InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Elektrisch roken, een manier om te stoppen met roken?

Elektrisch roken, een manier om te stoppen met roken?

Elektrisch roken, een manier om te stoppen met roken? Het elektrisch roken is toegankelijk voor iedereen die wil stoppen met roken van sigaretten, sigaren of shag. Vaak is de erg moeilijk om van roken af te komen als je niet weet hoe te beginnen en niet weet welke hulpmiddelen er beschikbaar zijn. Daarom wordt er in dit artikel op ingegaan hoe je kunt stoppen met roken met behulp van de e-sigaret (elektrische sigaret). De voor en- nadelen, de smaak en as belangrijkste komen de ervaringen van gebruikers van de e-sigaret aan bod.

Andere manieren om te stoppen met roken

Om te beginnen kun je natuurlijk stoppen met roken door op een dag te besluiten om te stoppen met roken, andere hulpmiddelen om te stoppen met roken zijn bijvoorbeeld: nicotinekauwgom, nicotine pleisters, hypnotherapie en acupunctuur.

Er zijn dus heel veel andere wegen om te stoppen met roken. Ondanks het grote aanbod van verschillende manieren om te stoppen met roken lukt het lang niet iedereen om te stoppen met roken.
Is het nou zo dat jij ook tot deze categorie mensen behoort dan kan dit artikel van jou erg handig zijn om jou te helpen bij het stoppen met roken.

Het elektrisch roken, kwam ineens op rond 2003, deze nieuwe techniek leek wel de oplossing, maar het was het nog niet helemaal. Na jaren van onderzoek is de elektrische sigaret verder door ontwikkeld waardoor hij hedendaags een uitstekend hulpmiddel kan zijn bij het stoppen met roken. Deze elektrische sigaret is heel veel gezonder dan het analoog roken, maar het is bedoeling dat het analoog roken vervangt. Je moet niet beginnen met roken omdat er elektrische sigaretten zijn. Er zit nog steeds nicotine in de elektrische sigaretten dus het roken hiervan brengt nog steeds gezondheidsrisico's met zich mee.

De voordelen van het elektrische roken

  • Het grote voordeel van de elektrische sigaret is dat je de waterdamp met een bepaald smaakje rookt. Waterdamp stinkt niet bij het uitademen van de rook. Toch voorziet de elektrische sigaret de roker van zijn dagelijkse hoeveelheid nicotine, want dit is waar de rokers van de standaard sigaretten verslaafd aan zijn. Je kunt zelf vaststellen hoeveel nicotine je met elektrische sigaret dagelijks wilt roken. Andere voordelen zijn:
  • Het roken van elektrische sigaretten is veel gezonder. Met deze sigaret kun je wel aan je dagelijkse nicotine behoefte voldoen zonder dat ze allerlei andere schadelijke stoffen inademt die normaal wel zou inademen. De stoffen zoals teer koolmonoxide en nicotine krijg je veel minder binnen of zelfs helemaal niet.
  • Natuurlijk ook niet onbelangrijk het elektrisch roken is vele malen goedkoper dan het roken van de normale sigaretten of shag. De prijzen van elektrische sigaret verschillen ontzettend, maar voor € 20 kun je een redelijke elektrische sigaret hebben en de vullingen kosten zou rond de rond de € 2,50. Natuurlijk hangt het ervan af hoeveel je rookt hoelang deze vullingen mee gaan.
  • Een ander voordeel van de elektrische sigaret is dat er geen verbranding plaatsvindt. Vooral door deze verbranding adem je giftige stoffen in zoals teer en koolmonoxide. Bij het elektrisch roken vindt er alleen maar verdamping plaats die niet schadelijk is voor het lichaam.
  • In Nederland worden er op steeds meer plaatsen roken verboden ingesteld. Met een elektrische sigaret mag je wel op deze plek roken, waardoor je als roker niet meer naar buiten of speciale ruimtes hoeft. Dit heeft als voordeel dat je als roker ook in sociale ruimtes aanwezig kan zijn tijdens het “roken” en je niet sociaal buitengesloten raakt.
  • Een ander voordeel van elektrisch roken is dat je zelf exact kan bepalen hoeveel nicotine je binnenkrijgt. Hierdoor kun je exact reguleren hoeveel je van deze verslavende gifstof binnenkrijgt.
  • Bij het normale roken krijg je vaak gele tanden en gele nagels, dit omdat er alleen maar verdamping plaatsvindt tijdens het roken.
  • Doordat een elektrische sigaret niet brand is er geen brandgevaar meer van vonkjes of gloeiende as. Hierdoor zijn verschillende grote branden ontstaan die nu voorkomen kunnen worden.
  • Doordat er geen verbranding van de sigaret plaatsvindt heb je ook geen afvalstoffen zo als as meer nodig, waardoor je geen asbak meer nodig hebt.

