, 18-12-2014 00:47 #79
Ik rook zware shag… De enige echte… nu wil ik een poging wagen om over te stappen, maar naar welke? Zie zoveel merken/namen dat ik door de bomen… ect. reacties gelezen maar daar kom ik ook niet verder mee. lokale sigarenboer raadt het af. (inkomsten.? )

Ilonka Margaroli, 04-12-2014 21:42 #78
Hallo,

ik heb sinds kort een e-sigaret gekocht, 2 moet ik zeggen voor het geval de batterij van de ene leeg is. Nu mijn vraag. Ik wil het in eerste instantie gebruiken om minder normaal te gaan roken. IS de combinatie e-roken en gewoon roken slecht?

Met vriendelijke groeten,
Ilonka Margaroli

Wesley, 14-11-2014 00:18 #77
Mag ik even weten of het nou wel of niet schadelijk is voor je als je red nicotine 16mg hebt?

Riet Pennings, 12-11-2014 20:20 #76
Ik damp nu iets meer dan een jaar en ik gebruik zoete liquids… vanille… mijn gewicht is best wel toegenomen en ik kan niet zeggen dat ik meer eet… mijn vraag is of je van zoete liquids ook dikker kan worden. Groeten Riet

Cevanne, 28-10-2014 09:44 #75
Op 12 april 2014 ben ik gestopt met roken na 36 jaar stevig gerookt te hebben (1 pakje shag per 2 dagen) om solidiar te zijn met mijn buurvrouw die een dag eerder is gaan dampen. Ik had nog anderhalf pakje shag over, de halve heb ik opgerookt, de hele heb ik weggegeven.
Ik ben begonnen met een kangertech evod setje, daarna een vision spinner met protank erbij gekocht, daarna een vamo met een aerotank en een kangertech emow en de laastste aanwinst is een eleaf istick met een peakomizer tank.
Zoals jullie lezen heb ik aardig wat van die e-sigs staan, de evod is voor op mijn werk, de vamo en istick voor thuis of voor op visite, de emow voor feestjes.
Wat ik vooral erg prettig vind is de batterij aanduiding die aangeeft wanneer de batterij weer opgeladen moet worden (vamo, spinner, istick)
Dus al met al rook ik al 7 maanden niet meer, ben niet aangekomen, ben van 18 mg naar 12 mg gegaan en hierna ga ik naar 6 mg. Ik hou alleen geen geld over omdat wat ik over hield op gaat aan e-sigs en liquids maar altijd beter als aan sigaretten :)

Wil, ik ben dus niet aangekomken en mijn buurvrouw ook niet. Onbekende, ook ik had lichte afkickverschijnselen maar veel minder als toen ik probeerde te stoppen met kauwgom, pillen, pleisters en cold turkey, gewoon doorzetten en anders de 6 mg even links laten liggen en 12 mg gaan dampen en dan weer afbouwen.

Wil, 27-10-2014 16:31 #74
Kom je met een e-sigaret ook zoveel aan in kilo's?

, 08-10-2014 16:37 #73
Hoi,
Help ik rook nu 1 week de elektrische sigaret met 6 mg nicotine (ik rookte voorheen light sigaretten, werd me geadviseerd om eerst 6 mg te roken en later na 0 mg over te stappen)
Alleen ondanks de elektrische sigaret heb ik erg veel zin in een normale sigaret.
Hoelang gaat dit duren? Hebben er meer hier last van, en hoe kan ik dit op lossen.
Groetjes

Bart, 25-09-2014 09:44 #72
Ik rook nu 1 jaar eclectisch, nu krijg ik keelpijn.is dit normaal?

Marianne, 12-08-2014 11:10 #71
Ik moet voor 2 maanden (of langer) een zuurstoftherapie volgen in een zuurstof tank.
Ik mag daardoor 2 uur daarvoor en 2 uur daarna en natuurlijk in de tank zelf niet roken.
Ik zie daar erg tegen op omdat ik behoorlijk verslaafd ben.
Ik heb een Smoke Stik Tobacco Flavor, Nicotine Free met een oplaadbare batterij gekocht (er staat op de verpakking dat het een Elektronische Sigaret is).
mijn vraag is: mag ik deze wel gebruiken, ook de uren dat ik niet mag roken (2 uur daarvoor en daarna).

Ik hoop dat U mij een antwoord kan geven.

Hartelijk bedankt.
Vriendelijke groetjes Marianne.

Marlies, 04-08-2014 13:34 #70
Ik heb nu sinds een paar weken een electrische sigaret van Lemon Easy en dat bevalt me wel goed. Ben een stuk minder sigaretten gaan roken. Scheelt ook in de prijs

Thomas, 02-08-2014 11:09 #69
Beste,
Ik vroeg mij af of er een alcohol achtige stof in het verdampings systeen zit?
Bij voorbaat dank

Wilma, 12-07-2014 23:30 #68
Ik ben vandaag gestopt met roken… ik heb nu 7 uur zonder moeite niet gerookt… voor mij een hele prestatie. Het gaat me nu lukken. weet het zeker!

Sabine, 20-06-2014 09:51 #67
Ik rook al 6 maanden de e-sigaret van Smoke Stik, geen vloeibare stof maar wel de filters die je weggooit als ze op zijn. Ik gebruik de nicotine tabacco flavor 12 mg. Ik woon in Belgie en bij ons is dit niet in de handel want nicotine in e-sigaretten vindt je hier niet in de handel dus moet ik ze steeds in Nederland halen. Ik ben er zeer tevreden over, rook niks anders meer. Toch ben ik wel een paar kilo's bijgekomen? nochtans dat ik zeker niet snoep of meer begon te eten. Als ik reacties lees vind ik wel bijna niemand terug die is aangekomen in gewicht, dus ik weet niet of het daardoor komt. Pluspunten e-sigaret : geen hoestbuien meer, en dat was bij de gewone sigaret heel erg bij mij. Het is geurvrij en sommige cafés laten het toe. Geen vuile asbakken meer, geen stinkende kleren. Een echte aanrader. Ik heb onlangs een gewone sigaret aangestoken omdat mijn e-sigaret niet opgeladen was, dit was precies het gevoel toen ik jaren geleden mijn eerste sigaret opstak, heel slecht en totaal geen smaak, raar maar waar. Het gevoel om gewone sigaretten verdwijnt echt heel vlug.

Karin, 15-06-2014 16:54 #66
Ik heb via Groupon een Mini Electronic Atoizer besteld met 20 navullingen van Marlboro, nicotinevrij. Nu staat er op de doosjes van de cartridges 'High' aangevinkt, volgens Groupon heeft dit te maken met de smaakaanduiding, maar ik begin nu toch wel erg te twijfelen. Ik heb het idee dat het met het percentage van nicotine te maken heeft. Ik rook al jaren niet meer maar mis de handeling dus vandaar aan de e-sigaret begonnen, maar zelfs mijn huis stinkt er naar, terwijl ik overal lees dat dampen geurloos is. Plus ook een vieze smaak in mijn mond. Misschien dat jij mij kan vertellen of ik nu met of zonder nicotine rook en waarom het toch stinkt.

Lala, 03-06-2014 17:37 #65
Ben zo onwijs blij! Ben nu ruim 2 weken van het roken af. Wat een uitvinding dat dampen. Rookte bijna 25 jaar zo'n 20-30 sig per dag. En elke avond nam ik mij voor om morgen te stoppen… Wie kent dit niet. Nu met de ego-t van dat stomme roken af. Nu nog een ago voor af en toe wat gedroogde kruiden. Ik ben waanzinnig blij.

D., 28-05-2014 16:56 #64
Ik ben nu een paar dagen overgestapt op de e-sigaret… ben er eigenlijk zeer positief over en heb geen normale sigaret meer gerookt! Maar ik heb wel veel last van slijm… is dit normaal in het begin?

Groetjes

Janneke, 20-05-2014 03:48 #63
Ik rook nu een maand vg, daarvoor 5 maanden pv/vg. Ik bleef bijwerkingen houden, nu gaat het wat beter. Ben naar de huisarts geweest voor een allergietest. Hij wist niets van e-roken en zou het nakijken. Een week later weer geweest, helaas, hij was er nog niet aan toegekomen. Weer een week later gebeld, uitkomst: een allergie voor propyleen glycol is niet te testen. Hoe komt het dan, dat ik overal op internet lees: Denk je dat je allergisch bent, ga dan even naar je huisarts, het is makkelijk te testen? Wie heeft er inderdaad een allergietest gehad en hoe werkt die? Ik ben zeer benieuwd. Ik heb 50 jaar gerookt en ben er meteen mee gestopt. Het zou jammer zijn als ik weer zou gaan roken.

