InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?

Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?

Het alcoholgebruik minderen: wel of niet? Het is niet gek dat je er lang over doet te besluiten of je wel of niet aan je alcoholgedrag gaat werken. Het kan zijn dat je wel klachten hebt, maar deze nog niet gekoppeld hebt aan je drankgedrag. Of je wilt alleen minder drinken omdat je gezin dit van je verlangt. Er zijn een aantal manieren om uit te zoeken wat jij wilt.

De voordelen en nadelen van alcoholgebruik

Zoals je zelf heel goed weet heeft alcohol zowel een fijne, prettige kant als een vervelende, verwoestende kant. Je wordt vaak heen- en weer geslingerd met je verstand tussen deze twee uitersten. Om inzicht te krijgen in de voordelen en nadelen van jouw alcoholgebruik kan je een handig lijstje opstellen.

Voordelen en nadelenlijstjeVoordelen en nadelenlijstje
Vul het lijstje hiernaast in. Denk hierbij niet alleen aan de voor- en nadelen die het alcoholgebruik voor jou heeft, maar denk ook aan je omgeving, je werk, je relatie, je gezin, je familie en dergelijke. Probeer tevens per voor- of nadeel te bekijken of het een korte- of een langetermijn voor- of nadeel is.

Bekijk je lijstje vervolgens uitgebreid en bedenk welke voordelen en nadelen je het belangrijkst vind. Waarom vind je juist déze punten belangrijk?

Heb je meer voordelen of meer nadelen op je lijstje staan? En hoe zwaar wegen deze factoren tegenover elkaar? Mogelijk weegt 1 nadeel wel op tegen 4 voordelen.
De RCQ-vragenlijstDe RCQ-vragenlijst

Motivatie

Een heel belangrijk maar ook een van het moeilijkste onderdeel bij het minderen of stoppen met drinken is de motivatie. Wanneer je echt gemotiveerd bent je alcoholgedrag te minderen sta je veel sterker in je schoenen dan wanneer je partner erg graag wil dat je stopt. Om te bekijken hoe gemotiveerd je bent kan je een vragenlijst invullen, de RCQ-vragenlijst: Readiness to Change Questionnaire.

Minderen of stoppen?

Je kan besluiten om te minderen met het drinken van alcohol, óf het volledig stoppen met drinken. Je moet voor jezelf besluiten wat jij wilt en waar je vertrouwen in hebt. Vragen die je hierbij kunnen helpen zijn:
  • Drink ik werkelijk teveel gezien mijn alcoholdagboek?
  • Zijn er bepaalde redenen/omstandigheden waarom ik zou moeten stoppen of minderen? Waarom denk ik dat?
  • Waarom zou ik niet stoppen met drinken?
  • Wat houdt me tegen te stoppen met drinken? Wat moet er veranderen?
  • Wat weegt het zwaarst voor mij, de voordelen of de nadelen van mijn alcoholgebruik?

Andere vragen die je jezelf kan stellen

  • Wat denk je dat er gebeurt als je niet besluit je drankpatroon te veranderen?
  • Waarom zoek je naar artikelen over alcoholproblemen?
  • Waardoor ben je sinds je begonnen bent met drinken blijven drinken?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholprobleem oplossen stap 1: Plan van AanpakAlcoholprobleem oplossen stap 1: Plan van AanpakWanneer je besloten hebt om je alcoholgebruik te veranderen kan het goed helpen om een plan van aanpak te maken. Hierin…
Alcoholmisbruik: wanneer vormt alcoholgebruik een probleem?Alcoholmisbruik: wanneer vormt alcoholgebruik een probleem?Wanneer heb je een probleem met alcohol en wanneer is je alcholgebruik min of meer normaal? Dat is een vraag waar al jar…
Cijfers: Alcoholgebruik onder jongeren in 2010Cijfers: Alcoholgebruik onder jongeren in 2010We zien het allemaal gebeuren: drinkende jongeren. Vaak wordt er gedacht dat véél jongeren véél te veel drinken. Maar is…
Hoe meer jij drinkt, hoe meer ik drink? Alcohol en jongerenHoe meer jij drinkt, hoe meer ik drink? Alcohol en jongeren"Drinkt mijn kind te veel?", "Is mijn kind verslaafd aan alcohol?", veel ouders zitten met dergelijke zorgen. Niet gek,…
Gevolgen alcoholgebruik jongeren: alcoholgebruik door jeugdGevolgen alcoholgebruik jongeren: alcoholgebruik door jeugdWat zijn de gevolgen van alcoholgebruik voor jongeren? Veel ouders denken er niet graag over na, maar het is zo dat veel…

Reageer op het artikel "Het alcoholgebruik minderen: wel of niet?"

Infoteur: Melod
Laatste update: 05-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholprobleem oplossen
Medische informatie…
Schrijf mee!