De nadelen van het elektrisch roken

Het zou natuurlijk geweldig zijn als de elektrische sigaret alleen maar voordelen had, maar natuurlijk heeft deze manier van roken ook enkele nadelen.

  • In de e-sigaret zit nog steeds nicotine. Dit is een verslavende gifstof die slecht is voor hart en- bloedvaten. Het is dus niet zo dat deze manier van roken ineens gezond is, het blijft nog steeds slecht voor de gezondheid alleen is het wel minder slecht.
  • In Nederland is het niet moeilijk om aan een e-sigaret te komen omdat deze hier gewoon vrij te verkrijgen is. Helaas is dit niet in alle landen zo waardoor je er misschien één moet importeren. Maar ook daarna is het lastig om aan vullingen te komen.
  • De batterij raak vaak snel uitgeput, waardoor je niet meer kunt roken.
  • Het roken van een elektrische sigaret is niet hetzelfde als het roken van een analoge sigaret, het kan veel minder voldoening geven dan bij een analoge sigaret.

Ervaringen

Ervaringen van gebruikers van de e-sigaret zijn natuurlijk erg belangrijk om te weten of dit ook iets voor jou is, daarom een rijtje met uitspraken van gebruikers:
“Het elektrisch roken is zeker niet te vergelijken met het roken van tabak, een beetje zoals een koffiedrinker die thee drinkt, maar het voldoet. Je komt er de dag mee door en het is gezonder."

“ Ik ben kort geleden overgestapt op een e-sigaret. In eerste instantie was mijn idee om helemaal te stoppen, maar dit hield ik toch niet vol. Met een e-sigaret hoef ik nooit meer te hoesten als ik wakker word. Af en toe rook ik nog wel een sigaretje, gewoon omdat het echt lekkerder is. Wel vind ik het soms wat chemisch ruiken en smaken."

“ Het elektrische roken bevalt mij erg goed. Ik moest in het begin wel heel erg wennen aan het smaakje van de e-sigaret. Een nadeel: de batterij is ontzettend snel leeg."

“ Ik ben na 30 jaar roken van het roken afgekomen door de e-sigaret. Je moet met het opladen ervan even een goed ritme zien te vinden omdat hij anders snel op is. Het elektrisch roken heeft alleen maar voordelen: het is goedkoper, je stinkt niet meer en je zintuigen zoals ruiken en proeven nemen toe."
© 2013 - 2018 Weeswijzer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Roken: zijn light sigaretten minder schadelijk dan gewone?Light sigaretten worden vaak gerookt door rokers die geleidelijk aan willen stoppen met roken. De light sigaret bevat mi…
Elektrische sigaret roken: is de e-sigaret gezond of niet?Elektrische sigaret roken: is de e-sigaret gezond of niet?Is het tijdperk van rokers die naar buiten gaan om te roken definitief voorbij? Zo lijkt het wel. Dankzij de elektrische…
Goedkoop sigaretten rokenStoppen met roken is natuurlijk het allerbeste wat je kunt doen, maar helaas lukt dit lang niet iedereen. Als je nog ste…
Feitjes over rokenNiet roken wordt zo langzamerhand mode. Tussen 2001 en 2005 was het aantal jeugdige rokers flink afgenomen. Toch rookt n…
Bronnen en referenties
  • http://elektrischesigaretblog.nl/elektrische-sigaretten-nemen-over/
  • http://www.ikrookgezond.nl/informatie-over-de-elektronische-sigaret
  • http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/ervaringen-elektrisch-roken.11959
  • http://www.elektrischroken.net/

Reageer op het artikel "Elektrisch roken, een manier om te stoppen met roken?"