Groeten, Janneke.

E-Smoker, 09-05-2014 13:49 #62
Rook nu sinds 3 maanden de elektronische sigaret, geen sigaret met aangeraakt, ook geen behoefte aan. Ik was van plan om sneller af te bouwen en helemaal niet meer elektronisch te roken op een gegeven moment, maar mijn moeder is een paar weken geleden overleden en ik sta stijf van de stress. Ik gebruik de e-sigaret dus ook vaak momenteel, 6 mg, op zich prima, want het is nog steeds geen gewone sigaret, maar hoe lang kan ik de e-sigaret eigenlijk gebruiken? Ik lees in een reactie hieronder dat iemand er hoofdpijn van krijgt, ik heb hier ook regelmatig last van sinds ik elektronisch rook, komt dit vaker voor?

Groeten

Abel, 03-05-2014 15:59 #61
Waarom stinken alle liquids die je online koopt allemaal naar natte hond? Er zit een ontzettend sterke geur aan die echt vreselijk vies is. Met name liquids als dekang enzo.

Agnes, 15-04-2014 15:13 #60
Als je een e sigaret met nicotine liquid hebt, stinkt het dan ook nog in je huis en je kleren? En worden de witte muren dan alsnog bruin zoals met gewone sigaretten? Of heb je alleen maar een schone lucht met nicotinevrije e-liquid? Reactie infoteur, 16-04-2014
Beste Agnes,

De geur van je huis en kleren wordt niet aangetast door de damp van elektrisch roken. De damp is geurloos.

Infokoning

Hanneke, 15-03-2014 17:16 #59
Ik heb een vraag.
De E-sigaret heb ik een aantal maanden niet gebruikt.
Wil weer beginnen, maar de USB-stick laat volgens mij niet.
Hoe lang duurt het opladen?

Vr. gr. Hanneke. Reactie infoteur, 17-03-2014
Beste Hanneke,

Afhankelijk van het merk en model dat je hebt, zou opladen niet langer moeten duren dan om en nabij de twee tot drie uur.

Infokoning

Soraya van Hecke, 15-02-2014 12:04 #58
Hallo!

Allereerst compliment voor het artikel. Helder uitgelegd en duidelijk beschreven welke voordelen elektronisch roken met zich meebrengt. Ik kwam toevallig via wat klikken op je artikel terecht, en heb een klein foutje ontdekt wat beginnende dampers in verwarring kan brengen. Je gaat halverwege je artikel in op het verschil tussen cartomizers en atomizers. Echter, de atomizer is het deel van de elektronische sigaret wat zorgt voor de verdamping, het 'verwarmingselement'. alle soorten elektrische sigaretten hebben dus een atomizer, al dan niet vervangbaar. Wat je bedoeld noem je een clearomizer.

Een cartomizer heeft een cartridge waar de vloeistof inzit, dit kan wegwerp zijn, maar ook navulbaar. Veel voorkomend probleem bij het gebruik van cartridges is het lekken. Bij een clearomizer werk je zonder cartridge maar is het 'één geheel'.

Bei beide varianten is het mogelijk een systeem te hebben met- of zonder vervangbare atomizer.

Mvg

Soraya

Annemarie, 13-02-2014 19:54 #57
Hallo,
rook nu 4 weken elektrisch. Geen gewone shag meer gerookt. Geen probleem mee.Conditie beter en geen gehoest meer. Zit bijna op 0 nicotine. alleen heb ik veel last van hoofdpijn, duf gevoel etc. Zijn er meer gebruikers die hier last van hebben of gehad hebben?

Blije E-Smoker, 10-02-2014 20:49 #56
Hallo mede E smokers,

ik ben sinds 2e kerstdag over op elektrisch roken, afgewisseld met shag. Maar ik vind het gewone roken nu gewoon vies, ben op blij dat mijn man na enkele dagen mee dampen ook over is. Alleen gebruiken wij het niet om te stoppen. Hebben meer mensen dat?

Groetjes blije e-smoker Reactie infoteur, 11-02-2014
Beste Blije E-smoker,

Ik heb veel vaker dat soort ervaringen online gelezen van andere overstappers, dus je staat er zeker niet alleen in. Wat goed dat je de overstap hebt gemaakt!

Infokoning

Patrick, 26-01-2014 21:44 #55
Beste,

Sinds een aantal weken ben ik ook overgestapt op e-roken. Het bevalt me prima. Mensen in mijn omgeving reageren erg enthousiast en willen het ook proberen. Ik houd hen voor dat e-roken helemaal niet schadelijk is, maar kan dat niet met zekerheid zeggen met alle berichtgeving van de laatste tijd. Wat kan en mag ik nu eigenlijk tegen anderen zeggen?

Verder zou ik graag willen weten of er vergelijksites zijn die de verschillende varainaten en merken vergelijken op beleving, gebruiksgemak, kosten enz. Zijn deze vergelijken er, want ik kan ze niet vinden op het internet?

Zelf gebruik ik de Cirrus II Fling. Een Amerikaans product dat gefabriceerd wordt in China, maar aan de eisen van de Amerikaanse wetgeving voldoet. ( voor wat dat waard is) ik ben erg tevreden met dit product, maar ken dus eigenlijk geen andere producten.

Groeten,
Patrick Reactie infoteur, 11-02-2014
Beste Patrick,

De berichtgeving van enige tijd geleden over het gevaar van elektrisch roken was gekleurd en diende goed gelezen te worden om de juiste strekking eruit te destilleren. De gevaren waar ze op wezen waren namelijk gevaren die de stof nicotine eigen zijn, en niet zozeer het elektrisch roken an sich. Verslavend, ongezond voor kinderen - allemaal waar. Maar dat geldt ook voor nicotinekauwgom. ;-) Enige nieuwe conclusie was dat er bij elektrisch roken ook enige sprake kan zijn van het zogenaamde 'meerookeffect'. Alle andere conclusies waren reeds bekend.

Een vergelijkingssite is mij helaas niet bekend. Mocht je er inmiddels een gevonden hebben, laat het me weten!

Infokoning

Lilac, 21-01-2014 17:21 #54
Het is ook geen erg gezond alternatief voor roken. Het is veel minder schadelijk dan roken maar zeker niet gezond. Reactie infoteur, 11-02-2014
In contrast wel. Nicotine blijft een schadelijke en verslavende stof, maar in contrast met het roken van tabak is stellen dat het een gezonder alternatief is niet misplaatst.

Infokoning

Lilac, 21-01-2014 14:11 #53
Even een opmerking over de zogenaamde waterdamp die je uitblaast. Je blaast geen waterdamp uit maar een mix van propyleenglycol met plantaardige glycerine. Dit is niet erg slecht voor de gezondheid maar het is geen waterdamp.

Aaltje, 13-01-2014 09:08 #52
Hoe zit dat eigenlijk met die uitgeblazen waterdamp als je bijvoorbeeld verkouden bent? Zit dat dan niet vol met besmettelijke bacillen? Ik kan me zo voorstellen dat die door sigarettenrook gedood worden.

Fred, 11-01-2014 23:15 #51
Na 15 jaar gerookt te hebben heb ik een starterspakket gekocht bij E-Rokershop, een eGo-T met een gratis flesje e-liquid van 18mg. In het begin erg sceptisch, maar nu bijna 2 maand later… TOP TOP TOP. Ik vind een gewone sigaret nu gewoon vies! Eindelijk van dat vieze roken af. Inmiddels op een lekkere tabak smaak met 11 mg. Op naar de 0mg. Reactie infoteur, 13-01-2014
Hartstikke goed, Fred! Goed om te horen dat elektrisch roken voor zoveel mensen een uitkomst is.

Infokoning

Anita, 05-01-2014 15:19 #50
Ik rook de geur al met het openmaken van de verpakking. Heb ondertussen mentholsmaak gehaald, en dit is prima! (Gelukkig) Overigens rook mijn zus het ook, die tevens Vapestick gebruikt. Raadselachtig.

Anita, 03-01-2014 21:20 #49
Sinds 2 maanden gebruik ik met succes de vapestick met cartriges. Ben in een keer overgestapt. Nu ondervond ik vandaag een merkwaardig probleem. Bij het openmaken van de verpakking van de cartridges bemerkte ik een vieze indringende geur. Ik proef het ook. Mijn zoon, die helemaal niet rookt bemerkte het ook. Mijn partner rook of proefte het niet, maar dat kan zijn omdat hij verkouden is. Ik heb daarop zijn vapostick gepakt, maar ook bij deze proef ik het en ruik het. Net alsof er iets verbrand is.

