InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Ben jij game-over?

Ben jij game-over?

Waarschijnlijk ken jij ook wel mensen die dag in dag uit aan het gamen zijn. Ze zijn helemaal geobsedeerd door dat ene geweldige spelletje en kunnen niet wachten totdat ze eindelijk weer kunnen gamen. Je ziet het steeds vaker, mensen zijn verslaafd aan gamen. Het begint ook steeds eerder bij kinderen, ze spelen tegenwoordig niet meer buiten maar zitten binnen voor de tv hun favoriete spel te spelen. Toch ontkennen mensen vaak dat gamen een verslaving kan zijn, terwijl het toch dezelfde afkickverschijnselen geeft als ze opeens niet meer spelen. Ook blijkt het dat mensen niet weten wanneer het nou een verslaving is geworden, daarom hier wat meer informatie over deze nieuwe verslaving.

Wat is het?

Gameverslaving is een vorm van psychische afhankelijkheid die zich uit in het dwangmatige gebruik van de computer of spelconsoles. Je zit continu te gamen en echte sociale interactie komt steeds meer op de achtergrond te staan en uiteindelijk kan men totaal geïsoleerd raken. Er wordt dan bijvoorbeeld ook wel gesproken van een 'gamer-widow' wanneer de partner geen aandacht meer krijgt.

Oorzaken

Het begint als iets onschuldigs. Games horen er tegenwoordig bij in het leven. De meeste mensen kunnen ook zonder dat dit problemen geeft een computerspelletje spelen, maar 20 % van deze mensen raakt wel in de problemen, en kunnen een gameverslaving ontwikkelen. Dat mensen af en toe een spelletje spelen leuk vinden is te begrijpen, dit doen ze vaak zodat ze de realiteit en de huidige problemen eventjes kunnen vergeten.

Wat ook nog een reden zou kunnen zijn, zijn de online games. Hierbij komen alle gamers over de hele wereld bij elkaar om met elkaar te gamen. Je zou het misschien kunnen vergelijken met een strijd om wie de hoogste punten haalt. Hoe hoger je behaalde punten, hoe meer respect je krijgt.

Mensen kunnen uiteraard ook gaan gamen omdat ze zich vervelen, met online gamen bijvoorbeeld kunnen ze contact maken met andere gamers en hebben het super naar hun zin. Hierdoor hebben ze contact met de buitenwereld niet nodig want ze hebben toch wel contact met andere gamers.

Kenmerken

Gameverslaafden vertonen vaak alle kenmerken van een klassieke verslaving. Zodra ze stoppen met gamen worden de meeste met vervelende afkickverschijnselen geconfronteerd. Daarom zou je dus ook kunnen zeggen dat het hier om een echte ziekte gaat die sterke overeenkomsten vertoont met verslavingen aan drugs of alcohol. Je ziet deze verslaving ook steeds vaker.

Gevolgen

Uiteraard heeft deze verslaving ook gevolgen. Het begint allemaal met het verwaarlozen van contacten met familie en vrienden, school of werk. Het komt ook wel eens voor dat de basisbehoeftes zoals eten en hygiëne worden verwaarloosd, ze moeten gamen!

Als ze eenmaal geen contact meer hebben met de buitenwereld zullen mensen zich afvragen of het niet uit de hand aan het lopen is. Gameverslaafden zullen vaak ontkennen dat ze verslaafd zijn wat erg gevaarlijk en misleidend kan zijn.

Wat ook vaak te zien is, is obsessief/dwangmatig gedrag en het gebruik van drugs. Omdat ze vaak uren achter elkaar gamen (misschien wel 16 uur) gebruiken ze vaak drugs om dit vol te kunnen houden. Verder maken ze ook vaak gebruik van stimulerende middelen, denk bijvoorbeeld aan energiedrankjes, koffie, sigaretten, soft drugs, speed en misschien uiteindelijk wel cocaïne. Hierdoor kunnen ze ook weer gezondheidsproblemen krijgen.

Hoe kom je er vanaf?