Reacties

A., 19-04-2015 13:49 #3
Zelfs het RIVM zegt in haar laatste stukken in 2015 dat de E-sigaret een minder schadelijk alternatief is dan tabaksroken roken. En uit onderzoek blijkt dat de damp van meeste E-sigaretten onschadelijk is. En bij lichamelijke testen blijkt de conditie van overstappers enorm vooruit te gaan. Zelfs van mensen met ernstige longziekten.
Er worden in onderzoeken soms wel dampvloeistoffen gevonden met giftige stoffen. Dat zijn stoffen die je met het roken van tabakssigaretten in veel hogere mate binnen krijgt. Dus niet volledig gezond, maar beter dan sigaretten roken. Al met al waar komt het op neer. De E-sigaret is een gezonder alternatief. Sommige E-sigaretten lijken op de nicotine na volledig onschadelijk in vergelijking met een tabakssigaret. Andere vloeistoffen zijn niet volledig onschadelijk Dit moet nog beter onderzocht worden. Wil je totaal geen risico lopen, dan moet je totaal stoppen.

Karel, 09-01-2014 15:33 #2
Hallo,
Ik ben nog maar 2 dagen geleden overgestapt op de elektronische sigaret met zoals aangeduid 0mg/ml, wat naar ik veronderstel nul gehalte nicotine is. en het gaat me zeer goed, maar de vraag blijft kan ik verslaafd worden aan deze sigaret? en kan het dat er niets van nicotine in zit? Reactie infoteur, 10-01-2014
De 0mg/ml Slaat inderdaad op het nicotinegehalte. Dit betekend dat er geen nicotine in zit volgens de fabrikant. Er is verder erg weinig wetenschappelijk onderwijs gedaan naar de gevolgen van de e-sigaret. Ik kan niet precies beoordelen of de e-sigaret die jij gebruikt verslavend is, maar het lijkt wel zo te zijn dat bepaalde e-sigaretten verslavend zijn. Voor mij blijft het vrij onduidelijk wat nu de gevaren van e-sigaretten aangezien de lobby's en de wetenschap voorlopig nog lijnrecht tegenover elkaar staan. Deze link geeft verder wel wat informatie over een onderzoek van het Rijksinstituut voor volksgezondheid
: http://www.scientias.nl/e-sigaret-wolf-schaapskleren-giftig-mogelijk-kankerverwekkend-en-dus-allesbehalve-onschuldig/95226. As er nog vragen overblijven naar aanleiding van mijn antwoord hoor ik het graag.

Pierre, 28-11-2013 10:39 #1
Hallo, ik zou graag willen weten, ik heb laats een elektriche sigaret gekocht, nu hoor ik op het nieuws dat ze het misschien ook gaan verbieden de sigaret. het lukt me al aardig om de tabak te laten, en ben steeds meer aan de elektriche sigaret aan het roken. klopt dat wat ik vraag dat ze ook weer de sigaret gaan verbieden? want ik voel me inderdaad een stuk beter zonder de tabak. ik hoop dat niet alles voor niks is geweest, om de tabak te laten, want het was een verschrikking voor me, om te stoppen met de tabak. ik hoop dat u goed nieuws voor mij hebt, en het een doorbraak is de nieuwe sigaret, en dat ik het mag blijven roken.
bij voorbaat mijn hartelijke dank. Reactie infoteur, 30-11-2013
De meest recente berichten gaan vooral over het verbieden van E-sigaretten aan kinderen. Volgens mij heeft het kabinet wel zijn twijfels over de gezondheid van de E-sigaret maar wil hij het niet direct verbieden. Ook het Europees parlement is niet tegen de verkoop van de E-sigaret. Ik denk dat het hier vooral om een discussie gaat die soms oplaait. Ik heb niet het idee dat er op korte termijn een verbod zal komen tegen deze manier van roken voor iedereen, maar er zal waarschijnlijk wel een leeftijdsgrens van 18 jaar komen al verwacht ik dit verbod ook niet binnen een paar jaar.

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 20-02-2018
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!