Ik heb even gegoogled en ik vond slechts 1 soortgelijke ervaring, alleen met een ander soort E-sigaret. Misschien weet u hier iets meer van?

Vriendelijke groet,

Anita Reactie infoteur, 04-01-2014
Beste Anita,

Het kan zijn dat een onderdeel van de elektrische sigaret is doorgebrand. Ziet alles er van binnen wel goed uit?

Infokoning

Chanty, 02-01-2014 23:24 #48
Ik ben ook super tevreden over de e-sigaret. Ik stink niet meer na vieze rook, eten smaakt me beter en voel mij veel uitgeruster in de ochtend, veel minder moe en meer conditie.
En meer geld om uit te geven aan leuke dingen. :-) Wat wil je nog meer.

Ik was ook een echte "vieze" roker. Een pakje per dag van 27 sigaretten voor 7,50. Nu haal ik een liquid van 20ml 18mg voor 4,50 en doe ik 3 weken mee. Had in het begin ook wat last van me keel maar dat is na anderhalve week weer weg gegaan. krijg ook in mijn omgeving reacties van dat het slecht is maar voel mij stukken beter. En uiteindelijk gaat het daar om lijkt mij. Heb hierover ook het idee dat de staat er niet blij van wordt dat iedereen over stapt. Want hiermee missen ze natuurlijk heel wat winst. Dus geloof ook niet dat het slechter is voor je…! Ben nu al mooi 2 en een half maand gestopt.

Lang leve de e-smoker…!

Ik damp Nog wat en ga dan heerlijk slapen.

Ps. Moet wel zeggen dat als ik alcohol drink een echte sigaret lekkerder is. Dus ben ik voor dan een gezelligheidsroker. En dat komt 1 keer in de maand voor. Vervolgens ook geen moeite om de volgende dag weer lekker te gaan dampen…! Reactie infoteur, 04-01-2014
Zo is dat, lang leven het elektrische roken! Goed om te horen dat het je zo bevalt.

Infokoning

Worldxperience, 29-12-2013 22:08 #47
Ik geef ook een reactie omdat ik zeer positief ben over de E-sigaret. Een collega zat gewoon buiten met haar e-sigaret, ze wilde niet provoceren in een kantoor-omgeving. Die vrouw rookte bijna 2 pakjes sigaretten, zonder filter, per dag! Ikzelf rook ongeveer 1 pakje per dag. M'n collega heeft nu nog een aangebroken pakje sigaretten in haar tas, maar die zijn inmiddels uitgedroogd, ze is gewoon gestopt.

Op een dag verteld ik thuis dat een collega elektronisch is gaan roken en dat het wellicht ook iets voor mij zou kunnen zijn. Ik naar een winkel en kocht daar een pakket van 2 e-sigaretten (merk : J.SU). Ook heb ik er een flesje e-liquid bij gekocht (6mg). Vanaf het eerste moment was ik enthousiast. Hier komt écht rook van af en het smaakte me ook nog eens goed. Ik heb de e-sigaret afgewisseld met gewone sigaretten ( zelf gedraaide) en toen de shag op was ben ik volledig overgegaan naar de e-sigaret. Ik heb wat vloeistoffen besteld (0 mg!) en hijs nu alleen nog elektronisch.

Jeetje, wat is dit lekker en jeetje wat ben ik blij dat ik niet meer rook… ik damp wel veel maar wat kan mij 't bommen, 't is gewoon lekker!

Succes allemaal en probeer niet alleen van jaar te wisselen maar ook van sigaret (fijne wisseling allemaal)! Reactie infoteur, 04-01-2014
Altijd goed om te horen, dit soort succesverhalen! Elektrisch roken wordt ook steeds bekender lijkt het. Hopelijk zullen nog velen je voorbeeld volgen.

Infokoning

Frank, 18-12-2013 18:55 #46
De e-sigaret is voor mij echt een uitkomst. Ben inmiddels al een half jaar gestopt en dat alles met de e-sigaret. Ook de liquids bevallen me prima, vind vooral de menthol erg lekker. Heb sinds kort een nieuwe e-sigaret de iGo 4 aangeschaft via idamper, dit is echt een aanrader! Reactie infoteur, 04-01-2014
Fijn om te horen dat het zo goed bevalt, Frank!

Martina, 17-12-2013 21:19 #45
Hoi allemaal, ik rookte al 46 jaar (vanaf me 12e) vaak geprobeerd te stoppen, ooit een keer 9 maanden volgehouden, maar nu… 1 jaar en 1 maand gestopt! en dat allemaal door de Ego-t sigaret (gehoort via kennis) Wilde echt zo graag stoppen maar het lukte me gewoon niet, dus dacht ik, ik probeer dit nog en lukt dit niet dan stop ik met al dat proberen, maar het is me gelukt! (ik rookte ongeveer 35 sigaretten per dag) Ik ben begonnen met 12mg vloeistof, ongeveer 4 weken, daarna 6mg ook ongeveer 4 weken, en toen naar 0mg. Bij andere stoppogingen kwam ik ook kilo's aan (15 kilo in 3 maanden) nu ben ik in een jaar tijd maar 1 kilo aangekomen.
Doordat je bv nu toch iets bij de koffie of na het eten kan nemen, snoep je gelijk minder.
Ik heb bewust niet de gewone electrische sigaret genomen want dat lijkt te veel op echte, je houd hem ook zo vast, de ego sigaret is net een pen en te zwaar om hem zo als een sigaret tussen je vingers te gouden.
3 Maanden geleden is mijn vader erg ziek geworden, normaal had ik echt weer gaan roken hoor, maar nu gebruikte ik de ego sigaret gewoon iets meer (was al een heel stuk geminderd met het gebruik ervan). Mijn vader is vorige maand overleden, en heb best wel even gedacht zal ik een sigaret nemen, maar ik wil niet meer roken, heb gewoon iets vaker weer de ego sigaret gebruikt met 0 mg dus veel kwaad kan dit niet volgens mij, maar het heeft me er wel doorheen gesleept, als alles straks weer een beetje rustig is ga ik weer proberen wat minder de ego sigaret te gebruiken, mijn vader zal zeker trots op me zijn dat ik ondanks deze moeilijke periode niet ben gaan roken.
Het is alleen jammer van mensen in de omgeving die steeds vaker tegen me gaan zeggen dat het elektronisch roken heel slecht is, (schijnt in het programma KASSA te zijn gezegd). Nou jammer dan, volgens mij kan het nooit zo slecht zijn als echt roken, en heb ik in mijn huis de helft minder schoonmaakwerk, en hoef ik niet steeds naar buiten, mijn kinderen vinden het fijn dat mijn huis niet meer naar de rook stinkt, en ook niet geheel onbelangrijk het scheelt ontzettend veel geld.
Ik vond het erg leuk om al deze reacties te lezen en volgens mij gaan steeds meer mensen stoppen met echt roken. Dus mensen als je nog twijfelt, probeer het gewoon, groetjes van een verstokte EX-rookster. Reactie infoteur, 04-01-2014
Wat een mooi verhaal, Martina! Heel goed dat je zo sterk blijft en de 'echte' peuk voor goed hebt afgezworen.

Infokoning

Sven, 17-12-2013 13:00 #44
Ook ik ben al 4 maanden volledig gestopt met roken, vanaf de eerste dag dat ik overstapte op elektrisch roken van Smokesmarter. Echt een geweldige uitvinding, de smaak evenaart bijna exact sigaretten, maar het gevoel is zelfs beter! Reactie infoteur, 04-01-2014
Wat goed, Sven!

Infokoning

Kim, 12-12-2013 17:10 #43
Hai Martine,

Ik ben zelf sinds augustus overgestapt op elektrisch roken en het bevalt uitstekend.
Ik vape (damp) het liefst de Peppermint WOW Juice, heerlijke pepermunt smaak en uitstekende damp, ook de Traditional Menthol Nobacco Juice en de Menthol Nobacco Juice zijn perfecte menthol smaken. Ik heb ze gekocht bij een Nederlandse webshop (mag de naam hie niet noemen), startsetje e-sigaretten trouwens ook.