Tegenwoordig zijn er ook klinieken voor gameverslaafden. Dit is dan ook het beste wat je kan doen, gewoon afkicken. Zelf zal je er waarschijnlijk niet vanaf komen. Dit komt mede doordat ze totaal geen contacten meer hebben, ze weten dus niets meer te doen buiten gamen. Als ze dus zelf zouden afkicken, in hun eigen huis, is de verleiding veel te groot om weer te gamen en daardoor vallen ze weer in hetzelfde patroon.
© 2008 - 2019 Roxan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is een gameverslaving?Wat is een gameverslaving?Een onderschatte verslaving is een gameverslaving. Spellen op de spelcomputers en op personal computers kunnen een te gr…
Het gevaar van een gamesverslavingVerslavingen zij nooit goed en dat geldt ook voor een gameverslaving. Dit betekent dat je niet meer kunt stoppen met het…
Wat doet gamen met je?Wat doet gamen met je?Gamen is de laatste tijd veel in het nieuws geweest. Veel jongens maar ook sommige meisjes gamen. Maar veel mensen verwa…
Een GameverslavingGameverslaving is een nieuwe soort van verslaving, omdat er pas sinds kort de mogelijkheden bestaan om extreem veel te g…
Van onschuldig computerspel tot gameverslavingGameverslaving of verslaafd zijn aan computerspelletjes... het is voor velen moeilijk in te beelden, maar er zijn tegenw…
Bronnen en referenties
  • http://www.scholieren.com/werkstukken/29443 http://www.gameverslaving.nl/wat_is_gameverslaving/ http://www.gameverslaving.nl/behandeling/ http://www.crisiscare.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=107 http://www.bright.nl/gameverslaving-neemt-schrikbarend-toe

Reageer op het artikel "Ben jij game-over?"

Reacties

Thijs, 16-12-2013 16:13 #7
Mijn broer thijs is heel erg game verslaaft en wil niet afkicken. hij slaat mensen, gamet veel te lang, is agressief en heeft weinig contact met de buitenwereld. ik ben het zat. wat kan ik doen? ik hoop graag op een mail terug.

Bas van Rooyen, 26-09-2012 22:02 #6
Ik was gameverslaafd, maar ik blijf een depressief gevoel houden. Ik wil mijn oude even weer terug. Na 8 jaar gamen. Kan iemand mij helpen?

Danny, 14-02-2011 20:22 #5
Ik ben zelf nu 24 en studeer, 4 jaar geleden was ik zwaar game verslaafd aan World of Warcraft het werd steeds erger en ik ontkende mezelf er gewoon mee dat ik niet game verslaafd was… Na 4 jaar leer je daar mensen kennen en als ik niet met die mensen sprak was het als of me dag niet normaal was en ik vergat steeds dingen. Mijn oplossing was alle cd's van WoW doorknippen en uit het raam gooien in het begin was het moeilijk waar moest ik die tijd meevullen, maar daardoor ga je alleen maar meer met vrienden doen. Ik ben erg blij dat ik ermee gestopt ben en liever had ik WoW nooit ondekt!

Evian (infoteur), 23-10-2009 00:40 #4
Wanneer voedsel en naar toilet gaan minder belangrijk wordt dan gamen, men bijvoorbeeld hun avondeten in 10 minuten opschrokt om snel verder te gamen, verder proberen toiletbezoek zo snel mogelijk te volbrengen, kan men waarschijnlijk spreken van een game-verslaving.

Wendy, 31-07-2009 10:39 #3
Is het wel een verslaving? Is het niet een ontwikkeling die plaats vind, dat we steeds meer aan onze behoeften kunnen voldoen via een simpele druk op de aan- en uitknop van de computer? Een verslaving wordt doorgaans zo genoemd omdat het een gewoonte is die afwijkt van het normale. Maar wie bepaald dan wat normaal is, en dat gamen daar niet bij hoort? Moeten we niet gewoon eens open staan voor wat er zich ontwikkeld, en het accepteren dat er mensen zijn die graag hun tijd gamend doorbrengen?

Aan de andere kant zijn het natuurlijk ook de gamers die ervoor open zouden moeten staan dat er mensen zijn die niet van gamen houden, en die ook aandacht willen. Moeten we niet gewoon weer met elkaar in gesprek gaan en interesse tonen voor elkaars bezigheden, in plaats van elkaar aanvallen, verslaafd noemen en gamers afbeelden zoals hierboven met vaak slechte gewoontes, vaak nalatenschap van basisbehoeftes en vaak ook nog eens veel koffie drugs en roken? Moeten we niet gewoon afstappen van het zwartwit denken en het hokjesstopperij?

Kimberley Ros, 22-07-2009 10:47 #2
Mijn vriend is 33 jaar en speelt soms meer dan 15 uur World of Warcraft. Hij doucht niet meer, scheert zich niet en drinkt veel koffie en rookt veel sigaretten, vreet alleen maar koekkies en alles wat om hem heen gebeurt is niet meer belangrijk. Ik heb m al vaker geattendeerd op het feit dat hij zoveel speelt en hem van de week voorgesteld om eens een week niet te spelen. Dit gaat niet, hij moet zoiezo spelen. Hij zegt zelf niet verslaafd te zijn, maar alles wijst erop van wel. Erg lastig!

Ingrid Bouguenon, 14-07-2008 14:07 #1
Mijn zoon heeft hier ook last van, ik wil graag weten wat er aan te doen is.
Hij is 20 jaar.

Infoteur: Roxan
Laatste update: 01-07-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!