InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Hoe stel je doelen in de behandeling van een verslaving?

Hoe stel je doelen in de behandeling van een verslaving?

Hoe stel je doelen in de behandeling van een verslaving? Om het beste uit een behandeling voor je verslaving te halen is het goed om doelen te stellen. Dat kun je alleen doen of samen met je arts, begeleider of buddy. Het is altijd goed om je doelen te bespreken zodat anderen kunnen helpen om deze te bereiken. Je hebt de ander nodig om vooral te helpen bij praktische zaken.

Ambitieus

Je kunt mooie plannen voor jouw toekomst maken maar het is beter om de ´reis´ naar die toekomst te verdelen in kleine stappen. De doelen moeten realistisch en haalbaar zijn. Als jouw doelen te ambitieus zijn, brengt het niet bereiken ervan het herstel in gevaar. Soms moeten bepaalde problemen snel aangepakt worden maar alles hoeft niet in een keer.

Voor elk doel een datum

Stel voor elk doel een datum waarop je dat doel graag wilt bereiken. Je mag hierbij wel flexibel zijn, maar op deze manier heb je in ieder geval iets om naar toe te werken.

Schrijf je doelen op voor de behandeling van verslaving

Schrijf je doelen op zodat je ze elke dag kunt nalezen. Gebruik een dagboek of agenda en neem elke dag even een moment om na te denken hoe je bijvoorbeeld afspraken gaat maken en wat je daarvoor nodig hebt. Vraag anderen om advies. Je hoeft je daarvoor niet te schamen. Het toont juist aan dat je elke stap goed wilt zetten.

Van klein naar groot

Begin met kleine dingen voordat je grotere problemen gaat aanpakken. Als het je lukt om kleine dingen op te lossen, kun je vol zelfvertrouwen aan de grotere problemen beginnen. Trek je hierbij niets van anderen aan die alleen maar kritiek op je werkwijze hebben.

Geduld en acceptatie

Geduld is een schone zaak zegt het spreekwoord. Je bent niet van de ene op de andere dag verslaafd geraakt. Je kunt dus ook niet verwachten er zomaar weer vanaf te zijn. Je bent begonnen aan een persoonlijke weg van herstel waarvan behandeling slechts één, maar wel een belangrijk deel uitmaakt. Je moet het roer zelf weer in handen nemen. verantwoordelijkheid nemen waarvoor je anders anderen de schuld gaf. Geduld is een waardevolle eigenschap. Sommigen moeten hard ´werken´ om het te leren. Het tegenovergestelde van geduld is ´impulsiviteit´. Impulsieve acties zijn op de weg van herstel niet echt vruchtbaar. Geduld is ook het accepteren van je situatie.

Wees realistisch tijdens de behandeling voor verslaving

Er bestaan geen wonderpillen om je van je probleem af te helpen. Mocht je al medicatie gebruiken heeft het slechts een ondersteunende werking. Herstellen van een verslaving gaat langzaam. Je zult tegenslagen moeten verwerken. Het belangrijkste is om je doelen voor ogen te houden. Kijk naar hoe ver je al bent gekomen. Iedere kleine vooruitgang is een grote overwinning.

Wees aardig voor jezelf tijdens de behandeling voor verslaving

Terugvallen en fouten maken horen bij het herstel. Soms zijn patiënten kritisch over zichzelf, terwijl eigenwaarde juist zo belangrijk is voor herstel. Wees bewust van je kans op terugval, je prestaties, hoe klein ook, en accepteer dat je zwakke momenten hebt. Die heeft immers iedereen.

Wees eerlijk tijdens de behandeling voor verslaving

Het is heel belangrijk om eerlijk tegenover jezelf te zijn. Tegenover je arts, begeleider of buddy. Probeer een band met hem of haar op te bouwen. Men zal je oprechtheid waarderen en weten dat hij of zij je kan vertrouwen. Als je onwaarheden verteld kunnen anderen hun schouders ophalen maar je helpt jezelf er niet mee. Vertrouwen werkt wederzijds. Als men jou vertrouwt, kun jij ook gemakkelijker op anderen vertrouwen.

Vinger aan de pols

Om de controle op je eigen leven weer terug te krijgen, is het belangrijk om inzicht te hebben in alles wat er met je gebeurt en te weten welke keuzes je bij elke stap hebt. Spreek ook je gevoelens daarbij uit. Wees nooit bang om vragen te stellen.
Gerelateerde artikelen
Wat is een gameverslaving?Wat is een gameverslaving?Een onderschatte verslaving is een gameverslaving. Spellen op de spelcomputers en op personal computers kunnen een te gr…
Verslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaving: verslaafd zijn aan pijnstillers en medicijnenVerslaafd zijn aan pijnstillers of medicijnen is iets waar vaak nogal hevige discussies rond ontstaan. Ten eerste moet e…
Ready for Change: bewezen effect bij verslavingReady for Change: bewezen effect bij verslavingVerslaving. Inmiddels begrijpen we dat iedereen een verslaving kan hebben, of het nu is aan roken, drinken, of een bepaa…
Internetverslaving: oorzaken, symtpomen & behandelingInternetverslaving is een nieuwe verslaving, die steeds vaker voorkomt. Internetverslaving kan verschillende vormen aann…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Valelopardo, Pixabay
  • Tijdschrift Mainline.
  • www.mijnbehandelingmijnkeuze.eu

Reageer op het artikel "Hoe stel je doelen in de behandeling van een verslaving?"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 27-10-2019
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!