Martine, 11-12-2013 11:09 #42
Ik rook al 20 jaar Menthol shag en draai daar zelf sigaretten van. Ik rook ongeveer 15 sigaretten per dag (meestal iets minder). Ik doe ongeveer twee weken met een bus shag van 110gr á 15,- euro.
Ik wil graag over op elektrisch roken omdat dat minder slecht voor je is dan gewoon roken. Ik heb eerst een oplaadbare vapestick (180mHa batterij) gekocht met menthol cartomisers. Op zich viel me dat nog niet eens zo tegen, want ik heb ooit in het verleden wel eens de supersmoker geprobeerd, maar dat was echt bagger! Ik rook nu bijna een week geen enkele gewone sigaret meer en ik mis het ook niet echt. Wel blijf ik nieuwsgierig naar de andere (betere) systemen. Ik heb me helemaal suf zitten lezen op internet, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Wat ik ervan begrepen heb, is dat het systeem met de liquids en de hervulbare clearomizers met de los te vervangen coils, vele malen beter moet zijn dan wat ik op dit moment gebruik.
Nu wil ik graag een startersetje aanschaffen, maar weet niet wat het best bij mij past. Ik wil graag een goede rookontwikkeling. Ik wil ook een heftige menthol smaak (het liefst VG ipv PG). Ik wil een systeem waarvan de onderdelen vervangen en overig onderhoud laag in kosten blijfven, maar ook dat de onderdelen volop beschikbaar blijven. En ik ben natuurlijk een echte Hollander: “wel goed!, maar ook zo goedkoop mogelijk in aanschaf ”.
Wie heeft er advies voor mij? Ik zou graag specifieke merknamen en types doorkrijgen, omdat ik met algemene informatie nog niet weet waar ik het beste aan kan gaan beginnen. Ook qua liquids zou ik graag adviezen ontvangen.

Alvast heel erg bedankt! Reactie infoteur, 04-01-2014
Beste Martine,

Wat goed dat je de overstap hebt gemaakt! Helaas weet ik ook niet zo goed specifieke modelnummers die wat voor jou kunnen zijn. Wel zou je bijvoorbeeld een keer een e-mail kunnen sturen naar een webshop gespecialiseerd in elektrisch roken. Ik weet zeker dat zij je verder kunnen helpen!

Infokoning

Rokershoek, 09-12-2013 09:03 #41
Ik ben 1 maart gestopt met roken met hulp van een elektrische sigaret, het heeft mij dus heel erg goed geholpen en ik weet nu dat ik van mijn lang zal ze leven geen echte sigaret meet ga roken.En alle berichten die van de overheid komen. ze zouden er eens bij moeten vertellen hoe slecht een gewone sigaret is en dat vergelijken dan zijn ze eerlijk, maar ik denk dat ze veelste bang zijn dat ze teveel belasting gaan mislopen als we niet meer roken!?
Vriendelijke groet rokershoek Reactie infoteur, 04-01-2014
Wat goed! En inderdaad, elektrisch roken is nog altijd een veel beter alternatief. :-)

Infokoning

Vincent, 05-12-2013 11:30 #40
Hallo,
ben nu 7 weken van het gewone roken af en rook alleen nog elektrisch maar heb wel vaak last van mijn keel ook met slikken zijn er meer die dit herkennen. komt dit door de e-smoker? graag jullie reactie hierop.

groetjes vincent Reactie infoteur, 05-12-2013
Beste Vincent,

Wat goed dat je al zo lang overgestapt bent op elektrisch roken! Het kan inderdaad komen dat dit door het elektrisch roken komt, maar als het aanhoudt of verergert zou je voor zekerheid altijd even je huisarts kunnen bezoeken.

Infokoning

Ger, 29-11-2013 08:37 #39
Hallo,

ik ben zelf ook elektrisch gaan roken nu hoor ik van verschillende mensen dat het toch ook slecht voor de omstanders is en zeker niet moet roken met de elektrische sigaret waar kleine kinderen bij zijn? u hebt het ook over geen geur maar ik heb tot op heden nog geen smaak gehad wat geurloos is voor de omstanders en als anderen roken ik hun geur ook ruik? maar het blijft een feit ik ben overgestapt en geen gewone sigaret meer aangeraakt! Reactie infoteur, 29-11-2013
Beste Ger,

Ik hou zelf ook alle nieuwsberichten goed in de gaten wat betreft het elektrisch roken. Vooralsnog denk ik echter dat het op een vrij sensationele manier is opgepakt door de media. Want dat ondanks dat je je nicotine niet langer binnenkrijgt via tabak, blijft nicotine natuurlijk wel een giftige, verslavende en ongezonde substantie. Persoonlijk denk ik dat dit nogal een open deur was, omdat het fenomeen elektrisch roken ook nooit de pretentie heeft gehad dat het gezonde nicotine bevatte.

Wat echter wel nieuw was, was de stelling dat ook elektrisch roken schadelijk is voor mensen in je directe omgeving. Dit aspect hou ik persoonlijk scherp in de gaten en zal ik het artikel op aanpassen indien nodig.

Infokoning

Ilonka, 28-11-2013 11:32 #38
Help, heb sinds twee weken geen echte sigaret niet meer aangeraakt sinds ik de e-cigaret gebruik. Ik was hier zo blij mee, maar nu alle berichten van het rivm maak ik me toch weer zorgen. Hoe denken jullie hierover? Reactie infoteur, 28-11-2013
Beste Ilonka,

Persoonlijk ben ik niet echt een complotdenker, maar ik hou wel altijd in mijn achterhoofd dat de overheid er grote belangen bij heeft dat haar bevolking blijft roken. ;-)

Infokoning

Hans, 25-11-2013 14:36 #37
Sinds een week aan de electrosigaret en het bevalt prima. Ik was een zware roker en heb e-liquid van 18 mg en dat bevalt prima. De enige vraag is de volgende. Normaliter rookte ik elk uur een sigaret en dan een uur niet. Nu zit ik veel vaker met de electronische sigaret in de hand en neem ik vaker enkele trekjes. Krijg ik nu niet veel meer nicotine binnen dan eerst en word ik niet nóg verslaafder? Reactie infoteur, 25-11-2013
Beste Hans,

Wat goed dat je de overstap hebt gemaakt! Naar mijn ervaring is het normaal dat je in het begin iets meer rookt met de elektrische sigaret dan dat je normaal zou roken. Het heeft natuurlijk ook nog een soort 'nieuwigheid' over zich heen. Ik denk dus dat dit vanzelf wel goed komt.

Infokoning

Stacey, 22-11-2013 13:18 #36
Ik ben nu sinds 3 weken overgestapt. En vind het heerlijk roken. Helaas rook ik wel veel meer nu! Met 18 mg na 3 weken, is mijn stem niet meer om aan te horen. En een oude kwaal is terug; dreigende vaatafuiting, van een teen. Het Was heel lang genezen, nu beginnen de klacbten dus terug te komen. Stoppen kan ik niet. Ik moet dus de nicotine geh. drastisch veragen? Ik rookte trouwens een pakje shg met 3 dagen, zware shag.Geen 2 pakjes per dag, gezien de maatstaven. Nu dus wel?!
vriendelijke groetjes
Stacey v G Reactie infoteur, 23-11-2013
Beste Stacey,

Wat goed dat je bent overgestapt! Wel heel vervelend dat je kwaad weer opspeelt. Je zou e-liquids kunnen gebruiken voor het elektrisch roken met een verlaagd nicotinegehalte. Overweeg ook je huisarts te consulteren of hij je misschien volledig van het roken af kan helpen in belang van je gezondheid.

Heel veel sterkte!

Infokoning

Peter, 18-11-2013 16:26 #35
Ben 8 maanden van de gewone sigaret af, maar ben nu met e roken begonnen, rook nu een nicotineloze e sigaret, heb geen drang om meer te roken zo af en toe, vandaar ook het nicotineloos roken, is dit dom? is deze manier onschadelijk? Reactie infoteur, 18-11-2013
Beste Peter,

Dit is heel afhankelijk per persoon. Als jij al tijden zonder een gewone sigaret kan, zou ik je toch aanraden het ook zonder het elektrisch roken te proberen zodat je niet meer in de verleiding komt. Maar anderzijds, als jij het prettig vindt en nicotinevrije e-liquids rookt, is het natuurlijk totaal niet schadelijk.

