InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Ready for Change: bewezen effect bij verslaving

Ready for Change: bewezen effect bij verslaving

Ready for Change: bewezen effect bij verslaving Verslaving. Inmiddels begrijpen we dat iedereen een verslaving kan hebben, of het nu is aan roken, drinken, of een bepaalde vorm van schadelijk gedrag. Daarmee is verslaving weg uit de hoek 'enge junks'. De drempel naar behandeling wordt lager door de opkomst van doelgerichte private hulpverleners als Ready For Change. Dankzij het onlangs verleende kwaliteitskeurmerk, onderzoek van klanttevredenheid én slaagpercentages, kun je zeggen: vaak werkt het. Ready for Change is een tweedelijns GGZ-instelling. Maar Ready For Change is ook één van de eerste private instellingen gespecialiseerd in verslavingszorg. Privéinstellingen nemen een steeds belangrijkere plek in als het gaat om zorgverlening. Er is ook steeds meer erkenning voor hun volwaardige dienstverlening. In sectoren zoals de verslavingszorg, werden privéinstellingen lange tijd niet voor vol aangezien. Dat dat onterecht is, wordt duidelijk door de resultaten die geboekt worden. In het verlengde daarvan, kreeg Ready For Change onlangs het HKZ-keurmerk, dat verleend wordt onder de noemer 'Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector'.

Wat zegt zo'n keurmerk?

Wat betekent het verlenen van dit keurmerk? Dat Ready For Change voldoet aan alle normen van het HKZ-keurmerk Geestelijke Gezondheidszorg. Het keurmerk is alleen weggelegd voor organisaties die intern hun zaakjes goed op orde hebben, die de klant centraal stellen én bereid zijn om continu verder te werken aan verbetering van de zorg- en dienstverlening.

"Bevestiging dat we het goed doen"

Directeur Richard van den Ende van Ready For Change zegt in reactie op de verlening van het keurmerk: “Dit betekent dat we een stap vooruit hebben gezet op het gebied van kwaliteitszorg en dienstverlening waarbij de klant centraal staat. Door het implementeren van de HKZ-normen binnen Ready For Change blijft onze zorg- en dienstverlening zich continu ontwikkelen. Het is voor ons een bevestiging dat we het goed doen.”

Klant is tevreden

Juist instellingen die niet sinds jaren vanzelfsprekend functioneren, lopen voorop in een trend in de zorg: het meten en weten van de kwaliteit. Het wordt al bijna verbazend dat instellingen decennia lang hun diensten hebben verleend zonder echt goed te kijken naar het meetbare resultaat, en dan met name de klanttevredenheid. Ready For Change is een voorbeeld van het tegendeel, want de argumenten van de instelling berusten op dat 'meten en weten' principe. Daarom weet Ready for Change ook dat de behandeling bij verslaving een hoog slagingspercentage kent. Maar ook blijkt uit zowel klanttevredenheidsonderzoeken als uit de zogenaamde Consumer Quality index, dat klanten Ready For Change een hoge waardering geven. Omdat Ready for Change directe en efficiënte 'zorgpaden' hanteert, zijn de wachttijden kort. Bovendien laat Ready For Change de klant niet prompt vallen als de behandeling geslaagd is. De organisatie biedt ex-verslaafden een lange en effectieve nabehandeling, wat de kans op terugval aanzienlijk kleiner maakt.

Het AA-model en het Minnesotamodel

Ready For Change ziet verslaving niet als een persoonlijke tekortkoming in karakter, zoals soms weleens ten onrechte wordt gedacht. Iemand die verslaafd is, kun je feitelijk zien als iemand met een ziekte. Ready For Change gebruikt een combinatie van benaderingen. Een bestanddeel van de benadering is cognitieve therapie. Daarnaast hanteert Ready For Change het 12-stappen Minnesotamodel, dat is gebaseerd op het gedachtegoed van de AA (Anonieme Alcoholisten). Een model dat wereldwijd al meermalen bewezen is als succesvol. Het uitgangspunt van de behandeling is, dat verslaving een chronische ziekte is, die mensen zowel fysiek, mentaal als spiritueel beinvloedt. Het doel van de behandeling is het doorbreken van het verslavingsgedrag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Ready for Change / EZPress

Reageer op het artikel "Ready for Change: bewezen effect bij verslaving"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 02-12-2011
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!