InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcohol en zijn werking

Alcohol en zijn werking

Alcohol ontstaat wanneer gist in aanraking komt met suiker uit fruit. Hoe langer het gistingsproces, hoe hoger het percentage alcohol. Het is een genotsmiddel en maakt op lange termijn meer kapot dan je lief is. Je persoonlijkheid verandert waardoor je relatie onder druk komt te staan. Doordat je concentratievermogen en intellectuele prestaties afnemen presteer je op je werk minder en kan het je je baan kosten. Het verstoort veel processen in je lichaam waardoor je zowel lichamelijk als geestelijk af kan takelen.

Wat doet alcohol?

Het verstoort de werking van de neurotransmitters dopamine, serotonine en adrenaline en beïnvloedt daardoor je stemming.
  • Na het drinken van 1-2 glazen lijkt het stimulerend te werken. Het neemt bepaalde remmingen weg en je voelt je prettiger. Het verstoort echter ook je fijne motoriek.
  • Na 3 - 5 glazen neemt je zelfkritiek af. Vandaar dat mensen, die gedronken hebben, van zichzelf vinden dat ze nog goed kunnen autorijden.
  • Bij het drinken van 6-7 glazen raak je aangeschoten, kan je emotioneel worden en ga je onsamenhangend praten. De zelfkritiek neemt vervolgens nog verder af.
  • Na 7 of meer glazen volgt dronkenschap en volgt de volgende ochtend de kater met de volgende symptomen:
    • Algehele malaise
    • Droge mond en dorst
    • Hoofdpijn
    • Misselijkheid en braken
Voor de algehele malaise is het giftige afbraakproduct 'acetaldehyde' verantwoordelijk, terwijl de vochtafdrijvende werking van alcohol voor een droge mond en veel dorst zorgt. Hier wordt ook de hoofdpijn door veroorzaakt, want de hersenen krimpen door het uitdrogen soms wel met 15%. De maagwand en de alvleesklier raken geïrriteerd en dat zorgt voor een verstoorde voedselopname waardoor men misselijk wordt en braakneigingen krijgt.

De lever

In de lever vinden allerlei processen plaats en één daarvan is het afbreken van de giftige stoffen in alcohol.
Alcohol komt via het bloed in de lever en de snelheid waarmee deze de alcohol afbreekt hangt onder andere van je lichaamsgewicht af. Het ligt tussen de 100 en 200 mg per kilo lichaamsgewicht per uur, gemiddeld is dat een glas per uur. Bij overmatig gebruik van alcohol is de lever dus een flink aantal uren aan het werk. Hulpmiddeltjes die de afbraak versnellen zijn er niet, dus sterke koffie, frisse lucht en een koude douche zijn allemaal adviezen die we naar het rijk der fabelen kunnen sturen.
Chronisch te veel alcohol leidt tot opeenhoping van vet in de lever en veroorzaakt op deze manier een vetlever. Een voordeel is dat de vetlever verdwijnt wanneer je stopt met het drinken van alcohol. Levercirrose is een onomkeerbaar proces, want werkzame levercellen worden vernietigd door overmatig alcoholgebruik en er komt bindweefsel voor in de plaats. Op dit bindweefsel kunnen geen nieuwe cellen meer ontstaan, zodat er steeds minder werkzame levercellen over blijven die de alcohol kunnen afbreken.
Het drinken van alcohol gaat vaak gepaard met het eten van vette voedingsmiddelen: 'broodje bal, frikadel, bitterballen, patat met mayo, etc. De lever gaat eerst aan het werk om de alcohol af te breken omdat daar geen enkele noodzakelijke voedingsstof in zit, maar wel veel schadelijke stoffen. Het vet wordt daardoor opgeslagen in het vetweefsel en zo ontstaat de bierbuik. Een wat misleidende naam, want de buik is niet dik van vocht, maar van vet wat zich rondom de organen heeft opgeslagen.

Vitaminetekorten

Alcohol in het bloed heeft een remmende werking op het opnemen van vitamine B in het bloed. Bij vitamine B1 tekorten ontstaat 'Beriberi, met onder andere verschijnselen als hartzwakte en psychische verwardheid. Tekort aan vitamine B3 leidt tot 'pellagra' wat huiduitslag en ontstekingen veroorzaakt. Vermoeidheidsklachten ontstaan en in zeer ernstige gevallen leidt pellagra tot prikkelbaarheid, geheugenverlies, neerslachtigheid, later uitmondend in dementie.

Ook kunnen er tekorten aan vitamine K ontstaan. Deze wordt in het lichaam zelf aangemaakt met behulp van bacteriën uit de darm en stimuleert de opbouw van stollingsfactoren, wat plaatsvindt in de lever.Als de lever aangetast is door overmatig alcoholgebruik ontstaat er een verstoorde bloedstolling.

Alcoholvergiftiging

Wanneer de concentratie alcohol zeer hoog wordt in het bloed kan het zenuwstelsel sterk verdoofd worden zodat het ademhalingscentrum verlamd kan raken. Hierdoor ontstaat acuut levensgevaar. Het ontstaan van alcoholvergiftiging hangt van de hoeveelheid alcohol die gedronken is, maar ook van het vochtgehalte van het lichaam, de lichamelijke conditie en van de mate waarin de maag gevuld is. Als er flink gegeten is wordt de opname van alcohol in het bloed iets vertraagd. Hoe lager het vochtgehalte in het lichaam en hoe slechter de lichamelijke conditie, hoe sneller het alcoholpercentage in het bloed stijgt.

Conclusie

Wees matig met het gebruik van alcohol. Voor een man is het advies om zich te beperken tot 2 à 3 glazen per dag, voor een vrouw 1 à 2 en gebruik minstens 2 dagen in de week geen alcohol. Drink je een keer te veel, gebruik dan een aantal aansluitende dagen geen alcohol.
Drink niet als je moet studeren en ook niet als je nog moet autorijden.
© 2014 - 2019 Takefive5, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Levercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseLevercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseBij levercirrose is er sprake van vervanging van grote hoeveelheden leverweefsel door bindweefsel. De functie van de lev…
Geestelijke en lichamelijke schade door alcoholmisbruikGeestelijke en lichamelijke schade door alcoholmisbruikAlcoholconsumptie is bij matig en beheerst gebruik niet overdreven schadelijk voor de gezondheid. Dat ligt anders bij st…
Waarom drinken we alcohol en wat zijn de gevolgen?Alcohol heeft meer nadelige dan positieve gevolgen. Waarom drinken velen dan toch vaak alcohol? Ook onder jongeren neemt…
Levercirrose: symptomen en behandelingLevercirrose: symptomen en behandelingLevercirrose kan worden veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik, een virusinfectie, de ziekte van Wilson, hemochromato…
Bronnen en referenties
  • Lesmateriaal studie gewichtsconsulente

Reageer op het artikel "Alcohol en zijn werking"

Infoteur: Takefive5
Laatste update: 19-11-2014
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!