Infokoning

Marcel, 18-11-2013 12:22 #34
Idd enkel positieve reacties met dampen, ik inmiddels ook aan de damper. NU de prijzen van de wat betere dampers nog naar beneden of gewoon alles laten liggen. En dat voor iemand die omgerekend met alle tabac artikelen toch zonder te liegen bijna 3 pakjes peuken op een dag weg kon paffen! Belachelijk

Een groot nadeel en voordeel is je krijgt een droge mond van dat e roken net als blowen haha en heeft als voordeel dat als je al te weinig drinkt per dag… er zijn er een heleboel… je een voordeel behaalt met je dagelijkse vochtinname :-)

Ook het eroken is na een week al smerig aan het worden… tis namelijk geen WATERDAMP! maar dezelfde damp als een rookmachine in de disco! Glycerol! Lezen is een vak hoor waterdamp natuurlijk… dat komt enkel van je waterkoker!

Dit even om de feiten helder te hebben hierzo

Dus eerst esmoken en zo veel mogelijk zou ik zeggen.dus echt flink blijven dampen continu.
Op het laatst ben je ook klaar met esmoking… althans dat is de bedoeling… koop vooral de goedkope atomizer variant die proeft vanzelf smerig en naar vette discorook ;-) onthoud wel veel en genoeg dampen.en nee veel dampen kan geen kwaad.je hebt nl 40flesjes eliquid nodig om nicotine vergiftiging te krijgen op een dag en dat lukt je gewoonweg niet :-) zo dat was mijn mening en feitjes. Onthoud geen waterdamp maar goed de damp van een echte peuk is idd 1000* erger.

Fadda Alicia, 14-11-2013 21:54 #33
Is het damp wat je uitblaast schadelijk voor kinderen? Of zou je gerust met 2 man in de living met de elektrische sigaret roken waar de kinderen bij zijn? Alvast bedankt voor het antwoord Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Fadda,

De damp die je uitblaast is gewone waterdamp. Dit is onschadelijk voor kinderen.

Infokoning

Wendy, 13-11-2013 22:23 #32
Hier nog twee blije elektronische gebruikers. Ook al heel veel stop pogingen ondernomen, zonder succes. Zelfs een enge ziekte kon mij niet helemaal van de sigaretten afhouden. Een collega vertelde mij enthousiast over haar man die met elektronisch roken zonder moeite van de sigaretten afblijft. De moeite van het proberen waard! Mijn man is een zware roker, maar rookt nu maar n paar shaggies per dag. Ik rookte tussen de 5 en 10 sigaretten per dag, nu twee. We zijn er nu twee weken mee bezig en ik ben er zoooo blij mee! Eindelijk een goed alternatief, geen schuldgevoelens, geen stinkende kleren en de overtuiging dat het toch eindelijk gaat lukken, geen sigaretten meer en dat zonder onrust en gedoe! We hebben ons zelf niets opgelegd, we zouden wel zien en we zijn er echt heel tevreden over. Wel beetje uitkijken met de kinderen want die vinden dit erg interessant. Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Wendy,

Wat goed dat het elektrisch roken je helpt met het afbouwen met roken! Ik snap heel goed hoe je beschrijft dat het elektrisch roken je een soort van hoop geeft. Roken is een nare gewoonte en proberen te stoppen loopt zo vaak op teleurstelling uit. Ik heb zelf ook bij de elektrische sigaret het idee dat het echt dé oplossing is, vandaar dat ik dit artikel ook heb gemaakt.

Infokoning

Will, 12-11-2013 20:57 #31
Ik rook zelf nu ongeveer 10 jaar. Al vaak geprobeerd te stoppen. maar de geslaagd erin ben ik absoluut niet. Nu zijn mijn vriend en ik op het punt terecht gekomen dat wij graag kinderen willen. Ik weet van mij zelf dat ik snel in de stress kan schieten en dan meteen naar een sigaret wil grijpen.

Gister sprak ik voor het eerst iemand die elektrisch rookte. Hij was er vol lof over. Ik heb het hierna nog een keer besproken met een vriendin. Zou het geen oplossing voor mij zijn dat ik elektrisch ga roken. Eerst met tabak en daarna alleen maar 'dampen'. Want ik weet dat stress voor een ongeboren kindje schadelijker kan zijn dan roken. Ik wil pas in 2014 gaan proberen om zwanger te worden.

Maar is het wel veilig/gezond om dit zo aan te pakken? Via google heb ik al geprobeerd het uit te zoeken, maar hier word ik absoluut niet wijzer van.

Ik afwachting van antwoord.
Alvast bedankt!

Will Reactie infoteur, 13-11-2013
Beste Will,

Wat goed dat je overweegt om over te stappen naar elektrisch roken! Dit is tot op heden nog altijd het beste alternatief voor roken als volledig stoppen niet lukt. Het is dus ook zeker aan te raden om het te proberen. Is het niet voor je toekomstige baby, dan wel voor jezelf.

Voor verdere medische duiding van elektrisch roken en zwangerschap verwijs ik je door naar je huisarts. Ik weet zeker dat hij je veel meer kan vertellen en je ook het beste advies kan geven.

Heel veel succes met het stoppen met roken en veel geluk met de baby!

Infokoning

Moon, 12-11-2013 10:08 #30
Ik heb ruim 30 jaar sigaretten gerookt, en de laatste tijd had ik aan een pakje niet meer genoeg. Omdat het zo duur werd ben ik tussendoor al overgestapt om ze zelf te draaien met zon apparaatje en filterhulzen, maar dat is ook niet echt iets voor mij. Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar bij mij lag altijd alles onder de shag. Vandaag een week geleden was ik bij de Bruna, en had net een pakje kent gekocht, toen er een mevrouw die na mij aan de beurt was, een flesje liquid kocht. Ik vroeg haar hoe de electronische sigaret haar beviel, en ze zei dat ik het wel mocht proberen. Normaal gesproken zou ik het aanbod afwijzen, maar was toch wel nieuwsgierig. En het smaakte gewoon goed… En die mevrouw was zo enthousiast!
De Bruna -medewerkster vertelde dat ze zelf ook la geruime tijd was overgestapt naar electronisch roken. Kom, zegt ze, ik neem het pakje Kent terug en jij gaat er ook aan beginnen, op mijn verantwoording. Als het electronisch roken je niet bevalt, krijg je van mij het aankoopbedrag terug. 10 minuten later stond ik buiten, met een electronische sigaret, liquid van 8 mg (10 ml)en ging naar huis… (aanschafprijs 25,00 en 3,95 voor de liquid)
Nu een week later, geen sigaret meer aangeraakt… 's morgens word ik veel helderder wakker, ben echt uitgeslapen. Geen paniek meer als je er achter komt dat er nog maar 1 sigaret in t pakje zit en 's avonds om 22.00 naar ff naar de benzinepomp moet rijden. Geen vieze asbakken meer in huis… geen paniek als ik in de auto zit en plotseling bedenk of ik mijn sigaret wel heb uitgemaakt… Niet graaien in mn tas op zoek naar n aansteker… Niet meer buiten in de kou hoeven te staan roken… En ik bespaar nu elke dag 6,00… (moet over een tijdje weer wel n liquid aanschaffen)…

Ik raad het echt iedereen aan! Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Moon,

Wat een bijzonder verhaal! Hartstikke goed dat de Bruna-medewerkster mensen aanspoort om het een keer te proberen. Zoals je aan de andere reacties onder dit artikel ziet gingen veel mensen je al met succes voor. Ik raad zelf tegenwoordig ook altijd elektrisch roken aan, aan vrienden en kennissen die roken. Vaak zijn ze eerst wat sceptisch maar als ik het ze eenmaal heb laten proberen, zijn ze vaak direct om.

Infokoning

Wiepco Wijnand, 11-11-2013 15:35 #29
Ik heb 44 jaar gerookt waarvan het grootste deel 2.5 pakjes zware shag per week en ben 8 weken geleden overgestapt op de Intellicig XL en heb geen shag meer aangeraakt, heb zelfs al mijn pakjes shag verkocht omdat ik weet dat ik NOOIT geen gewone sigaret of shag meer aanraak, zo goed bevalt deze elektrische sigaret.
Gebruik 10 mg nicotine e-fluid wat ruim voldoende is en het voordeel van deze Intellicig vloeistof is dat deze met plantaardige glycerine is gemaakt wat toch weer iets gezonder is.
Heb kennissen en vrienden laten proberen en die gebruiken hem nu ook met veel genoegen maar het meest blij ben ik dat mijn dochter ook geen sigaretten meer rookt maar deze ( heb hem haar cadeau gedaan! ) ook gebruikt met 5 mg. Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Wiepco,

Wat goed om te horen dat het je zo bevalt! Merk je verschil tussen de vloeistof met plantaardige glycerine die je gebruikt en 'normale' e-liquids?

Infokoning

Ramon, 06-11-2013 23:43 #28
Ik rook nu precies één week met de e-sigaret, gewoon fantastisch! Ik heb 20 jaar zware shag gerookt, maar ik heb daar totaal geen behoefte meer aan. (Ik ben gestart met 16mg nicotine, maar naar drie dagen over gegaan op 6mg). Echt een aanrader. Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Ramon,

Hartstikke goed, volhouden!

Infokoning

Ben, 05-11-2013 08:52 #27
Heb vorige week een electronische sigaret aangeschaft bij Primera. Met de gedachte hem naast het gewone roken te gebruiken op plekken en momenten waar het anders niet kan (ik ben helemaal niet bezig met stoppen). En ook omdat het analoge roken veel te duur aan het worden is. Maar in plaats van de 20 a 25 sigaretten die ik normaal op een dag rook, val ik ineens terug naar 3 a 4 en gisteren helemaal geen. Zonder dat te missen, fascinerend te merken dat dat kan na de vorige mislukte stoppoging.

Het experimenteren met smaken is in het begin heel leuk (wel wat kostbaarder nog) maar omdat het leuk is, is het voor mij ook een veel betere vervanging dan pleisters of kauwgum (waar behalve de nicotine geen plezier aan is te beleven). Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Ben,

Wat een uitvinding he, dat elektrisch roken? ;-) Ik ben blij dat het je zo goed bevalt.

Infokoning

Jorik, 04-11-2013 21:01 #26
Beste,
zeer interessant artikel. Ik vraag me af ivm aankoop waar ik deze gemakkelijk kan kopen
mvg Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Jorik,

Door de toenemende populairiteit van elektrisch roken zijn ze steeds meer verkrijgbaar in reguliere winkels. Echter voor het grootste aanbod en de scherpste prijs kun je je het beste tot het internet wenden.

Infokoning

Jona, 01-11-2013 00:34 #25
Geweldige uivinding die e smoker. Ik rookte al 40 jaar. Het is me op geen enkele manier gelukt om te stoppen. Maar nu dus wel dankzij dit apparaat. Nu gebruik de e sigaret alleen nog om niet in de verleiding te komen om weer te gaan roken, maar ik damp zonder nicotine. Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Jona,

Wat knap, zo na veertig jaar! Petje af. Hopelijk zien andere potentiële elektrische rokers hierdoor ook in dat het nooit te laat is om te beginnen aan elektrisch roken.

Infokoning

Jacqueline, 27-10-2013 08:35 #24
Ik ben weer met roken begonnen omdat ik 40 kilo ben aangekomen, sinds ik weer rook (april) ben ik al weer 16 kilo kwijt.
Roken haalt je eetlust weg, mijn vraag: is dat bij elektrisch roken ook? Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Jacqueline,

Door de nicotine in e-liquids zal je eetlust wel afgeremd worden zoals bij normale sigaretten. Echter wil ik wel benadrukken dat de enige juiste weg tot afvallen een gebalanceerde actieve levensstijl is.

Infokoning

Vloeitje, 20-10-2013 22:02 #23
Als je dampt zonder nicotine dan merk je dat wel degelijk aan de beleving en de smaak, dampen zonder nicotine komt aan als koffie drinken zonder suiker. Ben zelf ook onder de indruk, jammer dat het zo in de donkere hoek is gebleven, misschien hadden er meer mensen er baad bij gehad. Merk op dat het de laatste jaar steeds bekender is geworden en verkopen ook zijn toegenomen. Leuk te weten ook dat je in principe het hele systeem zelf kan maken mocht het uit het land verbannen worden door de macht van de tabaksindustrie. Want schijnbaar heeft de industrie en het bedrijfsleven de touwtjes in handen in Nederland. Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Vloeitje,

Hoewel de rookbeleving grotendeels tussen de oren zit, heb je gelijk wat betreft het punt dat het dampen van e-liquids zonder nicotine toch een hele andere ervaring is. Wel kan het je helpen om stapsgewijs af te bouwen van de hoeveelheid nicotine die je tot je neemt.

Infokoning

Hans, 16-10-2013 14:08 #22
Rookte 1 pakje zware shag per dag en dat al bijna 40 jaar lang. Heb na lang wikken en wegen een e-sigaret gekocht (ego-cc). Ben nu 4 weken aan het dampen en heb geen sigaret of shag meer aangeraakt. Mis het totaal niet. Heb ondertussen wel een grotere damper aangeschaft voor thuis. Is even een investering van ruim 200 euro totaal maar och normaliter was ik ruim 7 euro per dag kwijt. Na een maand had ik het eruit. Nu is het alleen nog maar liqueds en af en toe een nieuwe atomizer. Op jaar basis gaat dit mij 2000 euro schelen terwijl dampen echt veel lekkerder is dan een gewone sigaret. Ik ben blij dat ik overgestapt ben. Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Hans,

Dat is nogal een overstap na veertig jaar! Wat ontzettend knap dat het je zo goed afgaat.

Infokoning

Jose, 15-10-2013 20:45 #21
Ik ben een hele tijd geleden ontzettend geminderd met roken, en ben dus eigenlijk een gelegenheidsroker. Ook daar wil ik eigenlijk vanaf, maar dit lukt mij niet echt. Heb een week geleden een e-sjgaret gekocht en ben toch wel heel erg blij met het effect. Zoals zoveel mensen al aangeven heb ook ik helemaal geen behoefte meer aan een echte sigaret. Ondanks dat ik nog maar zo weinig rookte had ik altijd een droge keel en veel behoefte om water te drinken. Dat is weg. Ik kan het iedereen aanraden om eens te proberen. Wat heb je te verliezen? Doen! Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Jose,

Bedankt voor het delen van je verhaal! Hopelijk helpt het rokers met overstappen naar het gezondere alternatief.

Infokoning

M., 10-10-2013 23:24 #20
Hallo ik heb vandaag ook een electrische roker gekocht bij de Primera. nu is mijn vraag is er verschil in merk? ik heb een CE4 maar heb ook weleens van een E smoker gehoord! Wat is het verschil? En hoe weet ik of die van mij wel goedgekeurd is? Reactie infoteur, 13-11-2013
Beste Marlon,

Het verschil tussen de merken zit hem met name in de accuduur, uiterlijk en kwaliteit van de interne verdamper.

Infokoning

Lidwien, 07-10-2013 10:25 #19
Hallo, ik ben inmiddels ook volledig overgestapt op elektrisch roken, bevalt uitstekend!
Mijn werkgever heeft (nog) geen beleid m.b.t. het elektrisch roken, hij geeft aan: vooralsnog is roken in de gebouwen is verboden, dus ook elektrisch roken. Wat is de beste manier om hem ervan te overtuigen dat elektrisch roken toegestaan moet worden en dat het NIET schadelijk is voor de omgeving? Ik heb er natuurlijk belang bij dat het nieuwe beleid mij deze nieuwe manier roken ook binnen toestaat. Ook hoor ik af en toe in mijn omgeving dat elektrisch roken wél schadelijk is, kan ik dat als een "broodje aap" verhaal beschouwen? Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Lidwien,

Wat goed dat het elektrisch roken je zo bevalt! Zoals je ziet is jouw verhaal er een van velen die tevreden overgestapt zijn op elektrisch roken. Wat betreft het gebruiken van de elektrische sigaret op de werkplaats, blijft dit altijd een precair punt. Je kunt proberen je werkgever van feitenmateriaal te voorzien die jouw claims ondersteunen, maar of hij hierin meegaat is natuurlijk een tweede.

Succes!

Infokoning

Armand, 04-10-2013 07:43 #18
Dag lezers, …
Ik ben nu precies een week aan de E-sig, gaat fantastisch. Ongelofelijk gewoon, nooit gedacht. Heb direct bij aanvang een Ego T gekocht en inmiddels nog een CC erbij voor de wat zwaardere hijs maar ook om er 1 reserve te hebben ;-) mijn vrouw doet namelijk spontaan mee en heeft mijn 2de T ingepikt, helemaal niet erg hoor.
Ik rook helemaal niks meer, mijn vrouw rond de 4 per dag.
Beide rookten we ruim 20 jaar 1 pakje shag per 2 dagen zonder hier en daar nog een sigaret tussendoor.

Als dit zo door blijft gaan dan niks dan lof. Superrrrrrrr ik ben zo blij slaat nergens op maar ik ervaar het nu eenmaal zo. Reactie infoteur, 04-10-2013
Beste Armand,

Wat goed, joh! Dit was met name ook mijn motief om dit artikel te schrijven; de elektrische sigaret heeft nog een wat 'suffig' imago wat heel jammer is, omdat het heel veel mensen wel helpt. Ervaringen zoals die van jou helpen hopelijk anderen om ook de overstap te maken, of het op zijn minst te proberen.

Infokoning

Paul Wilhelm, 23-09-2013 20:01 #17
Beste redactie en lezers,

Omdat een collega ook een e-sigaret rookte wilde ik dat ook wel eens proberen.
Ik rookte normaal rond de 30 sigaretten per dag en de eerste dagen rookte ik er af en toe nog eens eentje maar niet meer dan 4 per dag.
Wat is een gewone sigaret smerig als je die een paar dagen niet gerookt hebt.
Ik rook nu 4 weken de E-sigaret en na een week wilde ik al geen gewone sigaret meer proberen.
Ik hoeste normaal de hele dag door maar daar heb ik nu totaal geen last meer van.
Ook merkte ik binnen een week al dat ik veel beter kan ruiken.

Nicotine zal natuurlijk niet gezond zijn maar in vergelijking met gewoon roken is dit toch veel minder schadelijk dus ik snap al die ophef over het schadelijk zijn niet.
In het begin investeer je een klein bedrag omdat je een extra accu wil en je probeert eens een andere atomizer uit maar sigaretten zijn vele malen duurder.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat gedeelte wat de vloeistof verwarmd na verloop van tijd vervangen moet worden.
Vaak is dit een gloeidraadje met een stukje katoenen lont erin en dat kan verbanden na een tijdje gebruiken.
Soms is dit nog los te vervangen of je koopt voor rond de 5 euro elke maand een nieuwe atomizer en voor die prijs koop je niet eens meer een pakje sigaretten.

Ik kan het in elk geval iedereen die van het roken af wil aanraden. Reactie infoteur, 30-09-2013
Beste Paul,

Wat goed om te horen dat het zo goed voor je werkt! Ik weet zeker dat veel andere lezers ook wat hebben aan je ervaring. Bedankt daarvoor!

Infokoning

Hans van der Meer, 22-09-2013 13:05 #16
Beste redactie,

Eindelijk een goede en duidelijke uitleg van de twee systemen.
Door uw uitleg ga ik morgen een atomizer kopen en hoop in de toekomst van het roken af te komen.

Dank vvor uw uitleg.

Hans van der Meer Reactie infoteur, 30-09-2013
Beste Hans,

Heel graag gedaan! Hoe gaat de 'strijd' tot nu toe? :-)

Infokoning

Kees, 12-09-2013 01:34 #15
Ben in januari begonnen na ruim 35 jaar stevig zware shag gerookt te hebben. Vele pogingen tot stoppen werden een marteling en zijn mislukt. Met de elektrische sigaret was ik in 2 weken van roken naar volledig dampen over gegaan. Stukken gezonder en ook belangrijk veel lekkerder. Heb mijn nicotine verslaving ook inmiddels moeiteloos flink terug gebracht en kan uren zonder nare verschijnselen zonder nicotine door het leven. Het elektrisch roken is niet alleen gezonder en lekkerder maar ook veel goedkoper. Elke roker zou het gewoon zeker geprobeerd moeten hebben. Reactie infoteur, 12-09-2013
Beste Kees,

Wat goed om te horen dat je na zoveel jaar toch nog van het roken af bent gekomen! Ik hoop dat jouw verhaal lezers die nog twijfelen over elektrisch roken overhaalt; het is nooit te laat om te stoppen!

Infokoning

M. de Beer, 11-09-2013 18:35 #14
Jazeker, nu wel. Iedereen, zelfs een zware roker zoals ik, hunkert naar het moment dat hij niet meer rookt, en vreest het moment dat hij geen sigaret meer heeft. Ik heb diverse pogingen gedaan met elektrische sigaretten die evenredig vaak mislukte doordat het apparaat stopte, te heet werd of niet meer goed op te laden was. Reden voor mij om de overbekende handdoek te gooien. Een klant wees mij op het bestaan van de ego-t sigaret. Zij rookte net als ik twee pakjes per dag. Vooralsnog bleef ik sceptisch, maar twee maanden later rookte ze geen gewone sigaret meer. Ik besloot het te proberen. Ben nu 1 week verder en het bevalt prima. Rook nog wel 8 tot 10 sigaretten per dag maar weet zeker dat dit binnen een maand tot het verleden gaat horen. Afkicken onder het motto "nu mag je niet meer"werkt bij mij niet. Ik hoef nu niet meer daar na het uitselecteren van het het juiste nicotinegehalte de elektrische sigaret compleet aan mijn behoefte voldoet Reactie infoteur, 12-09-2013
Beste Mark,

Wat goed om te horen! Erg moedig dat je het weer probeert. Houd je einddoel voor ogen, en ik ben er van overtuigd dat het goed komt!

Over de Ego-T hoor ik veel goeds, ik weet zeker dat je er tevreden over gaat zijn.

Infokoning

Yvonne, 25-08-2013 00:36 #13
Ik las een vraag over of je aankomt in gewicht met een elektronische sigaret, wil hier graag op reageren. Ik ben afgevallen. Ik rook voornamelijk mint en je hebt constant het gevoel dat je net een snoepje hebt gehad. Ik heb veel minder behoefte aan iets lekkers tussendoor. Reactie infoteur, 06-09-2013
Wat fijn dat het zo goed voor je heeft geholpen, Yvonne!

Infokoning

Lieuwe, 23-08-2013 10:56 #12
@ Debbie, ik ben via rookdamp begonnen met elektrisch roken. Echt erg lekker roken met smaakjes. Een startersetje plus extra batterij kan ik je aanraden om te beginnen.
Groeten, Lieuwe Reactie infoteur, 06-09-2013
Ik ben het hier mee eens!

Infokoning

Marie-Therese van Boxtel, 29-07-2013 19:44 #11
Ik ben vandaag overgestapt op elektrische sigaret, ik heb nu een sigaret die ik weg moet gooien en gelijk staat aan 2 pakjes sigaretten. mijn vraag is als ik 1 trekje neem van deze sigaret, staat dat dan gelijk aan n trekje van n normale sigaret en is t gelijk aan n hele sigaret van n normale sigaret? Reactie infoteur, 06-09-2013
Beste Marie-Therese,

Dit is erg moeilijk om te zeggen. Het beste kun je dit op gevoel doen. Als je het gevoel hebt dat je genoeg hebt gerookt, leg je hem weer weg. Er is geen exacte maatstaf om het aantal hijsen om te rekenen.

Infokoning

Debbie, 18-07-2013 16:41 #10
Goede dag,
Ik wil overtappen op elektronisch roken. Maar ik weet niet waar ik op moet letten. Ik rook nu tussen de 1 en 2 pakjes per dag. Ik wil een fijn apparaat wat makkelijk in gebruik is en die ik makkelijk bij kan vullen en bestellen. Waar moet ik op letten wat adviseert u en waar kan ik het beste bestellen. Ik wil het liefst een apparaat wat lijkt op een echte sigaret die ik kan vullen met nicotine en smaakjes. Moet ik een set van 2 bestellen zodat ik de ene kan opladen terwijl ik de andere kan gebruiken Ik hoop vdat u mij kunt adviseren

Ik hoor graag van u. Alvast hartelijk dank
Met vriendelijke groet,
Debbie Reactie infoteur, 06-09-2013
Beste Debbie,

Allereerst excuses voor mijn late antwoord. Ik mag hier niet reclame maken, dus ik kan je helaas geen links geven van goede webshops. Wel vind je als je op Google zoekt heel veel webwinkels die elektrische sigaretten aanbieden. Als je een van de meest populaire websites kiest, is het vrijwel altijd prima in orde.

Een model kiezen dat bij je past is een erg persoonlijke keuze. Je zal dus vooral goed moeten bedenken wat je zoekt in een elektrische sigaret. Wil je eentje met een grote batterij zodat je niet vaak hoeft op te laden, of kies je liever voor een compact en discreet formaat? Ook is er een breed aanbod in elektrische sigaretten die lijken op echte sigaretten.

Als je nog vragen hebt, laat het me weten!

Infokoning

Rinske, 14-07-2013 15:02 #9
Ik ben sinds een week gestopt met "gewoon" roken en overgegaan op de elektrische sigaret. Wat een fantastische uitvinding! Ik heb geen normale sigaret meer aangeraakt en heb er ook totaal geen behoefte aan. Ik meng de liquids tabaksmaak en mintsmaak. Is een lekker fris smaakje. Ik was eerst erg sceptisch, omdat het mij nooit eerder gelukt is om te stoppen… Voor iedere verstokte roker die denkt dat stoppen nooit gaat lukken; gewoon proberen, het is mij gelukt! (ook ik had dit nooit verwacht)

Nog een vraag; ik rook nu de e sigaret met 16 mg nicotine, hoe lang rook je dit voor je overstapt naar de 6 mg variant?
Vr. Gr. Rinske Reactie infoteur, 17-07-2013
Beste Rinske,

Wat fijn om te horen dat het voor jou zo goed werkt! Het is altijd even een overstap en vereist ook een kleine investering, maar uiteindelijk biedt het veel rokers soelaas om van hun ongezonde gewoonte af te komen. Dat je dan ook nog eens kunt experimenteren met allerlei smaakjes is natuurlijk ook gewoon leuk.

Voor de afbouw van de nicotinehoeveelheid in de e-liquid die je gebruikt staat geen vastgeschreven tijd voor, en kun je dus naar eigen behoefte afbouwen. Je kunt anders eerst als tussenstap ook overgaan naar 11mg, om de stap van het afbouwen niet direct té groot te maken.

Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!

Infokoning

Chantal, 25-06-2013 12:56 #8
Mag je elektrisch roken zonder nicotine als je bloedverdunners slikt en trombose hebt gehad. Of is de waterdamp even goed schadelijk voor het lichaam. Reactie infoteur, 28-06-2013
Beste Chantal,

Je kunt dit het beste even met je huisarts bespreken, hij kan je er meer over vertellen.

Infokoning

Marian Eimers, 16-04-2013 16:36 #7
Kom je ook aan als je elektrisch ga roken.Want als je gewoon stopt kom je kilo's aan. Reactie infoteur, 22-04-2013
Beste Marian,

Je moet onthouden dat het aankomen na het stoppen met roken puur iets psychologisch is. Bij het stoppen met normaal roken word je onttrokken aan je nicotineverslaving waardoor de eetlust toeneemt. Bij elektrisch roken ben je voorzien in je nicotinebehoefte en zal dit effect niet opspelen.

Infokoning

Lehaen Olivier, 01-04-2013 13:01 #6
Beste

ik ben echt wel van plan om te stoppen met roken en wil dit doen aan de hand van een elektronische sigaret. mijn vraag is wat is het beste merk en ook makkelijk om hier in belgie in de winkels te kopen zonder nicotine.
wil zeker zijn dat ik iets goeds koop waar ik veel plezier aan kan beleven om te stoppen met roken.

alvast bedankt

een toekomstig gezonde man :0) Reactie infoteur, 03-04-2013
Beste Lehaen,

Wat goed dat je van plan bent om over te stappen op elektrisch roken! Elektrische sigaretten zijn er in heel veel soorten; er is altijd wel eentje die bij je past. Het is lastig om één merk of model aan te wijzen die voor jou het meest geschikt is. Probeer bij het kiezen van een elektrische sigaret te letten op wat jij belangrijk vindt bij een elektrische sigaret; moet hij discreet zijn, of vind je een grote batterij vooral belangrijk? Dit zijn afwegingen die je zult moeten maken. Verder zijn er eigenlijk amper 'slechte' merken, een miskoop maak je nooit want je gezondheid zal je dankbaar zijn!

Infokoning

Dick, 21-03-2013 10:34 #5
Ik rook sinds 2 maanden ook elec, maar er is veel onbegrip op de werkvloer. Is er iets wat ik kan doen om uit te leggen dat het voor omstanders onschadelijk is, aangezien ik waterdamp uitblaas en de nicotine reeds is opgenomen in mijn lichaam. Mvg Reactie infoteur, 26-03-2013
Beste Dick,

Wat vervelend dat er zoveel onbegrip is voor je keuze om elektrisch te roken. Begrijp ik goed dat ze met name bang zijn voor gezondheidsrisico's voor omstanders als je elektrisch rookt? Je zou ze kunnen uitleggen dat het louter waterdamp is wat je uitademt, en dat dit geen schade oplevert voor omstanders. Misschien kun je ze ook verwijzen naar dit artikel?

Infokoning

Ans, 04-03-2013 10:13 #4
Hallo, ik heb een e sigaret (atomizers) gekocht, maar ik heb het gevoel dat ik toch meer moet hoesten (en ook slijm), ik heb copd… maar kan dat misschien komen omdat ik nu vocht of damp inhaleer?
Mvg Ans Reactie infoteur, 05-03-2013
Beste Ans,

Wat goed dat je bent overgestapt op elektrisch roken! Ik ben zelf niet medisch onderlegd en verwijs je omtrent dit probleem ook liever naar je huisarts, hij of zij zal je er meer over kunnen vertellen en ook samen met je kunnen kijken naar een oplossing.

Infokoning

Fred Pruim, 24-01-2013 01:01 #3
Allereerst bedankt voor het heldere betoog over e-roken. Ik rook nu ongeveer 3 weken een e-Go T titanium, fantastisch! Sinds de dag dat ik er mee begon heb ik geen gewone sigaret meer aangeraakt. Nadat ik mij verdiepte on de materie werd veel mij duidelijk, behalve het antwoord op de graag welke stof de throat-hit veroorzaakt. En: nicotine is een giftige stof. Ik gebruik e-liquid 16 mg. Hoe slecht is nicotine nu werkelijk voor mijn lichaam? Als ik de waterdamp uit adem dan zit daar nicotine in. Is dit slecht voor e-meerokers? Bedankt dat u mijn 3 vragen wilt beantwoorden. Groet, Fred Pruim - Zaandam. Reactie infoteur, 09-02-2013
Beste Fred,

Wat goed om te horen dat het e-roken je zo bevalt! Er zijn stoffen beschikbaar die je kunt toevoegen aan de e-liquid om de throat hit te vergroten, deze stof draagt vaak de naam 'flash'. Sommige mensen vinden dit plezierig om de rookbeleving nog beter na te bootsen. Zoals je terecht stelt blijft nicotine een giftige stof, en deze blijf je wel binnen krijgen middels het elektrisch roken. De exacte gevolgen hiervan voor je gezondheid kan ik je niet zo vertellen, ik ben (net als jij) een enthousiaste elektrische roker. Ik weet echter zeker dat als je Google raadpleegt dat je nadere onderzoeken kunt vinden die je beter informeren over de gevolgen van nicotine voor het lichaam. Wel denk ik dat het meeroken in geval van elektrisch roken niet aanwezig is. Je stelt terecht dat je puur waterdamp uitademt, de nicotine is reeds opgenomen door je lichaam. Hierdoor is de elektrische sigaret veilig om te roken in de nabijheid van kinderen.

Ik hoop je hiermee antwoorden te hebben gegeven op je vragen.

Infokoning

Ilona Rijks-Ernst, 07-01-2013 18:32 #2
Hoi,
ik dacht ik kom nooit van t roken af, maar ben nu al 2en halve week gestopt met elektronisch roken, 11mg nicotine, ben zo trots op mezelf…
en weet dat ik nooit meer ga roken!
greetz ilona Reactie infoteur, 09-02-2013
Beste Ilona,

Wat fantastisch om te horen dat het voor jou zo goed werkt! Door over te stappen op elektrisch roken heb je een hele goede keuze gemaakt waar je lichaam je over enkele jaren nog altijd dankbaar om zal zijn. ;-)

Infokoning

Jolanda, 27-12-2012 08:47 #1
Ik ben 5 maanden geleden gestopt met roken(cold turkey) ivm COPD. Nu heb ik het gevoel dat ik de handeling van het roken nog verschrikkelijk mis. Niet de nicotine. Die moet volgens experts over zijn. Zou het slim zijn om een elektronische sigaret te nemen zonder nicotine? Reactie infoteur, 29-12-2012
Beste Jolanda,

Een elektronische sigaret kan uitkomst voor jou bieden. Het heeft als groot voordeel dat de rooksensatie hetzelfde is; de handeling, het inhaleren, et cetera. Wel wil ik je met klem aanraden louter nicotinevrije vloeistoffen te roken, het zou zonde zijn als je weer verslaafd werd!

Infokoning.

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 06-09-2012
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 111
Medische informatie…
Schrijf mee!